Spania devine un important exportator de arme

Situația era, până de curând, necunoscută experților și analiștilor. Se credea că Spania a rămas într-o poziție de importator de arme, cu un procent foarte mic din vânzări în străinătate.
Această situație s-a schimbat în ultimii doi ani. În 2020, Spania a fost al cincilea cel mai mare exportator de arme din lume. În 2023, a scăzut pe locul opt, dar tot a avut vânzări uriașe: peste 18.000 de milioane de euro.
În mod curios, principalul importator de arme din Spania continuă să fie Franța, țară care apare pe locul doi, în spatele Statelor Unite, în raportul anual al Institutului Internațional de Studii pentru Pace din Stockholm (Sipri). Al doilea importator de arme spaniole continuă să fie Arabia Saudită, urmată de Regatul Unit și Irlanda.

Ce exportă Spania în domeniul militar? În esență, tot ce aparține sectorului marin: nave de război de diferite tipuri, deși trebuie menționat că o parte importantă a echipamentelor provine din Statele Unite.
Excelentul avion de transport militar Airbus A-400M este asamblat în Spania cu un cost unitar de 182 de milioane de euro. Dar acest avion nu este considerat un export spaniol, deoarece în construcția lui sunt implicate și alte țări ale Uniunii Europene (UE).

În octombrie 2023, a exportat în principal în Estonia (4,74 milioane EUR), Bangladesh (1,37 milioane EUR) și Marea Britanie și a importat în principal din Statele Unite (343 mii EUR), India (253 mii EUR). , Marea Britanie (67,2 mii euro), Italia (537 euro) și Portugalia (191 euro).
Exporturile spaniole nu beneficiază de un mare sprijin din partea forțelor politice ale țării. S-ar putea spune chiar că se întâmplă invers. Guvernul social-comunist pe care îl prezidează, Pedro Sánchez, este acuzat în cadrul propriei coaliții că a participat indirect, cu vânzările sale, la conflicte precum cele din Ucraina, Ecuador, Venezuela și Gaza.

Partidul comunist „Sumar”, membru al guvernului, s-a opus expedierii la Kiev a tancurilor de luptă Leopard-2 achiziționate din Germania; și a criticat, de asemenea, faptul că piloții și echipajele blindate sunt antrenate în Spania. Acest guvern spaniol este un paradox deoarece, în timp ce o parte din el laudă apartenența la NATO, o altă parte insistă că organizația atlantică ar trebui să fie abandonată și să opteze pentru neutralitate de tip elvețian.

În realitate, singura companie spaniolă cu adevărat importantă și competitivă este „Navantia”, care construiește nave de război cu propria tehnologie și capabilități operaționale. Cea mai bună navă a sa este fregata, clasa Álvaro de Bazán; primele nave moderne ale Marinei Spaniole care au încorporat oțel balistic rezistent în carenă, pe lângă centralele fiind montate pe suporturi anti-vibrații pentru a reduce zgomotul și a le face mai puțin detectabile de submarine.

Contractul inițial pentru patru nave valora 1.683 milioane de euro, dar acestea au ajuns să coste 1.810 milioane de euro.[1] În 2010, ultima navă, F-105, a fost estimată la 1,1 miliarde de dolari.

foto: Fregata F-101
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1

5 Comentarii

  1. Asa este cand citesti si iei de bune informatiile furnizate de ONG-uri. Al doilea exportator din lume este un mare importator !?!?!? Capul nu-l ajuta pe gauzarul acesta, nu-si poate imagina ca-cineva poate importa pentru a exporta mai departe, cu profit ! In fine, socialismul, fie el si national, obtureaza gandirea.

  2. Având în vedere marile razboaie care vor veni în anii următori măslinele nu mai ai mare căutare.

  3. Depinde cate arme si tehnica militara sunt livrate in lume fara a fi evidentiate oficial. Clasamentul ar putea fi total diferit. Oricum Europa la gramada produce acum intr-un an armamentul pe care il produce Rusia intr-o luna.

  4. Pe langa fabricile de arme mai sunt si alte industrii care mai contribuie la productie, fara de carr industria aparare nu poate exista, mai ales la gradul ds tehnologizare existent in general, nu doar NATO. Toti marii producatori au adoptat armsmentul hitech, necedita in grad de electronizare si informatizare fara de care nu mai pot functiona. Din acesasta cauza sunt multe tari implicate complexitatea e greu de atins de una singura. La avioane de generatii moderne sau viitoare mult mai simplu si scurt ca timp, bsni prin cooperare Rusia si India, intre Franta si Germania. India va egala, sau chiar inlocui, China ca manufacturier mondial. Si Europa ar trebuin sa depinda de …Europa.

  5. …mulți pricepuți p’-a’ci, în frunte cu avtoru’! Valoarea lor totală: „191 euro” și 15 centime……[Rumburak]

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.