Mii de părinți cer măsuri

Profesori acuzați că descurajează participarea la Evaluarea Națională a elevilor cu note mici

profesor, scoala

Într-o scrisoare deschisă adresată premierului și ministrului Educației, o asociație non-guvernamentală atrage atenția că elevii cu rezultate slabe la învățătură sunt descurajați de profesori să se înscrie la Evaluarea Națională pentru a nu trage în jos media generală pe județ. Reprezentanții Asociației Human Catalyst dau exemplul județului Brăila, dar spun că fenomenul regăsește în întreaga țară.

Mii de părinţi şi ONG-uri din toată ţara au semnat scrisoarea deschisă adresată premierului, ministrului Educaţiei, precum şi factorilor de decizie din Senat şi Camera Deputaţilor, prin care solicită adoptarea de urgenţă a unor măsuri legale prin care să fie oprit aşa-numitul „fenomen Brăila”, considerat un grav tip de excluziune practicat în şcolile din România.

„Human Catalyst”, o asociaţie non-guvernamentală pentru educaţie şi justiţie socială, care  a redactat scrisoarea, a prezentat pe larg un fenomen care a cuprins şcoala românească şi care se manifestă mai ales în judeţul Brăila, respectiv interzicerea înscrierii în prima sesiune a examenelor de Evaluare Naţională şi Bacalaureat a elevilor cu rezultate slabe la învăţătură.

Pe baza unor date statistice adunate într-un studiu amplu, „Human Catalyst” susţine că în cea mai mare parte a unităţilor de învăţământ elevilor cu rezultate slabe la învăţătură le este interzis să se înscrie la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat, pentru „a nu trage în jos” media şcolii respective şi, implicit, a judeţului.

„Fenomenul Brăila“

Denumită „fenomenul Brăila”, această practică este confirmată şi de alte câteva zeci de ONG-uri din domeniul educaţiei, printre care Grupul de Iniţiativă Civică „Părinţii cer schimbarea” sau Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România, care vor ca problema să fie adusă public în atenţia premierului, ministrului Educaţiei şi preşedinţilor comisiilor de învăţământ şi pentru drepturile omului din Senat şi Camera Deputaţilor.

„Conform acestei cercetări, există dovezi că nota medie la Evaluarea Naţională este ridicată artificial de o prezenţă redusă a elevilor de clasa a VIII-a la testări, ca urmare a unei ‘selecţii’ impuse la nivel de clasă, management al şcolii sau inspectorat şcolar. Cel mai reprezentativ exemplu în acest sens este ilustrat în cazul unităţilor de învăţământ din judeţul Brăila. Deşi, aici, în 2016-2017 nota medie la evaluarea naţională a fost a doua cea mai mare din ţară (7,29), după municipiul Bucureşti (7,35), ponderea elevilor din clasa a VIII-a care nu au susţinut Evaluarea Naţională a fost cea mai crescută din România (36,5%), mai mult cu 3 procente faţă de anul şcolar anterior. Conform mărturiilor existente, această situaţie rezultă în urma unei practici abuzive la nivel de sistem educaţional, prin care elevilor consideraţi slabi le este interzisă înscrierea la Evaluarea Naţională pentru a nu ‘trage în jos’ media pe şcoală / judeţ”, se arată în scrisoarea deschisă.

14.000 de părinți semnează scrisoarea

ONG-ul precizează că „Fenomenul Brăila” este practicat inclusiv la ciclul liceal, în cazul examenului de Bacalaureat şi solicită sancţionarea cadrelor didactice, directorilor sau inspectorilor şcolari care „împiedică accesul absolvenţilor la participarea la evaluări şi pun presiune pe unii elevi, în mod profund abuziv, pentru a crea o imagine favorabila falsă a şcolii sau a judeţului şi a promova o performanţă fabricată prin astfel de mijloace”.

Judeţul Brăila s-a clasat în 2017, înainte de contestaţii, la examenul de Evaluare Naţională, pentru al cincilea an consecutiv, pe primul loc la nivel naţional, cu o promovabilitate de peste 92%, aproape jumătate dintre absolvenţi obţinând medii între 8 şi 10. De precizat este că, dintre cei peste 2.800 de elevi înscrişi la începutul anului şcolar 2017, aproximativ 1.000 nu au participat la Evaluarea Naţională.

Scrisoarea deschisă este semnată de 14.000 de părinţi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1

3 Comentarii

  1. Asta este doar un simptom. Boala din sistemul educational consta in faptul ca statul vrea sa decida el pentru noi la ce varsta sa mergem la scoala, ce anume sa invatam, cat timp sa stam la scoala, si tot asa. Solutia pentru TOATE problemele din educatie este una: home schooling-ul. Lasati pe parinti sa-si educe ei singuri copiii, sa decida ei materiile de studiu pentru copiii lor. Ar trebui sa existe programe de home school-ing si scoli particulare pentru cei care si le permit, iar invatamantul de stat sa fie numai pentru cei care nu-si permit sa-si trimita copiii la scoli particulare. Educatia este o chestiune de familie. Nu vad de ce se baga statul in educatie. Lasati-i pe parinti sa aleaga educatia pentru copiii lor asa cum le aleg hainele, mancarea si jucariile. Home school-ingul este legal in SUA, in UK, chiar si in Rusia. Pe langa faptul ca va simplifica situatia invatamantului la stat, home school-ingul va crea si noi locuri de munca in privat pentru profesori. Poate ca sunt un pic off-topic dar vreau ca lumea sa vorbeasca mai mult despre home school-ing. Romania are nevoie de asa ceva. Statul nu are ce cauta in educatie. E o chestiune de familie. Toate problemele din educatie se vor rezolva prin intermediul home schooling-ului.

  2. Poate cei care nu au participat la EN vor sa termine o scoala profesionala, nu vor sa simta stresul examenelor, nu-i intereseaza liceul, sunt corigenti, nu vor sa participe la examen, sunt elevi cu curriculum adaptat, iar lista poate continua.Aceste ONG-uri platite de te miri cine sau mai grav, de la buget, ar trebui sa se focuseze pe problemele reale ale invatamantului, nu pe niste false probleme.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.