Show-ul de modă de la Paris, între simplitate şi futurism

Capitala franceză a închis prezenţa internaţională a show-urilor de modă ale acestei primăveri, dedicate sezonului toamnă-iarnă 2014-2015.

Designeri vizionari, show-uri inspirate, un public captivat… Săptămâna Modei de la Paris a dovedit creativitate şi un şic inimitabil.

La peste 40 de ani de la explozia feminismului, creatorii găsesc în această mişcare surse de inspiraţie.

Abstract şi colorat, dar sub semnul tradiţiei, “Casa Valentino”. O frumuseţe sălbatică la “Alexander McQueen„, ce aminteşte de poveştile nordice, unde între guelfi şi bufniţe, femeia pare un personaj ireal. Stilistul olandez Iris van Herpen a lansat o femeie în stilul extratereştrilor, fiecare model fiind ca o construcţie simetrică în care a jonglat cu spaţiul şi timpul. La “Muzeul Rodin” a intrat în scenă Casa “Christian Dior”, care a dezvăluit o femeie cu două feţe. Poate să fie puternică, dar în acelaşi timp sexy, prin taioarele colorate, poate să fie dulce şi romantică precum o principesă a timpurilor moderne. “Louis Vuitton” a inaugurat o eră nouă. În pofida împrumuturilor din garderoba masculină, cum ar fi parka, bluzonul sau mantoul stil pompier, show-ul “Miu Miu” a fost dominat de o feminitate modernă. Alură urbană la “Saint Laurent”. “Sonia by Sonia Rykiel” a adus o colecţie tinerească, proaspătă, colorată, în care au dominat mantourile de culoare caramel sau roz deschis, fuste învolte.

Colecţia Yves Saint Laurent

Julien Dossena împrospătează look-ul “Paco Rabanne”. Considerat copilul-minune al modei franceze, Julien Dossena a adus pe podium siluete efilate, în spiritul anilor ‘60. Zero excentricitate şi multe veşminte de purtat în toate zilele. Debutează Nicolas Ghesquiere la “Louis Vuitton” şi Casa franceză îşi schimbă muzica.

În Curtea pătrată a Luvrului, Nicolas Ghesquière a prezentat prima sa colecţie pentru “Louis Vuitton”. După Marc Jacobs, evenimentul a fost cel mai aşteptat al stagiunii.

La Valentino, o combinaţie cu buline

Cu un savoir-faire imbatabil şi un simţ acut al siluetei, el a dorit să definească noul look al femeii Vuitton, seducătoare, contemporană.

Inventiv şi cu mare respect pentru materiale, creatorul francez a asortat hainele de piele de căprioară în tonuri contrastante cu pantaloni-ţigaretă din vinilin sau din piele, puloverele cu motive grafice în culori vii purtate cu fuste scurte uşor evazate, a pus alături tweed-ul şi bumbacul matlasat, pielea şi ţesăturile high-tech.

În supermarketul lui Karl Lagerfeld

Rochiile şi fustele până la genunchi, mantourile se poartă strânse cu un cordon din piele care subliniază talia.

Designerul se joacă cu texturile metalizate, cu pielea lăcuită şi lâna mată. Şi a dezvăluit botinele de sezon foarte şic, din piele neagră sau de crocodil roşu carmin, cu vârful rotunjit.

“Aş vrea ca tinerele să aibă aerul că sosesc direct de pe străzile Parisului”, a explicat designerul.

Jachetă şi fustă albă combinate cu dungi colorate la Miu Miu

S-au remarcat şi o rochie din jerse ecru, mantoul trapez din piele neagră. Bluzoanele din neopren sunt încrustate cu jacquard, leggingşii din lână evocă jeanşii.

Foarte cool şi pandantivele Vuitton, miniatură în metal aurit sau fabuloasele bucle “V”, din piele şi aur, à la Brâncuşi, care dau o notă de tinereţe gamei de bijuterii a Casei, sector până acum mai puţin dinamic.

Dacă silueta aminteşte de anii ‘60, acest aer vintage dovedeşte că Ghesquière a înţeles că femeile din zilele noastre preţuiesc libertatea de gândire şi stilul.

Hermes în alb şi gri

Nu este vorba despre nostalgie, anii ‘60 fiind complet reinventaţi.

Designerul a apelat la ştiinţa atelierelor de marochinărie pentru a realiza somptuoasele mantouri, hainele din crocodil cu fermoare.

Cu “castingul” său special, care a alăturat manechine-star şi tinere necunoscute, Nicolas Ghesquière a prezentat un show apreciat pentru linia prêt-à-porter.

În primele rânduri, Isabelle Huppert, Chloë Sevigny, Charlotte Gainsbourg, dar şi un grup de creatori de modă: Stefano Pilati, Azzedine Alaïa, Jonathan Anderson. Proprietarul mărcii a stat alături de soţia sa, Hélène, şi de prinţesa Charlene de Monaco.

