„Prin vis”, un spectacol de dans tandru şi violent, pe scena Naţionalului timişorean

Un vis într-un vis. Naţionalul timişorean propune publicului său Prin vis, un road-movie „întors”, o sumă de poveşti care se articulează în jurul unei maşini. O maşină care funcţionează ca o insulă în necunoscut, ca un punct care fixează spaţiul şi timpul aflate în continuă mişcare. Acesta este Prin vis, spectacolul pe care îl propune cunoscutul artist franco-maghiar Pál Frenak, aflat în dublă ipostază de coregraf şi regizor.

Distribuţia care valorifică punctul de intersecţie dintre teatru, dans şi sugestia cinematografică pe care îl propune spectacolul este alcătuită din actorii Cătălin Ursu, Alina Ilea, Mara Opriş, Laura Avarvari, Colin Buzoianu, Daniela Bostan, Luminiţa Tulgara, Călin Stanciu Jr., Raul Lăzărescu şi Ionuţ Iova.

Echipa de creaţie este completată de Mátyás Varga, autorul textelor, Philippe Martini (ilustraţie video) şi Gilles Gauvin (ilustraţie muzicală).

Premiera spectacolului Prin vis este programată miercuri, 2 decembrie, la ora 19.00, urmată de o a doua reprezentaţie joi, 3 decembrie, de la aceeaşi oră.

Pál Frenak este unul dintre cei mai cunoscuţi coregrafi şi dansatori europeni. El este binecunoscut timişorenilor, fiind, în anii 90, primul artist străin invitat la Timişoara cu un spectacol de dans contemporan. Ulterior acestui moment (creat la vremea respectivă de Centrul Cultural Francez), între Pál Frenak şi Teatrul Naţional Timişoara s-a construit o colaborare fructuoasă, care a dus la crearea primului spectacol de teatru-dans al Naţionalului, sWitch, dar şi la prezenţa în ediţiile FEST-FDR a unora dintre cele mai tulburătoare spectacole de dans contemporan din Europa, In Time şi Twins.

În primul spectacol, coregraful punea în paşi de dans contemporan pulsaţia extremă a rolurilor masculine şi feminine, singurătatea şi coexistenţa, durerea şi bucuria, individualismul, în care publicul se putea recunoaşte. O etalare de o mare sinceritate şi, în consecinţă, de intensă duritate, a sistemului de relaţii omeneşti, care impune întrebarea: până la ce punct lipsa de sinceritate şi de luciditate marchează relaţiile noastre cu noi înşine şi cu ceilalţi.

Pal Frenak a transportat de multă vreme publicul într-un univers violent şi tandru totodată, cu o gestualitate rafinată, reliefând personalitatea interpreţilor pentru a da o dimensiune teatrală creaţiilor sale.

Twins povestea, prin limbajul dansului, straturile profunde ale existenţei gemelare. Spectacolul nu încerca să analizeze sau să decripteze, ci expunea o panoplie a simptomelor şi a posibilităţilor. Dansatorii se roteau ca două stele gemene în spaţiul aproape vid, trăind într-o relaţie considerată cvasi-inseparabilă, trebuind totuşi să-şi găsească propriul personaj.

Născut la Budapesta, Pál Frenak s-a stabilit în Franţa în 1988, iar în 1989 şi-a creat acolo o mică companie de dans. Aşa cum a declarat, nu o dată, mediul artistic francez l-a ajutat să depăşească nivelul de cunoaştere în materie de dans pe care-l dobândise în ţara sa de origine, respectiv tradiţia folclorică şi tradiţia dansului clasic, şi să se deschidă către alte orizonturi mai largi şi către un drum propriu în ceea ce priveşte preocupările şi limbajul artistic.

După un deceniu de carieră artistică în Franţa, dansatorul şi coregraful maghiar Pál Frenak a revenit în Ungaria şi a fondat în 1998 compania care îi poartă numele. Pál Frenak îşi desfăşoară activitatea deopotrivă la Paris şi în Budapesta. Spectacolele companiei exploatează, în mare măsură, relaţiile interumane, propunând concepte inovative în dansul contemporan.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.