Ţintele false ale Elenei Udrea

Ministrul Elena Udrea alocă sume mari de bani pentru promovarea turistică a României, dar o face după o strategie perdantă: străinii nu se înghesuie să vină în număr mare în România, iar dintre cei care vin, doar în jur de 60% sunt turişti care aleg să-şi petreacă vacanţa aici.

Un raport european descurajator pentru turismul românesc

În prima parte a anului, ministerul păstorit de Elena Udrea a elaborat Planul de marketing strategic şi operaţional 2011 – 2015 pentru turismul României -, costul planului fiind de 118,4 milioane euro.

Obiectivul final pe care şi-l asumă acest plan îl reprezintă dublarea numărului de turişti străini până în 2015. Planul de marketing al MDRT este orientat către mai multe pieţe străine, de unde se aşteaptă creşterea numărului de turişti, ţintele principale fiind Germania, Franţa, Anglia, Austria, Rusia, Italia, Ungaria şi chiar Statele Unite. (Este adevărat, European Travel Commission cotează Germania, Italia, Franţa, Marea Britanie, Rusia ca fiind principalele pieţe de turism din Europa, dar asta nu înseamnă automat că turiştii din aceste ţări vor năvăli în România.) Nu ştim care au fost criteriile, studiile care au stabilit aceste ţinte principale. Pentru că un studiu foarte recent dat publicităţii de către European Travel Commission (cu date statistice din anii 2009 şi 2010) demonstrează că ţintele alese (pieţele străine – n.a.) de ministerul condus de Elena Udrea nu sunt realiste, fiind doar în mică măsură fiabile. Cifrele studiului ETC nu sunt deloc încurajatoare şi este foarte, foarte greu de crezut că se va ajunge la dublarea numărului de turişti străini de pe aceste pieţe. Era de aşteptat ca, după apariţia studiului ETC, ministrul Elena Udrea să aducă corecţii principalelor ţinte privind pieţele străine. Cel puţin până în prezent, nu există vreo reacţie din partea persoanei care se laudă că sub mandatul ei turismul a cunoscut o dezvoltare fără precedent.

Ruşii n-au nici o treabă cu România

Pare de-a dreptul inexplicabilă, chiar ridicolă, plasarea Rusiei printre ţintele principale de unde vrea Elena Udrea să aducă turişti. România este pentru turiştii ruşi o destinaţie cvasi-inexistentă. Practic, din 36 de ţări europene monitorizate de ETC, cei mai puţin turişti ruşi au ales drept destinaţie România. În 2009 s-au înregistrat în structurile de cazare din România 13.000 de turişti ruşi (nu avem cum să ştim câţi dintre aceştia erau în călătorie de afaceri – n.a.). Faţă de anul 2008, turiştii ruşi au venit cu 23% mai puţini în 2009. Nici în 2010, situaţia nu s-a îmbunătăţit. Au venit cu 6,1% mai puţini ruşi decât în 2009. De altfel, România este singura destinaţie din Europa care în 2010 a avut mai puţini turişti ruşi decât în 2009.

Medie foarte mică la înnoptările occidentalilor

Pentru turiştii britanici (cei din Anglia, Scoţia, ţara Galilor, Irlanda de Nord), România reprezintă a 30-cea destinaţie ca interes din Europa. 71.000 de britanici au venit în România în 2009, cu 13,5% mai puţini decât în 2008. În 2010, numărul turiştilor britanici a crescut cu 2,5%.

În 2009, britanicii au avut 137.000 de înnoptări, ceea ce în medie înseamnă 1,9 nopţi pentru un turist, ceea ce ridică numeroase semne de întrebare privind numărul real al britanicilor care au venit să-şi petreacă vacanţa în România.

Din Franţa au venit în 2009 în jur de 100.000 de turişti (cu 12,9% mai puţini decât în 2008), care au avut 193.000 de înnoptări, deci o medie de 1,9 înnoptări la un turist. Şi în acest caz, este posibil ca un număr însemnat de francezi care au venit în România să o fi făcut în interes de business. În 2010, numărul francezilor veniţi în România nu a crescut, înregistrându-se o scădere de 0,5% faţă de 2009.

