Tripleta penală a Şpăgii clujene

Clujul e zguduit din nou de corupţie. După ce vicele Consiliului Judeţean Cluj, Radu Bica, a fost arestat în 2011 şi apoi condamnat definitiv la 5 ani pentru luare de mită, a venit rândul primarului Sorin Apostu, arestat şi acuzat de luare de mită, fals şi spălare de bani. Iar acum, Clujul se poate înscrie pentru Guinness Book drept cel mai corupt oraş: şi preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu, a fost arestat pentru luare de mită, respectiv un milion de lei. Alături de el au primit mandat de arestare preventivă alţi doi oameni de afaceri, Vasile Pogăcean şi Ioan Bene. Despre isprăvile acestuia din urmă veţi afla mai multe în cursul zilei de mâine. Revenind la Uioreanu, acesta este acuzat că a luat mită aproape un milion de lei: 693.224 lei, de la Pogăcean şi 278.000 lei de la Bene.

Şi toate acestea la Cluj. Oraşul care a dat un prim ministru, un ministru de interne, miniştri cât de un cabinet, şefi de servicii secrete şi procurori şefi pe toate palierele. Cum a fost posibil aşa ceva? Cum este posibil ca preşedintele Consiliului Judeţen Cluj, un clujean get beget, fost parlamentar de Cluj, să ia şpagă de aproape un milion de lei de la oameni de afaceri ce avea lucrări cu statul, conform procurorilor? 

Penala relaţie a lui Uioreanu şi Bene se învârte în jurul pistei de la Aeroportul Cluj Napoca, un sifon al banului public. Desfăşurarea faptelor pare a fi desprinsă din filmele cu mafia siciliană. Referatul privind arestarea celor trei explică pe larg întregul mecanism. Pe scurt, investiţia a demarat în 2011 şi a fost împărţită în 3 etape (pistă 2100, prelungire la 3500 şi amenajarea platformei parking aeronave cargo mari, crearea spaţiilor de mişcare aferente-călători+aeronave pasageri). În urma licitaţiei, în 2011, pentru realizarea Etapei I a proiectului a fost încheiat contractul de lucrări nr. 146/6.09.2011 survenit între Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca RA, în calitate de achizitor şi asocierea SCC NAPOCA SA – SC ICCO SYSTEMS SRL- SC GEO ARC SRL, în calitate de executant. Preţul a fost de 32.436.982,99 euro, durata contractului fiind stabilită la 3 ani, respectiv până la 5 septembrie 2014.

Pe parcursul executării contractului acesta a fost adiţionat cu un număr de 24 acte adiţionale care au crescut valoarea contractului până la suma totală de peste 42.000.000 euro. În cursul lunii octombrie 2013, lucrările la pista de decolare-aterizare de 2.100 m au fost finalizate. “Probaţiunea administrată în prezenta cauză a stabilit că pe fondul cointeresării materiale a preşedintelui CJ Cluj, inculpatul Uioreanu Horea Dorin, inculpatul Bene Ioan deţinătorul societăţii de construcţii SC Napoca SA, a convenit cu aceştia să realizeze în continuare lucrări din Etapa II a proiectului, în sensul de a construi platforma de parcare aeronave Apron 4, în lipsa oricăror forme legale şi transparente de evaluare şi acordare a unei astfel de lucrări finanţate din bani publici, prin ignorarea principiilor concurenţei şi transparenţei stabilite de legiuitor prin OUG 34/2006 (în lipsa oricărei documentaţii, licitaţii, contractări).”

