Paradis în dislocare

O nouă expoziție Mihai Țopescu- Paradis în dislocare, curatoriată de Laura Tiparu, a fost vernisată joi 27 mai 2021, la Muzeul de Artă Craiova. Evenimentul marchează, poate nu finalul, ci mai curând o etapă concluzivă a unui demers de tip land art, pe care artistul l-a început în urmă cu aproximativ 6 ani, care s-a desfășurat sub numele Manifest pentru natură, și evidențiază turnura radicală pe care a cunoscut-o arta lui Mihai Țopescu în ultimii ani.

Preluând o parte din tehnicile persuasive ale manifestațiilor de tip activist, Manifestul lui Țopescu a cuprins o serie de intervenții în spațiul public, fiind prezentat în locuri cu valoare de simbol precum: Sâmbotin- Gorj (2016), Parâng, Rânca, plaja Mării Neagră, Pădurea Poenari- Gorj, București- Palatul Parlamentului, Palatul Cotroceni, în fața clădirii Guvernului (2017). Treptat, acesta a evoluat în conținut și a ajuns în spații expoziționale: Palatele Brâncovenești Mogoșoaia, Institutul Cultural Român de la Veneția, Institutul Cultural Român de la Lisabona (2018), Château de Belœil- Belgia ( 2019), fiind unul din proiectele selectate să reprezinte România la Festivalul internațional de artă Europalia de la Bruxelles.

Cunoscut ca unul dintre cei mai ambițioși și mai prezenți artiști sticlari din România, Mihai Țopescu a fost mereu apreciat de publicul care frecventează zona artelor decorative contemporane. În perfectă armonie cu o structură interioară ce prețuiește în mod deosebit libertatea, acțiunile din ultimii ani aduc în prim plan noile sale preocupări legate de rolul artistului și implicarea acestuia în societate. Această luare de poziție, de factură militant- ecologistă, face din Mihai Țopescu un artist racordat la cotidian, care nu ezită să scoată în evidență tarele societății contemporane. Personal, îmi place să cred că acest proiect a reprezentat, în fapt, declarația de independență a lui Mihai Țopescu față de notorietatea pe care o câștigase de-a lungul unei întregi cariere de sculptor în sticlă.

Odată cu Manifestul, arta lui Mihai Țopescu a invadat cele mai diverse medii. Ca prim efect care se propagă constant, pădurea pictată de la Poenari, denumită Pădurea Paradisului, a devenit în scurt timp un loc pe care mulți îl trec deja la categoria: trebuie vizitat. Am putea considera pădurea de la Poenari, situată pe un drum secundar dintre Târgu Jiu și Horezu, un soi de expunere permanentă marca Mihai Țopescu; cu mențiunea că noțiunea de expunere permanentă, în acest caz, nu este cea mai corectă, luând în considerare faptul că tocmai statutul efemer ocupă o parte importantă din conceptul proiectului. Mai mult de atât, această popularitate a făcut ca ideea să fie preluată, și astfel artistul are deja epigoni: o copie, sau un fake al Pădurii Paradisului a fost inaugurat(ă), de curând, în Parcul Pușkin din Craiova.

Prin prisma conținutului de idei, Paradis în dislocare poate fi văzută ca o retrospectivă a Manifestului. Prezentând o selecție reprezentativă de lucrări, obiecte și instalații, expoziția reușește să valorifice acel moment de apogeu, în care întregul parcurs poate fi analizat dintr-o perspectivă mult mai amplă și căpătă cele mai percutante sensuri. Paradisul lui Mihai Țopescu nu intenționează să ne farmece prin idilism, ci ne transmite, franc, un mesaj supărător despre distorsionarea valorilor și nevoia de a regenera un spațiu traumatizat, nevoit să suporte o permanentă agresiune. Dincolo de aceste aspecte, ceea ce aduce în plus acest proiect, este crearea unei interconexiuni între diferitele perioade de creație ale artistului. Această legătură între etape ce pot fi considerate divergente, scoate în evidență personalitatea complexă a autorului care, pornind de la un material fragil și maleabil precum sticla, a căutat să recreeze natura în forme artistice, și ajunge la acest moment, când prin intermediul elementelor de origine naturală, se produce noua transformare în obiect purtător de semnificație. Copacii inflorescenți, creați din sticlă cu ani în urmă, ce amintesc de minunea creației, nu fac decât să reliefeze faptul că un parcurs artistic asumat își poate găsi coerența cu fiecare nou restart. Paradisul în dislocare, relocat temporar până la data de 30 iunie 2021 la Muzeul de Artă Craiova, își urmează propria existență, proiectându-și mirabila personalitate în mintea și în sufletul privitorului.

Text scris de Mihaela Velea

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

1 Comentariu

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.