Tentativă de rebeliune împotriva lui Contador?

Etapa a IV din Turul Italiei a fost câştigată din evadare de un rutier care nu avea nicio performanţă la activ în 2 ani de când a trecut la profesionism. S-au petrecut lucruri ciudate în jurul lui Alberto Contador. Etapă „clonă” în Turul Californiei

A fost sau nu a fost ?

Etapa a IV-a din Turul Italiei a fost una de senzaţie, datorită numeroaselor evenimente care s-au înregistrat pe parcurs. După numai câţiva km rulaţi după startul efectiv, un mini-pluton de 30 de rutieri se detaşează de restul competitorilor într-o evadare furtunoasă, ei rulând cu o viteză ameţitoare. Din păcate, după numai câţiva km, din grupul evadaţilor un rutier nu mai rezistă ritmului şi renunţă. Era vorba de românul Eduard Grosu. După cca 50 de km, „gluma” se îngroaşă, evadaţii având peste 10 minute distanţă de grupul favoriţilor şi de purtătorul tricoului galben, Michael Matthews de la Orica GreenEDGE. Cum de a fost păcălit plutonul? Simplu. Cei de la Orica nu aveau nici un interes să vină la trenă pentru că îi aveau pe Simon Clarke şi Esteban Chavez, echipele favoriţilor aveau altă treabă, adică să stea cu ochii pe Contador. În partea a doua a cursei, pe o serie de reţele de socializare s-a lansat o ..speculaţie. Roman Kreuziger, unul dintre locotenenţii lui Contador, aflat în grupul evadaţilor, nu mai rulează pentru căpitanul de echipă ci doar pentru el. Un „puci” de zile mari. Oricum, un lucru era sigur. Prezenţa lui Kreuziger în grupul evadaţilor nu avea nicio justificare. El nu putea fi folosit ca o „variantă de avarie” pentru situaţia în care Contador nu era în apele lui. Pentru un motiv foarte simplu: este foare posibil ca rutierul ceh să fie cât de curând suspendat de comisia anti-drog, şi astfel rezultatele îi vor fi anulate. Varianta „puviului” prindea contur. Pe reţelele de socializare se spunea că cehul vrea să demonstreze că „poate” şi că după suspendare să îşi găsească un contract avantajos. Este foarte dificil de demonstrat dacă a fost sau nu un „puci” al lui Kreuziger. Şi asta că pentru Contador şi echipa sa totul s-a terminat cu bine. Seara, după cursă, a început să circule un alt zvon: „Contador nu este în plenitudinea forţelor sale”. Foarte ciudat, pentru că numai cu 24 de ore înainte, cei din anturajul spaniolului anunţau că dacă „el pistolero” se impune aici şi în Turul Franţei, va încerca să facă „tripla”, adică să atace şi Turul Spaniei.

O cursă cu…„doi” câştigători

Văzând că evadaţii intenţionează să atace victoria de etapă, cei de la Astana, echipa favoritului 3, Fabio Aru, au trecut în faţă şi au dus o trenă infernală, cum rar s-a mai văzut în ultimul timp. Astfel, grosul plutonului a fost bine şi masiv scuturat, în special pe căţărări. Cu 13 km înainte de linia de sosire, când grupul favoriţilor cu Astana la trenă a reuşit să se apropie bine de tot de evadaţi, mulţi dintre ei fiind deja resemnaţi, tânărul Davide Formolo de la Cannondale-Garmin atacă pe ultima căţărare şi se distanţează de foştii colegi de evadare. Formolo rulează senzaţional şi intră în ultimii 2 km cu aproape un minut avans. În spate, grupul favoriţilor îi înghiţise pe evadaţi. Formolo trece primul linia de sosire şi dă lovitura vieţii lui: prima etapă (şi unde, în Il Giro !!) câştigată în cariera sa de rutier profesionist care a început în 2014. În cei doi ani de profesionism, Formolo (22 de ani) avea un singur rezultat „mare”: locul 2 în etapa a VI-a, Bodrum › Selcuk, din Turul Turciei 2014. Prin câştigarea etapei de către Formolo, şi echipa sa Cannondale-Garmin şi-a salvat sezonul de primăvară, unul catastrofal cu doar o victorie într-un circuit de mâna a treia şi o etapă tot într-o cursă minoră.