Kenzo se inspiră din lumea misterioasă a lui David Lynch

La “Miuccia Prada” s-a remarcat combinaţia fabuloasă de jacquard, blană, nailon matlasat şi mătase. Plasticul, material cheie al colecţiei, apare în mantourile scurte impermeabile, în cizmele de stil Transat şi serveşte, de asemenea, la finisarea colecţiei de îndrăzneţe mantouri rococo, violet şi argintiu.

Alexander McQueen” a adus o notă de graţioasă melancolie, o poezie aparte.

Creaţiile semnate de Slimane pentru Yves Saint Laurent

Pelerinele din jacquard de catifea au atras admiraţia publicului, ca şi lungile rochii negre care păreau făcute din pene. Creatoarea Sarah Burton a gândit siluete ce evocă Imperiul, dar detaliile din catifea sau decolteurile au dat un aer inedit, întărit şi de cizmele de blană.

Manechinele păreau că ies dintr-un basm, cu părul coafat “à l’africain” şi sprâcenele decorate cu pene, ca nişte păsări de noapte.

La Kenzo predomină galbenul

La “Valentino”, Pierpaolo Piccioli şi Maria Grazia Chiuri au deschis show-ul cu combinaţii vesele de buline pe rochiile de seară din muselină şi mătase. Un caleidoscop de culori şi de forme care evocă scena underground a Romei anilor ‘60, când femeile artiste şi independente, ca Giosetta Fioroni, Carol Rama sau Carla Accardi, constituiau adevărate fenomene în Italia de după război.

La două zile după splendida apariţie a Annei Hathaway la Gala Oscar într-o rochie neagră semnată Valentino, apariţia cea mai remarcabilă a fost cea a lui Malaika Firth într-o rochie lungă foarte uşoară, din dantelă verde pal şi negru, sub care se ghiceau încălţări din piele gri.

Din show-ul Stellei McCartney

Colecţia a fost inspirată din ultima linie masculină, cu mantouri fluide din caşmir, cu double-face şi dungi orizontale. Alteori, imprimeurile feerice cu fluturi sau flori de mari dimensiuni şi cu romburi amintind de commedia dell’arte au fost declinate în kimonouri, pelerine şi mantouri ajungând până la pământ.

Creatorii au prezentat şi piese mai formale, de o feminitate mai asumată.

Karl Lagerfeld de la Chanel se joacă cu ironia

Valentino excelează şi de această dată în sofisticare. O fustă de piele este înveselită de franjuri lungi, pe lungile rochii de seară sunt brodaţi sau imprimaţi fluturi.

Christophe Lemaire a creat la “Hermès” o atmosferă senzuală, aproape orientalistă, într-o paletă de verde-gri, şi albastru noapte. Creatorul susţine că adevărata bogăţie a firmei Hermes constă în refuzul compromisului în ceea ce priveşte calitatea materialelor şi în corespondenţa culorilor.

O ţinută burgheză la Givenchy

Un pulover sport ajunge până la coapse, un mantou maxi din fetru de yak, o minunată ţesătură din Mongolia, într-o tehnică artizanală asemănătoare cu 3D, o haină de blană de oaie cu dublură de mătase-fular oferă femeilor încredere şi confort. Tensiunea acestei garderobe operează graţie taiorului-pantalon, a hainelor oversize din gabardină de lână sau din flanel cu un şic masculin, dar şi în remarcabile rochii arhetipale, din piele de cerb, din astrahan, fără mâneci… Să adăugăm fustele petrecute din croco-şifon culoare tabac, până la glezne, de o seducţie subtilă.

Pantaloni largi cu bluză de mătase elegantă şi un pardesiu elegant, stil Givenchy

Giambattista Valli” a adus pe catwalk tinere şi tineri în parkas XXL subliniate de vizon fluorescent, asemănătoare benzilor reflectorizante. În leggings şi ghete de baschet, cu bonete, caschete sau şepci pe cap, genurile se confundau. Jachetele cu glugă din crocodil mat, hainele din piele cu aspect de aluminiu, bordate cu blană de oaie, vestele matlasate fără mâneci trimit la uniformele de pompieri sau la cele militare. S-au adăugat bluzoanele lungi din mătase, cu trandafiri pictaţi. Au dominat albul şi negrul, dar şi rozul şi roşul.

Kenzo

Anul trecut, “Casa Lejaby” se lansa în lenjerie. Pentru a-şi lărgi câmpul de activitate, marca franceză i-a încredinţat creatoarei Léa Peckre o microcolecţie de prêt-à-porter. Creatoarea a regândit body-ul din alpaga camel, a imaginat cozi de rândunică din neopren ca o dantelă.

