Provocare: Dictare de Ziua Limbii Române

Facultatea de Ştiinţe şi Litere „Petru Maior” din cadrul Universităţii de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureş a lansat, luni, o provocare publică sub genericul „Să-ţi fie atât de drag cuvântul…”, prin care doritorii sunt invitaţi să scrie după dictare pentru celebrarea Zilei Limbii Române.

Voila, ce fac francezii pentru limba lor!

„Evenimentul public ‘Să-ţi fie atât de drag cuvântul…’ – Prin labirintul ortografiei, organizat de Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie ‘G. E. Palade’, Facultatea de Ştiinţe şi Litere ‘Petru Maior’, este adresat tuturor celor care iubesc şi preţuiesc Limba Română! Invităm toţi iubitorii limbii române, din toată ţara, să ni se alăture la acest eveniment care celebrează frumuseţea eternă a scrierii corecte în limba care ne dă identitatea. Actori profesionişti din Târgu Mureş şi Bucureşti vor citi texte din scrierile autorilor români clasici şi contemporani, iar participanţii vor scrie după dictare aceste pasaje. Participanţii vor fi ei înşişi profesori-evaluatori, confruntând propriul text scris cu pagina cărţii din care a fost extras citatul”, a precizat rectorul UMFST Târgu Mureş, profesor doctor Leonard Azamfirei, pe Facebook.

Evenimentul va avea loc în Târgu Mureş, în data de 31 august, la Centrul UNiX al UMFST, şi va fi adaptat pentru mai multe categorii de vârstă: 10-14 ani, 15-18 ani, 19-30 ani, peste 30 de ani, dar şi pentru vorbitorii non-nativi de limbă română.

„Participarea este liberă, dar este condiţionată de înscrierea online. Haideţi să ne întoarcem în banca de şcoală şi să (re)devenim elevii care ştiu să scrie corect în limba română! Doar aşa arătăm că o preţuim”, a transmis Leonard Azamfirei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Author

13 Comentarii

  1. si daca nu ai onlain, dar ai aflat si vrei sa participi cum faci, scarbelor?

  2. mai cautati mult indo-europeni si limba primordiala?

    iorgu iordan… ha ha ha ha ha ha n-ai cum sa faci blugarizarea orginalului… cei care ati supt la tita iordanului ar fi vremea sa va treziti!

  3. Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”

    tocmai numele astora care au siluit limba stramoseasca???

    e de mirare ca nici unul dintre ei nu este roman la baza????

  4. Despre lingvisti români …
    Iorgu Iordan/(1888, Tecuci – 1986, Bucuresti), de nationalitate română, a urmat școala primară și Gimnaziul din Tecuci, între anii 1895 și 1899. A intrat la Liceul Internat „Costache Negruzzi” din Iași. După absolvirea acestuia, urmează cursurile Facultății de Litere și Filosofie a Universității din Iași (1908-1911), Concomitent, a frecventat și cursurile Facultății de Drept. În 1919 își susține doctoratul în filologie modernă, sub conducerea lui Alexandru Philippide, la Universitatea din Iași. La sfatul acestuia, redactează teza de doctorat „Diftongarea lui e și o accentuați în pozițiile ă, e”.
    Alexandru Rosetti/(1885, Bucuresti- 1990, Bucuresti), de nationalitate română, era un urmaș al familiei prințului Rosetti. A fost fiul lui Petre Rosetti Bălănescu, avocat și moșier, și al Zoei (născută Cornescu), fiica lui C. C. Cornescu, autorul cărții Manualul vânătorului (1874). A urmat școala primară la Câmpulung-Muscel și liceul „Gheorghe Lazăr” din București. A urmat cursurile Facultății de Litere (1916-1920), întrerupte în timpul războiului când a fost mobilizat pe front și rănit în luptele de la Mărășești (1917). I-a avut profesori pe Ovid Densusianu, Ion Bianu, I. A. Candrea, Dimitrie Onciul. Și-a susținut doctoratul la Sorbona, Paris, cu teza Recherches sur la phonétique du roumain au XVI-e siècle (Paris, 1926).
    Asadar … ambii sunt de nationalitate română. Ambii au sustinut DOCTORATE in problemele limbii române si au fost lingvisti români de faima internationala.

  5. Dacă și dicționarul a devenit câmp de bătălie…în prima ediție:”aziluri”-în a treia:”azile”;incultura a devenit „normă”,principiul „dacă majoritatea folosește forma incorectă,aceasta devine normă”-atunci…ce rol mai are școala?oricum,țopismul învinge,că e majoritar

  6. limbisti sau lingvisti???

    vai este academician, vai si-a sustinut doctoratul, vai a scris nu stiu cite carti… si ce legatura are asta cu realitatea faptica si cu graiul stramosesc???? absolut niciuna!

    da, dictionarul este un cimp de batalie… pentru ca sint atita si atita mincinosi si meschini incit lupta se duce pe foarte multe fronturi…
    sarmanii care produc propaganda unugreasca de exemplu si a lor teorie de migrare a romanilor din sud, sustinind albanizarea limbii romane, pierd din vedere si se fac de rahat pentru ca nu stiu cite cuvinte de origine albaneza ar fi in limba romana… astora cu o dau cum o sucesc nu le iese nimic…si aia tot cu doctorate si mari specialisti…

  7. Sunt de acord cu „provocarea”. Dictarea sa fie data presedintelui, membrilor guvernului roman, parlamentarilor romani si birocratilor care-i acompaniaza. Un rezultat mai jos de 70% sa genereze demiterea automata a celor ce nu cunosc limba romana.

