Kaputt

BASF, care este de 150 de ani un pilon al economiei germane, a decis să facă o investiție de 10 miliarde de dolari într-o uzină ultramodernă. Investiția nu va merge în Germania, ci la 9.000 de km. distanță, în China. Mai mult, compania a anunțat că va închide o uzina ce produce îngrășăminte și va disponibiliza astfel 2.600 de angajați chiar în orașul în care își are sediul, Ludwigschafen.

Și ”Das Auto” este pe moarte. Vreme de un deceniu, mari companii precum Volkswagen, Mercedes si BMW nu s-au concentrat pe dezvoltarea vehiculelor electrice, mizând în continuare pe motorul termic. Rezultatul este că Tesla are acum o valoare de piață de trei ori mai mare decât toți producătorii auto germani luați împreună. Mai mult, de unde China era principala piața de desfacere pentru aceste companii germane, s-a ajuns ca acum la situația în care constructorii germani încearcă să învețe lecția companiei chineze BYD, care a depășit Volkswagen la vânzările în China. ”Marile companii auto chineze își vor deschide în curând propriile fabrici în Europa, poate chiar în Germania. Este o tendință ce nu poate fi oprită”, spune Jens Hildebrandt, directorul Camerei de Comerț Germane din China, citat de Politico.

Volkswagen are încă puterea de a investi și de a se adapta la trecerea către vehiculele electrice, însă nu face acest lucru în Germania, ci în Statele Unite, acolo unde Legea pentru Reducerea Inflației a administrației Biden (criticată la Bruxelles și Berlin pentru caracterul ei protecționist) oferă stimulente financiare irezistibile pentru companiile europene. VW va investi 2 miliarde de dolari în Carolina de Sud, nu în Germania, acolo unde VW a decis să renunțe la planul de a construi o fabrică pentru un nou model de SUV electric. Apoi, PowerCo, o companie germană producătoare de baterii pentru automobile electrice, a decis să investească în Canada, nu în Germania.

”Având în vedere tendințele economice, nu va fi o surpriză ca cele mai mari companii germane să fie germane doar cu numele”, scrie Politico.eu. Compania Linde a decis să iasă de pe bursa de la Frankfurt în favoarea listării la New York. ”Cazul Linde arată că marile companii germane pot să supraviețuiască și fără Germania. Când condițiile din țara de origine se înrăutățesc, ele se mută în alte țări. Pentru Germania, asta va însemna mai puține locuri de muncă bine plătite, mai puține venituri la budget, pentru a nu mai vorbi despre declin economic și instabilitate politică”, scrie Politico.eu.

Problemele economice germane vor avea un impact puternic în restul Uniunii Europene, în special în Europa Centrală, acolo unde a existat mereu teama că prea puțină prezență germană înseamnă probleme economice, iar prea multă prezență germană aduce prea multă influență la nivel politic. În ultimele trei decenii, s-a ajuns ca Porsche să producă modelul Cayenne în Slovacia, ca Audi să-și producă motoarele în Ungaria, iar producătorul de electrocasnice Miele să fabrice mașini de spălat în Polonia și frigidere în Bulgaria. Aceste investiții, pentru care țările foste socialiste s-au întrecut în subsidii de sute de milioane de euro pentru companiile germane, în proiecte de infrastructură dedicate acestor companii, pot avea un efect de bumerang, câtă vreme ele sunt făcute în domenii specifice erei pre-digitale.

”Internetul este un teritoriu neexplorat”, spunea cancelara Angela Merkel, în 2013, rezumând foarte bine realitățile de atunci și de acum din industria germană, una care a performat în era analogică, dar nu-și găsește deloc ritmul în era digitală. ”Mă întreb ce ar avea de zis Merkel despre inteligența artificială”, scrie jurnalistul Wolfgang Munchau. ”Economia germană este un gigant al erei analogice. Principalele ramuri sunt industria auto, ingineria mecanică și industria chimică. Țara are oameni de știința excelenți, dar din păcate specializați în tehnologii pre-digitale și deloc pricepuți la transformarea inovației în succese comerciale. Germania și alte țări europene au ratat revoluția digitală”, mai scrie Munchau.

