Recomandări de weekend

Cântecul lebedei
De Ziua Mondială a Teatrului, marcată sâmbătă, 27 martie, pe scenele din întreaga ţară, puteţi viziona numeroase spectacole de excepţie.
Regizorul Mihai Măniuţiu vă invită la premiera “Cântecul lebedei”, după Cehov, o comedie sensibilă, cu accente tragice, pe scena Teatrului Clasic “Ioan Slavici”, din Arad. În rolurile principale, Ovidiu Chiriţă şi Zoltan Lovas. Înainte de începerea reprezentaţiei vor fi lansate două volume, “Memoria hingherilor”, semnat de regizor, şi “Dansând pe ruine”, de Dan C. Mihăilescu, dedicat creaţiei omului de teatru

Visul unei nopţi de vară
Spectacolul montat de Felix Alexa, după Shakespeare, are descărcări de talent, vervă şi haz. Muritori şi zei îşi încrucişează paşii, dorinţele şi destinele în comedia lui Shakespeare pentru a sărbători Teatrul, într-o viziune de rafinament poetic şi suculentă invenţie comică. În cuplurile sofisticatului cadril de qui-pro-quo-uri îi veţi putea aplauda pe Marius Bodochi, Monica Davidescu, Irina Movilă, Ileana Olteanu, Liviu Lucaci, Marius Manole ş.a. Vineri, 26 martie, la Sala Amfiteatru a TNB.

Inimă de câine
Nu pierdeţi acest minunat spectacol, în regia celebrului Yuriy Kordonskiy, care realizează mai mult decât o adaptare după Mihail Bulgakov. Un spectacol de virtuozitate actoricească, pe o partitură complexă ce merge de la grotesc la înfricoşător, cu adânci sensuri filosofice. Din distribuţie: Marius Manole, Victor Rebengiuc, Mircea Rusu, Şerban Ionescu, Cecilia Bârbora, Tania Popa, Gavril Pătru, Florina Cercel, Radu Gheorghe ş.a. O piesă comică şi subversivă, ce ne somează să răspundem la câteva întrebări mai vechi: “Umanitatea, încotro?”, “Spre noi culmi de civilizaţie şi progres?”, “Ignorând natura umană şi natura lucrurilor?” „Poate juca un actor rolul unui câine atât de bine încât spectatorul să nu bage de seamă diferenţa?”. Foarte puţin probabil, dar există două variante: să joace într-un costum de câine… sau să joace Marius Manole… Duminică, la Sala Amfiteatru a Teatrului Naţional din Bucureşti. Victor Rebengiuc a primit Premiul UNITER pentru Cel mai bun actor în rol principal în anul 2006, iar Marius Manole a fost nominalizat în cadrul aceleiaşi categorii.

Don Quijote
Sancho Panza vede realitatea, Don Quijote vede adevărul. A privi România cu ochii lui Sancho Panza înseamnă a privi o ţară pierdută. A privi prin ochii lui Don Quijote, România este o taină. Un limbaj teatral dincolo de cuvânt, dincolo de barierele de limbă, de mentalitate, de cultură sau de obsesia vreunei ideologii politice. Celebrul personaj al romanului lui Cervantes vine să se mai lupte o dată cu morile de vânt într-un spectacol marca Dan Puric. Un Don Quijote plecat din carte, care trece pe lângă noi, ca singura şansă de mântuire a sufletului, într-o civilizaţie agonică. Pantomima, spiritul ludic al commedia dell’arte, dansul, comedia filmului mut reformulează într-o limbă a tuturor spiritul Cavalerului Rătăcitor, interpretat cu mare clasă de Dan Puric, care-l imaginează pe Don Quijote. Costumele sunt create de Doina Levintza. Duminică, 28 martie, la Sala Mare a Teatrului Naţional.

Regina Mamă
Un spectacol longeviv, dar care şi acum îşi păstrează prospeţimea, prin jocul încântător al Olgăi Tudorache, acompaniată de Marius Bodochi, în regia lui Gelu Colceag. Spectacolul, după Mario Santanelli, unul dintre cei mai importanţi dramaturgi italieni, aduce în scenă două personaje: Regina, o mamă autoritară şi posesivă, şi fiul ei, Alfredo, un jurnalist ratat şi nevrotic, într-un dialog captivant şi alert despre iubire, egoism, moralitate. Olga Tudorache joacă wagnerian, răvăşitor, ca o adevărată Regină a scenei, iar Marius Bodochi îi dă magistral replica. În 27 martie, la Sala Amfiteatru a TNB.

