Tarom, o companie care zboară spre nicăieri

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a declarat că belgianul Christian Heinzmann, care ocupă funcția de director general al companiei aeriene de stat Tarom de aproape patru ani ar trebui să își depună demisia. Acesta a fost deja suspendat din funcţia de manager de resurse, în urma unei raport al Autorității Aeronautice Civile Române.

“Lipsa de responsabilitate, de a discuta despre deficiențe nu mi se pare în regulă. În loc să aibă 8 milioane de lei pierdere anul trecut, au avut 41 de milioane. Este inadmisibil, în condițiile în care pe piața europeană prețul kerosenului a creat un avantaj de 80 de milioane.

Cu alte cuvinte, fără acest avantaj, aveam o pierdere uriașă, de 120 de milioane de lei”, a afirmat ministrul Costescu în cadrul unei conferințe de presă. Conform acestuia, mai sunt şi problemele la nivel de concedii medicale. “E vorba despre 1.500 de zile în care acest personal a fost în concediu medical. Vă dați seama și pentru partea de ore suplimentare ce înseamnă acest lucru. Am solicitat lămuriri cu privire la pașii următori. CA trebuie să se întâlnească și să ia o decizie finală cu privire la viitorul acestei companii”, a mai spus Costescu. Ministrul a scpus că ativitatea Tarom se desfășoară în condiții normale. “În acest moment este director general (Christian Heinzmann, n.r.). Sunt sigur că va face pașii corespunzători. Au constatat deficiențe de management”, a mai spus Costescu.

Acesta a mai spus că luni, în cadrul unei sedinte CA, s-ar putea lua în calcul revocarea din funcția de director general. În cursul zilei de ieri, după acţiunea de prostest a salariaţilor Tarom din cadrul Direcţiei Tehnice, ministrul Costescu a făcut publice nemulţumirile faţă de conducerea companiei.

“Întârzierile repetate ale curselor Tarom, tratarea necorespunzătoare a pasagerilor și comunicarea defectuoasă a managementului cu angajații riscă să afecteze imaginea companiei. Toate acestea, coroborate cu incidentul în care a fost implicată aeronava Tarom la Budapesta, mă determină să solicit Autorității Aeronautice Civile din România, conform competențelor instituției, să finalizeze mâine, 17 martie 2016, investigația de la Tarom.

De asemenea recomand întrunirea de urgență a Consiliului de Administrație al Tarom care să ia act de concluziile raportului, de situația generală creată în companie și să acționeze conform atribuțiilor legale”, a spus Costescu. În urmă cu două zile, motorul unui avion Tarom care făcea cursa Budapesta – București a luat foc. Pilotul a reuşit să se întoarcă pe aeroportul din Ungaria şi să aterizeze în siguranţă.

Incidentul s-a petrecut la circa cinci minute după decolare, în timp ce aeronava, un ATR, un avion cu doua elice, era în curs de ascensiune. În avion s-a simțit fum, iar pasagerii au observat că una dintre elice se oprise. În aeronavă se aflau în jur de 25-30 de pasageri. Echipajul i-a liniștit, le-a dat instrucțiuni și le-a spus că se pregătesc de o aterizare de urgență. Au întors aeronava pe aeroport și aterizarea a decurs cu bine. În ultimii doi ani de zile, managementul lui Heinzmann a strâns datorii de milioane de euro.

Două controale ale corpului de control al Ministerului Transporturilro au scos la iveală neregulile de la compania aeriană, create în special de jocurile politice. De altfel, la începutul acestui an, Guvernul a respins proiectul de buget pe 2016, care prevedea cheltuieli mai mari decât veniturile. În 2008, compania Tarom avea în conturi 400 milioane de dolari şi o cotă de 30% pe piaţa transporturilui aerian de persoane.

De atunci totul a luat-o la vale din cauza managementului inefficient. Azi, cota de piaţă e în jur de 15%, avioanele sunt pe jumătate goale, iar pierderile sunt uriaşe. Tarom nu a făcut publice rezultatele pe 2015, însă datele de la Ministerul de Finanţe arată o cifră de afaceri de peste 1,1 miliarde de lei (250 milioane de euro) în 2014 (în uşoară creştere faţă de 2013), la un efectiv mediu de circa 2.000 de salariaţi.

