Păi, și cu „România educată” a președintelui cum rămâne?

Consorțiul Universitaria, din care parte Academia de Studii Economice din București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Universitatea de Vest din Timișoara, propune implementarea unor măsuri pentru o reformă a învățământului superior și cercetării în România.

„Pentru ca aceste măsuri și altele specifice educației și cercetării, să fie agreate și implementate la nivel național fără a fi ulterior chestionate și modificate, propunem elaborarea sub patronajul Președintelui României a unui document privind reforma educației și cercetării în România, document care să fie agreat și semnat de toate partidele politice parlamentare până la sfârșitul anului 2021”, se arată într-un comunicat al Consorțiului.

Conform reprezentanților universităților, principalele obiective ale sistemului de învățământ superior sunt acelea de a genera cunoaștere, de a produce idei novatoare, soluții pentru problemele sociale și economice ale României (prin sistemul de cercetare), de a forma resursă umană de calitate (prin programele de educație și formare) care să implementeze aceste soluții în piața muncii, în societate și în economie, pentru a crea o calitate a vieții mai bună pentru toți românii.

Iată măsurile propuse de Consorțiul Universitaria:

1. Finanțarea cercetării științifice, a creației universitare și a performanței sportive în universități

a. Implementarea unui nou program și a unei linii distincte de finanțare a cercetării științifice, a creației universitare și a performanței sportive dedicate universităților cu performanțe reale în domeniul cercetării la nivel național și internațional, măsurabile prin indicatori de impact utilizați și la nivel internațional.

b. Finanțarea din fondurile alocate Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării a proiectelor și infrastructurii de cercetare din universități, printr-un mecanism similar programului „Nucleu”.

2. Reprezentarea echitabilă, proporțională cu numărul de studenți și cadre didactice, a tuturor universităților, tipurilor de universități (comprehensive, de medicină, de artă etc.) și tuturor domeniilor de studii majore (domeniile sociale, umaniste, vocaționale etc.) în toate structurile consultative și decizionale din domeniile învățământului superior și al cercetării.

a. Reprezentarea în consiliile și birourile de conducere CNFIS, CCCDI, CEMU, CNSPIS, CNBU, CNECSDTI, CNCS etc. să fie asigurată cu locuri distincte și cu respectarea principiului proporționalității de reprezentare, pe tipuri de universități și pe domenii.

b. Procesele de selecție a conducerilor instituțiilor menționate anterior trebuie fundamentate pe principiul meritocrației și bazat pe programele lor manageriale, și nu pe apartenența (doar) la anumite domenii de studii, tipuri de universități sau grupuri de interese.

c. Reprezentarea proporțională a universităților în Consiliul Național al Rectorilor cu 1 reprezentant (1 vot) la 3-5 mii de studenți înmatriculați și stabilirea în consecință și a unei cotizații diferențiate.

3. Îmbunătățirea sistemului de acreditare a universităților și programelor de studii și de evaluare a calității în cercetare și în învățământul superior.

a. Alinierea sistemului educațional românesc la sistemul internațional de clasificare a domeniilor de studii ISCED.

b. Evaluarea urgentă a studiilor doctorale (domenii, școli, IOSUD).

c. Analiza și îmbunătățirea reglementărilor privind selecția membrilor și funcționarea ARACIS (ex: OM 5751/2015) pentru a asigura o bună reprezentare a specialiștilor și a membrilor comunităților academice,
bazată pe principiul meritocrației și al reprezentării, precum și pentru evitarea disfuncționalităților, a formalismului birocratic și a lipsei profesionalismului și a echidistanței în procesul de evaluare.

4. „Redesenarea” hărții învățământului superior românesc, printr-o clasificare a universităților în funcție de misiunea asumată și de anvergura lor internațională.

a. Elaborarea unei metodologii de clasificare a universităților și ierarhizare a programelor de studii în urma unei dezbateri ample cu toți actorii interesați.

b. Promovarea internaționalizării, dimensiunii globale a învățământului superior românesc, prin susținerea financiară distinctă și consistentă a universităților cu relevanță internațională reală (membre în alianțele
universitare recunoscute de Comisia Europeană, prezente în topurile internaționale, care au proiecte asumate credibile de a deveni „world-class universities”). Această susținere financiară trebuie însoțită și de o politică fermă de eliminare a reglementărilor care împiedică integrarea universităților din România în programe educaționale de cooperare europeană. Reluarea elaborării metarankingului universitar de către
Ministerul Educației și sprijinirea suplimentară, mai ales din punct de vedere financiar, a celor mai performante universități din România pentru a avansa în topurile internaționale.

c. Stimularea (inclusiv financiară) creării de universități metropolitane pentru o utilizare mai eficientă a resurselor și o creștere a performanței. Încurajarea inclusiv a consorțiilor dezvoltate în comun de universități cu
parteneri externi (companii private, institute de cercetare).

