Dezastru: 42% dintre elevi, analfabeți funcțional

Peste 47.000 de elevi din România au făcut testat de literație în ultimele 15 luni, iar 42% din elevii din România au obținut scorul „nefuncțional” la acestea. 47% din elevii claselor I-VIII se încadrează la nivelul „minim funcțional” al literației

Brio, platformă de teste standardizate pentru elevi, alături de alte 7 organizații non-profit specializate în domeniul educației, au lansat „Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România”. Acesta a fost realizat în baza rezultatelor pe care peste 47.000 de elevi din toată țara, din clasele I-VIII, le-au obținut la teste de literație.

Rezultatele astfel colectate arată că 42% dintre elevi au obținut scorul „nefuncțional”, ceea ce îi plasează în poziția de analfabetism, în timp ce aproximativ 20% dintre elevii care s-au testat (8% din populația școlară) sunt la limita de a trece în categoria de „minim funcțional”. Din totalul de teste colectate, doar 11% din elevi se plasează în categoria „funcțional” și au dovedit că au capacitatea de a localiza, înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris.

„Competențele de literaţie sunt esențiale pentru parcursul educațional al unui elev și sunt extrem de importante pentru dezvoltarea unui adult. Pentru a aprecia corect aceste competențe de literaţie și mai ales pentru optimizarea lor este nevoie de o evaluare standardizată. Sunt restanțe în privința standardizării, așa cum există și probleme din perspectiva competențelor de literaţie, din perspectiva alfabetizării funcționale. Ne-o spun testele PISA, ne-o spun rezultatele TIMSS, o spun rezultatele la examenele naționale, ne-o spun universităţile care deplâng nivelul scăzut de alfabetizare, îndeosebi alfabetizare științifică în rândul absolvenților de învățământ preuniversitar și, iată, ne-o spune și acest studiu realizat de profesioniști. Rezultatele sunt mai mult decât îngrijorătoare, însă există și o serie de oportunități. Prima oportunitate, esențială din toate punctele de vedere, este programul România Educată, ce are ca obiectiv general redresarea sistemului de educație din perspectiva echității și calității, a asigurării cadrului legal și organizatoric, precum și din perspectiva asigurării resurselor optime. Subsecventă programului România Educată avem oportunitatea finanțării educației prin PNRR cu 3,6 miliarde euro. O altă oportunitate ce poate sprijini România Educată este disponibilitatea fără precedent de conjugare a resurselor publice și private”, a spus Sorin Cîmpeanu, Ministrul Educației.

„Nivelul de literație al elevilor de 6-14 ani impune intervenții educaționale proactive, mai ales în mediile vulnerabile. Proiectul România Educată își propune înjumătățirea procentului de analfabetism funcțional, până în 2030. Între măsurile care vor conduce la atingerea acestei ținte se numără utilizarea oportunității de a crește nivelul de înțelegere și de analiză a textului citit în cadrul tuturor disciplinelor din toți anii de învățământ obligatoriu. Nu în ultimul rând, este nevoie să studiem modul în care învață noile generații, pentru a putea adecva procesul educațional la profilul generațional”, a spus Ligia Deca, Consilier Prezidențial, Departamentul Educație și Cercetare, Administrația Prezidențială.

Prin platforma BRIO, în ultimele 15 luni, mai mult de 47.000 de elevi din România au avut posibilitatea de a face în mod gratuit teste de literație, care le-au indicat nivelul pe care îl au în ceea ce privește capacitatea de înțelegere a unui text scris. Scorul mediu al tuturor acestor teste este de 26,9 puncte. Punctajul indică un nivel mediu, minim funcțional al elevilor din România. Din totalul de teste, 45% dintre elevi, adică aproximativ 15-20% din populația școlară, sunt la baza absolută a capacității testului de a putea formula evaluarea.

Rezultatele obținute de elevii din România la testele de literație îi plasează la aproximativ 7 puncte peste nivelul nefuncțional al literației, ceea ce înseamnă competențe limitate la utilizarea unui limbaj foarte simplist, incapacitatea de a identifica personaje dacă nu sunt nominalizate explicit în text și localizarea informației doar într-un context clar, prezentat în propoziții scurte și evident conectate. Astfel, 42% dintre elevi testați s-au încadrat la nivelul „nefuncțional”, în timp ce 47% dintre cei testați au obținut rezultatul „minim funcțional”.

Rezultatul maxim la testele de literație a fost obținut doar de 11% din elevii claselor I-VIII, care au dovedit că pot extrage și folosi informațiile dintr-un text dat, desprind concluzia și înțeleg mesajul global și, în egală măsură, pot face diferite interpretări, stabilesc relații de tip cauză-efect și găsesc asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte extrase din text.

