Minunata lume bazată pe reguli

De fiecare dată când în economie sau societate se întâmplă ceva grav, prima reacție este trecerea de la indiferență la panică. Urmează apoi think-tankurile și ONG-urile, care au privilegiul de a nu trebui să reacționeze la cald. Privind tabloul general, nu sunt motive de mare îngrijorare în Vest; doar evenimentele grave din China, Rusia și celelalte tari BRICS anunță o mare criză, prăbușiri și disoluții, spun aceste analize.

După prăbușirea podului din portul Baltimore, sfatul celor de la Eurointelligence este să privim imaginea de ansamblu, care ne va face să înțelegem că impactul economic nu va fi unul major, după cum marele eșec al SUA și al Vestului în fața atacurilor rebelilor din Yemen în Marea Roșie nu a dus la criză a comerțului pe mare.

Să urmăm sfatul și să privim imaginea de ansamblu la momentul accidentului de la Baltimore, ajutați de o analiză a Rabobank, pentru a ne da seama că dracul nu este atât de negru. Însă iată ce găsim.

Pe lângă șase vieți pierdute, prăbușirea acestui pod mai înseamnă blocarea unui centru tranzitat anual de 52 de milioane de tone de mărfuri, 1,3 milioane de tone de produse agricole și echipamente de construcții, 2,5 milioane de tone de cărbune, mari cantități de lemn si aproape un milion de automobile. Accidentul pare să fi fost provocat de o defecțiune a motoarelor unei nave închiriate de compania Maersk, cu proprietar din Singapore și echipaj indian. Piciorul podului nu a fost lovit doar de această navă, ci de 30 de ani de investiții reduse spre zero în infrastructura americană, de o birocrație plictisită care reglementează economia și de o mulțime de firme de consultanță care storc ultima picătură de profit din această economie. Evenimentul din Baltimore a fost considerat un accident, însă fostul consilier pentru Securitate al președintelui Donald Trump, generalul Michael Flynn, a atras atenția că acesta poate fi scenariul unor viitoare acte de sabotaj – navele care intră în SUA în fiecare zi au aproape toate echipaje străine neverificate, iar SUA nu sunt pregătite deloc pentru asemenea amenințări. Europa este la fel de vulnerabilă într-un asemenea scenariu.

Canada: falimentul personal poate deveni falimentul unei națiuni

Ne mutăm cu puțin mai la nord și aflam că un raport secret al Poliției canadiene avertizează că cetățenii s-ar putea revolta atunci când își vor da seama cât de faliți sunt. ”Canada ar putea aluneca în război civil când cetățenii își vor da seama că situația lor economică este cu adevărat disperată” și că noua recesiune ”va accelera declinul nivelului de trai, care a scăzut deja simțitor în cazul tinerelor generații”, având în vedere că ”cei mai mulți canadieni cu vârste sub 35 de ani nu își pot cumpăra o locuință”. Mai mult, raportul notează ca guvernul canadian ”se confrunta cu presiuni tot mai mari pentru a ceda teritoriul arctic”.

Generatia Z: zero spirit critic și capacitate analitică

Rămânem în America de Nord, continentul partenerului strategic major al României, și la tinerele generații, cele care vor ajunge inevitabil la conducerea SUA și a ”lumii libere și bazate pe reguli”. Newsweek prezintă ultimul raport Freedom Economy Index și arată ce cred șefii companiilor despre angajații ce fac parte din generația Z (cei născuți după 1989, până în 2010).68% dintre șefii micilor companii americane spun că acești tineri sunt ”cei mai de neîncredere” angajați. 71% dintre patroni spun că este foarte probabil ca acești angajați să aibă probleme de sănătate mintală. Un angajator a spus că acești angajați ”sunt dintr-o lume paralelă, le lipsește total bunul simț al lucrurilor, au zero spirit critic și nicio abilitate analitică”. Mai puțin de 4% dintre angajatori spun că acești tineri corespund cerințelor la locul de munca. 62% dintre angajatori spun că sunt angajații care creează discordie și un mediu toxic la locul de muncă. ”Se așteaptă la promovări pentru simplul motiv că se prezinta în fiecare zi la muncă”, spune un alt angajator. Dacă Dumnezeu și sforarii ONG-urilor nu-i vor uita în stradă protestând încontinuu pentru protejarea Mamei Gaia, a drepturilor animăluțelor și schimbările de sex, ei sunt generația care va prelua conducerea marilor corporații, instituții și a guvernelor marilor puteri occidentale.

