Vechi maeştri cu blazon la „Paris Tableau”

La Palatul Bursei din Paris, splendidul Palat Brongniart, s-au reunit celebri expozanţi internaţionali pentru o prestigioasă întâlnire cu marea pictură. Şi-au dat întâlnire directori de muzee şi colecţionari exigenţi.
”Paris Tableau” a luat naştere acum trei ani şi de atunci a devenit unul dintre locurile de întâlnire prestigioase ale anticariatului internaţional.

“Paris Tableau” a oferit un parcurs pentru a traversa epoci, dar şi o adevărată şcoală a picturii vechi. El a permis colecţionarilor de a alege printre opere prestigioase câteva inedite, dar şi prilejul unei întâlniri a profesioniştilor pasionaţi.

Acest select târg de artă a fost creat din iniţiativa a doi galerişti, stabiliţi în Franţa, italianul Maurizio Canesso, preşedintele “Paris Tableau”, şi olandezul Bob Haboldt.

Bogat și sărac de Alfred de Dreux

Grup vesel jucând table de Dirk Hals

Ediţia 2013 “Paris Tableau”, ce s-a încheiat de curând, a reunit 22 de galerişti specializaţi în pictură veche, printre care 4 nou sosiţi.

Şcolile din Nord, cele franceză, italiană şi spaniolă au fost reprezentate prin diferite genuri ale picturii.

Jean Brueghel cel Tânăr, Hanul Saint Michel

Şi de această dată, prestigioasa manifestare a reuşit să atragă specialişti americani, cum ar fi Kate Christiansen de la “Metroplitan” din New York, cât şi curatori veniţi din numeroase muzee de la San Francisco, Los Angeles, Cleveland, Ottawa, întrucât aceştia reprezintă în domeniul exportului piaţa cea mai importantă. Alături de aceştia au mai fost prezenţi Anna Ottani Cavina, de la Bologna, Michel Laclotte şi Pierre Rosenberg, preşedintele de Onoare al “Luvrului”, Nicolas Penny, directorul de la “National Gallery” din Londra.

Charles Frederic Meonch, Diana surprinsă la baie

Bob Haboldt subliniază că formula obişnuită de a melanja arta veche cu cea modernă va avea mai puţine rezultate, întrucât în domeniul vechilor maeştri este vorba de veritabilii cunoscători.

Un defileu de capodopere

Pierre-Jacques Volaire, Erupția Vezuviului

Marco Ricci, Capriciu arhitectonic cu portic

Pentru portret s-au remarcat “Portretul unei Doamne”, de François Clouet şi atelierul său, “Studiu de Bătrân” de Rubens, o descoperire care subliniază talentul artistului, “Pălăria de Pai” de Alfred Stevens, pictură de la sfârşitul secolului al XIX-lea, cât şi una dintre comorile acestei ediţii, un autoportret deghizat în “Cap de Sfântă”, de Artemisa Gentileschi. Vizitatorii au fost surprinşi de “portretul de casă”, al lui Peter Brueghel cel Tânăr, intitulat “Hanul Saint Michel”.

Sfânta Familie în peisaj, de Giovanni Battista Gaulli

Pentru pictura religioasă, colecţionarii au fost atraşi de aerul enigmatic al unui “Christ batjocorit”, realizat de Giacomo Cavedone, sau de tandreţea ce s-a degajat din tabloul lui Jacques Stella, “Fecioara preparând masa copilului Iisus”. Alţii s-au oprit asupra “Tentaţiei Sfântului Anton”, semnată de Louis Joseph Watteau, sau asupra picturii pe aramă de Paul Brill, “Iisus şi Marea Galileei”. Pictura pe fond de aur a fost reprezentată de Tuccio Di Gioffredo Da Fondi, cu “Logodna mistică a Sfintei Caterina din Alexandria” şi “Christos şi Samariteanca”, de Girolamo Da Santacroce, aflate la standul Derek Johns.

Hendrick Van Cleve, Turnul Babel

Isus alungând negustorii din templu, de Guercino

Galeria spaniolă “Coll & Cortés” a oferit un tablou atribuit lui Guercino, “Isus gonind negustorii din Templu”.