Pentru toate categoriile de vârstă cuprinse în raport (6-14 ani), fetele au arătat un nivel mai ridicat de performanță în comparație cu băieții, la toate competențele evaluate (localizarea, înțelegerea și sintetizarea informației). Diferența de punctaj dintre grupele de sex este cuprinsă între 2.24 – 3.98 puncte. Cu toate acestea, băieții au avut o frecvență crescută în privința testării, de aceea, aceștia au o pondere de 52% pentru întreg eșantionul analizat în raport, iar fetele de 48%. În ceea ce privește categoriile de vârsta și sex, cel mai mare decalaj a fost înregistrat pentru elevii de 13 ani, unde nivelul de literație al fetelor este cu 3.98 puncte mai mare decât rezultatele obținute de băieți.

Competențele măsurate pe fiecare categorie de vârstă cuprinsă între 6 ani – 14 ani prezintă în general o distribuire relativ uniformă a nivelului de literație. Cea mai mare diferență este înregistrată la competența de localizare a informației, cu o diferență de până la 11% între extremele procentuale, astfel că 38% dintre elevii din categoria de vârstă de 9 ani sunt la nivelul „nefuncțional” și 49% dintre cei cu vârstă de 11 ani. Pe competența de înțelegere a informației, diferențe este de până la 8% între extremele procentuale, respectiv 41% pentru categoria de vârstă de 11 ani și 49% pentru cea de 9 ani.

„Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România” a fost realizat în baza rezultatelor a 31590 de aplicări valide ale testelor de literație colectate în perioada ianuarie 2021 – aprilie 2022. Eșantionul este reprezentat de elevi cu vârsta cuprinsă între 6-14 ani, înscriși în sistemul public de învățământ, activi din punct de vedere educațional. Sistemul de testare a fost realizat de Brio, în conformitate cu cele mai riguroase standarde globale. Testul de literație poate fi accesat gratuit atât de elevi (clasele I-VIII), cât și de profesori.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Author

38 de Comentarii

  1. Cu REGRET constat ca elevii de clasele I-VIII din anii „socialisti” erau mult mai PREGATITI (invatati)decat cei de azi.! Toata vina este a ministrilor care s-au „perindat” pe la Ministerul Educatiei si care au facut numai greseli,de au „dezorganizat” definitiv anul scolar si materiile de predare. Cuvantul de ordine,de azi, despre invatamantul romanesc este…HAOS GENERAL.!

  2. Nici nu este de mirare. Atunci cand vor fi 15 elevi la o clasa 1-8 si aerisite manualele cu recapitulari mai dese profrdori cu contracte pe merit, atunci vom avea invatamant de calitate. Scoala cu turma nu va aduce nimic niciodata.

  3. A-na a-re be-re … „Decit” 42% analfabeti functional ? Mda … da’ ia sa vedeti ce votanti de prima clasa ies din ei ! Astia or sa aiba nevoie de insotitor in cabina de vot, ca sa li se citeasca numele candidatilor !

  4. Cred ca Titlul e Defect !
    Romania Educata de Regimul Fanariot Iohannis – Klaus Iohannis – a InRegistrat numai Succesuri.
    Pina si Cimpanzeul cu 4(patru) Stele Nikulaie Magnificul a Reusit sa-si ia Doctoratul marsaluind pe Holurile Academiei in Bocancii Boborului.
    Algoritmii nostri de Evaluare spun asa:
    CATEGORIA „IOHANNISTA” ELEVI TEMBELI CONGENITAL – 47%
    CATEGORIA „BASISTA” STUDENTI ABJECTII UMANE – 43%
    CATEGORIA „IOBAGI” ELEVI&STUDENTI BRILIANTI – 10%
    Vom ReVeni cu Actualizari.
    Boboru o Cere…

  5. Și ce dacă, importanta e REFORMA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI, alinierea la metodele occidentale de predare: materie separată de istoria revoluției din decembrie 1989, materie despre LGBTQ+, fără latină, fără istoria României, fără geografia României, fară muzică, fară sport, fără teze, școala altfel adică hoinăritul cu clasa pe străzi. Nefuncționalii 42% vor deveni Cîțu senatori și șefi de Senat, minim funcționalii 47% vor ajunge Ciolacu, sau Ciucă sau Iohannis, Sau Băsescu adică deputați prim ministru sau președinte de România, iar 100 – (42+47)=11 % emineții vor deveni șomeri. Ce eram înainte de Malta? Am luptat și am intrat în UE și NATO ca să devenim națiune de “nefuncționali.”