Victoria lui Formolo nu a fost însă şi ultimul eveniment al etapei. Un grup de 12 rutieri au intrat pe ultima sută de metri la 15 secunde după el şi s-a declanşat un sprin al „orgoliilor”, iar cel care s-a detaşat, Simon Clarke, după ce a trecut linia de sosire, s-a manifestat exuberant, crezând că …a câştigat etapa. Abia după 10-15 dincolo de linia de sosire, italianul Visconti, l-a bătut pe spate şi i-a arătat că învingătorul era deja înconjurat de ziarişti. Ce s-a întâmplat. Cum purtătorul tricoului galben, Michael Matthews, deşi este unul dintre puţinii sprinteri redutabili care este şi un bun căţărător, nu a mai făcut faţă trenei nebune a celor de la Astana, lui Clarke, aflat în grupul evadaţilor i s-a comunicat în cască să facă tot posibilul pentru a se clasa în top 10, pentru ca „tricoul galben” să rămână la Orica. Lui Clarke însă nu i s-a spus că există un evadat care a atacat şi s-a distanţat din grupul celor 29, şi aşa a ajuns rutierul australian să creadă că a câştigat etapa. În 2013, o situaţie similară s-a înregistrat în Turul Spaniei. Un evadat solitar a câştigat o etapă, dar cum nu era un pericol pentru rutierii de clasament general, nu toţi rutierii au fost informaţi că etapa este ca şi câştigată. Unul dintre favoriţi, Carlos Betancur, venit al doilea şi-a manifestat bucuria câştigării etapei şi s-a dus glonţ la cortul Eurosport, pentru interviul de rigoare. Ce a urmat…

Clasament etapa a IV-a: Chiavari – La Spezia (150 km)

  1. Davide Formolo (Team Cannodale-Garmin) – 3:47:59
  2. Simon Clarke (Orica GreenEDGE) +22”
  3. Yonathan Monsalve (Southeast) +22”
  4. Giovanni Visconti (Movistar Team) +22”
  5. Esteban Chavez (Orica GreenEDGE) +22”
  6. Fabio Aru (Astana Pro Team) +22”
  7. Amaël Moinard (BMC Racing Team) +22”
  8. Dario Cataldo (Astana Pro Team) +22”
  9. Alberto Contadir (Tinkoff-Saxo) +22”
  10. Richie Porte (Team Sky) +22”

Tricoul roz – clasamentul general

  1. Simon Clarke (Orica GreenEDGE) – 11:54:48
  2. Esteban Chaves (Orica GreenEDGE) + 10”
  3. Roman Kreuziger (Tinkoff-Saxo) + 17”
  4. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) + 17”
  5. Fabio Aru (Astana Pro Team) + 23”
  6. Dario Cataldo (Astana Pro team) +23”
  7. Giovanni Visconti (Movistar Team) + 29”
  8. Amaël Moinard (BMC Racing Team) + 31”
  9. Davide Formolo (Team Cannodale-Garmin) + 31”
  10. Richie Porte (Team Sky) + 37”

Tricoul roşu – clasamentul pe puncte

  1. Elia Viviani (Team Sky) – 53 de puncte
  2. Marco Frapporti (Androni-Sidermec) – 40 de puncte
  3. Moreno Hofland (Team LottoNL-Jumbo) – 35 de puncte
  4. Davide Formolo (Team Cannodale-Garmin) – 26 puncte
  5. Philippe Gilbert (BMC Racing Team) – 26 puncte

Tricoul albastru – clasamentul căţărătorilor

  1. Pavel Kochetkov (Team Katusha) – 15 puncte
  2. Davide Formolo (Team Cannodale-Garmin) – 14 puncte
  3. Edoardo Zardini (Bardiani-CSF Pro Team) – 14 puncte
  4. Diego Ulissi (Lampre-Merida) – 12 puncte
  5. Esteban Chaves (Orica GreenEDGE) – 6 puncte