5. Revizuirea sistemului de finanțare a universităților

a. Revizuirea sistemului de indicatori și coeficienți de finanțare pe student a programelor de studii pe baza de analiză a costurilor realizată de experți independenți și de benchmarking cu sisteme de finanțare din alte țări europene.

b. Lansarea unor proiecte punctuale de finanțare pe programe de studii strategice pentru interesele culturale și socio- economice ale României, dar pentru care nu există o cerere și finanțare adecvate (e.g. în domeniul științelor, limbilor clasice etc.) și care nu pot funcționa eficient și sustenabil prin finanțarea de bază. Proiectul recent de finanțare a studiilor universitare de masterat didactic este un bun model ca punct de plecare.

c. Majorarea coeficienților de cost pentru programe cu dublă specializare, unde standardele ARACIS impun un volum mărit al activităților didactice și trecerea din anul universitar 2021-2022 la programe de studii cu durata 4 ani pentru acestea, în baza unei analize făcute prin raportare la programe similare din țări ale Uniunii Europene.

d. Scoaterea veniturilor proprii ale universităților din calculul deficitului public național, permițând astfel universităților realizarea de investiții necesare pentru menținerea competitivității.

6. Promovarea meritului și performanței, dar și a incluziunii și echității în rândul studenților, printr-un sistem coerent de suport constând în:

a. burse de performanță, de merit și burse sociale;

b. finanțare publică a studiilor;

c. împrumuturi garantate public acordate tinerilor pentru studii;

d. locuri de cazare de calitate în cămine studențești/sprijin pentru locuire;

e. acces la masa pregătită în cantine universitare;

f. consiliere academică și în carieră adecvate.

7. Crearea unui mecanism de monitorizare a parcursului profesional al absolvenților și realizarea interoperabilității tuturor platformelor electronice de gestiune a elevilor, studenților și absolvenților (SIIIR, REI, ANS, RMUR, REVISAL etc.) și includerea ratei reale de angajabilitate între indicatorii de performanță.

8. Întărirea autonomiei universitare, concomitent cu promovarea democrației academice și a culturii participării, printr-un set de principii și reguli ce vor promova, de la nivelul departamentelor și până la vârful universității, libertatea de gândire și de exprimare, votul democratic și evitarea abuzurilor, a nepotismului și a altor practici nedemocratice.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

18 Comentarii

  1. MAI BINE – sa avem EDUCATIE NATIONALA GRATUITA … ca pe vremea mea …
    Atuci, SELECTAREA VALORILOR se VA face in mod natural – dupa MERITOCRATIE si FARA DISCRIMINARE (sat/oras, bogati/saraci, privati/non-privati)…

    ORICUM – multi tineri de azi trebuie sa fie REALFABETIZATI !!!

  2. Reanalizarea tuturor lucrarilor de doctorat si retragerea titlurilor date aiurea,asta ar fi reforma!Plus recuperarea banilor ilegal platiti de stat asa numitilor”doctori in copy-paste”pai numai aici in Olteniasunt cateva mii de „doctori”tip Viktor Ponta

  3. „Consortiul” cui,fundatiile cui au venit cu firfiricii,gramezi,gramezi miliardarii lui peste prajit ca in america,sa va cumepere, sa va „oferteze”, sa terminati invatamntul prin „reforma omului nou din noua era intunecata”.distrugand si ce mai este?
    Voi sunteti”rectori”sau samsari negociind viata tinerilor si studentilor?
    N-aveti bani, va dau „fundatiile”ca la milogi? Mintiti pt.ca banii din inv.superior si cercetare ii mancati voi si mai vreti si pe vanzarea inv.romanesc !
    Ca dovada ca strainii NU NE DAU NIMIC pe invatamant si cercetare si doresc doar sa distruga ,este faptul ca dl.Nicolae Zamfir, dupa 49 de ani d emunca a fost dat afara de la Laserul MAgurel-proiect ELI, Tovarasa neocomunista,neosocialista,neomarxista FRANTA punand „o vorba buna”,bataindu-si joc de cercetarea si munca lui si a Romaniei pe altarul stiintei si tehnologiei!
    SA va intre in cap ca strainii NU ne dau nimic, ne iau totul!Ne iau identitatea, credinta,tara si oamenii, tinerii sa ajungem ca ei- babilonie sociala,primitivism freudian,atac la istorie si la pilonii traditionali,credinta,familie,morala!
    Cica -„8. Întărirea autonomiei universitare concomitent cu promovarea internaționalizării, dimensiunii globale a învățământului superior românesc, prin susținerea financiară distinctă și consistentă a universităților cu relevanță internațională reală (membre în alianțeleuniversitare recunoscute de Comisia Europeană, prezente în topurile internaționale, care au proiecte asumate credibile de a deveni „world-class universities”:Cum se „intareste autonomia”concomitent cu „dimensiunile globale”?nu cumva devine moale,moale si bleaga,inexistenta ?Asa zise parrtide politice,nu va luati dupa USR,Soros si Helwig!