    • Eu,membrilor Guvernului roman, nu le-as da „Dictare”, ca ar gresi doar marcarea „Cratimei” si a „Virgilei” & alte „Semne de punctuatie”, dar i-as pune sa scrie o „CERERE” si o „Scrisoare” catre Copilul lor dintr-o Tabara! In primul rand habar n-au de ” Alineate”, plus restul! Deci, in „Textul” scris de ei, realizezi CINE ne conduce, in frunte cu „Prezidentul”! Ooof!

  8. Am intrat pe „Google” sa-mi ajut nepoata,care a luat 9,86 la LR si 9,65 Media,la BAC 2023 si diversi Dascali sustin „Lectii de predare” ori scriu „Articole”, cu diferite Teme.
    Am gasit „Articole”,in care sunt relevate”Greseli frecvente in LR”,dar niciunul nu aminteste de o greseala imensa, care apare in redactarea Textelor, a Rezumatelor,a Comentariilor, a Eseurilor etc.
    ### Reguli:
    1.Niciodata o propozitie nu incepe cu „dar,”,iar”,”ci”, „insa”,cu Majuscula dupa Punct;
    2.Niciodata o propozitie nu incepe cu ” sau”, „ori”, „fie”, ” ba”, cu Majuscula, dupa Punct!
    3.Cand se apeleaza la abrevierea #dpdv+cazul G,# cuv.2 se articuleaza hotarat: #d.p-uld.v.al studiului#,iar daca urmeaza un adjectiv,nu se pune articol hotarat la cuv.2: # d.p.d.v. istoric#
    Nimeni,dar absolut nimeni nu s-a oprit,si asupra acestor „pocitanii lingvistice”,iar NET-ul e plin de Texte cu astfel de greseli!
    Iata, si altele:
    4.Cand se enumera subst. concrete in Ac.sau in G., se pune la fiecare, in fata, prepozitie sau art.posesiv.:
    # Il ajutam pe Cosmin, pe Dan, pe Radu, pe Mihai si pe Sorin.#
    # Pozele sunt ale Anei,ale Corinei si ale Mariei.#
    5.Cand se enumera subst. abstracte,atunci nu se mai insotesc acestea cu prepozitii sau cu articole posesive:
    #Ea imi vorbea despre ideal, putere,vointa si rabdare.#
    6.Cand se enumera subst. abstracte,atunci nu se mai insotesc toate de articol posesiv:
    #Cotele inalte ale bucuriei, succesului,exuberantei si fericirii sunt greu de atins.# Paradoxul stiti care este? Tocmai asrmenea dificultati se propun la LR,la EN cum au propus adj.”dragile fete”, „al carei” si ” pe care” , modele de limba, pe care, nici intelectuali cu doctorat nu le folosesc corect!
    Punct!

  9. Dna NORA,cata dreptate aveti! Mereu mie mi-e teama sa acuz,sa judec,ci doar atrag atentia, intrucat am ramas socata cand am citit pe NET,”Eseuri”, „Rezumate”,”Comentarii”etc.,pe care cred ca Prof.de LLR le-au redactat si uitat-va sa vedeti greselile relevate de Dna NORA, iar,daca mai e necesara, si vreo Virgula,aceasta este inexistenta,dar pe Elevi, ii depuncteaza,daca nu marcheaza corect Virgula, chiar si in fata lui „si” adverbial!Va pretuiesc Doamna!

  10. Da, asa este Dna Nora! Eu nu cred ca tot ce ne comunica Dna Ministru e redactat de D-Sa, pentru ca prea multe greseli de LR au Articolele publicate, exact ca acelea relevate de Companiona noastra! Deci???

  11. @Dle ZALMOXIS,stradania in „Arta scrisului” n-au avut-o doar marii „LINGVISTI” romani,care au privit LR, in „Diacronie”,ci si „Stelele” ,care au scaparat printre acesti”ASTRI”, care au privit LR, in” Sincronie”!Acestia din urma, au fost si sunt de un real folos, prin „Scrierile” lor, intrucat ii ajuta pe Elevi,pe Studenti, pe Profesori si chiar pe oricare dintre Romanii dornici sa se exprime corect si elevat, in LR! Vezi „Gramaticile”: Al.Graur,Mioara Avram, Teodor Hristea, Ada iliescu, Stefania Popescu s.a.Nu acelasi lucru va spun insa despre „Gramatica Academiei”, editie noua, care e superbisima, dar ” Nici profesorii nu o inteleg”! Deci, Domnule, noi traim acum si vrem sa privim LR fiintand odata cu noi,deci,”in sincronie”!Punct!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.