În ce privește inteligența artificiala, o tehnologie care, cel mai probabil, va sta la baza creșterii economice în următoarele decenii, Germania este total depășită, ca și întreaga UE. Din cele 100 cele mai citate lucrări științifice în acest domeniu, doar patru sunt din Germania, în timp ce 68 sunt din Statele Unite și 27 din China, arată Politico. În ultimii 15 ani, ajutată în special de Silicon Valley, economia americană a crescut cu 76%, în timp ce economia germana a avut o creștere de doar 19%. În cifre absolute, în acest interval la PIB-ul SUA au fost adăugate trei PIB-uri ale Germaniei.

 

De la ultimul mandat al Angelei Merkel și până în prezent, cu Olaf Scholz la conducere, Berlinul a anunțat două mari schimbări – energetică și geopolitică, Energiewende și Zeitenwende, cu discursuri pompoase, dar cu urmări inexistente sau de-a dreptul dramatice, câtă vreme tranziția energetică, cu închiderea prematură a centralelor nucleare și decuplarea de Rusia a făcut ca Germania să ardă mai mult cărbune și să polueze mai agresiv. Germania se bazează în continuare pe două schimbări fundamentale, în timpul aceluiași guvern condus de Gerhard Schroeder (pe care așa-zisa Zeitenwende de acum l-a aruncat în dizgrație, ca ”om al rușilor”), anume reformele Hartz (reformele pieței muncii cele mai dure, neoliberale și în interesul companiilor, lăsând milioane de germani fără asigurări sociale și pensii) și trecerea la moneda euro, care a dus la explozia exporturilor germane și la creșterea economică în dauna și pe spezele statelor euro cu economii mai fragile.

Reculul Germaniei de la avântul din anii 2000 la situația actuala a fost patronat de Angela Merkel, ”liderul lumii libere”, ”liderul democrațiilor liberale”. De fapt, Angela Merkel nu a făcut decât să profite de reformele predecesorilor ei, să impună Europei cure de austeritate, să-și expună periculos economia la dependențe majore de alte mari puteri și să conducă cu viziunea și deschiderea către nou a unei gospodine suabe. La această involuție se adaugă debusolarea totală a electoratului german prin apelul Angelei Merkel la ”marile coaliții” cu social-democrații germani, întărind centrul scenei politice și lansând flancurile la dispoziția unor partide considerate extremiste și/sau pro-ruse.

”Dezindustrializarea Germaniei: dacă motorul economici al Europei se oprește, peisajul politic deja polarizat al continentului se va cutremura”, scrie Politico.eu. Amintitul Wolfgang Munchau este mult mai dur și își intitulează analiza ”Kaputt”, considerând că Germania nu va reuși să iasă din actuala criză (așa cum au făcut-o Marea Britanie, în anii 1970, și SUA, în anii 1980), pentru că ”schimbările” anunțate mereu de liderii de la Berlin nu sunt decât încercări de adapta vechea economie, nu de a o reforma cu adevărat.

 

Ce nu spun cele două analize foarte critice ale situației economice a Germaniei ține de influența marilor companii germane asupra deciziei politice și modul în care Statele Unite, începând cu administrația Obama (când s-a negociat la sânge eșuatul Parteneriat Transatlantic pentru Comerț și Investiții cu UE), a contribuit decisiv la dezindustrializarea actuală.

”Alianța Moscova-Berlin – reciproc avantajoasă și o explicație a prosperității Germaniei – a trebuit să fie sabotată, pentru a împiedica mai multă integrare economică, care ar fi dus la cea mai mare zonă de liber schimb din lume. Washingtonul a trebuit să oprească această evoluție, pentru a-și menține bastioanele economice din Europa și ce a mai rămas din ”privilegiul” dolarului. Ei bine, misiune îndeplinită (Nord Stream a fost ”rezolvat”). Tot nu pricepeți? Europa este cel mai bun prieten al Americii; atunci de ce ar vrea America să slăbească Europa? De fapt, scopul nu este slăbirea UE per se. Ceea ce contează este menținerea Europei ca piață captivă a intereselor de afaceri americane și aruncarea în aer (la propriu) a perspectivelor ca UE să devină coada unui colos eurasiatic în devenire”, scria, la finalul anului trecut, Alastair Crooke, fost oficial in spionajul britanic, fost diplomat european și consilier al lui Javier Solana pe când acesta era șef al diplomației UE.