Modă haute couture în tenişi. “Chanel” a transformat “Grand Palais” într-un supemarket efemer, intitulat “Chanel Shopping Center”. Rafturi cu Coco flakes, fasole roşie, cafea La Pausa, orez Venere Elsa, şi chiar cuburi de bulion Chanel, toate marcate cu celebrul dublu C. Pancartele anunţau că preţurile au crescut de la 30 la 50%. “De altfel, Chanel n-are solduri”, a declarat Karl Lagerfeld, care şi-a trimis manechinele să-şi facă cumpărăturile cu coşuri din metal cu benzi de piele, cu genţi matlasate…

Modelele au defilat pe podium cu cărucioare sau cu coşuri semnate Chanel. Marketingul face spectacol. Un binom mai puternic ca niciodată. Se aude o coloană sonoră cu melodii interpretate de Rihanna şi Lady Gaga, care sunt întrerupte de zgomote, la fel ca într-un centru comercial. Apoi, totul este cuprins de zgomot. O orchestră live, condusă de compozitorul francez Sebastien Tellier. Bine aţi venit la “Cambon Club”.

Miu Miu

Într-o lume populată cu persoane ce au devenit sclavii smartphone-urilor, cu site-uri de informaţii pentru a citi ştirile, designerul a fost de această dată opus minuţiozităţii intelectuale a lui “Prada”, “Dior” şi “Celine”. O medalie întoarsă a modei, un punct de vedere la care merită să reflectezi. Pantofii fără niciun fel de tocuri, deşi ţesăturile preţioase au devenit protagoniste. Astfel încât Karl Lagerfeld a pus în scenă un spectacol de sport şi haute couture. În final, Cara Delevingne, îmbrăcată în mireasă, cu pantofi sport, a uimit audienţa.

Designerul a reluat ideea ghetelor de baschet din ultima sa colecţie haute couture şi a declinat-o în tweed, adăugând pantofi de alergat din lână buclată. Le-a adăugat rucsacuri în culori acide. În părul tinerelor, strâns pe ceafă, se iveau panglici de mătase colorate. O succesiune de rochii de tweed şi de combinaţii de buzunare maxi, un model inedit de mantou sport ale cărui revere acoperă umerii, şi o serie de corsete cu fermoare.

Taior din piele cu guler de blană, Givenchy

Cara Delevingne a deschis show-ul în leggins roz fluorescent, un cuplu foarte elegant a făcut un tur al “magazinului” …

“Am vrut să demonstrez cât este de uşor să îmbraci haine şi pantofi de lux într-o linie modernă”, explica Karl Lagerfeld.

Anii ‘60 s-au întors şi la “Saint Laurent”, cu nepăsarea şi dezinvoltura caracteristice. O colecţie de rochii şi fuste mini, purtate de manechinele cu un aer uşor rock. Ansamblul este şic cu rochiile imprimate cu mari revolvere aurii, cu blazere de licean purtate peste minijupe. Ca un laitmotiv, pelerina, piesă-far, fie din piele neagră, fie din blană, tweed cu carouri mari sau picior de cocoş, stil Sherlock Holmes. S-au adăugat ghetele lăcuite, colanţii negri şi pelerinele de catifea.

Sacai. Pardesiu cu guler de blană

În timp ce la majoritatea creatorilor manechinele au purtat pantofi cu tocuri înalte, stilistul Slimane a prezentat încălţăminte plată, acoperită de paiete, din piele lăcuită strident, cu cristale strălucitoare sau capse metalice. Modele asortate cu trench-urile negre. Cu părul în vânt sau cu pălării de quaker şi cu ochii fardaţi accentuat, aceste clone al lui Julie Driscoll aveau un aer oarecum misterios şi poetic, foarte sexy.

În primele rânduri, Valérie Trierweiler, Alaïa, Catherine Deneuve, Pierre Bergé, Peter Dundas, Kate Moss, Daft Punk şi doi rockeri îmbrăcaţi în haine de piele roşii.

Stella McCartney

Show-ul sobru de data aceasta al lui “Elie Saab” a dezvăluit materiale şi linii mai subversive decât de obicei. Ţechinii şi dantela dispar lăsând locul tonurilor de lie-de-vin şi violet aprins, inspirate din pânzele lui Mark Rothko, dar şi verdelui pădurii. Ţinute seducătoare din catifea, cum ar fi o rochie asimetrică ce dezvăluie kilometri de picioare.

Saab adoptă şi culoarea momentului, roz pudră, într-un mantou cu pelerină din vulpe, în rochiile lungi din muselină şi în costumele de crepe strălucitor.

Rarele imprimeuri au un aer melancolic, cu motive florale detaşate pe fondul negru.

