Preţul benzinei, între mit, WTI Crude Oil, Brent Crude Oil şi atentat la buzunare

În ultima perioadă, preţul benzinei şi motorinei a avut un puternic trend ascendent pe piaţa din România. Mai mult, de la începutul anului, companiile petroliere care operează la noi au efectuat creşteri succesive ale preţului la pompă. Interesant este faptul că după aceste valuri de scumpiri zilele trecute a apărut o uşoară scădere a preţurilor, cu aproximativ 2 bani pe litru, atât în cazul benzinei, cât şi în ceea ce priveşte motorina. Din punctul meu de vedere, această acţiune se înscrie în capitolul “praf în ochi” aruncat cetăţenilor României şi o insultă adusă la adresa inteligenţei acestora. Iată o serie de argumente pertinente şi în acelaşi timp concrete în susţinerea acestei afirmaţii.

Preţul barilului de petrol, care este materie primă în producerea benzinei şi a motorinei, a scăzut de la începutul anului de la 115 USD pe baril la 111 USD pe baril în momentul de faţă. De notat faptul că un baril de petrol înseamnă 158,967 litri şi este unitatea principală de măsură a petrolului recunoscută la nivel internaţional, astfel că toate cotaţiile petrolului pe toate bursele din lume sunt date în USD pe baril, dolarul fiind moneda de referinţă în acest caz.

Dacă calculăm în procente, vom constata că preţul materiei prime s-a ieftinit cu circa 3,6% faţă de începutul anului. Cu toate acestea, în timp ce preţul pe plan mondial al petrolului scădea, în România preţul la pompă creştea incontrolabil şi abuziv aş opina!

Mai mult, în timp ce scriam aceste rânduri, analizam cotaţiile petrolului. Surpriză! chiar şi un preţ de 92,90 USD pe baril pentru WTI în timpul şedinţei de tranzacţionare de pe bursele americane. Fac menţiunea că există două cotaţii foarte importante ale petrolului: una este numită WTI Crude Oil, care vine de la West Texas Intermediate, care mai este cunoscută sub numele de Texas light sweet. Particula light vine din faptul că acest tip de petrol are o densitate relativ mică, iar paticula sweet vine din faptul că are o cantitate redusă de sulf. Preţurile de referinţă în materie de petrol la nivelul SUA este acesta, WTI. Dacă ne referim la Europa şi la două treimi din totalul de petrol tranzacţionat la nivel mondial, preţul de referinţă este oferit de Brent Crude Oil. Acest tip de petrol este extras din Marea Nordului, iar preţul acestuia diferă de cel al WTI Crude Oil. Diferenţa majoră este că acest tip de petrol are o cantitate cu aproximativ 0,12% mai mare de sulf în componenţă, iar preţul de extracţie este mai mare.

Cu alte cuvinte, cei din America plătesc mai puţin pentru un baril de petrol, în timp ce europenii şi restul lumii plătesc mai mult, un lucru relativ anormal ţinând cont că suntem în secolul 21 iar fenomenul globalizării este tot mai prezent în jurul nostru.

Pe de altă parte, dacă revenim la nivel naţional, vreau să fac nişte precizări şi să deschidem subiectul Petrom, cel mai mare actor intern de pe piaţa de profil. Faptul că dolarul s-a apreciat, care este moneda de referinţă în achiziţia de petrol, poate justifica o oarecare creştere a preţului, dar ce nu se ştie de fapt este că o astfel de firmă contractează asigurări pentru minimizarea riscurilor valutare. Cu alte cuvinte, nici măcar cursul valutar nu poate influenţa foarte tare preţul la pompă. De asemenea, merită notat faptul că Petrom nu doar rafinează petrol, ci are şi unităţi de extracţie pe teritoriul României şi este vânzător de petrol la nivel internaţional, ceea ce ar trebuii să diminueze mai mult riscurile valutare şi riscurile de preţ. De menţionat ar mai fi că această firmă contractează asigurări pentru preţul barilului de petrol, astfel că dacă acesta scade sub o anumită cotaţie, compania va fi despăgubită cu diferenţa de preţ pe o anumită cantitate pe care a contractat-o cu firma de asigurări.

Acum câteva săptămâni mi-a atras atenţia un articol extrem de interesant care anunţa că Petrom a avut un profit cu 65% în creştere faţă de primul trimestru din anul precedent. Discutabilă şi problematică este întrebarea dacă nu cumva această firmă mamut face un profit uriaş pe spinarea cetăţenilor şi firmelor private din România. În acest caz, motivul creşterii profitului nici nu mai trebuie spus, îl simţim cu toţii în buzunare.

Iar controlul statului pare a lipsi cu desăvârşire din ecuaţie, în condiţiile în care nu avem nici măcar o reglementare cu privire la preţul combustibililor. Teoretic, dacă mâine Petrom doreşte să ridice pretul la 7 lei pe litru, o poate face fără nici un fel de constrângeri de ordin legislativ, fără ca nimeni să poată să spună sau să facă ceva. Considerentele pe care actorii pieţei de combustibili se bazează sunt cele potrivit cărora la o marfă precum cea a lor cererea este relativ inelastică, dar foarte constantă, astfel că variaţiile sunt relativ mici la stimuli externi. În aceste condiţii, una din priorităţiile noului guvern trebuie să fie reglementarea pieţei şi a preţurilor în această zonă, pentru a proteja cetăţenii.

Alte motive pentru care preţul benzinei şi al motorinei este atât de mare sunt TVA ridicat, cu o cotă de 24%, şi nivelul foarte mare al accizelor. Ceea ce se ştie mai puţin e faptul că mai mult de jumătate din preţul pe care îl plătim la pompă ajunge la statul român.

Concret, potrivit calculelor, pentru o tonă de benzină cu cifră octanică de 95, la preţul de 5,9 lei/litru, se încasează circa 5.900 de lei. TVA reprezintă 1.142 lei, iar accizele la benzină sunt de 465 euro/tonă, calculate la cursul de 4,31 lei pentru 1 euro, adică încă 2.004 lei. Din acest simplu calcul vedem că statul încasează 3.146 lei, iar firma încasează 2.754 lei.

Întrebarea este ce ne oferă statul român pentru aceşti bani pe care îi ia din buzunarul nostru şi ce face statul acesta ca să primească mai mulţi bani decât compania care cumpără şi prelucrează petrolul pentru ca mai apoi să îl vândă.

Ca o încheiere, preţul carburanţilor se vede în toate produsele din jurul nostru. Creşterea acestuia atrage după sine cascada creşterilor de preţ la alte produse. Asta întrucât producătorul îşi include în preţul de vânzare şi costul de transport, care creşte odată cu preţurile la pompă. În condiţiile în care preţurile au crescut cu peste 10% de la începutul acestui an doar la benzină şi motorină, sunt curios cum Institutul Naţional de Statistică are o previziune pentru inflaţie de doar 2,4%… este pur şi simplu absurd, ne crede oare cineva proşti?!

Mişu Dumitru

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.