Urmează doi ani cu deficit peste cel acceptat de UE

Deficitul bugetului general consolidat pentru 2020 este estimat la 3,6% din PIB, iar în 2021 soldul negativ urmează să se reducă la 3,34%, se arată în proiectul de lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020. ”Pentru anul 2020, soldul bugetar este estimat la -3,60% din P.I.B, iar cheltuielile de personal la 9,7% din P.I.B., în timp ce pentru anul 2021, soldul bugetar va fi de -3,34% din P.I.B., iar cheltuielile de personal de 9,4% din P.I.B. Pentru anul 2020, plafonul propus pentru datoria guvernamentală, conform metodologiei UE, este de 45%, luând în considerare eventualele evoluții sub așteptări atât ale indicatorilor macroeconomici, cât şi ale piețelor financiare. Acest plafon este obligatoriu pentru anul 2020”, se arată în nota de fundamentare a proiectului amintit.

În anul 2020, plafonul privind finanțările rambursabile, care pot fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, este în sumă de 1.200 milioane lei, iar plafonul privind tragerile din finanțările rambursabile contractate, sau care urmează a fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, este în sumă de 1.300.milioane lei fiecare. Valoarea aferentă finanțărilor rambursabile, care poate fi autorizată pentru o unitate/subdiviziune administrativ-teritorială, este de maximum 100 milioane lei anual.

Plafonul privind emiterea de garanții de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor Publice şi de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, pentru anul 2020, este de 8.000 milioane lei.

Bugetul pe anul 2020 a fost construit pe o țintă de deficit bugetar cash estimată la 3,60 % din PIB și deficit ESA estimat la 3,58 % din PIB.

Proiectul de lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020, a fost elaborat pe baza obiectivelor, măsurilor şi țintelor prevăzute în Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2020-2022.

Construcția bugetară pentru anul 2020 se bază pe o menținere a creșterii economice în jurul mediei de 4% pe termen mediu, în condițiile în care majoritatea instituțiilor financiare interne și externe anticipează o încetinire a ritmului de creștere din statele Europei Centrale și de Est. Mediul extern, în special pentru zona Euro, vizează pentru anul 2020 o dinamică economică similară celei din 2019, ceea ce reprezintă un stimul moderat pentru exporturile românești. Evoluția nefavorabilă a industriei din anul 2019 a afectat sectoarele integrate în lanțurile europene de producție și se înregistrează nu doar o scădere a producției, cât și a numărului de angajați în industrie inclusiv în Romania unde, însă, această evoluție a fost mai mult decât compensată de creșterile din servicii și construcții. Toate aceste elemente confirmă necesitatea menținerii echilibrelor economice interne în limite adecvate, dar și a diminuării incertitudinii asociate politicilor implementate.

Măsurile care stau la baza construcției bugetare pe anul 2020 și perspectiva 2021-2022, precum și evoluția descendentă a deficitului bugetar pe termen mediu indică tendința clară de eliminare graduală a politicii fiscale pro-ciclice, anul 2020 fiind primul pas pentru revenirea la ținta de deficit bugetar sub 3% din PIB prevăzut în Tratatul de la Maastricht.

Materializarea riscurilor privind încetinirea creșterii economice va avea o influență nefavorabilă asupra dinamicii încasărilor bugetare în anul 2020. Deși unele măsuri privind îmbunătățirea colectării pe partea de venituri bugetare pot aduce la buget resurse semnificative chiar și pe termen scurt, fundamentarea acestor sume va fi evaluată cu multă prudență de analiști/piețe financiare în condițiile în care o îmbunătățire convingătoare a colectării nu poate fi argumentată pe baza datelor din anii precedenți.