  6. Pai asta se si vrea bre.Pas cu Pas.Asta e programul ,,Romania Educata,,a la nea Klausica si guwernele miele,ceva pe modulul basexu la vremea lui ..Tara te vrea prost.Strangeti cureaua.Uraa..Uraaa..Bre,e la mintea cocosului de pui dascali la catedra intrati cu notele 2-3 la examene pentru post elevii nu vor invata nimic,totul e facut anumit sa iasa pe banda rulanta viitori sparanghelisti pe plantatile nemtesti.Pas cu Pas.Rominia euriopeana,Rominia norr-maaa-laaa,Rominia lucului binee fecut.Hi..hi..hi..dragii miei rumani.Ghinion.

  7. Păi, patrioții tocmai au convins justiția să inchidă o școală și liceu maghiar din Tirgu Mureș,.de ce să fie tocmai ei mai educați ? Oare ei patrioții știu, sunt conștienți de efectele tembelismelor lor ??

  8. Un eșec colosal. La cât de mult s-au străduit in 32 de ani să distrugă complet națiunea română doar 42% de analfabeți? Dezastruos! Nu vă faceți griji, programul România educată e în derulare, până în 2024, cu un pic de ajutor plandemic depășim lejer 51%. Apoi mergem la vot.

  9. Intreabă tatăl pe fiu, care tocmai se intoarce cu rezultatul de la bac,.”-Ei, cum fu ”???.. ”- Fu tare, dar am o veste bună și una rea,” ..”-Zi copile”,.. ”- Păi am picat la bac, dar sunt șef de promoție,..”

  10. Existenta a milioane de analfabeti functional nu este o intimplare ci un rezultat impus de Sistemul politic european si romanesc .
    Milioanele de elevi deveniti victime ar trebui sa sa organizeze si sa-si impuna respectarea drepturilor lor fundamentale conf Constitutiei si sa pretinda respect si asigurarea in tzara a unui nivel minim de trai .
    ONG -urile cu specific social ar trebuii sa se autosesizeze .

  11. Desigur e vina părinților și a copiilor, primii că nu pun bățul iar ultimii că nu pun osul. Miniștrii, specialiștii, inspectorii și restul trepădușilor n-au nici o vină.
    Altceva, ați citti măcar unul din texstele pe care despică firul în patru copiii. În cele mai multe nu-i nimic de înțeles. Copiii învață să răspundă ca să ia cît mai multe puncte, notă mare, se forșează să spună că negru-i alb, urîtu-i frumos.

  12. Succesuri Johannis cu Romania educata! Era să uit: la sparanghel nu-ți trebuie educație rasată! Huuo trădătorilor liberali de neam și țară!

  13. La profesori ati incercat sa masurati?S-ar putea sa iasa si mai rau.

  14. Până și „goagălul”e repetent la „literație”-căutând sensul cuvântului,îmi răspunde :”nu am găsit sensul cuvantului „literație”.Încercați la plural”(„literat,-i”…cred că știți ce
    înseamnă și nu are legatură cu „literația”învățaților” noștri pedagogi „de școală nouă” ,creați și promovați de „doctori”unul și unul…despre DEX…n-a auzit nici el de așa ceva…

  15. Unde sunt meleoanele date nenorociților din învățământ??..vaucere, prime, bonificatii, prezervative,vibratoare,excursii in grecia, ..băgați banii degeaba în învățământ!! ..
    Închideți școlile,faceți un bine țării!!..scoala la ora actuala e un refugiu pentru droguri,prostituție, trafic de carne vie,interlopi,golani ,
    Școală a adunat în sistemul ei toată mizeria societății,borhotul lumii interlope!!..este o rușine națională acest segment al societății civile românești!!..degraba sunt câteva unitati școlare cu un staif ridicat ,că 90% din învățământ e reflectat de rezultatele obținute…

  16. Dacă asta este limba română eu mi-o tai și mi-o dau la rațe.
    Textul 2
    Ați ales autori și povești vechi pentru a face această antologie, Arcașul fără arc. Ce ne spun cei vechi despre lumea de azi? […]
    Poveștile și pildele din acest volum, majoritatea vechi de sute și sute de ani, au rămas adânc înrădăcinate în spiritul Asiei de Est. Nu puține sunt prezente în materialul de studiu al elevilor de liceu din China, Japonia și Coreea, fiind prețuite pentru latura lor morală, pentru învățăturile de viață oferite tinerilor, dar și pentru mesajul care va rămâne în sufletul acestora și ca adulți. Cu o simplitate impresionantă, sunt descrise situații pe care cu siguranţă le-am trăit și noi în viață, fie că sunt comice, ironice sau tragice. La fel, nu puține personaje sunt foarte asemănătoare tiparului uman pe care îl întâlnim și astăzi – suspiciosul, naivul, inteligentul, ghinionistul etc. Din acest punct de vedere, cei vechi, care au așternut acele povești și pilde, ne arată că natura umană este până la urmă universală, indiferent de cultură, spațiu sau epocă.

