Au făcut ce-au făcut și politicienii noștri tot au reușit să-și majoreze după bunul-plac lefurile în unele instituții ale aparatului administrativ. Interpretarea urechistă a unei decizii a Curții Constituționale le-a umplut buzunarele funcționarilor din mai multe Consilii Județene din țară.
Prin această mișcare strategică, mult trâmbițatele și amânatele sine die majorări salariale ale ministrului Muncii, Lia Olguța Vasilescu, deja nu mai reprezintă niciun fel de miză pentru funcționărimea plătită regește încă din ianuarie.
Și Cabinetul condus de Sorin Grindeanu a sărit cu un bonus la început de mandat și le-a acordat măriri cu 20% a salariilor. Astfel că, de la 1 februarie 2017, drepturile salariale ale personalului plătit de la bugetul statului din instituţiile şi autorităţile publice au fost majorate cu 20% faţă de nivelul acordat sau stabilit pentru luna ianuarie 2017, după cum a statuat o ordonanţă de urgenţă. În baza indexărilor decise de Guvern și a hotărârilor șefilor, unii funcționari din CJ-uri pleacă acasă, lunar, cu lefuri egale cu cele ale miniștrilor.
Decizia Curții 744/2016, baza huzurului
Majorarea salarială incredibilă din structurile mai multor Consilii Județene este motivată de o decizie a Curții Constituționale, 744/2016. Toți șefii care au decis să își răsplătească cu vârf și îndesat subalternii din consilii au invocat un precedent, cel al
În fieful lui Marian Oprișan s-au majorat salariile în urma unor sentințe judecătorești ce vizau acordarea de sporuri, indemnizații etc. În acest fel a rezultat o creștere salarială netă, medie, de aproximativ 75% față de ce era înainte, ajungându-se la cel mai mare nivel de salarizare din țară. A urmat decizia CCR, în baza căreia mai multe Consilii Județene au achiesat la prevederile ei și au majorat salariile, aducându-le la nivelul CJ Vrancea. Însă aceste structuri au operat majorări fără să aibă drept temei hotărâri judecătorești, cum a fost cazul la Vrancea, ci doar pe baza hotărârii Curții Constituționale. Sub incidenţa acestor prevederi nu intră și personalul, care ocupă funcţii de demnitate publică alese din cadrul organelor autorităţilor publice locale, respectiv primari, viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi ai Consiliilor Judeţene etc.
Legalitatea aplicării deciziei, pusă sub semnul întrebării
Așa a procedat și Consiliul Județean Argeș, care a aplicat direct prevederile Curții Constituționale. Mai multe voci contestă legalitatea sau temeinicia acestei dispoziții locale, dar și sumele de-a dreptul fabuloase care se regăsesc pe statele de plată ale angajaților argeșeni. Dacă la nivelul anilor 2013-2014, un referent din CJ Argeș avea aproximativ 1.300-1.400 lei, iar remunerația unui consilier superior se învârtea în jurul a 1.800-1.900 lei, acum, salariile acestora s-au dublat sau chiar triplat în foarte multe cazuri, variind între 5.000-6.000 lei. Ca să nu mai vorbim de salariile șefilor de servicii sau directori, care ajung și la 7, 8 sau chiar 9.000 de lei. Astfel, secretarul județului Argeș s-a ales cu un salariu de 12.228 lei, arhitectul-șef cu 9.493 lei, în funcție de serviciul în care activează, un director executiv cu grad profesional II poate avea un salariu începând de la 8.787 lei, care poate trece de 9.000 de lei. Un funcționar debutant în cadrul Consiliului Județean Argeș nu poate avea niciun regret că muncește la stat. Pentru o asemenea poziție, remunerația sa se învârte în jurul a 2.000 de lei.
CJ Galați, sperietoare pentru angajați
Precedentul creat la Consiliul Județean Vrancea cu girul motivației CCR constituie motiv de inspirație și pentru alte județe. Și totuși, posturile bine remunerate din unele Consilii Județene rămân neocupate. Fie nu a fost identificată beizadeaua potrivită pentru ele, fie concurenții nu s-au ridicat la nivelul exigențelor impuse de funcții. Consiliul Județean Galați este una dintre autoritățile publice locale care funcționează, de ceva vreme, la cotă de avarie, cu un deficit de personal de minimum 30 de angajați. Culmea este că remunerațiile nu sunt deloc de neglijat. Un debutant câștigă peste 2.000 de lei, în timp ce un șef de serviciu poate să plece acasă și cu 5.000 de lei, iar salariul unui director ajunge și la 7.000 de lei. În cadrul aparatului de specialitate al CJ Galați lucrează 120 de persoane, în timp ce organigrama are prevăzute 146 de posturi.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.