Principalul sindicat al căpitanilor marinei comerciale greceşti (PENEP) a avertizat joi guvernul de la Atena asupra „stării învechite şi periculoase” a zeci de porturi din Grecia, situaţie care pune în pericol siguranţa a milioane de pasageri în plin sezon turistic.
Căpitanii navelor comerciale greceşti detaliază, într-un raport amplu însoţit de fotografii aeriene şi hărţi, riscurile pe care le implică pentru siguranţa pasagerilor deteriorarea porturilor greceşti, după decenii în care infrastructura portuară a fost neglijată.
Printre deficienţele semnalate se numără digurile în stare proastă, farurile şi semnalele de navigaţie nefuncţionale, barele de protecţie uzate, punctele de acostare inexistente şi fierul ruginit care iese din docuri.
Raportul mai semnalează că adâncimea apelor porturilor a scăzut de-a lungul anilor, făcând periculoasă apropierea navelor mari şi necesitând operaţiuni urgente de dragare.
Căpitanii greci evidenţiază şi lipsa supravegherii traficului maritim în multe locaţii, precum portul Parikia, principalul port de pe insula Paros din Marea Egee. În această zonă, „traficul haotic, dezordonat şi nelimitat” al ambarcaţiunilor turistice „implică riscuri enorme de producere a accidentelor”, se arată în raport.
Probleme similare sunt observate în porturile de pe insulele turistice, precum Santorini sau Mykonos, situate în arhipelagul Ciclade.
În Santorini, o parte a portului este complet expusă vântului dinspre sud şi vest, ceea ce face dificilă sosirea navelor, iar o extindere recentă spre nord nu a fost însoţită de o creştere corespunzătoare a lungimii debarcaderului.
Cât despre insula Mykonos, căpitanii marinei comerciale greceşti consideră urgentă înlocuirea barelor de protecţie la punctele de acostare, precum şi refacerea unor chei aflate în stare proastă.
Documentul PENEP evidenţiază de asemenea absenţa unor zone de aşteptare adecvate care să ofere umbră călătorilor pe timpul verii şi serviciile de igienă inadecvate.
În prezent este în derulare un proiect cu un buget de 324 de milioane de euro, finanţat de Ministerul Transporturilor Maritime, pentru îmbunătăţirea infrastructurii a 50 de porturi din Marea Egee. Există însă îndoieli că această sumă va fi suficientă, având în vedere neglijarea prelungită a infrastructurii portuare a ţării, parţial ca urmare a crizei datoriilor care a afectat Grecia între 2010 şi 2018, potrivit ziarului grec Kathimerini
ne-am speiat:
credeam ca e vb. de vreun vierme periculos
care face ravagii in slip.