NY Times: Băieții răi, aduşi de pe ecran pe scenă de o româncă

O regizoare de origine română a atras atenția presei americane cu un spectacol multimedia bazat pe un film al lui John Cassavetes, cu care a participat la festivalul “Under the Radar” la New York.Regizoarea Doris Mirescu a pus în scenă un spectacol multimedia bazat pe filmul “Soții” (1970) al lui John Cassavetes. Trei bărbați sunt zdruncinați de moartea suprinzătoare a prietenului lor. Starea este amplificată de iminenta apropiere de mijlocul vieții lor. Cele patru zile din preajma înmormântării devin prilej de neliniște și analiză pentru cei trei protagoniști. Anarhist și brut, spectacolul este o intimă explorare a misterelor prieteniei și ale masculinității.

Spectacolul participă în cadrul festivalului “Under the Radar” organizat de Public Theatre la New York și poate fi văzut până pe 17 ianuarie. În distribuție se află și actorul Florin Penișoară care a studiat teatrul la Cluj și, la 25 de ani, s-a mutat la New York unde a fost acceptat la Masteratul în Actorie al Actors Studio Drama School.

Montarea a atras atenția presei, beneficiind de o cronică în New York Times.

Spectacolul pare mai mult o instalație decât o reprezentație de teatru și ține trei ore. Actorii reproduc scene și dialoguri din filmul lui Cassavetes într-un spațiu dominat de multimedia. Operatorii înregistrează tot ce se întâmplă pe scenă, parcă reînregistrând filmul “Soții” iar imaginile sunt proiectate pe fundal.

În camerele de sticlă care formează decorul simpatic, actorii citesc ziarul, se întind pe canapele sau se uită la John Cassavetes la televizor. Alții umblă fără scop prin exteriorul camerelor.

Numai carismaticul Florin Penișoară, care îl interpretează pe Gus, e suficient de puternic ca actor să poată concura cu barajul de sunet și imagine creat de regizoare. Ceilalți doi actori par de multe ori niște băieței îmbrăcați în costumele taților lor, angajați în ritualuri pe care nu le înțeleg.

Aproape nimic din ce se întâmplă pe scenă, nu rămâne nefilmat. Ideea e suficient de puternică pentru teatru dar metoda regizoarei Doris Mirescu e haotică și spectacolul plin de “burți”. Totuși te face să te gândești chiar dacă trebuie să te reții din căscat, conchide criticul de la New York Times.

Născută în România, Doris Mirescu se stabilește în Suedia și apoi la New York. Regizoare, scriitoare și fondatoare a companiei teatrale Dangerous Ground Productions, Doris Mirescu are un masterat în literatura franceză obținut la Paris și un masterat în regie de teatru la Columbia University. Spectacolele montate sunt, în mare parte, adaptări scenice ale unor pelicule clasice precum “Warnung vor einer heiligen Nutte / Atenție la mironosița ușuratică” al lui Rainer Werner Fassbinder sau “Last Tango in Paris/ Ultimul tango la Paris”, al regizorului Bernardo Bertolucci.

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Daniel Ionescu 41 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.