  17. grav ar fi ca acest procent sa fie si in randul profesorilor…
    I-a testat cineva??

  18. Intrebare-ntrebatoare , care-s organizatiile non profit ? Or fi din alea numite ONG -uri care primesc bani de la stat ? Pai mai bine ii dam la educatie decit unor trintori . Ce ziceti ?Si atunci vom avea mai putini analfabeti functional. Astia papa banii si elevii , in special din mediul rural , ce sa faca ? „Iubeste si fa ce vrei „- spunea sfintul Augustin . Primul sfint negru !

  19. Chiar daca sunt analfabeti nu-i problema.Vad o icoana in poza,semn ca sunt crdinciosi.Analfabet credincios.Faci cu el ce vrei.

  20. @ Heil Biden – dumneata unde traiesti ? Aaaa esti cu Azov ? „Unde-i pacea lumii astazi … ” . La Azov … Esti tare badie…Sa ai pruncii „diestepti „Ca tine!

  21. Textul 1
    — Hei, ce faci? Te supără ceva?
    Imran deprinsese fără cusur noua limbă de pe timpul când locuise în Timișoara. Stătuseră destul în
    Banat, un an și câteva luni, iar el învățase la o școală special organizată pentru comunitatea musulmană
    de acolo. Era a doua ca mărime din țară, imediat după aceea similară deschisă în București.
    — Nu, nimic, mulțumesc. Încerc doar să mai bag pe gât câteva pagini din manualul de istorie.
    — Cumva pentru că ți-e foame și vrei să uiți de ea?
    Nimo zâmbi în fața evidenței. Dar fusese un zâmbet anemic, fără convingere, tocmai pentru că îl
    înmuiase de tot lipsa prânzului.
    — Nu, nu de aia, dar știi că astăzi ne ascultă, așa că…
    — Așa că, repetă Imran, te rog frumos, nu mă refuza și vino în banca mea, să împărțim ce mi-a
    pregătit mama la pachet. Am destulă mâncare, așa că sigur mă voi întoarce acasă cu ea dacă nu mă
    ajuți s-o termin. N-aș putea s-o dovedesc pe toată. Știu că mama s-ar supăra să știe că n-am împărțit-o
    măcar cu cineva și nu vreau asta. Așadar, poți considera invitația mea ca pe o rugăminte să -mi dai o
    mână de ajutor.
    — O gură de ajutor, glumi Nimo, iar puștii râseră sănătos.
    — Exact așa, prietene! Hai deci la mine în bancă! Și nu uita că ești oricând binevenit să luăm
    gustarea împreună.
    Cât timp Imran a despachetat caserola compartimentată pentru mai multe feluri de alimente, Nimo i-a povestit cum își uitase acasă sandviciurile și mărul. Apoi s-a mirat cu voce tare de bogăția dejunului pregătit de mama colegului sirian. În despărțiturile acelui vas din plastic erau așezate niște curmale imense; apoi, un soi de tocăniță din cubulețe de carne, despre care Imran i-a spus că mai conținea linte și bulgur.

  22. Expresia Analfabet Funcțional ? Este asintomaticul cu COVID ? Adică știe sa scrie dar este denumit analfabet ? cine face aceste studii pe ce se bazează ? Porcării

  23. Uitați-va ce note iau profesorii la titularizare, abia sunt de trecere, după aceea întrebați ce carte fac la ore și apoi grăbiți-vă sa câștigați capital politic actual sau sa aruncați cu noroi.
    Mai avem și pregătirea de acasa, aceea de 7 ani, care lipsește la mare parte din elevi, de cele mai multe ori, analfabeți functionali.

  24. 10 ani cu petrov turnatorul manelistul cu „scoala romanesca scoate tampiti” si 7 cu iohanis „romania educata”. Cati dintre rezistii din p-ta Victoriei intelegeau pentru ce protesteaza, 10%?

