Radet nu are bani să întreţină o reţea veche de peste 40 de ani

Principalul distribuitor de apă caldă şi energie termică a Capitalei, Radet, funcționează în prezent cu o neacoperire a necesarului de cheltuieli de aproximativ 15%, pentru că bugetul pe anul 2015 nu a fost aprobat, se arată într-un comunicat de presă.

„Până în momentul în care au existat alternative de funcționare a regiei am găsit soluții. Însă, în acest moment, neaprobarea bugetului rectificat pe 2014 și a celui pe anul 2015 expun instituția la riscul neasigurării fondurilor necesare pentru pregătirea, întreținerea și remedierea avariilor sistemului centralizat de alimentare cu energie termică a populației. Și funcționarea în condiții de eficiență economică a regiei a devenit problematică, existând riscul blocării activității furnizorilor de bunuri și servicii sau lucrări, dar mai ales a celor de energie
termică, energie electrică și apă”, a declarat Valentin Vițalariu, directorul general Radet.

Bugetul Radet Bucuresti pe anul 2014, cu o valoare a veniturilor si cheltuielilor de 1.293.098 mii lei, a fost depus la Primăria Municipiului București, proprietarul regiei, în data de 10 ianuarie 2014 și aprobat prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului București (HCGMB) nr. 33 din data de 27 februarie 2014.

Urmare a execuției bugetare, în data de 30 septembrie 2014, Consiliul de Administrație al regiei a avizat un buget rectificat cu o valoare a veniturilor de 1.206.892 mii lei și o valoare a cheltuielilor de 1.423.941 mii lei. Diferența dintre cheltuieli și venituri a rezultat, în principal, din neaplicarea calendarului de implementare a Memorandumului care are ca obiectiv realizarea serviciului public de alimentare cu energie termică în Municipiului București prin care, datoriile Radet către Electrocentrale București S.A. se stingeau prin confuziune. Deși,
proiectul cuprinzând bugetul rectificat a fost depus la PMB, în termenul legal, respectiv în data de 11 decembrie 2014, nici până în prezent acesta nu a fost aprobat. Proiectul de buget pe anul 2015 a fost depus la PMB în vederea aprobării în data de 20 ianuarie 2015, conform termenelor prevăzute de legislația în vigoare, însă nici acesta nu a fost aprobat.

Astfel, regia a fost nevoită să se încadreze în 90% din cheltuielile aprobate în bugetul pe anul 2014 pe perioada menționată, în prezent, rezultând o neacoperire a necesarului de cheltuieli de aproximativ 15%.

Radet pierde anual 20 de milioane de euro pentru că gestionează o reţea învechită şi
pentru că în ultimii ani a renunţat la investiţii şi la reviziile anuale. De asemenea, Radet, înregistrează azi datorii de 3,8 miliarde de lei către furnizori, din care 3,6 miliarde doar la Elcen. De altfel, între regia Capitalei şi compania Elcen, deţinută de Ministerul Economiei, există un război de ani de zile iar principalul motiv de scandal îl reprezintă datoria respectivă. Până să fie arestat, Sorin Oprescu a declarat că ministerul este calat pe ideea falimentului Radet, iar preşedintele Consiliului de Administraţie al Radet, Gabriel Dumitraşcu, a atras
atenţia că bucureştenii pot rămâne fără apă caldă şi căldură pe timpul iernii din cauza problemelor cu care se confruntă furnizorul de căldură. O parte dintre aceste probleme le-a exemplificat Elcen: „În ultimii ani, regia (Radet — n.r.) a renunțat la reviziile anuale
programate și la probele de presiune hidraulică a rețelelor de transport, care aveau scopul de a depista problemele tehnice și a le soluționa. Din 1.000 Gcal/h primite de la Elcen, Radet vinde consumatorilor din București circa 650-700 Gcal/h, restul fiind pierdute în atmosferă și în pământ prin rețeaua de transport spartă, neizolată termic corespunzător și nereparată, nemodernizată de ani de zile.
Pierderile de energie termică pe rețele au ajuns la peste 38%. Elcen consideră că, pentru eliminarea acestor pierderi, Radet și Primăria Municipiului București trebuie să întreprindă de urgență măsuri de reabilitare a rețelei primare de termoficare cu finanțarea, atât din surse proprii, cât și din fonduri structurale”, se spune într-un comunicat Elcen.

Gabriel Dumitraşcu a venit şi el cu completări: „La București, în ultimii ani, investițiile au tins spre zero. Din cei 3.000 de kilometri de rețea de transport, doar 8% sunt reabilitați, peste 70% din rețea este mai veche de 40 de ani, și-a depășit durata de viață. Nu este nicio surpriză în aceste condiții că există un risc real ca în această iarnă să nu se asigure continuitatea alimentării cu energie termică a populației”, a explicat Dumitrașcu.

Viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea, a declarat că în rețeaua de distributie a energiei termice se înregistrează peste 4.000 de avarii, iar circa 85% din reţea nu este modernizată, citând un unui studiu publicat de Primaria Capitalei în 2014. „Din cauza avariilor în sistemul de distribuție a agentului termic, zilnic se pierd 1.000 de tone de apă. Asta înseamnă 20 milioane de euro pe an, care se duc în pământ”, a spus Pieptea.

Principala cauză pentru care sistemul centralizat de încălzire este în colaps în România, inclusiv în Bucureşti, este sistemul de reglementare ineficient, consideră Gabriel Dumitraşcu. „În ultimii ani nu s-a înțeles ce înseamnă cogenerarea de înaltă eficiență și de ce subvenționăm acest sistem. La nivel național există un mecanism agreat de ANRE prin care o parte din costurile aferente zonei de producție de energie, zona de cogenerare, se descarcă pe MW-ul termic. În București, MW-ul termic reglementat costă 216 lei, iar MW-ul electric în bugetul Elcen este 170 de lei.
Peste tot, de aici până la Atlantic, MW-ul termic este mai ieftin decât cel electric. Altfel nu ar fi nimeni nebun să promoveze cogenerarea ca soluție”, a spus reprezentantul Radet.

Radet deţine 46 de centrale de cvartal, construite între 1955 şi 1982. Din 2000 şi până azi, mai mult de trei sferturi dintre acestea au fost reabilitate, iar restul, de un sfert, are nevoie de lucrări de reabilitare pentru că sunt dotate cu instalaţii învechite şi nesigure. Lungimea totală a reţelei de distribuţie aferentă centralelor de cvartal este de 193 km, din care 50 km depăşesc 25 ani, 45 km au vârsta între 10 şi 20 ani, iar restul a fost pus în funcţiune în ultimii 10 ani.
Reţeaua de transport, construită între 1960 şi 1985, are o lungime de 935 km, din care doar 16% din aceasta a fost reabilitată. Lungimea totala a reţelei de distribuţie este de 2.972 km, din care doar 376 km au fost reabilitaţi.

În 2013, Guvernul a aprobat procesul de fuziune între Elcen şi Radet şi punerea noii societăţi în subordinea Primăriei Capitalei. Conform Bursa, fuziunea este istorie, întrucât primăria a constatat că preluarea Elcen îi aduce şi asumarea tuturor datoriilor societăţii către terţi (bănci şi furnizori de gaze).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4921 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.