”Având în vedere influența de 70 de ani a SUA și NATO asupra statelor din zona euro, este puțin probabil că industriașii germani vor lupta pentru a-și feri țara de dezindustrializare. Cel mai probabil, șefii companiilor germane vor încerca să-și mențină intactă o parte cât mai mare din avere, după ce Germania va fi transformată într-o economie pe modelul țărilor baltice”, scria, tot în 2022, economistul American Michael Hudson, adăugând că UE devine un ”pavilion de complezență” al centrelor bancare offshore. ”Din moment ce zona euro are niște cătușe monetare (nu poate investi în economie dincolo de limita de deficit de 3% din PIB), de ce să nu arunce prosopul financiar și să adopte dolarul SUA, cum a făcut-o Somalia sau Ecuadorul. Asta le-ar da mai multa siguranță investitorilor…”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 17

23 de Comentarii

  1. „dependenta” de gazul russesc
    e un fel de durere de cap
    pe langa sevrajul economic pregatit Europei
    -cat sa intre comunismul pe usa din fatza!

    pe bultetinele de vot vor fi doar 2 partide,
    Maul si Tzaul,
    pentru inceput…..
    (cam ca in SUA)

  2. O noua dovada ca minciuna are picioare scurte. La doua intrebari esentiale pentru Romania (nu ne intereseaza ce fac nazistii), n-ati raspuns:
    – de ce era speriata de moarte Merkeloaia cand a venit la Sibiu de a trebuit aranjata o baba ca s-o pupe ?
    – ce i-a cerut imperativ premierului Ponta cand s-a intalnit cu el pe terasa cancelariei ?
    Daca raspunzi exact la cele doua intrebari esti roman !

  3. ..mai e mult pina departe..
    masini electrice…sanchi
    pretz muuu…ult prea umflat, beneficii mici pentru America de Nord…
    mai la vara sa-mi pun si claparii

  4. GERMANIA SE AFLA ACUM EXACT IN SITUATIA ECONOMICA DIN PERIOADA INTERBELICA.DIFERENTA FATA DE ATUNCI ESTE CA SITUATIA ECONOMICA GRAVA DE ACUM ESTE GENERATA DE O TICALOASA AJUNSA CANCELAR.IN PERIOADA INTERBELICA, DEZASTRUL ECONOMIC AL GERMANIEI A FOST PRODUS DE ALIATII INVINGATORI DIN PRIMUL RAZBOI MONDIAL SI DE CRAHUL BURSEI DE PE WALL STREET DIN 1929.REZULTATUL ACELEI CRIZE? APARITIA SI ASCENSIUNEA LA PUTERE A NAZISTILOR SI A FUHRERULUI LOR.CONSECINTA ACESTUI FAPT? AL DOILEA RAZBOI MONDIAL SI TOATE NENOROCIRILE PLANETARE ALE ACESTUIA. ISTORIA SE REPETA PERIODIC DACA NU SE INVATA NIMIC DIN EA SAU ESTE UITATA. NE AFLAM IN PRAGUL UNUI BIS. CAT DE CURAND.

  5. Occidentul a investit din 1979 pînă acum trilioane de Dolari în China. Iar acum, Occidentul poartă un război diplomatic și comercial cu China. Ce să mai înțelegem din acest tip de politică!?

  6. Globalizarea înseamnă surparea suveranității statului în favoarea corporațiilor adaptabile, care pot funcționa oriunde în lume fără țara de origine. Înseamnă deznaționalizarea economiei, chiar și pentru intransigenții germani. Legea supremă este profitul, nu apartenența națională pentru acestea!

  7. Masini electrice ? Cata energie din petrol se consuma acum trebuie instalata la miliarde de prize !!! Astia au minte in dovleacul pus acolo sa nu le ploua in gat ? In plus, cine mai are incredere in cineva care a pus un dispozitiv electronic pe masina care sa minta ? Pana la urma, seful de la VW este la puscarie ca orice escroc sau inginerii sunt de vina, ca au facut-o de capul lor ?