  4. primul punct cade din start. Rooomaaaaniaaaaa nooormaaaalaaaaa…Romaaaaniaaaaa eduuuucaaaataaaa…

  5. Asta nu decat un proiect plan politic! Nu este ceea ce trebuie real in universitati, ceea ce este necesar de practicat in zilele noastre! E doar un cearceaf spoit cu ironii si sperante desarte! Hai sa va intreb eu, sunt dure dar reale intrebarile!
    1. Cati cetateni peste 40 ani si-au schimbat locul de munca in ultimul an?
    2. Cate femei peste 40 ani singure dar cu 1-2 copii si-au schimbat locul de munca sau au fost trimise la un curs gratuit de stat?
    3. Poti sa iti schimbi locul de munca dar sa si gasesti conditii de salarizare, de munca, dupa varsta de 40-45 ani?
    Nu cred ca exista asemenea deschidere la porcovanii sefi cu lacomia si bunastarea personala-n sange, in Romania!

  6. Gargara pentru prosti! Nivelul invatamantului superior a scazut dramatic. Scopul acestui ” consortiu ” este de a nivela sistemul de predare, astfel incat tineretul sa fie dresat dupa regulile neomarxistilor. Boul din Deal nu-i in stare sa inteleaga nimic, dar isi da aere de expert.

  7. Daca președintele va refuză ceea ce ar fi normal,de la asemenea personalitate atunci vedeți ca-i Cumpanasu prin zona,el nu va refuză sigur mai ales dacă-i vorba de binele copiilor și o baga și pe nevasta-sa pe felie.Oricum sunt doua personalități de mare calibru educațional.

  8. PS.Unul se ocupa cu psihologia urii și e cel mai mare specialist din țară știm cu toții,celălalt e sexologul national.

  9. Referitor la gradele didactice din preuniversitar: au valoarea ZERO! De unde cercetare și studenți?

  10. Primul obiectiv: bani de cercetare și sport. Bravo lipitorilor!

    Primul obiectiv al învățământului superior este să producă absolvenți capabili de cariere performante în societate și economie.

    Voi produceți loaze cu ifose și ciubucăriți „proiecte de cercetare” fără vreun rezultat măsurabil.

  11. Pentru România educată .,Și luat următoarele măsuri. Avînd în vedere că avem la. ,,,Cotroceni și în fruntea guwermului același ,,MAGRAON.S au luat următoarele decizii pentru o Românie educată cu lucrurile bine făcute calculate pentru șeful de la,,,Stînă. În primul rînd so implementat un program nou de măsuri. Toate dosarele penale care au fost instrumentate pînă acuma,trebuiesc desființate,șterse,distruse.Nici un membru din gașca lui împreună cu iel nu trebuie să aibă dosare.Bani vor venii gîrlă ,are balta peste.Ce o restituit datoria statului Român acest,,,Palton vodă?Asi.Înveci.Pe lîngă acea datorie împreună cu casele vor m ai veni bani,destui,lui și găștii din bandă.Dar.,Ei sînt atît de curați și de nepenali cum are broasca păr,dar pe cine interesează?Campania o trecut ,alegeri nu m ai sînt dar tot de ,,,PEESSEEDEE,se va vorbi și denigra.Stiti penalii aceste găști sînt m ai buni,știți de ce?Ei țin,fură pentru ei tot De aceia nu sînt bani de pensii și salarii,nu le ajung lor.,,,,DARAR BUNUL DUMNEZEU SĂ ÎI SATURE DE FURAT,GHIFTUIT PÎNĂ OR CRĂPA,CRĂPARAR O DATĂ.?

  12. Educația, investiția in școală și elev, este cel mai sensibil subiect și reprezintă de fapt viitorul unei nații. Românu-și bate joc și de treaba asta. Are școală doar să nu zică, că nu are,. Dar la ce bun ? Cine sunt ”educații”, performanțele școlii românești ?? Greu de spus, poate analfabeții funcționali și abandonul școlar. Azi elevul pierde doi ani de școală,, dar este trecut. Azi nu știe materia de doi ani, Dar intră poate in liceu, sau chiar facultate, unde mai nou nu trebuie bacalaureat ci doar banii lu babacu,.. Școala ori a faci competentă, ori te lași de meseria de profesor.. Nu poți avea la elev drepturi mai mari ca al profesorului. Nu poate elevul face orice in școală(de exemplu sex in WC). Elevul are de învățat din prima zi două materii, ORDINEA și DISCIPLINA,.Fără ele nu poate asimila restul materiilor. Iar surogatul ce se petrece azi nu e de continuat. Anul școlar e de inghețat și o reiei in toamnă,. Categoric.

