MAE, raport care răstoarnă totul: „A exitat turism electoral”

Au existat acțiuni coordonate de aducere la vot a unui număr mare de cetățeni cu autocare, în fapt turism electoral, susține Ministerul Afacerilor Externe în raportul privind votul din Diaspora trimis premierului.

Astfel, conform MAE, printre factorii care au dus la cozile formate la votul la europarlamentare se numără suprapunerea referendumului cu europarlamentare și ”acțiuni coordonate de aducere la vot a unui număr mare de cetățeni cu 5-6 autocare”. 

Iată raportul Ministerului Afacerilor Externe, obținut de Mediafax:

Ministerul afacerilor Externe precizează încă de la început că potrivit Legii 33/2007 entitatea cu competențe în coordonarea pregătirii și organizării procesului de votare în străinătate este Biroul Electoral pentru Secțiile de Votare din Străinătate. MAE asigură, însă, potrivit Legii 33/2007, sprijin logistic, cum ar fi: distribuirea buletinele de vot și a ștampilelor (art. 28 al. 3), completarea listelor pentru biroul de votare în cazul în care unii membri se recuză, cu aprobarea
BESVS (art. 30 al. 1), dotarea secțiilor cu mobilă și cabine de vot (art. 31 al. 10), asigurarea personalului tehnic auxiliar (art. 73 al. 6) și asigurarea bunei desfășurări a scrutinului în caz de anulare a alegerilor pentru fraudă electorală (art. 25 al. 3). De asemenea, potrivit Legii 33/2007 coroborat cu OUG nr. 6/2019 și HG 81/2019, MAE publică în Monitorul Oficial numerotarea și locațiile secțiilor de votare.

Legea stabilește în mod clar că BESVS veghează la organizarea din timp a secțiilor de votare din străinătate, urmărește și asigură aplicarea unitară și respectarea dispozițiilor legale privitoare la alegeri, rezolvă contestațiile, totalizează numărul de voturi valabile exprimate în străinătate și le înaintează BEC.

MAE a aprobat toate cererile misiunilor de constituire a secțiilor de votare în străinătate, respectiv a propunerilor înaintate de către comunitățile de cetățeni, totalizând un număr de 441 secții de votare.

În comparație cu alegerile europarlamentare anterioare, numărul secțiilor a fost dublat, iar în comparație cu turul II de la alegerile prezidențiale din 2014 (unde acuzele au fost în același sens, conform cărora nu toți cetățenii au putut vota), numărul secțiilor a fost dublat (NL, BE, FR), triplat (AT și UK), în cazul Germaniei, crescut de 5 ori, iar în alte cazuri creșteri substanțiale (IT, ES).

Pe 24 aprilie MAE a trimis la Monitorul Oficial lista secțiilor de votare. Pe 25 aprilie președintele a semnat Decretul privind referendumul, publicat în Monitorul Oficial. MAE este obligat să publice lista secțiilor de votare așa cum prevăd OUG nr. 6/2019 și HG 81/2019, care stipulează termenul limită până la care MAE a trebuit să publice numerotarea și locațiile secțiilor de votare, mai exact data de 25 aprilie, ținând cont de faptul că în zilele de 26 și 27 aprilie Monitorul Oficial nu asigura publicarea, fiind zile libere nelucrătoare.

Problema secțiilor de votare care vor trebui să gestioneze două scrutine a apărut în contextul anunțării de către Președinte a referendumului în aceeași zi cu alegerile europarlamentare. În aceste condiții, MAE a trimis în paralel o nouă circulară tuturor ambasadelor atrăgând atenția că este necesar să se facă un efort deosebit pentru o activitate cât mai eficientă și a solicitat șefilor misiunilor diplomatice și consulare mobilizarea tuturor resurselor pentru desfășurare în
cele mai bune condiții a procesului de vot. Derularea alegerilor pentru Parlamentul European în paralel cu referendumul a făcut ca de la 2 minute, timpul de vot să crească la 7 minute, având în vedere că trebuiau completate două liste
(scris de mână), înmânarea a 3 buletine (pentru cei care au votat și la referendum) și depunerea lor în trei urne diferite.

Un alt element care a îngreunat procesul de vot se referă la organizarea și funcționarea comisiilor din secțiile de votare. Potrivit Legii nr. 33/2007, birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate sunt constituite dintr-un președinte, desemnat de șeful misiunii diplomatice și un număr între 2-6 membri, stabiliți de către președintele Biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, la propunerea partidelor politice și organizațiilor cetățenești aparținând
minorităților, alianțe politice sau electorale.

