Marile semne de întrebare pe care le ridică Fondul Suveran

bani-moneda-romania-inflatie

Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții, holdingul care va cuprinde 33 de societăți unde statul român este acționar majoritar sau parțial, ia ființă într-o țară unde dependența politică a societăților de stat este arhicunoscută, profesionalismul celor care le conduc lasă de dorit și este un instrument perfect pentru a ascunde sub preș pierderile inerente pe care unele societăți le raportează an de an astfel încât să nu se vadă la deficitul bugetar. De altfel, pe lista celor 33 de societăți se află entități care au raportat minusuri ani de zile precum Compania Naţională de Căi Ferate C.F. R S.A., Societatea de Radiocomunicaţii S.A., S.C. Complexul Energetic Oltenia S.A., Poşta Română, Aeroportul Timişoara Traian Vuia, Uzina Termoelectrică Midia S.A., Administraţia Porturilor Dunării Fluviale S.A. şi Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile S.A. Pierderile acestora se vor acoperi din profiturile celorlalte companii, unele deținătoare de monopoluri, cum este cazul Hidroelectrica. Putem vorbi în acest caz de un ajutor de stat mascat, aspect interzis de Comsia Europeană. Ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, a spus că există din partea celor de la Eurostat o corespondenţă care arată că forma adoptată de Parlament a legii de înființare a FDSI este agreată de aceştia. Oficialii de la Eurostat nu au spus nimic până în acest moment. România riscă să fie acuzată că acordă ajutoare de stat ilegale și că scade artificial deficitul bugetar pentru a se încadra în nivelul de 3% admis.

Conform actului normativ votat de Camera Deputaților, domeniul de activitate al FSDI este „alte intermedieri financiare” ceea ce reclamă obținerea de autorizație de funcționare de la Autortiatea de Supraveghere Financiară și de la Banca Națională a României. De asemenea, FSDI va fi controlat politic pentru că strategia investițională va fi aprobată de Guvern. PSD susține că Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii are ca scop atât dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, proiecte de investiţii rentabile şi sustenabile, în diverse sectoare economice prin participare directă ori prin intermediul altor fonduri de investiţii sau al unor societăţi de investiţii, singur sau împreună cu alţi investitori instituţionali sau privaţi, cât şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit. Sursle de finanțare ala FSDI vor fi venituri obţinute din dividende încasate de la societăţile la care deţine acţiuni; venituri din tranzacţionarea de instrumente financiare emise de alte entităţi; operaţiuni cu instrumente financiare proprii; venituri din vânzarea de pachete de acţiuni din portofoliu; împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligaţiuni. Și atât. România nu are resursele energetice ale țărilor din Golf sau ale Norvegiei pentru a constitui un fond suveran de miliarde de euro. În momentul de față, singura sursă certă o reprezintă suma de 2 miliarde de lei din dividendele plătite de companiile de stat. Anul trecut, societățile unde statul este acționar majoritar au fost nevoite să verse minim 90% din profit la buget, față de 50% cât era până atunci. Asta înseamnă că aceste companii au fost văduvite serios de o sursă de finanțare pentru investiții. În această situație, multe din ele au recurs la împrumuturi, sporind datoriile.

FSDI va fi controlat de stat însă statul nu va răspunde pentru eventualele eșecuri ale Fondului. “FSDI nu va beneficia de garanţii guvernamentale sau de orice altă formă de sprijin din partea statului”, se arată în legea adoptată.

Conform legii de aprobare a Fondului, FSDI va fi condus de nouă „profesioniști” aleși în baza legii privind guvernanța corporativă a întreprinderilor. Cu alte cuvinte, cei nouă vor fi manageri care vor trebui să fie angajați în urma unor concursuri în care vor prezenta planuri de management. Legea în cauză a fost foarte bună însă aplicarea ei a lăsat de dorit. Câteva companii ale statului au avut manageri profesioniști, precum Tarom, CFR Marfă, CEO, însă influențele politice au continuat și performanțele au fost nesatisfăcătoare, pierderile uriașe continuând să persiste.

FSDI nu vine pe un teren virgin pentru că statul a mai experimentat proiecte de finanțare a unor investiții. Compania Națională de Investiții a fost înființată în 2014 ca interfață pentru proiecte publice de amplare și care să poată să fie parte în diferite parteneriate public-privat. În ultimii zece ani, s-au cheltuit 800 de milioane de euro din bani publici, prin mai bine de 1.500 de contracte. Unele dintre ele au fost extrem de ciudate: stadionul de 12 milioane de euro din Alexandria, cel de 4,2 milioane de euro din Turnu Măgurele, stadionul de un milion de euro din comuna hunedoreană Sântămărie Orlea, patinoarul de 2,9 milioane de euro din comuna harghiteană Cârţa și cel de 5,6 milioane de euro din Târgu Secuiesc. La acestea se adaugă zecile de cămine culturale sau săli de sport din localități în care nu există drumuri asfaltate ori canalizare.Multe dintre proiecte nu sunt investiții ci, mai degrabă, consum de resurse pentru că modernizarea unui cămin cultural nu are cum să aducă fluxuri financiare viitoare directe din care să se recupereze aceste investiți

Camera Deputaţilor a adoptat, în calitate de cameră decizională, proiectul de lege privind înfiinţarea FSDI. Potrivit proiectului, au fost propuse 33 de companii de stat pentru a face parte din portofoliul Fondului. Printre acestea se regăsesc Societatea de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice Electrica SA, E.ON Energie România SA, OMV Petrom SA, Telekom România Communication SA, Engie România SA, Antibiotice SA, Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor Instalaţiilor de Ridiciat şi Recipientelor sub Presiune SA, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti SA, Societatea Naţională de Gaze Naturale Romgaz SA, Compania Naţională Unifarm SA, Compania Naţională Loteria Română SA, CFR SA, Poşta Română şi IAR SA.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

12 Comentarii

  1. Remarcați și că opoziția are posibilitatea contestării constituționalității actului normativ, prin specialiștii parlamentari care au alte opinii ?