  13. Primul pas spre „România educată” :

    1. Fie eliminați fariseismul – desființarea titularizării („concursul” de ocupare a posturilor didactice) ;
    2. Fie eliminați impostura – toți profesorii din sistem participă la titularizare, dar toți!

    Nu puteți să aveți o țară educată cu un învățământ fariseu și impostor!

  14. ASeul,UBB,AICuza, U Bucuresti ,Univ. de Vest Tsoara, ar trebui sa-si spele -mai ales cea din urma – rusinea cu plagiatele prin care sunt scutiti d e taxe si chiar platiti cei ce au facut furt intelectual cu ajutorul diferitilor si diferitelor „cadre superioare”. In ac.timp nu-i scutea nimeni sa nu s e ocupe de inv.superior.Aseul este SNSPA sau uinvers, acei „ec.celebrii”ce au pus tara pe butuci .Dl Marga a scris despre meritocratie in societate ,la UBB cum este,pt.ca minoritatile ne asalteaza cu cerintele lor exagerate si imposibile,iar dv.dislocati tinerii romani cu promisiuni desarte..Dupa ce l-a tamaiat pe Jurgen Habermas de i-au sarit capacele pana la cer, citesc intr-un articol”Pentru o scurtă perioadă, Horkheimer a fost singura persoană din lume ce deţinea cele două cetăţenii. În Germania, el a început revigorarea completă şi rapidă a Şcolii de la Frankfurt, la sfârşitul anilor ’50, incluzând pregătirea unei noi generaţii de bursieri angrenaţi în distrugerea civilizaţiei occidentale, precum Hans-Georg Gadamer sau Jurgen Habermas – care vor avea o influenţă aşa de distructivă în Germania anilor ’60.”Acesta este scopul de la inceputul sec.trecut toti marcussienii, gramscii, luckacii,adornii, s-au ocupat cu distrugerea civilizatiei occidentale- America a devenit dezbinata si plina de ura, ei vor alienare si pe freud,totul fara ratiune umana, totul fara frau,doar primitiv!Au facut mizerie,ua transf.natiuni intregi in ateiste,le-au blasfemeiat credinta si acum cu Bulai in frunte si golanii USR organ al secu vor -„reforma”!

    • In 31 de ani au fost facute tot legi si schimbari care mai de care mai proaste. Mediul universitar nu mai da calitate demult, cu studenti admisi pe dosare si toti profesorii angajati 2-3 ani dupa rezultate, daca nu la alt loc de munca. Cercetare faramita in zeci de institute ale Academiei Romane INCD-uri si sute de centre de cercet.univ.Este nevoie de o reforma din temelie, dar nu are cine sa o faca, peste tot misuna impostura, coruptia,traficul de influenta si pilele.

  15. Privatizare României aproape s-a încheiat.
    Aproape tot este privat,capital românesc prea puțin,capital străin 90%.
    Daca aproape totul este privat in Romania,de ce universitatile de mai sus sa fie nu fie privatizate,banii sa vina NU de la STAT ci de la cei care au nevoie de “calitatea,performanța” acestor universități.
    Nota: clădirile,terenul rămân la stat,impozitele,taxele = 0(sa nu fie nevoie de vinderea unor active pentru plata salariilor Rectorilor,Decanilor etc).
    Pentru ce ar avea nevoie statul ca specialiști,poate sa-i pregătească oriunde in lumea asta,inclusiv la universități din top 100 Europa/ mondial.
    Învățământ de STAT gratuit,de la grădinița-liceu,in toate zonele țării,si calitatea ,dotare învățământului sa fie aceeași si in București,Pătârlăgele,Flamanzi,Adunatii Copăceni.
    După ce se rezolva problemele gen WC din curtea școlilor,se poate regândi si o eventuala strategie ref.universități,facultăți,de ce om avea nevoie la momentul respectiv.
    Probabil cu fondurile de la stat pe care le mănâncă una dintre aceste universități intr-un an s-ar rezolva problema de 30 de ani a învățământului românesc :WC din curtea școlii.
    PS.In ce top Europa,Mondial sunt aceste minunate universități din Romania?Cautati,inca nu s-a inventat acest top.

  16. Este vorba despre finantarea „Fabricii de analfabeti” pe baza de pupincurism!!!!!!!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.