SRI critică un proiect PNL

Proiectul PNL privind Autoritatea pentru Digitalizarea României nu este privit cu ochi buni de unele instituții importante din România. Printre acestea se numără SRI. Reprezentanții acestei instituții dar și cei ai CERT-RO au cerut deja eliminarea prevederii potrivit căreia noua autoritate ar avea printre atribuții ‘asigurarea securității cibernetice pentru sectorul public’. Ei susțin că, în caz contrar, s-ar înregistra suprapuneri cu obiective ale altor instituții.

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) va avea de gestionat cel puțin 2 miliarde de euro proveniți din finanțare europeană. ADR va funcționa după data de 30 ianuarie, când vor fi finalizate procedurile întemeierii acesteia, a explicat președintele Autorității, Sabin Sărmaș, pentru Mediafax.

Este Programul Operațional Creștere Inteligentă și Digitalizare, un program sectorial care are alocate 2 miliarde de euro. Uniunea Europeană va aloca pentru digitalizare în următorul exercițiu financiar 7 miliarde de euro doar pentru România. Autoritatea va gestiona o parte din aceste sume, cel puțin cele 2 miliarde. Dar miza foarte mare în momentul de față, este o strategie în baza căreia să se cheltuiască acești bani, să se pună programul de finanțare care să servească atât instituțiile publice prin diferite programe în funcție de nevoile pe care le vom extrage și le vom pune în strategie, astfel încâr banii să fie cheltuiți. Pentru că astăzi, marea problemă este că există o serie întreagă de programe propuse spre finanțare care nu reușesc să atragă fonduri”, a precizat luni, președintele Autorității pentru Digitalizarea României, după dezbaterea publică în privința Hotărârii de Guvern pentru înființarea companiei.

Autoritatea preia două departamente din fostul Minister al Comunicațiilor și Societății Informaționale, desființat de guvernarea PNL.

Din MCSI (Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale) momentan, Autoritatea pentru Digitalizarea României preia OISI care este Organizmul Intermediar pentru promovarea Societății Informaționale și care este organismul prin care noi luăm banii de la Uniunea Europeană, acesta este organismul care finanțează toate aceste proiecte, fie că ele sunt pe zona publică sau pe zona privată. Mai ia o echipă de asistență tehnică, acronimul este UIPOAT – Unitatea pentru Implementare proiecte POAT (Proiectul Operațional Asistență Tehnică), această echipă au o deosebită importanță în scrierea proiectelor pe fonduri europene. Practic o unitatea va scrie proiecte, cealaltă va reuși să le finanțeze, sigur alături de alte departamente pe care le vom crea”, a mai explicat Sabin Sărmaș.

Termenul când ADR va funcționa va fi după 30 ianuarie. „Autoritatea va funcționa după data de 30 ianuarie, când vor fi finalizate toate procesurile. ADR a apărut întrucât Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, în care a fost integrat fostul MCSI, nu a putut să își asume toate subiectele de comunicații, această autoritate copiază aceste responsabilități”, a adăugat președintele.

Autoritatea are prevăzuți, în textul Hotărârii de Guvern, un număr de 35 de angajați, fapt pentru care participanții la dezbatere au numit-o în mod peiorativ drept un „Chihuahua” al instituțiilor statului, după ce au afirmat despre MCSI că era văzut drept „cenușăreasa ministerelor”. Președintele Autorității a asigurat că personalul va fi extins.

Recomanda
Author