Minunata şi magica „Arena di Verona”

În cel mai mare teatru de Operă în aer liber din lume se desfăşoară, între 20 iunie şi 7 septembrie, cea de a 92-a ediţie a Festivalului Liric din Verona. Numit şi „Festivalul Noului Secol”, după ce a celebrat împlinirea a 100 de ani de existenţă.

În minunata şi magica “Arena di Verona” sunt programate 54 de spectacole cu şase titluri de opere şi trei serate excepţionale: “Un ballo in maschera” şi “Aida” de Verdi, “Turandot” şi “Madama Butterfly” de Puccini, “Carmen” de Bizet şi “Romeo şi Julieta” de Gounod. Mari nume ale panoramei lirice internaţionale vor evolua sub bagheta unor dirijori celebri în producţii puse în scenă de regizori de talie mondială.

Festivalul a fost inaugurat cu “Un ballo in maschera” de Giuseppe Verdi. Noua producţie a “Fundaţiei Arena di Verona” a fost pusă în scenă de Pier Luigi Pizzi, care a conceput şi decorul şi costumele, coregrafia fiind semnată de Renato Zanella. Pentru al treilea an consecutiv, la pupitrul Orchestrei din Verona s-a aflat tânărul dirijor veronez Andrea Battistoni. Protagoniştii serii au fost Hui He în rolul Amelia, Francesco Meli în Riccardo, Luca Salsi, care l-a întruchipat pe Renato, Elisabetta Fiorillo în Ulrica, Serena Gamberoni, care a interpretat rolul Oscar, tânărul paj al lui Riccardo. Distribuţia a fost completată de William Corrò (conjuratul Silvano), Seung Pil Choi în Samuel. Deyan Vatchkov a fost Tom. Seara s-a bucurat de prezenţa prim balerinilor Alessia Gelmetti şi Evghenij Kurtsev. În reprezentaţiile din luna aceasta, rolul Amelia va fi cântat de Virginia Tola. Acţiunea, plasată în Boston, este povestea unui soţ care îşi ucide, pentru o presupusă trădare, rivalul în dragoste. Frumoasa Amelia este iubită de doi bărbaţi, buni prieteni: contele Riccardo, guvernatorul din Massachusetts, şi Renato, secretarul lui Riccardo şi soţul Ameliei. Eroina este sfâşiată între pasiune şi respectul pentru datoria conjugală. Profeţiile ghicitoarei Ulrica, întâlnirile nocturne ale amanţilor, conspiraţiile conjuraţilor şi planurile de vendetta se înlănţuie până la balul din final, cadrul concluzionării tragice a dramei.

Scenă din Un ballo in maschera

Spectacolul mai poate fi văzut în 31 iulie şi 18 august.

Anul acesta este marcată şi o aniversare. Din 21 iunie este programată “Carmen”, opera lui Georges Bizet, care, în 2014, împlineşte 100 de ani de la prima reprezentaţie la “Arena”. Punerea în scenă este semnată de Franco Zeffirelli, iar costumele îi aparţin Annei Anni. Coregrafia flamenco a fost preluată de Lucia Real. Pe podium, la cele 11 reprezentaţii, vor alterna dirijorul maghiar Henrik Nánási (21 iulie, 18 iulie, 25 iulie şi 1, 7, 14 august), aflat la debutul să în amfiteatru, cu Julian Kovatchev (10 iulie, 29 august şi 3 septembrie). Participă Corul de voci albe “A.LI.VE.”. dirijat de Paolo Facincani.

Protagonista Carmen va fi interpretată de Ekaterina Semenchuk (10 iulie, 7 şi 14 august) în alternanţă cu Anita Rachvelishvili (18 şi 25 iulie şi 1 august) şi Ildikó Komlósi (29 august şi 3 septembrie).

Aida, Arena di Verona

Carlo Ventre (29 august şi 3 septembrie), Mario Malagnini (10 iulie şi 7 şi 14 august) şi Jorge de León (18, 25 iulie şi 1 august), vor da voce îndrăgostitului Don José, iar toreadorul Escamillo va fi interpretat în 10 iulie de Carlos Álvarez, în 18 şi 25 iulie şi în 1 august de Raymond Aceto, iar în 7, 14, 29 august şi în 3 septembrie, de Dalibor Jenis. În spectacolele de până acum, Micaela a fost interpretată de soprana din Republica Moldova Irina Lungu. Tatyana Ryaguzova (10, 18, 25 iulie), Rocio Ignacio (1, 7, 14 august) şi Natalia Roman (29 august şi 3 septembrie) dau viaţă personajului.

Din 28 iunie au început spectacolele cu “Aida”, titlu “arenian” prin excelenţă, opera care anul trecut a înregistrat cel mai mare număr de spectatori. Sunt propuse două viziuni regizorale: cea concepută de echipa catalană “La Fura del Baus”, care a inaugurat anul trecut primul festival al “Festivalului Noului Secol”, şi cea istorică, în regia lui Gianfranco de Bosio, care evocă reprezentaţia din 1913, concepută de arhitectul Ettore Fagiuoli.

Scenă din Aida în versiunea de la La Fura del Baus

A fost programată mai întâi, anul acesta, versiunea futuristă de la “La Fura del Baus”, regizată de Carlus Padrissa şi Àlex Ollé, în scenografia lui Roland Olbeter, cu costumele lui Chu Uroz. Coregrafia este semnată de Valentina Carrasco. La pupitru s-a aflat tot Julian Kovatchev. A evoluat Hui He, în rolul prinţesei etiopiene Aida, ea alternând în spectacolele din luna iulie cu Amarilli Nizza şi Maria José Siri. Radamès a fost interpretat de Fabio Sartori, iar în lunile iulie şi august vor împărţi acest rol Walter Fraccaro, Carlo Ventre şi Marco Berti. Rivala Amneris a fost până acum Violeta Urmana, urmată de Sanja Anastasia (8 iulie şi 3 august), Lucrecia Garcia (15, 20, 23 iulie) şi Ildikó Komlósi (27, 29 iulie), în timp ce Gennadii Vashchenko, Ambrogio Maestri, Davit Babayants şi Luca Salsi îl întruchipează pe Amonastro.

