La Metro nu e chiar așa

Fac parte din categoria cumpărătorilor de seară tîrzie, chiar de noapte. La un moment dat, în Piața Domenii, l-am auzit pe un țăran venit cu pepeni de prin Oltenia cum zicea către băiatul său întins pe niște haine boțite: „Uite-l pe domnul ăla care vine noaptea!“.

Adică eu! Seara tîrziu, în faimosul magazin Metro, chiar și în nopțile de vară, am primit cele mai șocante documente, scrisori, reclamații și turnătorii. Te tragi după un raft sau după o piramidă cu marfă și vorbești în pace, ca toți prietenii care s-au întîlnit întîmplător și se întind la o poveste.

Zilele trecute, în vreme ce împingeam căruciorul prin magazinul destul de gol, m-am trezit atenționat de vocea lui Pavel Bartoș: „La Metro, cu cît cumperi mai mult, cu atît plătești mai puțin!“. Marii noștri actori se afirmă mai mult prin reclame, telenovele și emisiuni de televiziune.

Pavel Bartoș a fost luat pentru a atrage atenția asupra propoziției menite să funcționeze ca un lipici. Pentru Metro, „cu cît cumperi mai mult, cu atît plătești mai puțin“ este un fel de a fi sau a nu fi în materie de comeț. Este drept că sloganul rostit de Bartoș nu este chiar shakespearian. Ba, aș zice că este un pic plagiat. Pe net, găsești destule campanii cu „cumperi mai mult, plătești mai puțin“. Porumbel-shop.ro, Cetelem în hipermarketurile Cora (iunie-august 2016), Tom Tailor, magazinpacpac.ro etc. De cînd lumea aceasta, este o regulă a comerțului deștept.

De ce să nu beneficiez de campanie, am zis eu. Ia să vedem. Cearșaf de hîrtie marca Neve, alb, 50 cm. Unul costă 15,05 lei. Cinci bucăți fac 75,25 lei, fără TVA; iar cu TVA, 89,55 lei. E clar. Ori iau un singur sul, ori iau 10, tot același preț rămîne pe bucată. Poate dacă iau un camion, mai scade. Din păcate, n-am ce face cu atîtea. Dau fuga la uleiul de floarea-soarelui. L-am primit de acasă pe lista de cumpărături. Nu se vinde decît la bax. Vreau ulei de la Bunica. Și dacă vreau să cumpăr două bidoane de 5 litri, tot 12,50 lei plătesc. Probabil că și la ulei trebuie să comand o cisternă, ca să fie ca în sloganul lui Pavel Bartoș. Apropo! Popularul actor a fost contractat nu ca să rostească într-un ton special, ci ca să confirme amintita regulă a comerțului, pomenită mai sus, cu un „chiar așa“ din suflet, ca o minunată mulțumire adresată marelui grup german.

„Chiar așa“, zice Bartoș cînd vede că o grămadă de biscuiți costă mai puțin pe pachet decît dacă ar cumpăra unul singur.

Am dat fuga la cafea. Eu sunt client de Jacobs Kronung pentru filtru. La 500 de grame găsesc un pachet cu 15,59 lei. Cu TVA, face 16,99 lei. Am încărcat 12 pachete și am plătit 203,92 lei. Dacă aș fi cumpărat 24 sau 48 de pachete, tot atît ar fi revenit pe unul singur. Deci nu e „chiar așa“ ca în reclamă.

Am dat fuga să-mi iau lichid de parbriz. Abia aici m-am luminat. Un bidon de 5 litri, marca Fairline, costă 6,49 lei. Dau lovitura vieții mele și am lichid de parbriz pentru 10 ani dacă voi cumpăra 120 de bucăți. Atunci plătesc numai 5,49 lei pe bucată. Dacă nu, să mă mulțumesc cu reclama.

Am întrebat o doamnă care purta ecuson Metro:

– De ce nu am reducere dacă iau două bidoane de ulei de 5 litri de la Bunica?

– Nu este în promoție!

Asta-i șmecheria! Sunt mai ieftine produsele care se află în promoție. Nu tot ce visează cumpărătorul. Vrea trei frigidere, trei televizoare, trei mașini de spălat, plătește trei frigidere, trei televizoare, trei mașini de spălat. La electronice, pofta-n cui, domnule.

Metro traversează o criză de cumpărători. Este un cash&carry care a pornit să vîndă pe segmentul de firme și mici oameni de afaceri. Cu vremea, mai ales după ce piața a început să cadă, Metro a început să vîndă și pentru persoane private. Să devină un soi de retailer. De altfel, cînd ajungi la casă ești întrebat: „Persoană fizică sau persoană juridică?“.