 

Tot în preajma  accidentului de la Baltimore, Oficiul pentru budget al Congresului SUA atrăgea atenția că SUA se pot confrunta cu o prăbușire a pieței obligațiunilor, dacă nu își modifică traiectoria fiscală ”fără precedent”.

China: SUA vor să distrugă sistemul comerțului global

Tot atunci, fostul negociator al Chinei pentru relațiile comerciale cu SUA a acuzat că America încearcă ”distrugerea sistemului” comerțului global. El spune că marile companii chineze din industria auto încearcă acum să se mute în Mexic, pentru a putea să vândă pe mai departe în Statele Unite. Dacă SUA vor anula și această alternativa de acces chinez pe piața americană – ceea ce este foarte probabil având în vedere politica privind automobilele electrice sugerată de Joe Biden și Donald Trump – atunci Statele Unite se vor confrunta cu o inflație tot mai mare. ”Este în joc sistemul economic mondial și sistemul comerțului mondial, iar SAU încearcă să distrugă acest sistem”, a spus fostul oficial chinez.

UE: economia de război, prezentată ca soluție de creștere

Să mai pomenim despre situația de pe frontul din Ucraina și cea din Europa. Modificările la vârful Consiliului de Securitate al Ucrainei nu pot fi decât expresia faptului că lucrurile nu merg bine pentru regimul de la Kiev, pe lângă reculul înregistrat în ultimele luni pe front. Apoi, președintele ”ambiguu strategic” Franței, o țară cu un deficit bugetar care bate spre 7% din PIB și cu datorii de 100% din PIB încearcă să mobilizeze Europa (care nu poate produce un milion de obuze pe an – cam cât trage armata Ucrainei în câteva luni pentru a nu fi copleșită și de trei ori mai puțin decât Rusia)  pentru crearea unei armate propria cu care, de ce nu, să intervină în Ucraina. Iar președintele Consiliului European promovează ideea creșterii economice pe baza economiei de război, în timp ce în SUA și China creșterea este data de înaltele tehnologii și inteligența artificială, domenii în care UE este codașă, preferând suprareglementarea și penalizarea marilor companii din domeniu, în locul creării propriilor campioni europeni.

O lume în permanentă degradare

Sunt liniștitoare toate cele de mai sus? Ar trebui să reducă îngrijorările stârnite de accidentul din Baltimore, de starea economiilor și societăților vestice? Analiza oferita de Rabobank nu ajunge o asemenea concluzie. ”Care este tema comună a informațiilor de mai sus? Ce spuneți despre degradarea economiei occidentale care se apropie de apogeu, din cauza a 30 de ani de teorie economica neoliberală, din cauza unei ideologii eșuate, a unei infrastructuri prăbușite, a unor instituții eșuate, a unei securități naționale șchioape, a unei politici fiscale greșite, a unei demografii în prăbușire, a forței de muncă betege, a unei societăți defecte și a unei arhitecturi globale eșuate? Nimic din toate acestea nu sugerează că ne vom întoarce la o lume cu dobânzi foarte mici și inflație și mai mică”. Putem spune însă că această revenire este întrevăzută de vizionari precum Charles Michel, cu a sa economie de război, și Emmanuel Macron, cu armata care să consume produsele acestei economii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 40