Tricoul alb – clasmentul tinerilor rutiei

  1. Esteban Chaves (Orica GreenEDGE) – 11:54:58
  2. Fabio Aru (Astana Pro Team) + 13”
  3. Davide Formolo (Team Cannodale-Garmin) +21”
  4. Tsgabu Grmay (Lampre-Merida) + 10:20
  5. Francesco Bongiorno (Bardiani-CSF Pro Team) + 13:30

Il Giro – statistici istorice

Top 10 cei mai tineri câştigători de IL Giro

  1. Fausto Coppi (Italia) – 20 de ani şi 273 de zile (1940)
  2. Luigi Marchisio (Italia) – 21 de ani şi 48 de zile (1930)
  3. Giuseppe Saronni (Italia) – 21 de ani şi 262 de zile (1979)
  4. Gino Bartali (Italia) – 21 de ani şi 324 de zile (1936)
  5. Franco Balmamion (Italia) – 22 de ani şi 155 de zile (1962)
  6. Damiano Cunego (Italia) – 22 de ani şi 259 de zile (2004)
  7. Alfredo Binda (Italia) – 22 de ani şi 295 de zile (1925)
  8. Gino Bartali (Italia) – 22 de ani şi 322 de zile (1937)
  9. Eddy Merckx (Belgia) – 22 de ani şi 360 de zile (1968)
  10. Francesco Camusso (Italia) – 23 de ani şi 88 de zile (1931)
  • Damiano Cunego este încă în activitate şi participă şi la ediţia din acest an.
  • Ultimul rutier tânăr (sub 25 de ani) care a câştigat a fost Nairo Quintana, în 2014, când avea puţin peste 24 de ani.

Top 10 all time al câştigătorilor de etape

  1. Mario Cipollini (Italia) – 42 de etape câştigate
  2. Alfredo Binda (Italia) – 41 de etape
  3. Learco Guerra (Italia) – 31 de etape
  4. Costante Girardengo (Italia) – 30 de erape
  5. Eddy Merckx (Belgia) – 25 de etape
  6. Giuseppe Saronni (Italia) – 24 etape
  7. Francesco Moser (Italia) – 23 etape
  8. Fausto Coppi (Italia) – 22 de etape
  9. Roger de Vlaeminck (Belgia) – 22 de etape
  10. Alessandro Petacchi (Italia) – 22 de
  • Alessandro Petacchi este încă activ şi participă la ediţia din acest an.
  • Următorul rutier activ cu multe victorii, este Mark Cavendish, 16 etape câştigate, locul 18 într.un top 100 al câştigătorilor de etape. Cavendish, nu a venit în Italia, el preferând turul Californiei
  • Damiano Cunego şi Ivan Basso sunt ceilalţi doi rutieri din top 100 care sunt prezenţi în tur, ei având 6, respectiv 9 etape câştigate.

Tot un „începător” a câştigat şi în Turul Californiei

Marţi noaptea (fusul ora al României) am avut în Turul Californiei o etapă „clonă” după cea din Turul Italiei. Practic am asistat la un „film” similar, dar cu alţi actori. Am avut o evadare serioasă, din care s-a desprins înainte de a fi ajunsă de pluton, un rutier tânăr, fără vreun rezultat notabil (campion de tineret al Letoniei) care a rulat mulţi km solitar şi a câştigat etapa (tot performanţa vieţii, ţinând cont de categoria cursei) fără probleme. Singura diferenţă, învingătorul a preluat şi tricoul galben. Este vorba de letonul Torns Scujins, de la echipa americană de categorie Continentală (liga a III-a), Hincapie Racing Tour. Pe locul 2 în etapă a venit celebrul Peter Sagan (au trecut vremurile când câştiga 3 sau 4 etape din cele 7 ale cursei) la peste un minut distanţă, iar al treilea a sosit Julian Alaphilippe de la Etixx – Quick Step. În clasamentul general conduce rutierul leton, urmat la 32 de secunde de Peter Sagan şi de canadianul Bob Britton, la 43 de secunde.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.