Vă invităm la Operă…

spargatorul de nuci foto lavinia hutanu

 

Spărgătorul de nuci”

Spectacolul de balet Spărgătorul de nuci de Piotr Ilici Ceaikovski beneficiază de coregrafia lui Oleg Danovski. Adaptarea regizorală și coregrafică poartă semnătura lui Oleg Danovski Jr., scenografia a fost realizată de către Andreea Koch. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea.

Spărgătorul de nuci prezintă o poveste între realitate şi visul Clarei în noaptea de Crăciun, un balet plin de magie, culoare, fascinaţie, dinamism și, totodată, cel mai așteptat spectacol de balet din preajma sărbătorilor de iarnă. Mă bucur foarte mult că în an centenar am reușit să colaborez cu Opera Națională București, oferind din tot sufletul acest minunat spectacol, care, din păcate, lipsea din repertoriu de mai mulți ani. Am descoperit aici balerini și maeștri talentați, profesioniști și dedicați, așa cum este necesar să avem pe prima scenă a țării. Timpul a fost scurt, dar am reușit împreună în doar două luni să realizăm un spectacol pe care cu siguranță publicul îl așteaptă cu nerăbdare și entuziasm.

Invit cu drag publicul Operei Naționale București să descopere tărâmurile magiei, să trăiască povestea alături de personaje şi să fie martori ai acestui balet feeric, original, montat de Oleg Danovski”, se destăinuia coregraful Oleg Danovski Jr.

Ceaikovski a început lucrul asupra creației sale Spărgătorul de nuci în luna ianuarie a anului 1892, iar în martie lucrarea a fost terminată, dând dovadă de o ireală forță inspiraţională ce a creat o capodoperă, în care muzica și dansul se împletesc într-o perfecțiune desăvârșită.

Celebrul balet a cucerit publicul spectator de toate vârstele chiar de la premiera mondială de pe scena Teatrului Imperial Mariinski, din Sankt Petersburg, ce a avut loc pe 6 decembrie 1892. Piotr Ilici Ceaikovski a devenit astfel compozitorul care a bucurat inimile copiilor de pretutindeni în prag de sărbătoare, oferindu-le cel mai frumos cadou: o poveste de basm cu o tradiție lirică ce continuă să anunțe și astăzi sărbătorile de iarnă, cu exaltare și pe partituri fermecătoare.

Datorită succesului de care s-a bucurat, celebrul balet a fost transpus de-a lungul anilor cu succes în filme artistice, desene animate sau balet pe gheață, partitura compozitorului rus având la bază basmul omonim semnat de Alexandre Dumas. Povestea de iarnă ne aduce în atmosfera de basm în care dansul, emoția și simfonia se întregesc într-un vals de vis.

Cu:

Dans spaniol: Lorena Negrea şi Miquel Duran, Greta Niță, Andra Ionete, Valentin Stoica – debut, Michele Tirapelle, Răzvan Cacoveanu, Marco Corcello – debut, Alexandre Plesis, Antonel Oprescu, Lăcrămioara Proca, Margaux Chesnais, Maxime Latapie, Vicențiu Popescu, Cleopatra Andarache

Dans arab: Adina Manda, Marco Corcella

Dans chinez: Ada González, Stefano Nappo

Dans rusesc: Kana Yamaguchi, Bogdan Rădăcină

Dans pastoral: Raquel Gil, Diane Saller, Egoitz Segura, Marcus Riley

Cuplul de Șoareci: Alexandra Gavrilescu, Alexandre Plesis

Spectacolul poate fi vizionat miercuri, 23 ianuarie 2019, începând cu ora 18:30.

“Madama Butterfly”

Joi, 24 ianuarie, la ora 18:30, sunteţi aşteptaţi la spectacolul Madama Butterfly. Giacomo Puccini, considera Madama Butterfly drept cea mai „tehnică” operă a sa, probabil datorită preocupării excesive de a-și modifica stilul componistic conform subiectului exotic. Premiera mondială a operei, la Milano, în februarie 1904, n-a produs efectul scontat asupra publicului. Puccini a revizuit partitura, iar patru luni mai târziu opera a fost prezentată din nou, de data aceasta cu succes. „Este cea mai fină operă pe care am scris-o”, spunea compozitorul.

Versiunea producției de la Paris, din 1906, cu toate revizuirile ulterioare, este cea pe care o poate admira publicul astăzi.

 

În România, „Madama Butterfly” a fost prezentă pe scenele bucureștene la puțin timp după premiera mondială, ceea ce dovedește încă o dată faptul că trupa lirică română era la curent cu toate compozițiile noi ale vremii. Timp de zeci de ani Madama Butterfly a fost prezentă în repertoriul Operei Naționale București, cu distribuții de valoare în care au excelat toate numele mari ale primei scene lirice din România.

Este una dintre cele mai cunoscute opere din lume. Povestea prezintă consecințele unui devotament fără margini. Iubirea dintre Cio-Cio-San și Pinkerton, un ofițer din marina americană, are un deznodământ tragic când bărbatul se întoarce acasă cu o altă femeie. Cum nu poate suporta durerea și dezonoarea, Cio-Cio-San se sinucide cu sabia tatălui său, potrivit tradiției.

Regia Jean Rânzescu.

Décor: Theodor Kiriakoff Suruceanu. Costume Elena Feodorov.

La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

În distribuţie: Madeleine Pascu, Liviu Indricău, Sidonia Nica, Cristina Eremia, Vasile Chișiu, Valentin Racoveanu, Daniel Filipescu, Iustinian Zetea, Ion Dimieru, Adrian Ionescu

Cu participarea Orchestrei și Corului Operei Naționale București

„Così fan tutte”

Duminică, 27 ianuarie, la ora 18:30, puteţi viziona spectacolul Così fan tutte de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poartă semnătura lui John Fulljames, scenografia a fost realizată de către Dick Bird, iar coregrafia de către Tim Claydon. Lighting design-ul a fost realizat de Bruno Poet. Maestru de cor: Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

Din dorința de a face cunoscută muzica lui Mozart într-o ambianță contemporană, de a o apropia de publicul tânăr, regizorul John Fulljames și scenograful Dick Bird au adus acțiunea operei Così fan tutte în zilele noastre, rezolvând într-un mod inspirat și anumite detalii impuse de acțiunea libretului. Povestea se desfășoară într-un interval de 12 ore, de după-amiază până a doua zi dimineață, într-un singur loc, la o nuntă. Spectacolul începe cu petrecerea nupțială, dar nu orice fel de petrecere, ci una caracterizată de un dress code aparte: costume din secolul al XVIII-lea, specifice epocii în care a trăit Mozart, în stilul modei lansate de regina Maria Antoaneta. Spectatorii sunt plasați într-un mediu militar, deoarece personajele principale masculine ale operei sunt soldați. O nuntă într-o atmosferă cazonă constituie astfel prilejul pentru farsa care declanșează acțiunea operei.

Prin această soluție, regizorul și scenograful reușesc să transforme personajele în oameni ai zilelor noastre și, în același timp, să păstreze ambientul rococo în care se derulează farsa din opera lui Mozart. Întreaga acțiune se petrece conform regulilor dramaturgiei clasice, dând astfel un anumit ritm acțiunii, mai alert, specific comediei. Tranzițiile de la atmosfera rococo la costumul contemporan – invenție eminamente regizorală – devin o nouă sursă de comic în spectacol.

În distribuţie: Simona Neagu, Antonela Bârnat, Andrei Lazăr, Daniel Filipescu, Cristina Eremia, Vicențiu Țăranu.

Soliști balet: Monica Petrică şi Răducu Milea

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.