În ceea ce priveşte peisajul, “Paris Tableau” a fost o ocazie pentru colecţionarii lui Pierre-Jacques Volaire de a achiziţiona două lucrări ale acestuia, prezentând “Erupţia vulcanului Etna”, din Galeriile “Carlo Virgilio” şi “Charles Beddington”.

Pălăria de pai, de Alfred Stevens

Antoine Payen, expus la Galeria “Michel Descours”, a invitat publicul într-o călătorie pe “Podul de bambus de pe râul Tjisadane, la Bogor”.

Amatorii de naturi moarte au fost seduşi privind apetisantele naturi moarte cu vase cu flori şi coşurile de fructe ale lui Jan Davidsz De Heem şi ale atelierului său, sau naturile moarte cu cupe de rodii şi buchete de flori, create de Bernardo Polo, propuse de Galeria “Terrades”. Li s-a adăugat şi splendida lucrare “Natură moartă cu homar” de Hans van Essen.

Portretul unei tinere fete, Școala din Țările de Jos

Portretul unei Doamne, de Francois Clouet

N-au lipsit nici scenele de gen, cum ar fi cea realizată de Étienne Jeaurat, “Scenă de ţară”, reprezentând un fragment de viaţă populară din secolul al XVIII-lea. Un “Grup vesel jucând table”, într-un interior, în care Dirk Hals pictează jocul de societate mai curând ca un joc de seducţie, a fost propus de Galeria “Kunsthandel P. de Boer”.

 

Antoine Payen, Pod de bambus peste râul Tjisadane la Bogor

Jean-François Heim a ales o pânză plină de senzualitate, cu femei pe malul râului Nil, semnată de Léon-Adolphe Belly.

“Paris Tableau” s-a dovedit a fi şi de această dată un veritabil loc al erudiţiei.

 

Alexandre-Evariste Fragonard, Triumful lui Homer

Vedetă a fost un tablou inedit, “Triumful lui Homer”, de Alexandre Evariste Fragonard (1780-1850), a nu se confunda cu tatăl său, Honoré. El se înscrie în vena neoclasică cu mari efecte: nori spectaculoşi, ambianţă lirică, fum şi praf, cai galopând şi personaje dramatice. A fost pus în vânzare pentru 250.000 de euro.

Bob Haboldt a propus un tablou flamand din jurul anilor 1530-1540, intitulat “Fecioara cu pruncul”, realizat de un pictor din Renaştere, numit de specialişti “Maestrul cu papagal”, estimat la 400.000 de euro.

 

Rubens, Studiu de Bătrân

Maurizio Canesso a expus o pictură a maestrului genovez Domenico Piola. Opera inedită a făcut parte dintr-o colecţie spaniolă şi reprezintă “Alegoria triumfului înţelepciunii divine asupra demonilor, avariţiei şi păcatului” (1677). O frumoasă domnişoară, surprinsă în lumină, înconjurată de animale şi creaturi feroce. Evaluată la 780 000 de euro.

 

Claudius Jacquand, Tânărul Gaston, numit Îngerul credinței

Încântătoare şi “Sfânta Cecilia”, de Jacques Stella, de la Galeria “Didier Aaron”, “Diana surprinsă în baie”, de Atteone, un ulei pe pânză de Charles Frederic Moench, “Capriciu cu rovine şi lac”, semnat de Francesco Guardi, “Capriciu arhitectonic”, ulei pe pânză de Marco Ricci, “Pieta” de Agostino Melissi, datat 1683, “Mary, Lady Vere” de William Larkin, datat 1580.

 

Paris Tableau, Palatul Bursei din Paris, a prezentat peste 100 de opere și a vândut de 3,5 milioane de euro

Negustorii şi experţii de artă au căzut de acord asupra faptului că, în domeniul tablourilor vechi, piaţa de artă este foarte elitistă. Tablourile importante care corespund unui anumit gust sunt foarte cerute. Şi cu toate acestea piaţa de artă este lentă în domeniul secolului al XVIII-lea francez, al portretelor, cât şi al peisajelor cu arhitecturi sau al scenelor de gen. Mai bine merge secolul al XIX-lea francez.

La Palais Brongniart a contat mai ales calitatea vizitatorilor, şi nu numărul lor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.