Practic Bene, i-a dat mită lui Uioreanu, conform procurorilor, iar apoi, cu acordul acestuia şi al directorului Aeroportului, David Ciceo, prin Napoca Construcţii a început lucrările din etapa II, fără nici un fel de licitaţie. DUPĂ ce lucrările au fost finalizate, Aeroportul a demarat licitaţia. Bene, pentru a disimula şarlatania, chiar şi-ar fi rugat un amic (o firmă cu doi angajaţi!) să participe la licitaţie şi să conteste Caietul de Sarcini. “La data de 20 martie 2014, sub semnătura inculpatului Uioreanu Horea Dorin, la Consiliul Judeţean Cluj a fost depusă cererea de emitere a autorizaţiei de construire pentru obiectivul Apron 4 însoţită de documentaţia aferentă. Anterior acestui demers, la data de 19 martie 2014, preşedintele CJ Cluj a avut o întâlnire particulară cu inculpatul Bene Ioan şi cu directorul aeroportului, suspectul Ciceo David, întâlnire ce a avut loc la restaurantul „Da Vinci” deţinut de omul de afaceri şi fixată prin mijloace de supraveghere operativă, existând suspiciuni că întâlnirea s-a derulat tocmai pentru a se pune de acord asupra modului de emitere a actelor, prin care să se acopere situaţia ilegală în care întreaga investiţie din etapa II a proiectului se afla.” Practic, Bene, prin Napoca Construcţii, terminase de construit proiectul Apron 4, ÎNAINTE DE A SE ORGANIZA VREO LICITAŢIE ŞI ÎNAINTE DE A SE EMITE VREO AUTORIZAŢIE DE CONSTRUIRE! A urmat un iureş de telfoane şi întâlniri între omul de afaceri Ioan Bene, preşedintele Horea Uioreanu şi directorul Aeroportului, David Ciceo (suspect în dosar!), precum şi Tudor Dan Şerban (şi el suspect), director general la Napoca Construcţii (fiul fostului preşedinte al CJ Cluj, Şerban Graţian, PSD – de la finele anilor 90, începutul anilor 2000).

Totul întrucât arhitectul şef al judeţului Salanţă Claudiu Daniel aflase şi văzuse la faţa locului, la un control inopinat, că proiectul este deja terminat, fără nici un fel de autorizaţii sau avize. Situaţia e cu atât mai gravă cu cât vorbim de un aeroport unde s-au făcut lucrări fără nici un fel de acte, aeroporturile având un regim special de securitate. Cei patru amintiţi anterior au acţionat pentru a acoperi ilegalităţile, ba chiar, printr-o parte a presei clujene au pus presiune pe funcţionarii publici. Aceştia au declarat în repetate rânduri că simt presiunea pusă pe ei, la care sunt hotărâţi să nu cedeze, exprimându-şi speranţa că: „în ţara asta încă sper că nu mi se poate întâmpla nimic, pentru că am avut curajul să înfrunt nişte gunoaie”.

Pe de altă parte, presa liberă din Cluj a publicat un articol pe această temă, dar, mafia clujeană l-a pus la punct pe ziaristul curajos: “Presiunea resimţită de grupul format din inculpaţii Uioreanu Horea, Bene Ioan şi suspecţii Ciceo David şi Şerban Tudor Dan de scurgerea timpului şi neobţinerea actelor dorite a crescut exponenţial urmare a publicării on line, în după-masa de 31 martie 2014 a unui articol de presă ce devoala suspiciuni privind organizarea formală a licitaţiei, pentru lucrări ce fuseseră anterior executate, precum şi impunerea unor condiţii de calificare ce favorizau firma Napoca Construcţii SA. Publicarea articolului a determinat pe preşedintele CJ Cluj Uioreanu Horea să ia legătura cu patronul publicaţiei on line, numitul Hoandră Octavian cu care a stabilit o întâlnire în cursul zilei de 1 aprilie 2014. Urmarea celor discutate de cei doi a constat în scoaterea articolului de pe mediul on line precum şi demiterea ziaristului care l-a realizat, fiind astfel evident scopul urmărit de edilul judeţului, care a încercat să acopere maniera ilicită în care contractul fusese atribuit şi modul ilegal în care se realizaseră lucrările.”, susțin procurorii

În înşiruirea halucinantă a faptelor notăm că directorul Aeroportului, David Ciceo, şi-a asumat finanţarea lucrărilor de peste 4.000.000 euro, în pofida faptului că anterior CJ Cluj avizase favorabil în cadrul Comisiei tehnico economice finanţarea proiectului Apron 4 din bugetul judeţului şi nu al regiei. Renunţarea la această finanţare pune în evidenţă interesul suspectului Ciceo David Ioan de a ascunde modalitatea de alocare a lucrărilor precum şi a modului de stabilire a valorii contractului ce a crescut considerabil de la suma de 5.000.000 lei (evaluată prin studiul de fezabilitate al SC Iptana SA) la peste 16.000.000 lei efectiv contractaţi. Semnificativ este faptul că, deşi s-a angajat în plata acestor lucrări, la acel moment regia se afla în impas financiar, fiind demarate documentaţii pentru contractarea unor credite în valoare de 50.000.000 lei. 