  8. În ’90 a venit Subaru la Timișoara, la „Întreprinderea de Autoturisme Timișoara” adică fabrica de Dacia 500 Lăstun, singura și cea mai urâtă mașină românească făcută cu design 100% românesc și restul manglit și modificat de la alții.Secțiile „Motor” și „Mecanică” erau echipate de Siemens cu mașini-unelte automate tip CNC și DNC cumpărate pe foame prin’88.Caroseriile erau ambutisate pe 4 prese gigant, capabile să scoată una la 30″.Exista si o secție de tratamente termice și una de acoperiri galvanice precum și una de injectat mase plastice.Meseriașii erau calificați și supercalificați, tineri pe deasupra.Nu existau mașini sau agregate mai vechi de 10 ani.Vopsitoria manuală (prostie ceaușistă) nu le-a plăcut japonezilor și au promis c-o schimbă cu una robotizată.Exista o sculărie performantă, un atelier de ascuțitorie și unul de bobinaj.Japonezii erau entuziasmați de-a dreptul.Când au văzut calea ferată uzinală care dădea direct în centura feroviară a orașului nu le-a venit să creadă.Exista și un pod rulant de 20 de tone și o presă de șpan, și-n plus, uzina avea alimentare direct de pe rețeaua de înaltă tensiune. Delegația niponă nu-și revenea.Însă țara avea jeguri la nivel înalt iar uzina, un director.Pe nume Bușoi.

  9. Chiar așa! Și noi, românii, am fost sub sancțiuni economice americane pe motiv de Ceaușescu. Dacă am dus-o rău și „grație” prietenilor, de ce să nu boicoteze și eu, astăzi, interesele americane în România? Că, nu-i așa, americanul ăla drogat care l-a ucis pe Teo Peter trebuie pedepsit. Aaaa, am înțeles, Teo Peter era ungur…

  10. Chiar nu intelege nimeni … NIMIC ❤️❤️❤️?
    Dupa WW2 prin „planul MARSCHAL” USA a pus mana (si) pe industria Germaniei al carei proprietar este inca umbra societatilor-anonime (e de mirare ca nimeni in Germania nu se POPULAR-PATRONAL oftica de distrugerea NORD STREAM ???)
    Nu e clar ca proprietarii ANONIMI din spatele „papusilor-in-geam” al firmelor nemtesti (ridicate dupa ww2 cu sprijin si in opaca proprietate americana) DICTEAZA unde se face profitul indiferent de NATIONALISMUL NEMTESC, „VATERLAND”-esc?
    MULTI VAD PUTINI PRICEP ???!
    USA e totusi in irreversibil declin ! = PREA LACOMI !
    (nu din vina lor … LACOMIA chiar e MOTORUL CAPITALISMULUI 🙂 = OPTIMIZAREA PROFITULUI = LACOMIE PRACTICA)
    Oricui mai avea dubii trebuia sa-i fie clar dupa NORD STREAM ca in GERMNANIA nu nemtii-si conduc afaceriele …
    asta e si mai vizibil azi ! In FRANTA USA-i baga pumnale-n spate afacerist ! 😉 Totusi manipularea din umbra ajunge la limitele suportabilitatii … LUDOVIC al XVI-lea a simtito pe pielea lui :
    – Popoarele fac revoluti daca li se schimba DIETA de pe PAINE pe … COZONACI !???
    [Altceva era pentru nemti, industria „lor” si prosperitatea UE AZI, daca USA nu se simtea obligata dupa BREXIT sa distruga(!) win-win-ul dintre RUSI si NEMTI in timp ce istoric, ca si dupa VIETNAM, USA cade azi, acum economic din lacomie investitionar MONETAR-EXPANDITIV-BANCARA 🙁 dupa esecul: AFGHANISTAN, „PRIMAVARA ARABA” si incercuirea NATO a SLAVILOR !]
    Daca ati sti ce spun simularile economice cu ajutorul A.I. v-ar chiar fi mila de soarta anglo-saxonilor 🙁 !
    ORICUM !

  11. NU ESTI SINGURUL care vede cine DICTEAZA in DAUNA macroeconomic-vizibila azi a europenilor … UE-aua !
    … si ca guvernul nemtesc actual e un guvern MARIONETA … practic ANTI_NEMTESC !
    Faptul ca in dauna accepta tacut prapadul economic rezultat din distrugerea daunatoare economiei proprii a relatiilor de PROFIT cu Rusia si bogatiile ei naturale … demonstreaza ca … „PLANUL MARSCHAL” a fost o investitie prin care ECONOMIA GERMANA e inca controlata azi de USA cum e controlata forta armata a EUROPEI de catre NATO (adica tot USA) 😉 😉 😉
    NASOL e ca USA isi devoreaza din cauze economic-CICLIC-CATASTROFALE „symbionthu”<l pe care-l paraziteaza de 7 decenii ! 😀
    [cand re-vine MISHTEAUX ?]
    … "nu poti prostii toti prostii tot timpul" 😉 😀 <3

  12. Europa e bătrână și s-a dat în întreținere cu uzufruct. N-a făcut asta în favoarea copilului ci a nepoatei(USA) din partea sorei(UK), care se crede mai deșteaptă decât cea mare și-i cară averea către aceasta în timp ce împart carțile pentru pasiență. Că investițiile acelea sunt in China doar intaresc pretențiile nepoatei care vede într-o femeie căreia nu i s-a mai întors copilul o matușă plină de abnegație.