Unii cumpără pe persoană fizică și duc mărfurile la restaurant. Nu mai rămîne nici o urmă de taxe. Din tot comerțul, doar colectarea de TVA pe care Metro (și celelalte super și hipermarketuri o fac) mai funcționează. De-aceea ANAF-ul le iubește la nebunie. Strîng TVA-ul de la populație și îl varsă cu promptitudine la stat. Colectori de bani de la populație și colectori de taxe. Super. Cît vinde Metro din ce se produce în România? Asta este altă poveste, care merită o altă discuție.

Oricum, din agitata campanie desfășurată de Metro am înțeles un lucru: dacă nu vreau să plătesc 1,80 lei pe 15 plicuri de Delikat Borș Magic, atunci trebuie să cumpăr 60 de bucăți. Plătesc numai 1,71 lei. Și o să mănînc Borș Magic pînă la sfîrșitul mandatului Iohannis.

Metro vinde cu mare tărăboi produsele aflate în promoție pentru care îi strînge cu ușa pe producători. Cere de la ei prețuri mai mici și nu pierde nimic. Face nițel teatru pe seama ieftinirii.

Iată o promoție Metro descrisă de revista Capital: „Reţeaua de magazine cash&carry Metro oferă clienţilor care cumpără un televizor LCD Samsung 32B530 un bonus constând într-un borcan cu castraveţi muraţi Aro de 4,25 litri, oferta fiind inclusă în catalogul cu promoţii valabil în perioada 17 – 31 decembrie“.

Editorialul complet în ziarul Cotidianul de joi versiunea tipărită – disponibilă la toate chioşcurile – sau varianta digitală.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 6

7 Comentarii

  1. Numai la Metro? Ia sa vezi la Kaufland. Se anunta promotiili… Fix la deschiderea magazinului, nu le gasesti nicaieri. Intrebi – se raspunde – s-au terminat… au fost cumparate de angajati?… pacaleli pentru clientii ne-atenti.

    • Totul se intampla ca nu se sanctioneaza reclamele mincinoase !!!!!

  2. De ceva timp am observat ca in marile magazine engross pentru firme si unde e nevoie neaparat de legitimatie, marfurile sunt mai scumpe decat in retail gen Kaufland sau Lidl, de unde se aprovizioneaza mai toti buticarii din localitatile invecinate care vand la negru. Cat despre Metro, e cam in cadere, nu mai au diversitatea pe care o aveau cu 10 ani in urma si preturile, a luat-o rapid pe urmele Praktiker, care vindea un bec cu cel putin 15 lei cand la altii era 10 lei acelasi produs. Intr-adevar, rolul marilor magazine e doar de a colecta TVA, profitul este imediat exportat, de asta unii sunt doar in pierdere si ANAF nu ii intreaba nimic.

  3. Cat le criticam azi marile magazine de alimente definite asa supermarket-uri dar ele asigura romanilor papa, ca papa mai are si ” e-urasi ” alta taina! Reteaua de magazine Mega Image a desfiintat pactic chioscarimea de pe strazi, de pe la parterul blocurilor si este un lant de magazine civilizat si cu preturi cred eu bune, identic si la’ fel lantul Lidl si tot asa: Selgros, Carrefour, s.a.m.d. ! Remarc spiritul gospoaresc, de casa, al ” cainelui de paza al democratiei ” , ” care este ” domnul Cornel Nistorescu care face piata si ne impartaseste si noua cititorilor la gazeta impresiile domniei sale mai pamantesti asa, legat de viata de zi cu zi, face un respiro in comentariile politice care sunt in voga zilele astea in presa scrisa si vorbita care produc atatea pasiuni articole si comentarii la gazeta ! Sa auzim si de mai bine !

  4. „Lege pt. Impozitarea Multinationalelor” si tot scandalul se va dezumfla ! Toate intimidarile si presiunile facute de „justitie” la adresa PSD-ALDE sunt, in ultima instanta , destinate sa-i faca sa ezite in a impozita multinationalele !

  5. …de fiecare data cand cumparam ceva de la un supermarket strain banii nostri ajuta la saracirea RO… Ar trebui sa gandim si sa alegem produse din comertul local si din industria romaneasca, atat cat mai sunt. Doar astfel mai pot fi pastrate locuri de munca si capacitati de productie in RO…

    • Pt.Jder. Produsele romanesti trebuie sa ajunga si in locatiile astea ale supermarketurilor in cantitati considerabile deoarece traim in ROMANIA, iar lucrarea asta trebuie impusa daca avem mai multa minte ! Sanatate maxima !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.