Compania a adunat pierderi semnificative în ultimii ani, anul trecut acestea fiind de peste 110 milioane de lei (25 milioane de euro), faţă de 130 de milioane de lei (30 milioane de euro) în 2013. Din boardul Tarom fac parte Christian Heinzmann, consilierul premierului Dragoş Andrei, avocatul Tiberiu Ţiclea de la casa de avocatură Ţiclea, Ţiclea& Partners, Radu Florescu, antreprenorul din industria publicităţii, fondator al grupului Centrade, Valentin Iordache, directorul de comunicare al aeroportului Henri Coandă, Dan Aurel Măchiţă, consilier la Transporturi şi Liviu Mosteanu, proprietar al Total Branding Partners. Tiberiu Ţiclea este ginerele Anişoarei Cornilă, şefa Departamentului juridică de la Ministerul Transporturilor. Conform Ziua News, Anişoara Cornilă a profitat de naivitatea fostului ministru Iulian Matache şi s-a înţeles cu Heinzmann, care a decis înfiinţarea unui post de director administrativ remunerat lunar cu 8.500 de euro pentru ginerele său. Pentru înfiinţarea şi ocuparea unui asemenea post trebuia să existe aprobarea CA de la Tarom, care însă nu există şi nici nu putea exista, conform publicaţiei citate.

De patru ani, Christian Heinzamnn este responsabil de cursele neprofitabile şi de salariaţii care îşi iau concedii cu nemiluita. Înainte de a veni la Tarom, belgianul a condus Albanian Airlines şi GMG Bangladesh Airlines, ambele devenite istorie, pentru că a dat faliement. Şeful Tarom câştigă 10.000 de euro lunar, la care se adaugă alte 4.000 de euro cheltuieli de chirie şi întreţinere.

În 2012, el a promis la venirea la Tarom că va aduce compania pe profit. Acest lucru nu s-a întâmplat în ciuda faptului că preţul petrolului a luat-o la vale în ultimele luni. Un raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor din septembrie 2014 arată că managerii Tarom au realizat mai multe achiziţii ilegale. În plus, piloţii şi însoţitoarele de zbor s-au declarat în mod ilegal inapţi, iar asta a dus la anularea mai multor curse şi a generat costuri suplimentare de 525.000 de dolari.

Cursele Tarom a înregistrat în ultima perioadă întârzieri de până la 2-3 ore pentru fiecare aeronavă din cauza dotării tehnice a flotei de avioane, a declarat ministrul Transporturilor, Dan Costescu în plenul Senatului.

„În ultimii șapte ani, compania TAROM a înregistrat, cu anumite variații, pierderi continue. În acest moment, aceste probleme care sunt generalizate în companie au ajuns într-o fază care nu ne mai permite să continuăm așa. Cu toții cunoaștem că flota TAROM este învechită, avem 23 de aeronave care sunt eterogene, sunt trei mărci diferite de aeronave, fiecare din această marcă având două sau trei tipuri de aeronave.

Această situație creează dificultăți foarte mari la întreținere, la operare, practic nefiind zi în care această companie să nu înregistreze întârzieri (…) ea nu mai poate continua așa. În acest moment, corpul de control se află la TAROM, pentru a analiza, în afară de aspectele tehnice, și aspectele care în ultimele zile au generat întârzieri chiar și de 2-3 ore pentru fiecare aeronavă”, a afirmat oficialul Guvernului.

Dan Costescu susţine că a cerut conducerii Tarom, companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, să prezinte pe termen scurt un plan pentru remedierea situației.

„Am cerut conducerii companiei ca, în cel mai scurt timp, să ne prezinte un plan de acțiune pe termen scurt pentru remedierea acestor probleme, în timp ce, din cauza problemelor sistemice care se manifestă acolo, a fost demarată o procedură de achiziție de consultanță pentru restructurare. Această restructurare s-a mai făcut în trecut la Tarom și ea a avut, pentru primii ani în care compania s-a ținut de acest plan, rezultate foarte bune. Deci, acționăm pe două planuri. Cel pe termen mediu și lung este restructurarea cu un consultant specialist”, a declarat Costescu.

Acesta spune că până la jumătatea lui 2016, strategia propusă de consultant va fi aprobată de acționari, urmând ca în partea a doua a lui 2016 aceasta să intre în implementare. „Este vorba despre regândirea modelului de business al Tarom. În momentul acesta, cu ce zboară Tarom nu este adecvat zonei geografice în care ne aflăm, nu este adecvat resurselor pe care le are și clienților pe care îi urmărim. Numai după redefinirea acestui model de business am putea trece în faza următoare, în faza de regândire și restructurare a flotei, dimensionarea acesteia, de aici decurgând, practic, și noua reorganizare pe care o așteptăm de la Tarom.

Consider că Tarom este una dintre companiile naționale reprezentative și cred în revigorarea acesteia, cu atât mai mult cu cât personal consider că poate fi făcută competitivă”, a afirmat ministrul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.