25 de Comentarii

  1. Economia de razboi inseamna consum fara castig.Toata lumea are ce face dar valoarea vietii cetateanului cel mult sta pe loc daca nu chiar scade.A intra intr-o economie de razboi pentru ca nu esti capabil sa atingi tintele absurde cu care te-ai jucat ca sa te dai ganditor,este exact opusul a ceea ce trebuie.Piticii actuali ai Europei s-au aventurat in megalomania razboiului anti Putin inchipuindu-si ca joaca cacealma la poker.Dar Putin are asii iar ei nici macar perechi.Si totusi in acest peisaj ridicol de luptatori fara medalii se gasesc amatori de statui in istorie,cazul Romaniei.Ziaristi,generali,fitosi pe timp de pace,alimenteaza un foc pornit de altii .Insuccesele din economie si din social sunt convertite, de catre propagandisti cu creier batucit de ideologie NATO,in produse de ura antirusa pur si simplu pentru ca asa au invatat si asa au obtinut gradele:urand pe cineva.Ceea ce si-au inchipuit manipulantii ucrainieni ca fac alimentand in timp un conflict cu Rusia a devenit Noul Testament al crestinilor europeni.Noul steag al Europei este cel ucrainean.Nu e cam mult d-lor?Razboi in Ucraina nu inseamna razboi in Europa.Dar daca s-au nascut brusc o trupa de „”Napoleoni”” neinfricati atunci ne asteptam la indemnuri absurde precum cel al lui Michel.Nu e prea clar cum un conducator de cargobot isi fixeaza traseul chiar in directia piciorului de pod american.Privind spre stele americanii dau in gropi si ii trag si pe europeni dupa ei.

  2. ca in zona podului ajung milioane de tone de carbune. Pt ce? sa fie pt CTE? Nu mai este nici o problema cu de CO2? Sau e doar pt supusii care isi inchid CTe si minele ca sa le faca pe plac?

  3. Asa ar trebui sa fie lumea: bazata pe reguli.
    Din pacate ptr ghiolbani precum Putinantropul , aceste reguli sunt facute ptr a fi incalcate. Starpitura crede ca poate incalca in primul rand regula dreptului la viata ptr cel mai slab decat el.
    Atentie: cu binecuvantarea patriarhului Rusiei!……[Rumburak]

  4. Nu esti informat.
    Comandantul navei NU si-a fixat traseul pe directia picorului podului din Baltimore. Nava a avut o defectiune la motoare si a ramas neguvernabila in timpul mersului.
    Eu am vazut la Tulcea o nava oceanica romaneasca venind dinspre Sulina, ramasa tot fara motoare si neguvernabila, pe care vantul a impins-o in malul falezei din oras, pe care ma plimbam si admiram Dunarea. Asta in ciuda ancorei aruncata putzin mai inainte, dar fara niciun efect de franare. Era cam ora 18:00 vara.
    Cand a lovit malul, a duduit faleza destul de tare si a produs un mic cutremur, incat toti locatarii din blocurile de pe faleza au iesit speriati in balcoane si la geamuri. Din fericire n-a izbit nicio ambarcatiune stationata la mal si niciun debarcader, caci praf le-ar fi facut si in mod sigur si victime.
    Dupa ccca 1/2 ora au reusit sa porneasca motoarele, au tras-o inapoi si si-a reluat drumul. Adancimea fiind mai mica la mal, i se ridicase prova, iar nava se inclinase periculos spre babord, incat si marinarii speriati iesisera toti pe punte, imbracati cu cate 5 perechi de blugi (era inainte de 1989 si trebuiau sa treaca prin in vama)……[Rumburak]

  5. Totusi daca s-ar fi aflat pe axul distantei dintre stalpi nu s-ar fi intamplat nimic rau.Nu era un incepator.Cargobotul nu putea fi manevrat pe ultimii metri chiar daca avea motoarele pornite.

  6. ‘ Geaba avem super-televizoare = ferestre deschise spre Lumea intreaga si acces nelimitat la Internet .

    Noi romanii suntem prost informati si usor de manipulat.