Hotelul între lumi
Nici un client nu ştie cum a ajuns la Hotelul dintre lumi. Nimeni nu ştie când va putea pleca şi nici care îi va fi destinaţia. În acest loc straniu, totul e posibil, chiar şi miracolul. Infirmii se pot mişca fără probleme şi mincinoşii spun adevărul. Enigmaticul doctor S., care are misiunea de a-i însoţi în timpul sejurului, nu face decât să amplifice problemele pe care şi le pun cei care au sosit la hotel. Un suspans metafizic între vis şi realitate, viaţă şi moarte, comedie şi tragedie. Cunoscută pentru continua preocupare de a pune în valoare dramaturgia lui Eric Emmanuel Schmidt, regizoarea Alice Barb realizează un spectacol tensionat la graniţa dintre comedie şi tragedie. Avându-i ca interpreţi pe Mihai Dinvale, Adriana Şchiopu, Adrian Talaşman, Ovidiu Niculescu, beneficiind de aportul talentatului coregraf Răzvan Mazilu, montarea câştigă în rafinament şi plasticitate. Spectacolul poate fi receptat şi ca un SF al cărui final rămâne, însă, criptic. Vineri, 25 martie, la Teatrul Mic.

Magicianul din Lublin
O nouă premieră, pe scena Teatrului Evreiesc de Stat, dramatizare de Andrei Muntean după I. Bashevis Singer (Premiul Nobel pentru Literatură), în regia renumitei Cătălina Buzoianu, cu o atmosferă fascinantă, creată de muzica şi luminile lui Mircea Florian şi coregrafia expresivă a lui Florin Fieroiu. În distribuţie: actriţa de talie mondială Roxana Guttman, Veaceslav Grosu, Monia Pricopi, Leonie Waldman-Eliad ş.a. Sâmbătă, 27 martie.

Seri clujene la Budapesta
Puţin după reprezentaţia de mare succes a spectacolului “Trei surori”, în regia lui Tompa Gábor la Budapesta, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj a primit invitaţia de a juca patru spectacole în importante teatre ale capitalei ungare. Pe 27 martie, la ora 18.00, va avea loc spectacolul “Născut pentru niciodată”, de András Visky, montat de Tompa Gábor, prezentat în premieră vara trecută la Avignon. De la ora 20.00, în Sala Mică a Teatrului Merlin, Tompa Gábor, alături de Adrienne Darvay Nagy, conferenţiază pe tema “Ambasador al teatrului în lumea largă”. La 28 martie, de la ora 16.00, publicul va putea urmări spectacolul pentru copii “Dincolo de Muntele-Mânjit”, de Dániel Varró şi Gábor Presser, în regia lui Attila Keresztes, la Teatrul Pesti Magyar Színház. În sfârşit, de la ora 20.00, va fi prezentat cel mai recent spectacol al regizorului Andrei Şerban, “Strigăte şi şoapte”, de Ingmar Bergman.

Sfârşit de partidă
O piesă ce merită văzută nu numai penru limbajul beckettian, transpus cu supleţe de regizorul Alexandru Tocilescu (ce ordonează o lume haotică, cu personaje bizare şi situaţii postapocaliptice), cât mai ales pentru măiestria actoricească a interpreţilor Irina Petrescu, Ion Besoiu, Răzvan Vasilescu şi Mihai Constantin. Jocul actorilor este atât de nuanţat, dar şi matematic realizat, încât el devine o importantă lecţie de actorie pentru generaţiile tinere. Duminică, 28 martie la ora 19.00, la Teatrul Metropolis.