În cazul în care numărul persoanelor propuse de acestea este insuficient, lista este completată de MAE cu alte persoane, cu o bună reputație și fără apartenență politică. În funcție de numărul membrilor comisiei care se prezintă în dimineața zilei votării la secția de vot, se modifică și numărul de ștampile utilizat efectiv. Mai exact, deși se poate aloca numărul maxim de 6 cabine și 6 ștampile, numărul de ștampile utilizat efectiv într-o secție de votare în timpul procesului electoral trebuie să fie cel puțin egal cu numărul de cabine, dar nu mai mare decât numărul membrilor prezenți ai comisiei.

Din păcate, cu unele excepții, partidele politice nu și-au manifestat interesul de a desemna reprezentanți în comisiile secțiilor de votare, renunțând cu 1-2 zile înainte să participe în comisiile Secțiilor de votare.

O altă cauză se referă la sistemul STS de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (dublu). Fiecare secție a fost dotată cu 1-2 tablete (una pentru a fi utilizată în procesul de votare și cealaltă de rezervă). Problema nu a constat atât în funcționarea sistemului, cât în deficiențele antrenate de viteza redusă a Internetului în diferite țări și locații.

Un alt factor l-a constituit implicarea unor grupuri de susținători ai unor anumite formațiuni politice, deși prevederile legale nu permit activități electorale în ziua votării. Mai mult, au existat acțiuni coordonate de aducere la vot a unui număr mare de cetățeni cu 5-6 autocare sau mașini (turism electoral), ceea ce ducea în mod automat la o presiune majoră asupra secțiilor de votare sau influențau deciziile alegătorilor. În mare parte, aceste grupuri au rămas în zona secțiilor de votare și după ce au votat și au creat incidente, până la venirea forțelor de ordine, care au asigurat închiderea secției de votare.

În acest sens, au fost chemați la consultări ambasadorii din țările unde s-au înregistrat dificultăți în cadrul celor două procese electorale simultane din 26 mai 2019, pentru a fi identificate cauzele și responsabilitățile fiecăruia, precum și propunerile de modificare a sistemului de votare în secțiile din afara țării.

În cadrul legislației actuale, chiar cu mărirea semnificativă a secțiilor de votare, s-a dovedit că Ministerul Afacerilor Externe și-a epuizat resursele pentru asigurarea logisticii alegerilor din străinătate (locații, resurse umane și resurse financiare).
În aceste condiții, avem în vedere propuneri pentru schimbarea legilor electorale care se referă la votul din străinătate.

Este vorba de o propunere de vot anticipat prelungit (timp de 7 zile înainte de închiderea procesului electoral). Aceasta ar elimina orice formă de birocratizare care ar putea să îngreuneze procesul de votare în străinătate.

Alte modalități, cum ar fi votul electronic sau prin corespondență, acestea pot crea și alte probleme întrucât este nevoie de înscrierea prealabila a fiecărui cetățean (cu indicarea adresei de domiciliu/reședință) pentru a-și putea exercita dreptul de vot.

MAE și-a îndeplinit toate obligațiile legale care decurg din prevederile legislative în contextul acestor scrutine, pentru organizarea și desfășurarea secțiilor de votare din străinătate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9
Author

17 Comentarii

  1. Votul electronic sau prin corespondență presupun înscrierea prealabilă a fiecărui cetățean (cu indicarea adresei de domiciliu/reședință) pentru a-și putea exercita dreptul de vot.
    Nu mai bine facem vot clasic, pe hârtie în secții de votare dar cu preînscriere!
    Sunt adeptul votului cu preînscriere. Votul ar trebui să fie rațional, nu emoțional. Cetățeanul să confirme înaintea scrutinului dacă se va prezenta la vot. S-au distribuit la un moment dat CĂRȚI DE ALEGĂTOR. Bănuiesc că la acest lucru ar fi folosit. Cu o perioadă înaintea scrutinului depuneai CA iar în ziua votului o ridicai. S-a renunțat la aceste CĂRȚI DE ALEGĂTOR fără nicio explicație din partea autorităților. Probabil cineva a fost îngrozit la ideea că votul chiar ar putea exprima voința cetățeanului!