    Dar nu doar noi , intreaga populatie a Europei – aprox 750 000 000 locuitori ( cu exceptia a citorva zeci de mii de indivizi – lucratori in institutii specializate ) suntem intoxicati , mintiti si manipulati .
    Social – media , mass-media , intreg ecosistemul informational si relational este intoxicat si manipulativ.

    Romania se gaseste intr-o zona fierbinte a Razboiului Mondial Hybrid .
    Iar Europa – care este angrenata intr-o lupta economica directa cu Eur-Asia – este in pierdere evidenta si regres .
    Economia UE se prabuseste zilnic iar noi … habar n-avem….

  7. `„Piciorul podului nu a fost lovit doar de această navă, ci de 30 de ani de investiții reduse spre zero în infrastructura americană, de o birocrație plictisită care reglementează economia și de o mulțime de firme de consultanță care storc ultima picătură de profit din această economie. Evenimentul din Baltimore a fost considerat un accident, ”” no da unde-i bALla mare asta -CUMVA ÎN PROTECTORATUL DEVESELU?

  8. Piciorul podului nu a fost lovit doar de această navă, ci de 30 de ani de investiții reduse spre zero în infrastructura americană, de o birocrație plictisită care reglementează economia și de o mulțime de firme de consultanță care storc ultima picătură de profit din această economie. Evenimentul din Baltimore a fost considerat un accident, ”” no da unde-i BALTA mare asta -CUMVA ÎN PROTECTORATUL DEVESELU?NO,NO NU-I AȘE -PUTIN A PRODUS ACCIDENTUL! CARE PUTIN –? ĂLA DIN FRIGIDER?- NO,CUM ZICI AȘE ? DORĂ ĂLA O ZBURAT CU FRIGIDERUL ȘI A DOBORÎT AVIOANELE CE VROIAU SĂ APRINDĂ „GRÎURILE -MONSANTO CARGILULUI-DIN U”KRAINA”

  9. Regulile se modifică după cum vrea MUSCHIUL Șefului, că d-aia e Șef !
    Când eram eu StatMajoriZd la GărZile PATRIOTice Tulcene, fetele de la Confecția defilau când cu coada de mătură pe umăru’ stâng, când cu lopata pe dreptu’.
    Sau invers, măR😜g

  10. Te asigur ca n-a fost asa, DIMPOTRIVA
    daca nava nu arunca ancora ca sa franeze 😮 si daca nava nu redirectiona tractiunea in sens opus inaintarii, pentru a frana,
    nava nu devia si nu se intampla nimic ! 😐
    Asta-i problema ! 😎😎😎
    Am vazut clip-ul intamplarii. cum a fost o cadere dubla de curent cateva secunde
    intre timp au pornit motoarele de rezerva pe tractiune inversa ASIMETRIC
    facand NAVA sa devieze de la directia DEJA correct aleasa ! 😮

    STIU ce s-a intmplat ! 🙁

    E grav pentru ca pute a premeditare … POLIT-ECONOMICA ! Scopul e absolut polit-economic !

    Faptul ca podul a fost distrus aduce o PAGUBA de MILIARDE „cuiva”
    (insa paguba unuia e castigul altuia = e de urmarit cine va castiga din redirectionare de marfuri care pana acum treceau podul!)

    In privinta navei:
    – FIZIC explicatia e oarecum asemnatoare cu ce se intampla cu o masina care franeaza CLASIC pe ghiata relativ la una care e cu ABS sau mers din inertie ! Nu v-a masina trage dreapta sau stanga ?
    Exact asta s-a intmplat cu nava la pornirea motoarelor auxiliare (fumul negru in video arata ca fiind turate la maxim nu mai erau SINCHRONIZATE tractiunile pe laterale ! )

    Ce s-a-ntmplat acolo PUTE rau !
    Si e vizibil doar in timp, la cine v-a castiga miliardele din lipsa podului (democratii ? sponzorii lor ?) !

    Nu ma face sa spun ce stiu ! IQ=? RE-VEZI CLIP-ul ACCIDENTULUI !

