O peliculă marca Luc Besson

Înainte de lansarea în Franţa şi de proiectarea lui în deschiderea Festivalului de la Locarno, ce vor avea loc în 6 august, filmul “Lucy” al lui Luc Besson a avut premiera la Bucureşti. Premiera mondială s-a produs în Statele Unite, cu un uimitor succes de casă, pelicula înregistrând, în primul weekend, 44 de milioane de dolari, depăşind “Hercules” al Studiourilor “Paramont” şi “MGM”. Este al doilea cel mai bun demaraj înregistrat de regizor în Statele Unite, după “Al cincilea element”, din 1997.

Prin subiect, “Lucy” se înscrie parţial în zona SF. Eroina, care dă şi numele filmului, ajunge fără voie cărăuş de droguri. Punga cu un drog nou se rupe în interiorul ei, ceea ce provoacă o reacţie uluitoare, descătuşarea tuturor posibilităţilor, fizice şi mentale, ale personajului, întrupat de frumoasa Scarlett Johansson. Facultăţile ei mentale se dezvoltă fără încetare, transformând-o, până la final, într-o fiinţă din ce în ce mai departe de omul obişnuit.

Scarlett Johansson şi Morgan Freeman

Latura ştiinţifico-fantastică constă în imaginarea situaţiei în care omul ar reuşi să-şi acceseze propriul creier nu în proporţie de 10%, cât se presupune că este capabil în momentul de faţă, ci în proporţie de 100%.
Ideea este expusă unui grup de studenţi de către profesorul Norman, interpretat de actorul distins cu “Oscar”, Morgan Freeman, profesor care nici măcar nu visa că ipotezele sale ştiinţifice ar putea căpăta o verificare practică.

Laturii SF i se adaugă şi o parte de thriller, aşa cum ne-a obişnuit în aproape toată filmografia sa Luc Besson. Regizorul nu-şi abandonează câteva dintre obsesiile creatoare, cum ar fi relaţia civilizaţiei umane cu timpul, faptul că femeia este personajul puternic nu numai în cuplu, ci şi în societate şi chiar în istorie. Prin condiţiia ei, revelată la final, cea de computer, Lucy se înscrie într-o galerie de personaje bessoniene de acest gen, în bună continuare a celor interpretate de Milla Jovovich.

Lucy la începutul transformării sale

Ceea ce dă de multe ori savoare filmului, chiar dacă unii critici, mai ales francezi, i-au reproşat-o, este partea de parodie inteligentă a filmului de acţiune, mai ales asiatic, cu cascada lui de masacre, ceea ce făcuse, dar în alt fel, şi Quentin Tarantino.

În sfârşit, chiar dacă destul de vag şi, de asemenea, uşor parodic, descoperim şi o referinţă metafizică. Nu putem omite nici referinţa la “2001 Odyseea spaţială” a lui Stanley Kubrick, în concluzia finală, potrivit căreia omul ce-şi poate folosi 100% creierul este, de fapt, un computer.

Grupul de mafioţi asiatici

Relaţia imagine-timp, o altă caracteristică a peliculei lui Luc Besson, se traduce printr-o înlănţuire foarte rapidă de cadre şi prin apariţia personajelor ca din altă lume, amintind, ca procedeu, de un alt regizor special cu care Besson împărtăşeşte acelaşi halou cinematografic, M. Night Shyamalan.

De remarcat formidabilă îmbinare, nevăzându-se “cusăturile”, între grafica animată pe calculator şi tratată ca efect special cinematografic şi o foarte rapidă succesiune de cadre şi de stop-cadre, ceea ce este mai rar în cinematografia de artă, îmbinare ce marchează volutele temporale şi care face parte din artificiile filmografiei lui.

Lucy stăpânind materia

“În cinema, încerci să trăieşti ceea ce nu poţi trăi în viaţa reală. O oră şi jumătate cu vecinul meu de palier nu mă atrage pe marele ecran. Doresc să văd «2001, l’odyssée de l’espace», «Star Wars», «La Guerre du feu», de Jean-Jacques Annaud…»”, îşi rezuma recent Luc Besson profesiunea de credinţă.

Începând cu “Nikita” şi “Leon”, până la “Al cincilea element”, Luc Besson este un regizor care a ales cele mai frumoase actriţe pentru peliculele sale, încă de la începutul carierei, când le-a distribuit pe Louise Bourgoin sau Milla Jovovich, şi apoi pe Isabelle Adjani, Anne Parillaud, Natalie Portman, atribuindu-le întotdeauna roluri de femei puternice şi combative.

De data aceasta, a ales-o pe Scarlett Johansson pentru a interpreta rolul unei femei prinse accidental într-o afacere periculoasă, care se întoarce împotriva celor care au răpit-o şi care este transformată într-o maşinărie de luptă nemiloasă, evoluată dincolo de puterea omenească de înţelegere.

Privind dincolo de percepţia umană

Dar, în “Lucy”, ceea ce primează este ideea, şi nu jocul actoricesc, chiar dacă actriţa focalizează toate privirile şi a constituit un atu pentru publicul american şi, probabil, nu numai. În „The Hollywood Reporter”, Nikki Rocco, directorul de distribuţie de la “Universal”, afirma că rezultatele bune ale ultimei pelicule a lui Besson “ne arată că starurile feminine sunt din ce în ce mai apreciate în filmele de acţiune”, iar “USA Today” consideră că frumoasa Scarlett Johansson este “castingul ideal” pentru un “thriller de acţiune stilizat”.
Regizorul dovedeşte însă încă o dată că este dispus să folosească actorii şi ca pe nişte manechine, e adevărat expresive, animate.

Filmat între Paris, în “Cité du cinéma” a lui Luc Besson, Taipei şi New York City, “Lucy” este şi o reverenţă în răspăr făcută filmului asiatic de gen, ceea ce este pe placul unei anumite categorii de public.

Succesul peliculei este consemnat de presa anglo-saxonă. “Time” consideră că este “cel mai cool, cel mai reuşit şi cel mai elegant film de acţiune al verii”. Pentru “Wall Street Journal”, Lucy este “îndrăzneţ, aventuros din punct de vedere vizual, adesea nostim, remarcabil de concis şi 100% amuzant”.

Luc Besson oferă iubitorilor de cinema, de această dată, o peliculă în care reunoaştem universul regizorului şi în care umorul joacă, la rândul lui, un rol deloc neglijabil.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.