  25. Nu este nici un dezastru. Si inainte era la fel in Romania exact ca si la case mai mari. Crede cineva ca in Franta sau In Germania sau chiar in America procentul astora este mai mic? Dimpotriva la cat de spalati pe capete sunt, procentul este poate de 90%. De obicei se lamenteaza cei are se incadreaza in procent dar nu recunosc. Este normal.

  26. Ii gasesti deja in USR. Sunt toti hastagistii adunati langa USR. Cei mai natarai ministri si premieri au fost cei din USR. Dovedit! Raman definitiv in istorie.

  27. ANALFABETISMUL ESTE CHEIA SUCCESULUI UNEI DEMOCRATII PROGRESISTE CUM ESTE AZI ROMANIA SI SUA ..IN ROMANIA SINT 44 LA SUTA DIN POPULATIE IAR IN SUA 200 DE MILIOANE DIN 330…CHEIA CUM ESTE IN SUA ESTE SA CONVINGI UN POPOR SA ATACE UN ALTUL LA MII DE KM DEPARTARE MAI MIC SI MAI SLAB SI SA CONVINGI AMERICANII CA EI SINT VICTIME…911…IRAK…YUGOSLAVIA…LA FEL LA NOI ..ACUM CU UN PREMIER NEDIOCRU SI UN JIDAN LA EXTERNE ROMANIA ESTE CHITITA SA SE LUPTE CU RUSIA NUCLEARA PT UCRAINA CARE CA STAT MAFIOT TERFELESTE ROMANII DIN UCRAINA…O POPULATIE SARACA SARACITA DE BORFASII ALIATI CU TRADATORII AMERICANI VINDUTI ISRAELULUI…ASASINII A 3000 DE AMERICANI IN 11 SEPT 2001…

  28. „Polonezii din teritoriile ocupate nu trebuie sa stie mai mult decat sa numere pana zece”
    Hermann Goering

    Orice asemanare cu fapte sau intamplari reale este pur intamplatoare.

  29. Acesti elevi provin din familii la fel de analfabete. Cand tata e la crasma si mama umbla dupa mure…

  30. Culturile orale sînt superioare celor scrise! (nenumărați oameni de vază din lume)
    Cu destui copii s-au îndepărtat de acele texte grețoase, spălători de creier (vezi ce-am pus mai sus din Evaluarea Națională cl VIII 2021-2022) este cel mai firesc lucru ce-l poate face un copil.
    Orice om se naște cu instinctul cunoașterii. Acesta ne este nenorocit de școală.
    Văd că mai sînt dobitoci și/sau susțnători ai sistemului ce cred sau mint că școlile au fost făcute de bogați, de cei ce conduc lumea, spre luminarea și învățarea copiilor noștri.

  31. Astia sunt copia perfecta a guvernantilor in cei 32 ani de politica infecta! Poate sunt viitorii guvernanti care ar putea ajunge sa administreze tara! Alta sarja de analfabeti specializati pe „fiecare cum poate si, cat mai mult”.

  32. @Radio. ai dreptate, un exemplu bun este Eba „succesuri”, tac-su un alcoolic, iar ma-sa sotie de turnator.

  33. Analfabeti sint in tot UE ,elevii din Amerlica ,Canada si UE invata la scoli cum sa se drogheaza si cum sa si faca operatii trangenders ,

  34. Realitatea e alta! In valoare absoluta, analfabet functional e acela, si numai acela!, care nu-si intelege menirea lui in aceasta lume. Degeaba intelegi Teoria Relativitatii, daca nu intelegi Cuvantul lui Dumnezeu! In urma cu circa 1700 de ani, Sfantul Antonie cel Mare, un analfabet, vorbea despre omul modern in urmatorii termeni: „Va veni vremea ca oamenii să înnebunească și când vor vedea pe cineva că nu înnebunește se vor scula asupra lui, zicându-i că el este nebun, pentru că nu este asemenea lor”, iar „oamenii rationali sunt numai aceia care au sufletul rational, pot sa deosebeasca ce este binele si ce este raul, se feresc de cele rele si vatamatoare sufletului si toata grija o au spre cele bune si folositoare sufletului.” Deci, analfabetul functional este un ne-bun, un ne-rod, un ne-trebnic, si el defineste cele trei categorii de oameni lasate in afara Imparatiei lui Dumnezeu, deoarece sunt incapabile sa-si administreze averea nedreapta. Mai bine sa fii ca saracul Lazar, decat ca bogatul care a ajuns in iad dupa o viata de huzur!

    Astfel de sondaje nu au niciun fel de relevanta dpdv al destinului unui individ, deoarece URMA ALEGE! Oare nu stiti proverbul: „prost sa fii, noroc sa ai”?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.