Construcția bugetară pentru anul 2020 și perspectiva 2021-2022 a avut la bază măsurile de relaxare fiscală începute în perioada 2015-2017 în scopul stimulării creșterii economice (noul Cod fiscal și majorările salariale și ale unor drepturi de natura asistenței sociale) și continuate prin actele normative adoptate în anul 2018, dar și măsurile fiscal-bugetare luate pe parcursul anului 2019, care vor influența cadrul macroeconomic și indicatorii bugetari pe orizontul 2020-2022. De asemenea proiecția bugetară pentru anul 2020 și perspectiva 2021-2022 are la bază obiectivele și măsurile prevăzute în Programul de Guvernare aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr.22/2019, precum și prognoza de toamnă a indicatorilor macroeconomici elaborate de Comisia Națională de Strategie și Prognoză

La estimarea veniturilor și cheltuielilor bugetare pentru perioada 2020-2022 s-au avut în vedere următoarele măsuri: actualizarea nivelului accizei specifice pentru țigarete, respective creșterea acesteia de la 366,147 lei/1.000 țigarete la 386,377 lei/1.000 țigarete, având în vedere că potrivit Codului fiscal, acciza specifică pentru țigarete se determină pe baza prețului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem și al accizei totale; creșterea nivelului accizei totale pentru țigarete de la 483,74 lei/1.000 țigarete la 503.97 lei/1.000 țigarete, începând cu 1 ianuarie 2020, astfel încât să fie respectate prevederile art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE privind structura și ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat, respectiv acciza globală pe țigarete să reprezinte cel puțin 60% din prețul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum; eliminarea mecanismului plății defalcate a TVA în vederea compatibilizării cu acquis-ul comunitar în domeniu; executarea silită a sumelor existente în contul de TVA se va aplica în mod corespunzător de către instituțiile de credit, în limita sumei totale a obligațiilor bugetare, astfel cum aceasta este individualizată în adresa de înființare a popririi; începând cu 1 ianuarie 2020, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2019; valoarea indemnizației de hrană se menține la nivelul din anul 2019; începând cu luna ianuarie 2020, cuantumul lunar al indemnizației de merit se menține la nivelul de 6.240 lei; interzicerea cumulul pensiei cu salariul în instituții publice, pentru pensionarii care beneficiază de drepturi de pensie plătite din fonduri publice; asigurarea a 2% din PIB pentru apărare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4572 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Sa vedeti de acum incolo preturi si facturi…
    V-au trebuit IohaniSS si PNL? Acum aveti…
    Problema e ca vor suferii si cei carora nu le-au trebuit.

    • Da?! Si ce-or să facă acum prețurile, or să se dubleze din nou ca pe vremea Veoricăi-PSD?

    • Le mai da consumatorul o suta la salarii si toti vor aplauda. Nu-ti mai fa iluzii, vei defila cu ei inca zece ani.

  2. Sa te lauzi că ai un plan stabilit de depasire a deficitului peste 3% pe urmatorii 2 ani trebuie sa fii trepanat. Daca guv Ciolos a fost Guvernul zero acesta sr va numi Guvernul MINUS. 🙂 Asa presedinte asa guvern.

  3. Cresterile au fost din pix si din bani imprumutati. Cand ies decreteii cine mai plateste pensiile?

    • Mutule, PIB-ul nu creste din PIX. Ca se mai fac reglari si plati reesalonate pentru a te incadra in anumite cheltuieli, asta e altceva. Nu ai cum sa umflii din pix PIB-ul unei tari. Cat despre bani imprumutati, suntem la coada UE, adica stam mai bine fata de multe multe alte tari. Si cu cat creste PIB-ul acea datorie, in procent vorbind, scade si mai mult. Da trebuie sa ai neuroni in cap, nu in pix, ca sa intelegi ceva.

  4. Păi , ajunge și doar unul,..un singur an.. Pe urmă intrii in cercul vicios care nu se termină decât prin faliment statat,. garantat.

  5. Nu sunt bani, cam asta este retorica politrucilor dar ce facem cu frauda fiscala si aici ma refer la cea care se regaseste in paradisuri fiscale nu de la buticuri. Poate mai reparam si noi scanerele din vami, poate mai dam drumul la informatizarea administratiei in special a anaf, poate mai implematam niste reguli gen Polonia pentru incasarea tva. In concluzie dragi tovarasi mai puneti mana si aduceti normaliatea in fiscalitate si nu mai puneti biruri peste biruri peste cei ce muncesc iar pe smecheri ii protejati mai ceva ca pe martori protejati

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.