Tarelkin
Un spectacol de anvergură, o satiră la adresa birocraţiei şi a sistemului poliţienesc, o comedie acidă cu puternice accente parodice, după Aleksandr Suhovo-Kobîlin, în regia lui Gelu Colceag, sâmbătă 27 martie, la Teatrul Metropolis. Firul epic al piesei îi va purta pe iubitorii de teatru în Rusia ţaristă a secolului al XIX-lea. Acţiunea se desfăşoară în jurul unei crime de amploare, ce stârneşte numeroase controverse în societatea rusească din acea perioadă. Calitatea spectacolului este oferită şi de George Ivaşcu, Doru Ana, Dan Aştilean, Radu Gabriel şi alţii. În acest spectacol care vorbeşte despre libertate într-o lume absurdă apare întrebarea: “Cum putem supravieţui unui sistem birocratic monstruos în care banul pare a fi singura salvare?”.

Peşte cu mazăre
Este un text de Ana-Maria Bamberger, o poveste a zilelor noastre, plină de tandreţe, care vorbeşte despre sufletul femeii şi frământările ei, în care marea Doamnă a scenei româneşti, Olga Tudorache, străluceşte prin interpretarea plină de efervescenţă ludică, oferind un spectacol plin de farmec, de umor amar şi de luciditate. Este secundată, cu pasiune şi vitalitate, de Tamara Creţulescu. Vineri, 26 martie, la Teatrul Metropolis.

Voiajul Domnului Perrichon
Teatrul Bulandra îşi redeschide porţile de la Sala Izvor, după o perioadă de modernizare a scenei şi de înfrumuseţare a foaierului şi spaţiilor de acces, cu spectacolul “Voiajul Domnului Perrichon”, după Eugène Labiche, pus în scenă de regizorul Dinu Cernescu. Muzica aparţine compozitorului Adrian Enescu, scenografia este realizată de Maria Miu. “Voiajul domnului Perrichon” n-are nimic din piesele roz ale lui Anouilh, iar când auzi întâmplător o remarcă în gura unuia dintre curtezanii domnişoarei Perrichon despre blonde, ai impresia că nu-i aparţine dramaturgului francez. Găseşti la Labiche mai multă amplitudine, mai multă veselie naivă decât la contemporani. Este mai puţin ironic şi mai puţin arţăgos. Foloseşte extravaganţa mai fin decât Ionesco. Nu se expune ca Sacha Guitry, unde acelaşi personaj, autorul, e mereu prezent, dezinvolt şi spiritual. Nu există personaje spirituale la Labiche. Îi veţi putea admira pe Virgil Ogăşanu, Manuela Ciucur, Ion Cocieru, Gheorghe Ifrim, Vlad Zamfirescu, Ilinca Manolache, Silviu Geamănu, Andrei Runcanu, Dumitru Anghel. Sâmbătă 27 şi duminică 28 martie.

O seară de film la Operă
Pe 27 martie, de la ora 22.00 până târziu în noapte, muzica va face ca un număr de tineri să treacă pragul Operei Naţionale din Bucureşti. Nu muzica clasică îi va atrage acolo, ci evenimentul “Shorts Up Musicalogy”, datorită căruia scena Operei va fi ocupată atât de interpreţi de muzică clasică, cât şi de hip-hop, îmbrăcaţi în frac, care vor îmbina cele două stiluri într-un mod inventiv. Orchestra de muzică clasică va crea live coloana sonoră a primului SF din istorie, un scurtmetraj mut, din 1902. Un alt scurtmetraj va fi povestit în ritm de hip-hop de formaţia Gojira, cu un cor de copii în background. Vor fi proiectate scurtmetraje, totul sub acelaşi acoperiş: muzica. Din program fac parte peliculele: “Signs” (Patrick Hughes, Australia, 2008), câştigător la Cannes Lions 2009, “L’homme sans tête” (Juan Solanas, Franţa, 2003), marele câştigător la Cannes şi la premiile Cesar, sau experimentalul “Sniffer” (Bobbie Peers, Norvegia, 2006), cel mai bun scurtmetraj în cadrul European Shorts Awards şi câştigător al Palme d’Or în 2007.

