Pasajul de la Domnești – un pod prea îndepărtat

La 10 mai 2017 Compania de Drumuri și o asociere de constructori cu lider în insolvență semnau, în sfârșit, contractul pentru construirea pasajului suprateran de la Domnești, în cea mai aglomerată intersecție de pe centura București. Cinci luni mai târziu, Certificatul de Urbanism încă nu este emis, terenul nu este liber de orice sarcină iar deschiderea șantierului a fost amânată pentru primăvara anului viitor.

Toate promisiunile pentru schimbarea legislației achizițiilor publice s-au referit și la situația licitației pentru acest pod cerut de peste 10 ani. Practic, o licitație lansată în martie 2015 a trecut prin două serii de contestații la CNSC ( Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor) respectiv două decizii ale CAB ( Curtea de Apel București). Constructorul român Straco- în insolvență- a fost desemnat în mai 2016 să realizeze sensul giratoriu suspendat cu o valoare de peste 90 de mil. lei după care au urmat contestațiile. La reevaluarea CNAIR decizia inițială a fost menținută iar în 10 mai 2017 s-a semnat contractul cu promisiunea ca lucrările să înceapă în această toamnă : ,,Se estimează că Ordinul de începere al lucrărilor pentru acest pasaj, cu o lungime de 374 de metri, va fi emis în toamna acestui an”, nota atunci Compania de Drumuri. Au urmat două luni pierdute cu o dispută privind scrisoarea de garanție, obligatoriu a fi de la o instituție bancară, exproprieri în august, pentru ca la începutul lunii să înceapă demersurile pentru emiterea Certificatului de Urbanism necesar Autorizației de Construire. Procedura mai prevede: întocmirea documentațiilor cadastrale, intabularea dreptului de proprietate a coridorului de expropriere, demolarea constucțiilor, pentru unele proceduri fiind obligatorie o licitație.

În aceste condiții, fără Autorizație de Construire și fără ca Proiectul Tehnic să fie aprobat, Compania de Drumuri amână deschiderea șantierului pentru primul semestru al anului viitor, potrivit unui răspuns oficial. Contractul este de tip FIDIC Galben (proiectare 3 luni, execuție 24 de luni) iar lucrările de artă prevăzute în proiect sunt grupate în trei mari categorii:
Pasaj suprateran peste Centura rutieră a municipiului București și CF pe strada Prelungirea Ghencea și DJ 602; Pasaje pe Șoseaua de Centură pe bretele de urcare/coborâre la intersecția giratorie denivelată; Intersecție giratorie denivelată propriu-zisă. Construirea unui pasaj la Domnești ar rezolva problema cozilor kilometrice din zonă dar, cel mai probabil, aglomerația se va muta pe prelungirea Ghencea care rămâne o arteră nemodernizată, cu o singură bandă pe sens.

Nu va fi primul sens giratoriu suspendat din România pentru că la Păulești lângă Ploiești, Consiliul Județean Prahova a inaugurat în aprilie 2016 un pasaj construit sub formă de sens giratoriu suspendat. Revenind pe Centura București, în procedură de licitație sunt și pasajele de la intersecțiile foarte aglomerate: Mogoșoaia, Berceni și Popești –Leordeni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.