Nu e greu s-o trezeşti pe Frumoasa adormită, mai ales în creaţiile Casei “Emanuel Ungaro”, care a obişnuit publicul cu imprimeurile sale şi silueta ultra feminină amintind de începutul anilor ‘80.

Leonard în culorile sale vesele

Tânărul Fausto Puglisi, directorul artistic al mărcii, a injectat colecţiei coduri masculin-feminin, a folosit motivele în zig-zag, în paralel cu florile stilizate, declinate în mai multe imprimeuri. Au fost prezentate hainele sale din jeans cu piele. Un stil androgin sexy cu pantaloni din piele, taioare oversize purtate direct pe piele şi rochii coborând sub genunchi, cu fuste cu volane şi pulovere jacquard albastru intens sau în culoarea absintului.

La Emanuel Ungaro s-a remarcat aspectul androgin care a eliminat orice fel de accesorii: fără bijuterii, cordoane. Blazere în culoare cobalt sunt purtate direct pe piele, iar pantalonii au pense. Dar nu au lipsit nici rochiile sexy anii ‘50, cu tul transparent.

Giambattista Valli

Kolor”. În spatele acestui brand japonez se află Junichi Abe şi creatoarea Abe Chitose de la “Sacai”. Se remarcă biotopul comun al celor doi soţi şi experienţa căpătată la “Comme des Garçons” pe lângă Rei Kawakubo şi Junya Watanabe.

La “Kolor” se remarcă hainele de stradă austere, dar cu un anumit simţ al umorului, ce-l caracterizează încă de la începuturile sale din 2004.

Louis Vuitton

Rochia cu guler Claudine, ritmată cu benzi de blană de iepure, pulovere de munte cu mâneci vătuite, parka XXL din lână violet, haine din jerse în stilul anilor ‘70, de culoare portocalie şi cu revere în trompe-l’œil sau pantaloni de jogging cu baghetă şi centură elastică din satin verde dau tonul acestei linii cu o puternică personalitate.

Sacai” aduce un univers obsedat de tinereţe şi de schimbare continuă. Sunt folosite coduri împrumutate din lumea sportului sau din garderoba masculină, cum ar fi reţelele metalice amintind de maieurile de basebball, buzunarele XXL.

Revine şicul anilor ‘60 care le face pe tinere să viseze

Rihanna îmbrăcată într-o ţinută Miu Miu pentru 2014-2015

Energia şi bucuria de a trăi sunt firul roşu al întregii creaţii a “Stellei McCartney”, ce relevă încă o dată o femeie sigură pe sine.Totul este oversize, confortabil, relaxat şi totuşi elegant. De la jachetele Savile Row purtate cu pantaloni, la amplele jachete împodobite cu nenumărate fermoare, pe care stilista le numeşte râzând “făcute de tine”, e uşor de imaginat tinere doamne care îşi duc la şcoală dimineaţa copiii, îmbrăcate cu mari jachete din tafta şi cu pulovere pe gât. Masculinul şi femininul se îmbină.

Tinerele nu mai sunt punctul de referinţă pentru stiliştii ca Ricardo Tisci de la „Givenchy”. Casa de modă franceză aduce un stil burghez, cu look nud, cu multe blănuri. Fuste lejere, ample, jachete lungi sau scurte îmbinate cu pantaloni, teribil de feminini. Fuste ample din piele, pantaloni şi jachete albe, multe asimetrice.

Valentino aduce estetica anilor ’50-’60

Blănuri, amestec de vizon, vulpe şi astrahan în culoarea pudrei, purtate peste taioare. Pentru seară, rochiile sunt lungi, plisate, transparente, presărate cu paiete. Femeia de la „Givenchy” este curajoasă, carismatică, provocatoare şi orgolioasă, iar stilul dovedeşte acest lucru.

Pe podiumul de modă, manechinele de la „Kenzo” au fost viu aplaudate. Kenzo a interpretat universul horror şi oniric al peliculelor lui David Lynch. Formele au evidenţiat volumele aflate în contrast, în care totul a fost amplificat, deşi structura a rămas ultra feminină. Compleurile au fost căptuşite cu blănuri de vulpe în tonalităţile lămâii, dar şi lila şi albastru noapte, inspirate de femeile din peliculele lui David Lynch, precum Lula, protagonista din „Inimă sălbatică”, Laura din „Twin Peaks” sau Dorothy din „Catifeaua albastră”. Jachetele din lac au fost în tonurile flăcărilor. Fustele şi rochiile realizate din piele de cangur, purtate cu pardesie lungi aveau incrustaţii din organza brodată. Folosirea organzei a conferit un efect tridimensional fustelor şi topurilor, în timp ce multe dintre T-shirt-uri au avut o broderie dintr-o ţesătură în stil metalic.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.