Un Rigoletto planetar, la curtea Ducilor Gonzaga

După „Tosca” la Roma (1992) şi „Traviata” la Paris (2000), peste un miliard de telespectatori au urmărit în direct, pe RAI 1 şi Mondovision, de la Mantova, „Rigoletto”, în regia lui Marco Bellocchio, producător, Andrea Andermann. Spectacolul a îmbrăţişat opera, cinematograful şi televiziunea. Director de imagine a fost laureatul cu Oscar, Vittorio Storaro. „Rigoletto” reprezintă o demonstraţie a înaltei tehnologii, cu peste 150 de tehnicieni, 30 de telecamere, cu baterii de lumini, care ar fi în stare să lumineze 400 de apartamente.

Scena balului din Rigoletto

Spectacolul „Rigoletto”, creat de Giuseppe Verdi în 1851, inspirat de „Le Roi s’amuse” de Victor Hugo, a fost preluat în 148 de ţări, în cadrul programului „La Via della Musica”. Filmările au fost făcute în locurile şi în orele în care s-a desfăşurat acţiunea din libretul lui Francesco Maria Piave: Palazzo Te, cu grădina sa secretă, care a inclus Casa Bufonului, dar şi în impresionantele Sala Giganţilor şi Sala Cailor, la Palazzo Ducale şi Rocca di Sparafucile, restaurată cu această ocazie. Orchestra Simfonică de la RAI l-a avut la pupitru pe marele dirijor Zubin Mehta. Placido Domingo, de data aceasta în rol de bariton, a cântat ca şi cum ar fi fost dintotdeauna Rigoletto. Să ne aducem aminte că Andermann i-a încredinţat şi rolul lui Cavaradossi din filmul „Tosca”, de la Roma, în urmă cu 18 ani. Tânăra soprană din Sankt Petersburg, Julia Novikova, distinsă cu Premiul I în cadrul Festivalului „Operalia”, în 2009, a fost o extraordinară Gilda. Vittorio Grigolo a impresionat în rolul Ducelui de Mantova, georgiana Nino Suguladze în Maddalena şi Ruggiero Raimondi în Sparafucile „de lux”. Cu acest prilej, Zubin Mehta a acuzat guvernul italian şi pe ministrul Culturii, Sandro Bondi, pentru faptul că au tăiat din fondurile pentru operă şi teatru, calificând situaţia drept „o ruşine”.

Domingo si Julia Novikova in Rigoletto si Gilda

Într-un interviu acordat înaintea începerii spectacolului, la Teatrul Bibiena din Mantova, Placido Domingo, care împlineşte 70 de ani în ianuarie, a vorbit în faţa fanilor săi spunând: „Am o singură frică, aceea de a nu plânge în direct”. Întrebat de unde găseşte atâta energie (pentru că a repetat aproape 150 de ore), acesta a răspuns: „În muncă. If I rest, I rust. Dacă mă opresc, ruginesc. Acesta este adevărul. Entuziasmul face să învingă totul. Fie că interpretez roluri ca Otello, Don Jose, Parsifal, Ducele de Mantova, Rigoletto, toate mă captivează, mă fac fericit, mă fac să trăiesc. Mă identific total cu personajul. Tristeţea acestei tragedii se reflectă în libretul operei şi o înţelege perfect cel care cunoaşte dragostea paternă”.

Domingo alaturi de realizatorii spectacolului

O altă întrebare a fost cea referitoare la motivele emotivităţii sale, puse uneori pe seama bolii (în martie anul acesta a fost operat de cancer la colon). Placido Domingo a răspuns: „Dimpotrivă, cred că boala m-a făcut să fiu mai puternic. M-am reinventat şi am învăţat să mă măsor faţă de realitate într-un alt sens. Imediat după operaţie, am revenit pe scenă, la Scala din Milano, tot în rol de bariton, în Simone Boccanegra. Şi nu pot decât să-i mulţumesc lui Dumnezeu”.

Placido Domingo in fata Rocca di Sparafucile

Domingo, în premieră mondială, în „Postino”

Vorbind despre planurile sale imediate, Placido Domingo a amintit că în 23 septembrie va cânta, la Los Angeles, „într-o premieră mondială «Postino», o operă inspirată după filmul lui Massimo Troisi, compusă special pentru mine de către mexicanul Daniel Catan, unde voi avea rolul marelui poet chilian Pablo Neruda”. Daniel Catan este unul dintre compozitorii moderni cei mai în vogă, cunoscut şi pentru alte trei opere ale sale, „La Hija de Rappacini” (1994), „Florencia en el Amazonas” (după romanul „Dragostea în timpul holerei” de Gabriel García Marquez, 1997) şi „Salsipuedes” (2004), operă comică despre dragoste şi război, pe ritmuri caraibiene. „Va fi cel de al 134-lea rol pe care îl voi interpreta. Alături de mine vor fi soprana chiliană Cristina Galliardo-Domas, tenorul Charles Castronovo şi baritonul rus Vladimir Chernov, sub bagheta dirijorului Grant Gershon. După Los Angeles se prevăd turnee la Theater an der Wien din Viena, în decembrie, la Paris, la Théâtre du Châtelet, în iunie 2011, la Teatro Real din Madrid, la Valencia, la Teatro Municipal din Santiago de Chile şi Opera de Belles Artes din Mexico City.”

Sala Cailor din Palazzo Te

„Imediat după aceea îmi voi îmbrăca fracul pentru a dirija în direct «Nunta lui Figaro».” Întrebat dacă s-a gândit când se va retrage, Placido a răspuns: „Atunci când nu voi mai fi în stare să privesc publicul în faţă. Voi face o reverenţă în faţa lui, spunând: Doamnelor şi Domnilor, la commedia e finita”.

Placido Domingo in rolul lui Neruda

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.