La prima vedere, 142.000 de turişti italieni (minus 14,8% faţă de 2008 – o medie de 2 înnoptări/turist) şi 181.000 (minus 15% faţă de 2008 – 2,3 media de înnoptări/turism) de turişti germani reprezintă cifre rezonabile. Nu şi în comparaţie cu principalele 10 destinaţii ale turiştilor italieni şi germani. În 2010, creşterea numărului de turişti din cele două ţări a fost nesemnificatică, 1%, respectiv 0,7%, dar atât italienii, cât şi nemţii au avut mai puţine înnoptări decât în 2009.

În ceea ce priveşte piaţa SUA, 76.000 de americani au înnoptat în medie 1,7 nopţi în România în 2009. Paradoxal, dacă în 2008 au fost tot atâţia turişti din SUA, numărul de înnoptări a fost mai mare cu 15,5%. În 2010, numărul americanilor înregistraţi în unităţile de cazare a fost cu 9,1% mai mare decât în 2009.

Dacă admitem că numărul de turişti din Germania, Franţa şi Italia este – să zicem – satisfăcător, în schimb, numărul de înnoptări, principalul criteriu de apreciere din industria turismului, este, de departe, nemulţumitor.

Nemţii au 7,3 media de înnoptări în Bulgaria

Aruncând o privire „dincolo de gard”, la vecinii bulgari şi maghiari, observăm că ei sunt mult mai mult vizitaţi (cu două excepţii) de către turiştii din ţările considerate „ţinte principale” pentru România de Elena Udrea. În timp ce România a atras în 2009 de pe cele 5 pieţe mari de turism 507.000 turişti (dintr-un total de 1,27 milioane), Bulgaria a adus 762.000 (dintr-un total de 1,94 milioane), dar a suferit pierderi grele în 2010 de pe piaţa Franţei şi Italiei, iar Ungaria, 1.109.000 (dintr-un total de 3,22 milioane). O altă ţară cu ofertă turistică similară României, Croaţia, a colectat de la cele cinci mari pieţe 3,56 milioane turişti (dintr-un total de 9,3 milioane), cu pierderi în 2010 de 6% din occidentală, dar recuperată de pe piaţa rusească. Se poate observa că Ungaria şi Croaţia în mai mare măsură nu s-au bazat decât în proporţie de 30-33% pe principalele 5 pieţe de turism din Europa, alegându-şi şi alte „ţinte”.

La capitolul înnoptări (ale turiştilor de pe cele 5 pieţe mari din Europa), în 2009, diferenţele între noi şi ţările vecine au fost însă dramatice (trendul a fost acelaşi şi în 2010, cu sensibile creşteri la toate cele trei ţări: România – 1,08 milioane înnoptări, Ungaria – 3,74 milioane şi Bulgaria – 4,65 milioane. În Bulgaria, turiştii germani au avut o medie de 7,3 nopţi.

Unde se duc turiştii din „big five”

Pentru a vedea care este „valoarea” pentru România a principalelor pieţe de turism, publicăm primele cinci destinaţii din 2009 preferate de turiştii din ţările componente.

Destinaţii turişti din Germania: Austria – 10.623.000; Italia – 9.086.000; Spania – 8.935.000; Turcia – 4.488.000; Franţa – 4.157.000.

Destinaţii turişti din Marea Britanie: Spania – 13.299.000; Franţa – 6.734.000; Irlanda – 3.031.000; Italia – 2.684.000; Turcia – 2.427.000.

Destinaţii turişti din Franţa: Spania – 7.955.000; Marea Britanie – 3.766.000; Italia – 3.333.000; Germania – 1.250.000; Belgia – 1.096.000.

Destinaţii turişti din Italia: Spania – 3.188.000; Franţa – 3.104.000; Germania – 1.444.000; Marea Britanie – 1.221.000; Croaţia – 1.200.000.

Destinaţii turişti din Rusia: Turcia – 2.625.000; Italia – 895.000; Franţa – 464.000; Italia – 460.000; Spania – 422.000.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.