    SHALOM !
    IQ=?

  11. Tontălăii sorosiști (ĂI născuț dupe ’89) ie prea tonț’ ca să-nțăliagă că regula di aur a capitalismului si-a brațului său ‘narmat, NATO îi: „nij’ o regulă nu trăbui respectată”

  12. r fi culmea ca stirea curand viitoare cum ca TOTUL e PREMEDITARE sa apara
    ca multe altele MAI INTAI in COTIDIANUL din 1/1000 comentariile unui …narcisist ! 😐

  13. Daca COTIDIANUL NU ar fi sigurul ziar cu adevarat INDEPENDENT din ROMANIA ❤️
    ne finantat „de la jgheab” vorba marelui Jack
    n-as scrie aici !
    Cu precizarea ca-s mereu dispus sa argumentez LOGIC-SOCIAL-RATIONAL-CRITIC ce spun ! 🙂

    😐
    IQ=?

  14. SE vede clar in clip cum nava deviaza spre dreapta … spre piciorul de pod dupa revenirea curentului din generatoarele auxiliare !
    E oricui clar ca daca nava nu re-starta din inertie nu-si schimba directia !
    Directia navei a fost schimbata pe ultimele 209 de secunde … taman din cauza re-startarii !
    INTREBARE:
    a fost o greseala sau o premditare a pilotului american de la bord ?

    Re-vizionati clipul acum atenti la ce v-a zis the great MISHTEUAX ! Criticati-i GENIUL dupa vizionare ! 😛
    (omul asta e special … nu stiu de unde-l aveti la fitzuika ! 🙁 )

  15. @facocerul ANGLICAN: ‘…pilotului american de la bord ?’ Patrick Reymond pe blogul ‘The Fall’ (lachute.over-blog) scrie:

    ‘Un incident curios, de altfel, din moment ce, după cum spune un cititor: „Limbile rele spun că barca care a lovit podul din Baltimore a fost piratată, făcându-i inoperabil sistemul informatic. Ei bine, după o barcă care luminează la ieșirea dintr-un port, nu o vedem în fiecare zi.” Era ora ceaiului pentru echipajul (din subcontinentul indian), comandat de un ucrainean complet beat???’

    ‘Top War'”: „Amintim că prăbușirea travelor centrale ale podului peste râul Patapsco s-a produs din cauza faptului că o navă container a lovit unul dintre suporturile sale, care, conform versiunii oficiale, a pierdut controlul după ce a părăsit portul Baltimore. Căpitanul navei, după cum sa menționat deja, era (cel puțin enumerat ca) cetățean ucrainean.”

  16. Mecanica cuantica sti nene, ca vad ca te pricepi si la navigatie? Esti reincarnarea lui Pico della Mirandola.

  17. Bun articol!
    Sunt surprins ca este permis sa mai scrii asa ceva in presa romaneasca, avand in vedere la ce nivel a ajuns cenzura si oprimarea cuvantului liber.
    Din nefericire, oile nu vad sau nu inteleg aceste lucruri evidente. Si cel mai dureros e faptul ca oile au dreptul la vot si continue sa voteze magarii, pentru ca atata stiu.

  18. ha ha ha

    mi se pare de fapt exact pe dos pentru ca judecata la care sint supusi tinerii este generata de natura sistemului actual, un sistem nociv, toxic indepreptat impotriva fiineti umane, fiind de natura agresiva si pradatoare. deci tinerii par ca, in mod constient sau inconstient, recunosc sistemul ca fiind unul primitiv si agresiv. daca asa-i situatia un mare BARVO pentru ei! poate nu mai vor sa fie carne de tun si moneda de schimb pentru toate nenrorcirile pe care gulerele albe le creeaza. gulerele albe mint continuu.

