Şoselele din România, spaima Europei

O rețea de drumuri eficientă, sigură și în condiții de siguranță este de o importanță fundamentală pentru succesul economiei românești și, în cele din urmă pentru recunoașterea potențialului de dezvoltare.Cât de sigură şi eficientă este această reţea vom vedea mai jos.

Lipsa autostrăzilor este arhicunoscută şi s-a tot vorbit despre acest aspect. În ultima versiune a Master Planului de transport, acceptată de Comisia Europeană, scrie negru pe alb că România este ţara cu cea mai mică densitate a autostrăzilor (km/1.000 km. pătraţi) din spaţiul comunitar (2 km/1.000 km. pătraţi. Bulgaria are 5 km/1.000 km. pătraţi, Polonia 4 km/1.000 km. pătraţi, Cehia 10 km/1.000 km. pătraţi, Ungaria 16 km/1.000 km. pătraţi, Austria 20 km/1.000 km. pătraţi, Germania 36 km/1.000 km. pătraţi etc.). De asemenea, România ocupă ultimul loc în ceea ce priveşte numărul de locuitori aferenţi unui km. de autostradă (36.585 locuitori/km. autostradă. Bulgaria – 14.087 locuitori/km. autostradă, Cehia 14.029 locuitori/km. autostradă, Ungaria 6.587 locuitori/km. autostradă, Polonia 27.979 locuitori/km. autostradă etc.).

Drumurile cu o singură bandă pe sens sunt recunoscute ca fiind cele mai periculoase după cum rezultă din studiile recente efectuate de EuroRAP, unde se concluzionează că în Europa riscul de incidență a accidentelor pentru un drum cu o singură bandă pe sens este de patru ori mai mare decât pentru autostrăzi.

De asemenea, acest lucru reiese și din tatisticile locale, care reflectă un risc semnificativ mai mare pentru drumurile cu o singură bandă pe sens: în cazul drumurilor naționale există un risc de peste șase ori mai mare decât pentru autostrăzi și de peste trei ori mai mare în cazul în care se iau în calcul doar drumurile naționale din zonele interurbane.

În prezent, un procent de aproximativ 90% din rețeaua națională este reprezentat de drumurile cu o singură bandă, ceea ce fără îndoială contribuie la statisticile defavorabile precum și la costuri economice semnificative asociate accidentelor rutiere.

În comparație cu restul Europei, nivelul de furnizare autostrăzi este foartescăzut. Statisticile recente din Europa care compară nivelul de furnizare autostrăzi în raport cu toate drumurile naționale/ principale, plasează România pe locul 30 din 31 (pentru țările cu date relevante disponibile). Acest lucru are impact asupra fiabilității rețelei de drumuri pentru mediul de afaceri și economie.

Doar puțin peste 50% din rețeaua națională este clasificată în stare bună, urmată de un procent de 30% în stare medie și 20% în stare proastă. Se prevede faptul că rețeaua națională trebuie să fie la limita superioară a standardului pentru orice țară.

România se confruntă cu o problemă semnificativă în ceea ce privește numărul de accidente rutiere, prin comparație cu alte țări din cadrul Uniunii Europene (UE). Comisia Europeană utilizează trei indicatori distincți pentru măsurarea gradului de siguranță rutieră, după cu urmează:

o Număr decese la un milion de locuitori;
o Număr decese la 10 miliarde de pasageri-kilometri;
o Număr decese la un milion de autoturisme.

În această ordine scorul și clasamentul României este următorul:

o 24 din 28 – 94 versus media UE de 60;
o 28 din 28 – 259 versus media UE de 61;
o 28 din 28 – 466 versus media UE de 126

Se poate concluziona că România are cea mai mare rată a accidentelor mortale din Europa. În perioada 2007-2012 s-a înregistrat un număr de 8.401 decese doar pe rețeaua de drumuri naționale. Aceasta echivalează cu un număr mediu de 1.400 decese pe an, urmare a accidentelor înregistrate pe rețeaua de drumuri naționale, ceea ce deține, așa cum s-a descris anterior, o pondere de 20% din rețeaua națională, se arată în Master Planul general de transport al României.

Aproximativ 30% din totalul accidentelor corespund rețelei de autostrăzi și drumuri naționale, în contextul în care aceste categorii de drumuri dețin mai puțin de 20% din ansamblul rețelei rutiere naționale impactul economic al acestor accidente este estimat la 1,2 miliarde de euro pe an.Rata globală a accidentelor în care sunt implicați pietonii din România este cea mai defavorabilă din Europa și este cu mult peste media UE.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4634 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.