  13. E clar ca prizele acelea de incarcare baterii trebuie instalate la casa omului, deci un cadou imens facut la intreprinderile de stat germane, frantuzesti si italiene furnizoare, doar ! Vedeti cum vine de se leaga … Romania produce energie doar sa-i imbogateasca pe europenii conducatori, n-are niciun cuvant de spus. Continuati, pentru ca meritati !

  14. PE scurt „patronii” firmelor nemtesti simt pentru GERMANIA ce simtea „SCHWEIGHOFFER” pentru padurile romanesti … ???
    E de mirare ca PATRONII firmelor nemtesti NU URLA PUBLIC a PAGUBA, dupa dezastrul energiei-ieftine-ruse PREMEDITAT
    provocat impotriva lor ?
    USA e obligata ciclic macroeconomic sa-si devore aliatii …❤️❤️❤️?
    pe care taman de aceea i-a dezvoltat si intretinut (prin Planul Marshal) … ?
    DE FACTO GERMANIA a fost pentru USA cum ar tine, iubi, ingriji si hranii un taran un porc pentru a-l taia de CRACIUN !???
    USA … (e deja vizibil nu doar NORD STREAM) … ajunsa la concluzia ca porcul NEMTESC ???, ingrijit si INGRASAT prin PLANUL MARSHAL dupa WW2(!) … taman bun de sacrificat e !
    Poporul neamt-HARNIC-prost chiar nu conteaza in ecuatie ! … HEHEHE !
    Dar … pana … cand ? 😛 !
    „6 ianuarie” si atacul la CAPITOL in USA cea dezbinata azi, se va repeta in USA = inceputul a fost facut = s-a demonstrat in direct la TV ca si americanii pot face guvernul LOR sa planga in teama de moarte pe sub scaune … 😀 !
    CINE crede ca USA a ajutat GERMANIA … post WW2 din marinimie „crestina” … e foarte dus cu capul si n-a vazut
    istoria mondiala a asasinilor economici (exista si-o carte) de la castigarea razboiului cu dujmanul bancilor-mondiale (dupa Churchil) neghiobul HITLER !
    PS: Istoria are obiceiul de-a nu ramane in STATUS QUO ! SEMNUL ca USA e pravale e … (?) … DE-DOLLARIZAREA !
    De data asta, post-AFGHANISTAN, nu mai pot face cu dollarul ce-au facut dupa criza post-VIETNAM … 😉 😀 !
    USA e OUT ! (nu dintrodata insa … deja e in PANTA)

  15. porcul nemtesc e indeajuns de gras pentru a fi sacrificat de cei care l-au ingrijit pentru
    taman scopul de-ai hranii LA NEVOIE
    asta e clar azi
    intre state nu exista „marinimie” doar pur interes
    USA nu-si poate „rupe de la gura” infometata macroeconomic lasand porcul nemtesc gras si rumen sa zburde vesel
    in timp ce ea e trist flamanda !
    APROPOS: Se zvoneste ??? ca USA desi o vantura cu electricele si TESLA a ajuns la fundul sacului REZERVELOR
    STRATEGICE de PETROL in timpul senil-nebun-ratacitului ❤️❤️❤️ BIDEN ! E adevarat ????
    Pe ce-au stricat rezervele de petrol (=urmeaza ceva) daca mai au PETROL STRATEGIC dpar pentru 3 sapatami, pe ELECTRICE? ?
    E vrajeala asta cu ELECTRICELE ca si cu „incalzirea globala” 😀 ?

  16. Din comunism si socilism in EUropensim. Mentalitatea verde brucseleze inchidem tot, in Petro Roman industria europeana polueaza cu CO2 fiare vechi ne asociem cu China, adica mutat poluarea in China.
    RezultAtul mai multe mese servite pe la cantinele sociale europene.
    Comunistii si socialistii or fi fost tampiti dar EUropenistii ii fac de râs. Sau de plans, depinde de unde este privit.
    Adevaratul plan de redresare si rezilienta nu vine din banii paziti cu strasnicie de zeita anticoruptiei, bani reali vor veni din MILOSTIVEALA altora China sau India. Sau cine stie or fi multi-miliardari si prin Africa.
    Uniunea Europeana si Germania tigri economici de hartie euro fara acoperire.

