Povestea singurei magistrale de metrou construite de la zero în ultimii 30 de ani

Marți, 15 septembrie, se deschide singura magistrală de metrou construită de la zero în ultimi 30 de ani. Este vorba de metroul din Drumul Taberei, investiție care s-a ridicat la 3,2 miliarde de lei. Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor (PS Opera), inclusiv Valea Ialomiţei, are aproape 7 kilometri lungime şi este compusă din 10 staţii de metrou şi un depou (Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2). Prin inaugurarea acestei secțiuni din M5, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou. Magistrala 5 este compusă din trei secţiuni: Eroilor – Râul Doamnei, Eroilor – Iancului, respectiv Iancului – Pantelimon.

Povestea metroului din Drumul Taberei a început în urmă cu 12 ani, când au început licitațiile. Trei ani mai târziu s-a dat prima sapă și s-a anunțat, inclusiv pe un panou la Eroilor, că în trei ani metroul va fi gata. Numai că de atunci și până astăzi, la șefia Ministerului Transporturilor au trecut 17 miniștri, iar Metrorex a schimbat opt directori generali. Toate guvernele care s-au perindat la putere au promis că vor termina lucrările însă termenele au fost mereu încălcate. Au trecut astfel 12 ani.

Asociația „Metrou Ușor” a făcut scurt istoric al proiectului – marile etape și marile probleme întâmpinate în cei 9 ani de șantier. Astfel, în noimbrie 2011 s-a dat startul construcției Magistralei 5. în 2013, are loc o rectificare bugetară pe minus pentru Ministerul Transporturilor și M5. Apar primele semne că lucrarea nu va fi gata în trei ani. Ritmul de lucru va fi foarte lent până în 2015, din cauza finanțării necorespunzătoare. În septembrie se introduc în subteran celebrieel utilaje de tip TBM botezate „Varvara” și „Filofteia”. Acestea sapă primele tunele. În 2014 demarează prima licitație pentru trenuri noi pentru M5. În decembrie 2015 apare o surpare de teren în zona Eroilor din cauza pânzei freatice de suprafață. Mai multe clădiri sunt evacuate în prag de sărbători. În 2016, peste termenul prevăzut inițial de finalizare, apar semne de îmbunătățire a ritmului lucrărilor. Ultimele tunele sunt săpate. În 2017, licitaţia estimată la 1,5 miliarde de lei pentru trenurile ce urmau să circule pe Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, câştigată de spaniolii de la CAF şi anchetată de DNA, a fost anulată de CNSC. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a admis în parte contestaţiile Alstom şi Astra Vagoane Călători şi a anulat procedura de atribuire în integralitatea sa. Consiliul a respins însă cererea Astra Arad de sancţionare a spaniolilor de la CAF prin interzicerea acestora să mai participe la proceduri de achiziții publice pentru o perioadă de 5 ani. În decembrie 2015, procurorii DNA l-au trimis în judecată pe Valeriu Picu, angajat al Metrorex SA, membru al comisiei de licitație, în dosarul privind achiziția de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon. El este acuzat că a transmis informații în scopul adjudecării licitației de către firma spaniolă CAF.

În martie 2018, se aprobă al doilea caiet de sarcini pentru cumpărarea de trenuri noi. În perioada 2018-2019, constructorul italian Astaldi e la un pas de insolvență, ritmul de lucru este redus din nou. În aprilie 2019 se atribuie contractul pentru automatizare și sisteme de siguranță pentru garniturile de metrou. Apar semne de revenire pentru constructor, ritmul pe șantier se îmbunătățește.
În iunie 2019 s-a lansat a doua licitație pentru garnituri noi. În perioada iulie-septembrie 2019, tramvaiul 41 este suspendat pentru a se lucra la Pasajele Grant și Ciurel. Autoritățile nu profită de această pauză pentru a lucra și la corespondența dintre tramvaiul 41 și stația de metrou Parc Drumul Taberei. Acest fapt impune devierea lui 41 și perturbarea tranzitului din zonă pentru mult timp de acum înainte, pentru a se realiza pasajul de corespondență. În iulie 2019 se începe lucrul la devierea șinelor lui 41 pe marginea bulevardului, șantier la care se lucrează și în prezent. În trimestrul III anului trecut, majoritatea stațiilor de pe M5 sunt finisate.

În 2020, infiltrațiile la centrala de ventilație Tudor Vladimirescu întârzie darea în exploatare a metroului. Fără această centrală de ventilație, circulația trenurilor nu este posibilă în Drumul Taberei. În februarie 2020, Alstom câștigă contractul pentru furnizarea de metrouri noi. Decizia este contestată la Curtea de Apel București din mai 2020, iar verdictul nu a fost încă pronunțat. În iunie 2020, încep teste dinamice cu metrouri pe M5. Vor lua parte atât trenuri Bombardier, cât și trenuri IVA. În septembrie 2020 se lucrează intens în stațiile de metrou pentru ultimele finisaje. Iar astăzi, 15 septembrie, este inaugurată cu trenuri Bombardier luate de pe celelalte magistrale, iar pe Magistrala 3 sunt reintroduse câteva garnituri românești IVA.

Magistrala promite să taie timpii de parcurgere, de la 30-40 de minute la suprafață în prezent, până la 12-15 minute în subteran.

VIDEO cu noul metrou AICI

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

5 Comentarii

  1. utilaje de tip TBM botezate „Varvara” și „Filofteia”??? Probabil au fost si sfintite,de aceea a durat de 3 ori mai mult lucrarea si de 2 ori mai scumpa decat estimarea initiala…
    Nu mai mergeti pe gargara laudativa,incercati o comparatie cu proiectul Elisabeth Line

  2. S-a reusit in 30 de ani sa se construiasca M5 7 Km de metrou.
    M2 s-a facut in 2 ani 12 Km, fara Varvara si Filofteia, cu tarnacopul si vagoneti de mina.

  3. Stie cineva DC n-a fost inclusa in reteaua metroului si zona Drumul Taberei de a ramas de caruta? Unii zic ca…

  4. Dezastru. Exact așa merg toate la noi în țară. bine că av em 7 servicii care veghează sa fim corecți. Aia de ies la 45 de ani la pensie, specială. Peste tot in afara lucrări de mare anvergură s-au predat chiar cu luni sau ani mai devreme. Ex autostrăzile subterane din Madrid.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.