Şi Preotul Ramsis se bucură de mai multe interpretări: Raymond Aceto, Marco Spotti şi Vitalij Kowaljow, iar Regele va avea, alternativ, vocile lui Sergej Artamonov, Giorgio Giuseppini şi Roberto Tagliavini.
Spectacolele din această lună sunt programate în 8, 15, 20, 23, 27, 29.

Carlo Ventre şi Irina Lungu în Carmen

Din 10 iunie publicul se poate întâlni, în 7 spectacole, cu versiunea inspirată de punerea în scenă din 1913.
În primele trei spectacole, conducerea orchestrei îi aparţine milanezului Daniele Rustioni, aflat pentru prima dată pe podiumul de la “Arena di Verona”, iar pentru celelalte patru reprezentaţii la baghetă va fi Fabio Mastrangelo. În această versiune, Aida va fi interpretată alternativ de Amarilli Nizza (10, 24, 26 august), Monica Zanettin (16, 31 august) şi Susanna Branchini (4, 7 august), Radames vor fi Marco Berti (10, 16 august), Stuart Neill (24, 26 august) şi Fabio Sartori (31 august şi 7 septembrie). Amneris va avea, alternativ, vocile Anitei Rachvelishvili, Giovannei Casolla şi Lucreciei Garcia, în Amonastro vor putea fi văzuţi Marco Vratogna şi Alberto Mastromarino. În rolul Ramfis pot fi ascultaţi Dmitry Beloselsky şi Andrea Mastroni.

Evelyn Herlitzius în Turandot

Al patrulea şi al cincilea titlu din agenda festivalului sunt „Turandot” şi „Madama Butterfly”, celebrele opere pucciniene, ambele în regia şi cu decorul semnate de Franco Zeffirelli şi costumele premiatului cu Oscar, Emi Wada. Cele şapte reprezentaţii îl vor avea la pupitru pe celebrul Daniel Oren. Îşi dă concursul Corul de voci albe “A.d’A.MUS”, dirijat de Marco Tonini. Interpretele dificilului rol Turandot sunt, pe rând, Evelyn Herlitzius, Tiziana Caruso şi Martina Serafin, în timp ce în Calaf vor cânta Carlo Ventre şi Marco Berti.

Spectacolele sunt programate în 9, 12, 16, 26, 30 iulie şi în 2 august.

O nouă premieră cu “Madama Butterfly” este propusă din 15 august pentru şase reprezentaţii, sub bagheta lui Armiliato, cu minunata Amarilli Nizza în rolul Cio-Cio-San, înlocuită apoi de Oksana Dyka. Oficialul american F. B. Pinkerton va fi întrupat de Roberto Aronica, în alternanţă cu Giorgio Berrugi.

Placido Domingo va cânta Verdi la Arena di Verona

În 23 august, iubitorii genului liric vor putea asista la spectacolul cu „Roméo et Juliette” de Charles Gounod, în regia lui Francesco Micheli, ajuns la a patra stagiune. Scenografia este concepută de Edoardo Sanchi, costumele au fost create de Silvia Aymonino, iar coregrafia de Nikos Lagousakos. În primele trei spectacole, orchestra va fi condusă de Carlo Montanaro. Cei doi celebri amanţi vor fi interpretaţi de Lana Kos şi Vittorio Grigolo. Alături de ei vor urca pe scenă Roméo Stéphano Annalisa Stroppa, Michael Bachtadze, Cristian Ricci, Giorgio Giuseppini, Elena Serra, Enrico Marrucci, Deyan Vatchkov.

O atenţie deosebită merită cele trei serate speciale ale ediţiei din acest an: “Placido Domingo cântă Verdi”, din 17 iulie, “Roberto Bolle şi prietenii săi” din 22 iulie şi “Carmina Burana” de Carl Orff, în 9 august.
În 17 iulie, Placido Domingo va interpreta celebre arii, duete şi terţete de Verdi, din “La Traviata”, “Un ballo in maschera” şi “I due Foscari”, avându-i ca invitaţi pe Virginia Tola, Amarilli Nizza, Francesco Meli şi Serena Gamberoni. La pupitru se va afla, din nou, Daniel Oren.

Măiestria şi graţia lui Roberto Bolle

Una dintre cele mai aşeptate întâlniri este cea cu Roberto Bolle. Cu această ocazie revine în “Arena di Verona” baletul. Etoile al “Scalei” din Milano şi Dansator Principal al “American Ballet” din New York, Roberto Bolle va avea alături stele mondiale ale dansului, printre care celebrii Julie Kent şi Daniil Simkin, dar şi artişti proveniţi din cele mai bune companii din Europa, într-un spectacol pus sub semnul eclectismului şi internaţionalităţii. Orchestra din Verona va fi condusă în această seară de Julian Kovatchev.

În sfârşit, în seara dedicată “Carminei Burana”, publicul îi va putea asculta pe soprana Nadine Sierra, contratenorul Raffaele Pè, baritonul Artur Rucinski, alături de Corul pregătit de Armando Tasso. Participă şi de această dată Corurile de voci albe “A.LI.VE.”, condus de Paolo Facincani, şi “A.d’A.MUS.”, dirijat de Marco Tonini. La pupitru, Andrea Battistoni.

Festivalul se va încheia, cu “Aida”, versiunea istorică din 1913.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.