  17. Aveti impresia ca e ceva intamplator?Cautati documentarul Europa The Last Battle si o sa intelegeti tot ce intampla…

  18. Uniunuea Europeana pura utopie nimic mai mult de nonsens.
    Poate daca va fi condusa de la Varsovia. Uniunea europeana brucseleze condusa pe ultimul drum. Daca sa fie inlocuita conducerea sa fie pe la Varsovia in estul Europei.
    Asa numita Uniune Europeana actuala semnat condamnarea la sinucidere economica sigura pentru nimic.
    Urmatoarea prabusire istorica dupa comunism si URSS, europenismul si colosul cu picioare de hartie Uniunea Europeana.

  19. „Cel mai probabil, șefii companiilor germane vor încerca să-și mențină intactă o parte cât mai mare din avere, după ce Germania va fi transformată într-o economie pe modelul țărilor baltice”, scria, tot în 2022, economistul American Michael Hudson, adăugând că UE devine un ”pavilion de complezență” al centrelor bancare offshore. ”
    Biata Germanie a fost căpușată într-un hal înspăimântător , astfel că toate marile companii, dar mai ales cele bancare sunt ale urmașilor celor pe care i-a trimis Hitler în lagăre și acum a venit rândul lor să se răzbune. Toate aceste companii care-și relochează afacerile prin alte părți ale Lumii sunt ale lor și acum părăsesc ca șobolanii corabia care se scufundă , salvându-și propriile averi, nu economia Germaniei !!
    Discutam recent cu un neamț venit să-și petreacă vacanța într-un sat de pe la noi :
    – Când îi aud pe vecinii de aici că se plâng de cât de corupți sunt politicienii români, le spun că ai lor sunt parfum pe lângă ai noștri, indiferent că sunt roși, verzi, sau galbeni.
    De altfel Scholl , care a falimentat o mare companie de asta, spune că nu-și mai aduce aminte nimic de acele vrenuri, iar de fostul director nu se mai știe nimic !
    Pericolul e că AFD , grupare naționalistă, care are acum peste 30 % în sondaje, devenit singura speranță , este în pericol de a aplica metode naziste , a zis el, dar decât așa …. 😉

  20. Compania Germana Kraus-Maffei a dat faliment in Germania shi a fost cumparata de Chinezi. Compania acum Chineza Kraus-Maffei merge foarte bine shi produce in China ceea ce producea shi in Germania: Trenuri de mare viteza. Trenul Kraus-Maffei din Shanghai detzine recordul mondial de viteza pentru un tren in serviciu comercial: 430 Km/h Kraus-Maffei lucreaza acum in China la noul tren cu 600 km/h. In Germania a fost demolata linia experimentala Kraus-Maffei transrapid.

  21. O China im puter in detrimentul unei Europe slabite. Avansul Chinei dezantajeaza aliatii Americii. China a reusit sa linisteasca apele si vechi inamici Iran si Arabia Saudita sa se aseze la masa negocierilor. Dezavantaj pentru unii.

  22. @facocerul cica rezervele de petrol erau stocate de Trump pt un razboi (cu Rusia sau Iran, una din astea). Cu electricele nu ma pricep prea tare, dar un lucru e sigur: nu fac profit. Ford de ex la divizia de ICE are profit 11B global, la divizia de EVuri are -3B. Deci ei acopera pierderile de la electrice cu vanzarile de vehicule cu ICE. Situatia pe moment pe piata EV este ca si la inceputul commercializarii globale in anii 60-70 a vehiculelor cu ICE: Asia are un pas in fata. Rabdare, nu inseamna neaparat ca Europa pierde sigur.@facocerul incepe in noaptea asta operatiunea Barbarossa pe invers, de la est la vest? Asa ai zis in alta parte. @Radu Humor eu stiu ca AfD are undeva la 20%. Probabil ca atunci cand vor ajunge la 33:)) – vor fi reactii.

  23. @Munteanu
    -pt. ca TOTUL din china
    e subventionat de restul Planetei,
    fmm!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.