Zborul MH 370, cel mai misterios accident din istoria aviaţiei civile

Preşedintele companiei aeriene Emirates critică deschis modul în care au fost organizate căutarile epavei avionului Boeing 777 al Malaysia Airways, care a dispărut misterios în martie 2014. Într-un interviu pentru Der Spiegel, el lansează o noua teorie privind soarta zborului MH 370 – cineva a preluat controlul avionului şi l-a menţinut până în ultimul moment.

Tim Clark, care lucrează în cadrul Emirates începând din 1985 şi are o vastă experienţă, susţine că MH 370 “rămâne unul dintre marile mistere ale aviaţiei”. “Ar putea apărea pe Naţional Geographic drept unul dintre marile mistere. Nu trebuie să permitem aşa ceva. Trebuie să aflăm ce a cauzat dispariţia avionului”, spune Tim Clark.

“Nu subscriu la ideea ca Boeing 777 este unul dintre cele mai avansate avioane din lume şi că are cele mai moderne platforme de comunicaţie. El ar trebui îmbunătăţit prin introducerea unui sistem de urmărire suplimentar. MH 370 nu ar fi trebuit să intre într-o situaţie în care să nu mai poată fi urmărit”.

“Transponderele sunt controlate de către piloţi. Acestea sunt aparate prin care avionul poate fi urmărit şi care funcţionează în regim de radar secundar. Dacă închizi transponderul, avionul dispare de pe ecranul radarelor. Asta nu ar trebui să se întâmple. Indiferent dacă pilotul decide sau nu să închidă transponderul, avionul trebuie să poată fi urmărit”, spune Tim Clark. El adaugă ca celălalt sistem de depistare a avionului (ACARS – Aircraft Communications Addressing and Reporting System) a fost decuplat si el.

“Decuplarea nu este uşoară şi pilotii nostri nu sunt instruiţi să o facă. Dar la zborul MH370 acest lucru a fost reuşit, pentru că posibilitatea de a urmări avionul a fost eliminată. Sfatul meu pentru constructori este să găsească o cale de a face imposibilă decuplarea ACARS, la fel şi pentru transpondere. Stau şi mă gândesc de ce ar trebui ca un pilot să poată face acest lucru. În cazul MH 370, avionul a fost controlat, probabil până în ultimul moment.

Clark este suprins că nu s-a găsit în Oceanul Indian nici cea mai mică urmă a epavei avionului. “Experienţa ne arată că în cazul accidentelor pe ocean apare mereu ceva. Noi nu am descoperit acum nici măcar un lucru care să sugereze că avionul ar fi acolo unde anchetatorii presupun că este (…) nu a fost niciun accident în istoria aviaţiei civile – cu excepţia Ameliei Earhart, în 1935 – care să nu fi fost 5% sau 10% depistabil. Dar MH 370 a dispărut pur şi simplu. Pentru mine, asta creează suspiciune. Sunt total nemulţumit de ce am aflat până acum.”

Cât priveşte situaţia companiei Malaysia Airlines, care a suferit doua drame în decurs de câteva luni (zborul dispărut în Asia de SUD-Est şi avionul doborât în Ucraina), Clark consideră că este una nemaîntâlnită. “Niciunul dintre noi nu a mai fost într-o asemenea sitiuaţie, să ai de-a face cu doua tragedii în câteva luni. Va fi foarte greu pentru Malaysia Airlines să supravieţuiască cu stigmatul acesta. Ar trebui sa revizuiască activitatea, modelul de afacere şi să ia în considerare o rebranduire. Noi, ca industrie, ar trebui să-i ajutăm. Dar cu asemenea daune aduse brandului este extraordinar de dificil.”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Constantin Dutu 1806 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.