  2. „dragi tovarasi si preteni” daca a exixstat turism electoral similar celui din 2004sau din vara lui 2012 in anul de gratie 2019 se poate demonstara in 24 ore datorita tabletelor ce scanaza actul de indentitate
    deci in concluzie pentru raspandirea de informatii eronate ce duc la denaturea adevarui dragi tovarasi veti raspunde in fata „marii adunari national

  3. Cei care vor sa voteze in strainate ar trebui sa se inscrie din timp la ambasade si sa platesca o taxa pentru infiintarea si functionarea sectiilor de votare( chirii, curent electric, gaze, apa curenta, diurna, hartie etc). Cica trimit diasporenii bani in tara. Mie nu mi-a dat nicun leu dar eu platesc salarii pentru ambasade ca sa-i spelle la fund pe diasporeni. De unde sa mai platesca amaratii din tara pentru distractia tradatorilor de neam si tara care au plecat la ciordit prin Europa? Nu face mai bine guvernul grec care precizeaza clar ca se voteaza doar pe teritoriul Greciei?

  4. 5-6 autocare au putut transporta MAXIM 300 de persoane!
    Dar, Cozile erau de SUTE de Persoane in TOATE Tarile ORASE unde PSD si UDMR NU au trimis reprezentanti in sectiile de votare din straintate, FIX cu intentia de a BLOCA procesul de vot, a scris Presa IMEDIAT dupa vot, dar Cotidianul NU a dat!
    MAE: „Din păcate, cu unele excepții, partidele politice NU și-au manifestat interesul de a desemna reprezentanți în comisiile secțiilor de votare, renunțând cu 1-2 zile înainte să participe în comisiile Secțiilor de votare.”
    Uite pe G4.media articol din 30 Mai:
    „Cum au sabotat PSD și UDMR alegerile din diaspora: Deși desemnaseră reprezentanți în secțiile de votare din afara țării, NU i-au mai trimis la fața locului, ceea ce a îngreunat procesul de votare și a dus la formarea cozilor.
    PSD și UDMR au SABOTAT în mod PREMEDITAT procesul electoral din diaspora prin faptul că, deși au desemnat reprezentați în secții de votare din afara țării, pe foarte mulți dintre ei NU i-au mai trimis efectiv la fața locului, absența acestora îngreunând în mod semnificativ procesul electoral și generând cozile uriașe la care românii au fost nevoiți să stea, se arată într-o anchetă publicată pe platforma Dela0.ro și semnată de jurnalișii Diana Oncioiu și Vlad Stoicescu.”
    Sictir, bosorog senil si slugarnic!
    PSD+ALDE+UDMR au premeditat Blocarea Votului in Diaspora!
    La puscarie!

  5. Un raport normal, dar scris intr-o limba pe care NU O INTELEGE BOLSEVICUL COTROCEAN.

  6. Eu as pune alta PROBLEMA. De ce un om cu dubla cetatenie care mai este si de alta etnie si care nu locuieste in Romania si poate ca nu o sa se mai intoarca in tara niciodata…..VOTEAZA si hotaraste SOARTA ROMANILOR DIN TARA. NU ESTE CORECT….PROPUN VOT NUMAI IN TARA UNDE AI DOMICILIU STABIL SI PRELUNGIREA VOTULUI LA DOUA ZILE….SAMBATA SI DUMINICA.Grecii au mostenit obiceiu din vechiul imperiu romano-bizantin…TOTI voteaza unde sunt nascuti sau locuiest….FARA TURISM ELECTORAL.

  7. sunteti dusi cu pluta
    nu mai stiti cum sa o intoarceti si dati din colt in colt

  8. Numai NECINSTITELE partide ale SRI-ului, USR, PDL-PNL sunt în stare să facă necinstitul turism eletoral!

  9. Mai mult ca niciodata si in tara (vezi Ziarul de Cluj cu date certe) Daca s-ar face o ancheta serioasa s-ar vedea ca un sfert din voturi sunt obtinute prin frauda. Dragnea face puscarie pt ca a chemat lumea la vot. Securitate ne-a incalecat din nou.