De notat şi faptul că tripleta penală a Şpăgii clujene, Uioreanu-Ciceo-Bene şi-a securizat matrapazlâcurile de la Aeroport. La propriu! După o licitaţie a al cărei rezultat a fost ANULAT DE CURTEA DE APEL, tot o firmă a lui Ioan Ben, Napoca Security, a ajuns să asigure paza perimetrului Aeroportului. De altfel, administratorul firmei eracomisar şef Aurel Bîrluţiu, ex şef Ordine şi pază IPJ Cluj, ex adjunct IPJ Cluj. Nu mai miră astfel pe nimeni că mafia coordonată de Uioreanu şi finanţată de Bene avea ramificaţii adânci în poliţia clujeană. De altfel, chestorul Păcura, ex şef IPJ şi adjuncţii Mureşan şi Pintea, de curând au fost debarcaţi din funcţii. Actualul şef al IPJ Cluj, chestorul Grindean ar trebui să aibă ochi şi urechi, pentru că mafia încă are ramificaţii în poliţia clujeanăî. Asta pentru că funcţionarii publici, aflaţi în exerciţiul atribuţilor, nu au reuşit să intre în Aeroportul condus de Ciceo şi păzit de Bene, unde Bene încălca Legea îngăduit fiindu-i de Uireanu, nici cu ajutorul poliţiei.

Şi, cireaşa de pe tort, potrivit procurorilor, Bene, ca să îşi mai scoată din mita pe care o dădea la Uioreanu, cum realiza construcţia de la ditamai proiect APRON 4: cale de rulare paralelă cu pista şi platformă pentru parcarea aeronavelor de mare capacitate de categorie D şi E (aeronave cargo)?

Cu “material de construcţii (pământ) provenit din excavările de la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor (CMID), lucrare ce se află în executarea aceluiaşi constructor, Bene, unde beneficiarul CJ Cluj a constatat anterior efectuarea de excavări ilegale şi sustragerea de material de construcţii care puneau în pericol CMID-ul prin posibilitatea de surpare a unui versant al construcţiei.”

O epopee a mafiei siciliene, varianta someşană. Bani publici sifonaţi, şpagă, ramificaţii ale mafiei în Poliţie, lucrări fără licitaţie, terminate înainte de autorizare şi totul pe un aeroport cu regim special de securitate.

Din referatul procurorilor

”În cursul anilor 2012-2014 SC Construcţii Napoca SA, avea/are în derulare contracte încheiate cu beneficiarul Consiliul Judeţean Cluj în valoare de zeci de milioane de euro, cele mai importante referindu-se la construirea Centrului de Management Integrat al Deşeurilor sau construirea Pistei de decolare aterizare de 3500 m, etapa I şi suprafeţele de mişcare aferente; proiectul de reabilitare şi modernizare a Centrului Comunitar Judeţean Complex de Servicii Sociale Comunitare pentru Adulţi şi Copii; Construcţia drumului de acces la CMID; contractul pentru asigurarea securităţii perimetrale a Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj Napoca.

Din probele de la dosar rezultă că, în perioada octombrie 2012- martie 2014, prin intermediul consilierului Pop Răzvan Marius, suspectul Bene Ioan a remis cu titlu de mită suspectului Uioreanu Horea Dorin suma totală de 278.000 lei, după cum urmează: în luna octombrie 2012 suma de 100.000 lei, în martie 2013 suma de 40.000 lei, în aprilie 2013 suma de 20.00 euro (echivalent a cca. 86.000 lei), la data de 8 septembrie 2013 suma de 5.000 euro (echivalent a cca. 22.000 lei), la data de 5 octombrie 2013 suma de 20.000 lei, la data de 6 martie 2014 suma de 10.000 lei. “

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Petean 155 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.