    • te referi , nedumeritule, la pam-pam matei, specialist in fitile,sau poate la catzu ,specialist in proba de viteza in coasta pe contrasens ? dar specialistii firmelor cu actionariat majoritar strain care nu vor mai putea fenta Statul la imparteala dividendelor si la externalizarea profitului , unde-or fi oare? ori sunt tot aceeasi? plus Ionutz Demeter, of course.

  2. Fondul de furaciuni. Au pus banii gramada, sa-i poata fura mai usor !!!!!

    • tu asa ai face, sunt convins. mentalitate de shaormist manelist, votant cu Securitatea.

  3. O sa prade fondul suveran firma Dragnea & Acolitii. Ei si ce? Ca doar au castigat alegerile si acum fac ce vor ei. Lasati oamenii sa fure linistiti si nu-i mai stresati. Lasati-i sa lucreze. Dormiti linistiti, Dragnea & Acolitii lucreaza pentru dumneavoastra.

    • Stimate domn, 0.1% sunt bani nu gluma. As pune si eu botul, de banii astia as putea construi un segment de industrie moderna cara mi-ar aduce si mai multi bani, as putea chiar dupa cativa ani sa returnez fara probleme aceasta suma. Dar cu trogloditi la putere nu e chip sa construiesti, sa dezvolti ceva. La ei totul trece prin burta si organele reproductive, capul este doar suport pentru freza, ochi lacomi si urechi care pandesc pe la usi.

  4. 800 mld de Euro sunt furați fără sa va faceți probleme, BRUA este un furt colosal, dar nimeni nu zice nimic….
    Cum e posibil ca Norvegia sa își exploateaze in beneficiul cetățenilor petrolul, in timp ce la noi gazul de duce pe apa sâmbetei fără sa ajunga ceva la popor. Un astfel de fond asta ar trebui sa facă sa ajute ca noi sa beneficiem de propriile noastre resurse

    • Norvegia nu are politicieni care fura de la stat. Politicienii norvegienii sunt de partea poporului, nu impotriva lui asa cum sunt politicienii din PSD si ALDE.

  5. Pe de o parte se vorbeste de „ajutor mascat „-„Putem vorbi în acest caz de un ajutor de stat mascat, aspect interzis de Comsia Europeană. Ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, a spus că există din partea celor de la Eurostat o corespondenţă care arată că forma adoptată de Parlament a legii de înființare a FDSI este agreată de aceştia. Oficialii de la Eurostat nu au spus nimic până în acest moment. România riscă să fie acuzată că acordă ajutoare de stat ilegale și că scade artificial deficitul bugetar pentru a se încadra în nivelul de 3% admis”.
    Pe autor l-a apucat grija si se dovedeste un mare adept al „europenismului”, facand parte din categoira slugilor ce slugaresc cu pana uE,Tara nu o vede nicaieri/.
    Pe de alta parte deplange ca „aceste companii au fost văduvite serios de o sursă de finanțare pentru investiții. În această situație, multe din ele au recurs la împrumuturi, sporind datoriile”.Poate a vazut dansul investiti la aceste companii, care hapaiesc dividendele cu masini de lux,excursii,elicoptere si yahturi !
    Da un ex.prost, al Comp de Investitii de pe timpul Udrei,cu stadioane si terenuri in panta, cand desigur era un slujbas al lui basescu asa cum este acum al politicii iohanniste.
    Fondul va avea in vedere niste scopuri cat si investitii sectoriale ,ale ministerelor care adevarat n-au facut nimic.
    Halal analiza,nimic serios.

  6. Aoleu , se pare, ca lipseste , din acest talmes-balmes de societati , tocmai societatea care se ocupa de autostrazile si soselele Romaniei ! Poate ma insel ! Ajutoare mascate , date ani si ani de zile unor societati falimentare , fara nicun efect de redresare economica , doar pentru a se mentine pe posturi grase , camarila politica ,” baietii nostrii ” , cum o dai , cum o sucesti , tot furt se cheama ! Asa o fi si-n alte tari ?

  7. S-ar fi numit „Fondul NATIONAL de Investiții” sau „Fondul NATIONAL de Dezvoltare și Investiții”, daca numele FNI nu s-ar fi folosit deja la alta teapa de a lor, si daca nu ar fi avut deja altul copy-right pe acest nume. Nu ceed ca apuca 8 ani pina oncepe scandalul, se plinge de banii oamenilor ce nu vor mai fi de gasit, si pina unul sau doi dintre „vinovati” vor ajunge la puscarie. Adica asa cum a tot mers cu Caritas-ul, Banca Columna, Banca Religiilor, FNI-ul, …

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.