  10. „haha…lera securista”, in curand ofiterii vostri coordonatori vor da din colt in colt in celule! Dosarul „Diaspora” o sa aiba efectul contrar celui scontat de bestiile securiste care l-au organizat, tocmai datorita ARESTARII ANARHISTILOR pentru tulburarea ordinii publice si a procesului de vot, dar si prin valorificarea rapoartelor autoritatilor locale, respectiv ale plangerilor depuse de locatarii din zonele reprezentantelor diplomatice si consulare…

  11. De la Vanghelie zicere: „Astia (de la PDL) au furat mai mult ca noi!” Toate alegerile, dar absolut toate, au fost fraudate. Acum se fura mai usor cu softul, iar furtul se mascheaza prin interminabilele cozi de la urnele din diaspora, create artificial prin blocarea de catre grupuri organizate a intrarii in sectiile de votare. Asa a ajuns PNL la un scor istoric, USR sa sufle in ceafa PSD, iar Pro-Romania, PMP si UDMR sa faca pragul, in vreme ce ALDE a ramas pe tusa. Chestia e ca la acest jaf au fost implicate de la ambasade sraine, ONG-uri, partide politice, servicii secrete pana la Comisia Europeana. Cine crede ca votul lui conteaza este un naiv. Votul doar legitimeaza alegerea altora, a alora putini cu bani, putere si conexiuni.

  12. Raportul securistului care a trait si imbatranit urat de la MAE este plin de minciuni, lasitati si manipulari in stilul moscovito-securistic! Nu-i nimic pedeapsa pentru obstructionarea votului fiind de trei ani cu inchisoare nu se prescrie pana in 2020 cana va lua puterea opozitia si justitia il va baga la zdup pe melescanu ramas fara imunitate parlamentara ca si pe seful lui de partid penalul tariceanu alt las care s-a ascuns in spatele imunitatii parlamentare! In ceea ce priveste PSD-ul cu cat ii tine veve analfabeta mai mult in guvern pe melescanu si carmen dan cu atat scad procentele PSD la urmatoarele alegeri si se mentine activa in societate placuta suedeza. Zici ca veve lucreaza pentru opozitie nu pentru PSD!

  13. nu sunt de acord ca cei cu dubla cetatenie sa voteze pentru alegerile care influenteaza  romania atunci cand au domiciliul de resedinta in afara tarii.Consider ca voteaza in necunostinta de cauza in principal din cauza  media aservite care deformeaza  si intoxica informational electoratul diasporei.

  14. este adevarat ce a scris Lucian. ce -i din strainatate sunt rupti de realitatea romaneasca si nici nu mai au dreptul MORAL .sa vvoteze cunosc din experienta acest fenomen

  15. De ce atata cheltuiala cu votul in „diaspora”?
    E simplu… Sa se procedeze ca in alte tari unde votul se face doar in tara.
    Cine vrea sa voteze, vine in tara.
    Asa cum se procedeaza in Danemarca, Irlanda, Grecia, Cipru, Malta si, pana nu de mult, in Germania.
    Parca si la belgieni e la fel…
    SIMPLU.
    Asa ii mai vad parintii pe copii, copii pe parinti, nevestele pe barbati, barbatii pe neveste, etc.

  16. Poate PSD sa dovedeasca ca macar un singur roman din vest a votat dublu? Minciuni ale PSD! Vreau sa stiu cine a avut curajul sa voteze cu acelasi buletin scanat de doua ori! Dati-mi un exemplu al unui singur roman care si-ar risca libertatea si locul de munca in vest pentru a vota de doua ori cu acelasi buletin! Are cineva o poza a unui autobuz cu romani din diaspora? Sa se publice aceste „dovezi”, daca exista! Justitia este oricum obligata sa se autosesizeze. Publicati lista votului dublu daca nu mintiti ca de obicei!

  17. Intr-adevar, Szörös,organiza niste autobuze in care noi, romanii, ne urcaram. La urcare fiecare primi cate-un sfert dintr-o bancnota de 500 de euroi, rupta, iar la prezentarea pozelor cu cele trei buletine din cabina, ne promisera ca vom primi celelalte 3 sferturi si ca vom fi sprijiniti in puscarie pentru votul dublu. Din pacate, nu apucaram sa votam nici macar o data… dapai sa ne mai ducem de la München la Regensburg, ca sa mai stam o data la coada. Asa ca ramaseram cu sfertul din „Ben Laden” degeaba…Cativa apucara sa voteze dar sferturile primite nu se potriveau, asa ca tot efortul fu degeaba. Fu cum zise bunicu´: „´Geaba vii, ´geaba te dusi, ´geaba rupsesi doi papuci”

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.