    generația Z (cei născuți după 1989, până în 2010).68% dintre șefii micilor companii americane spun că acești tineri sunt ”cei mai de neîncredere” angajați. 71% dintre patroni spun că este foarte probabil ca acești angajați să aibă probleme de sănătate mintală. Un angajator a spus că acești angajați ”sunt dintr-o lume paralelă, le lipsește total bunul simț al lucrurilor, au zero spirit critic și nicio abilitate analitică”. Mai puțin de 4% dintre angajatori spun că acești tineri corespund cerințelor la locul de munca. 62% dintre angajatori spun că sunt angajații care creează discordie și un mediu toxic la locul de muncă. ”

  19. dle marchevici, va vaz mai deschis catre astfel de lucruri…

    ca sa intelegeti mai mult si sa vedeti dincolo de aparante va recomand farsight.org

    si nu numai

    certurile de salon nu ajuta la absolut nimic…

  20. multumesc, sinteti primul care a lasat ca numele siteului sa treaca. a fost a treia incercare.
    dar n-am renuntat pentru ca aomenii trebuie sa stie ce fel de secrete vor liderii sa ne ascunda…

    trebuei sa-i dezbracam de secrete pentru a putea construi corect si in spiritul vietii, pentru intraga umanitate care, de catre altii, este considerata ca si „animale de companie”, domainta de frici, incapabila sa se conduca.

  21. Lumea vestică suferă consecințele celor 30 de ani de neoliberalism economic ( limitarea investițiilor în infrastructură, a cheltuielilor guvernamentale, reducerea drastică a impozitelor , acumularea de mari deficite bugetare și comerciale, transferul industriilor producătoare de bunuri de mare consum in state din lumea a 3-a, etc ). Există însă state mai puțin bogate decât SUA care au renunțat la poduri suspendate și au construit tunele submarine, mult mai sigure.

    Lumea bazată pe reguli de care se tot vorbește la Kiev și în media vestică este sublimă, dar lipsește cu desăvârșire, vorba lui Caragiale. Inițiatorii acesteia, americanii,au fost primii care s-au săturat de ea și au abandonat-o tacit ( vorbim de ONU, de OMC, etc.) Bombardarea Yugoslaviei și invadarea Irakului fără autorizație ONU nu a fost opera lui Putin, ci a SUA, arhitectul regulilor pe care le tot invocă când vine vorba de acțiunile altora .

    În fine, keynesismul militar ( adică investiții în producția de armament )este o soluție de creștere economică pe termen scurt, timp de maximum un deceniu, care însă agravează serios deficitele bugetare ale statelor care recurg la asemenea stimulente economice. Mai sănătoase dpdv economic sunt deci investițiile în infrastructură, care nu sunt direct productive ,dar au meritul că odată finalizate, conduc la dezvoltarea sau la accelerarea altor activități economice, aducătoare de profit.

  22. „…a ne da seama că dracul nu este atât de negru”?
    Domnul Marchievici, asta nu-i deloc o expresie politically-corectă, chiar dacă are 6000 dă ani vechime, dîn Sinai(a) încoa’, dă la Sem șî Ham! …ar trebui să vă gîndiți să schimbați nuanța exprimării! :)))

  23. Daca ar exista lume bazata pe reguli
    ce-s mai reguli azi decat REGULILE luate in consens la ONU ?

    Uite ce.au zis recent americanii referitor la REGULI si ce valoare au ele in cazul cand una votezi la ONU si alta faci !

    😐
    SHALOM ! (noroc cu COTIDIANUL ca permite dialogul decent desi cenzureaza cat pot propganda russa DAR si american NATO-ista = e o fitzuika echilibrata ! cat timp nu se instiga la crima si deviatii politice ESTI LIBER sa scri comentarii ! Putine fitzuici in RO mai permit MODERN asta ! majoritatea isi considera cititorii imaturi si incapabili de gandire proprie = asta enerveaza multi care-si cauta alte medii SOCIALE de informare ! de vreme ce au DREPT DE VOT au si drept de-a se exprima decent LIBER )

    Nu-i asa ? 😛 🙂
    SHALOM!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.