Relaxare pe ritmurile lui Brahms şi Dvorak
Orchestrele şi Corurile Radio îşi invită publicul vineri, 26 martie, ora 19.00, la concertul Orchestrei Naţionale Radio, care se va desfăşura sub bagheta dirijorului Gerd Schaller, un artist cunoscut şi apreciat de publicul bucureştean. Programul propus este unul atractiv pentru melomani: Brahms şi Dvorak. Pianistul Horia Mihail, solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, va interpreta în prima parte a programului “Concertul nr.1 în re minor pentru pian şi orchestră”, op. 15 de J. Brahms, alături de Orchestra Naţională Radio. În partea a doua a concertului va putea fi audiată Simfonia a IX-a în mi minor “Din Lumea Nouă”, op. 95, de A. Dvorak.

În pauza concertului, Editura Casa Radio va lansa, în foaierul central, dublul CD “Oratoriul bizantin de Paşti. Patimile şi Învierea Domnului” de Paul Constantinescu, o „restituire” discografică comentată de prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu împreună cu Dan Mihai Goia, dirijorul Corului Academic Radio. Este singura editare discografică a acestei ample creaţii în care Paul Constantinescu a reuşit să armonizeze spiritul românesc şi muzica sacră răsăriteană cu formele şi genul de tradiţie apusene, o reuşită simbioză componistică, pusă în valoare din plin de versiunea interpretativă: baritonul Eduard Tumagianian, mezzo-soprana Gabriela Popescu, basul Mircea Moisa, sopranele Alina Bottez şi Simonida Luţescu, tenorul Răzvan Săraru, bas-baritonul Constantin Cocriş, Corul Academic Radio pregătit de Dan Mihai Goia şi Orchestra Naţională Radio aflată sub bagheta lui Horia Andreescu.

Nu-l pierdeţi pe Chopin, la Ateneu
Orchestra Filarmonicii “George Enescu”, sub bagheta maestrului Horia Andreescu, vă invită vineri la Ateneul Român, într-un program Chopin, “Concetul nr. 1 pentru pian şi orchestră”, Bizet/ Scedrin, Fantezia “Carmen”. Invitat de onoare, Pawel Kowalski, unul dintre cei mai importanţi muzicieni polonezi, apreciat de Yehudi Menuhin: “Am fost extrem de impresionat de acest minunat pianist, de modul în care stăpâneşte claviatura pianului, de profunzimea cu care se apropie de muzică”. Vineri, 26 martie, la Ateneul Român.

Back to the 80’s
Dublul concert live al formaţiei germane Alphaville şi al trupei Bad Boys Blue va avea loc pe scena Sălii Palatului, la ora 20.00, duminică, 28 martie. Îi veţi putea aplauda şi fredona alături de două nume mari ale anilor ’80, ale căror hituri se pot auzi şi acum pe posturile de muzică sau la radio: “You’re a Woman”, “Forever Young”, “Big in Japan”.

Antichrist
Catalogată de publicaţia “The Sunday Telegraph” “drept cel mai şocant film din istoria Festivalului de la Cannes”, pelicula regizorului danez Lars von Trier, “O privire în lumea întunecată a imaginaţiei”, a stârnit reacţii extreme în rândul criticii şi al publicului, fiind puternic apreciată sau, dimpotrivă, aspru criticată. Din distribuţie Charlotte Gainsbourg şi Willem Defoe, în rolurile unor personaje care încearcă să-şi repare inimile frânte şi căsătoria cu probleme. Regizorul a comparat acest film-fetiş cu “un strigăt”. O peliculă ce vorbeşte despre disperare, despre pierderea de sine, în care terapia se transformă într-o luptă între sexe. Un film dur, nerecomandat pentru persoanele sensibile.

Recompensă cu bucluc
Două dintre cele mai sexy celebrităţi de la Hollywood, Jennifer Aniston şi Gerald Butler, joacă pentru prima dată împreună, în ipostaza de foşti soţi care se detestă, dar care încă se iubesc, în filmul “The Bounty Hunter”, lansat săptămâna trecută în SUA (a încasat până acum peste 23 de milioane de dolari), în regia lui Andy Tennant. Un vânător de recompense primeşte o misiune: s-o prindă pe fosta lui soţie şi s-o aducă în faţa justiţiei. Ea este Nicole Hurley, reporter la un ziar, care urmăreşte o pistă în legătură cu muşamalizarea unei crime. Dincolo de diferenţe şi similitudini, Jen şi Jerry par a fi pe aceeaşi lungime de undă, nu doar pe platoul de filmare, ci şi dincolo de el…

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.