ULTIMA ORĂ: Ce a decis CCR în războiul Iohannis-Guvern

CCR a admis, miercuri, sesizarea Guvernului cu privire la existenţa unui conflict juridic între Guvern şi preşedintele Klaus Iohannis, referitor la cea de-a doua remaniere guvernamentală. Premierul Dăncilă reclamase la Curte „analiza prelungită” a preşedintelui Iohannis cu privire la nominalizarea miniştrilor la Dezvoltare şi Transporturi, care în opinia ei a fost„o opunere făţisă şi un refuz arbitrar”.

Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a decis:

1. A admis cererea formulată de prim-ministrul României și a constatat existența conflictului juridic de natură constituțională între Președintele României, pe de o parte, și Guvern, reprezentat de prim-ministru, pe de altă parte, generat de refuzul Președintelui României de a emite decretele de revocare din funcție a doi miniștri și/sau de a emite decretele de constatare a vacantării funcțiilor de ministru ca urmare a demisiilor celor doi miniștri;
2. Președintele României urmează să emită de îndată decretele de constatare a vacantării celor două funcții de ministru;3. Președintele României urmează să răspundă, de îndată, în scris și motivat, propunerilor înaintate de prim-ministrul României cu privire la numirile în funcția de ministru.Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică, potrivit art.36 din Legea nr.47/1992, prim-ministrului şi Preşedintelui României”.

În şedinţa CCR de miercuri, părţile implicate în conflict şi-au susţinut punctele de vedere.

Secretarul general al Guvernului, Toni Grebă, a declarat, miercuri, în plenul Curţii Constituţionale, că şeful statului nu poate să interzică unei persoane să ocupe un post de ministru pentru simplul fapt că o dată a fost refuzat pentru a ocupa o anume funcţie de membru al Executivului.

„Ar însemna ca o persoană care a fost propusă ministru pentru un anume minister concret, care are atribuţii concrete, responsabilităţi concrete, o dată refuzat de preşedinte pentru că l-a considerat nepotrivit, să nu mai poată niciodată ocupa nicio funcţie de ministru în alt minister pentru care, probabil, tot subiectiv, ar putea să fie persoana respectivă apreciată ca fiind foarte bună, foarte potrivită. Prin urmare, preşedintele nu poate să interzică unei persoane să ocupe un post de ministru pentru simplul fapt că a fost refuzat o dată a ocupa o anume funcţie de ministru”, a declarat în şedinţa CCR, secretarul general al Guvernului, Toni Greblă.

Lia Olguţa Vasilescu şi Mircea Drăghici aşteaptă de aproape o lună un răspuns din partea preşedintelui, pentru a afla dacă preiau Ministerul Dezvoltării, respectiv Transporturile. Preşedintele nu poate să interzică unei persoane să ocupe pe termen nedefinit un post de ministru, a afirmat, miercuri,

„Ar însemna ca o persoană care a fost propusă ministru pentru un anume minister concret, care are atribuţii concrete, responsabilităţi concrete, o dată refuzat de preşedinte pentru că l-a considerat nepotrivit, să nu mai poată niciodată ocupa nicio funcţie de ministru în alt minister pentru care, probabil, tot subiectiv, ar putea să fie persoana respectivă apreciată ca fiind foarte bună, foarte potrivită. Prin urmare, preşedintele nu poate să interzică unei persoane să ocupe sine die un post de ministru pentru simplul fapt că a fost refuzat o dată a ocupa o anume funcţie de ministru”, a spus Toni Greblă.

Consilierul prezidenţial Mihaela Ciochină a precizat în faţa plenului Curţii Constituţionale a României că un ministru îşi exercită deplin funcţia până la publicarea decretului de încetare a mandatului în Monitorul Oficial.

„Un ministru exercită deplin funcţia până la momentul la care decretul de încetare a funcţiei este publicat în Monitorul Oficial al României. De altfel, nici Constituţia şi nici legea nu prevăd o limitare în exercitarea funcţiei, ministrul demisionar având plenitudine de competenţă în exercitarea funcţiei până la momentul emiterii decretului prin care este eliberat din funcţie. (…) În plus, în practica instituţională, în 2014, a existat o situaţie în care un ministru demisionar a fost menţinut în funcţie vreme de două luni şi jumătate, dincolo cu mult de termenul de 15 zile considerat de (…) autorul prezentei sesizări ca fiind un termen irevocabil”, a spus consilierul prezidenţial.

Pe 7 decembrie, premierul Viorica Dăncilă a anunţa că Guvernul a „sesizat Curtea Constituţională a României pentru a soluţiona acest blocaj creat de domnul preşedinte”. Este vorba despre întârzierea unui răspuns din partea președintelui Klaus Iohannis în cazul nominalizărilor pentru Ministerul Transporturilor și Dezvăltării. Șeful statului anunțase atunci că va lua o hotărâre în acest sens după sărbătorile Centenarului, respectiv după 1 Decembrie.

Preşedintele Klaus Iohannis a apreciat că remanierile din ultima perioadă nu au fost făcute pentru o mai bună guvernare, ci „de ochii lumii”, precizând că nu a finalizat încă analiza propunerilor de la Ministerul Dezvoltării – Olguţa Vasilescu – şi Ministerul Transporturilor – Mircea Drăghici.

Comitetul Executiv Naţional al PSD a votat, în şedinţa din data de 21 noiembrie, noi propuneri de miniștri. La Ministerul Dezvoltării a fost propusă Lia Olguţa Vasilescu, fost ministru al Muncii, respinsă de Klaus Iohannis la Ministerul Transporturilor, iar la Ministerul Transporturilor, a fost propus Mircea Drăghici.

Decizia a venit după ce şeful statului a respins propunerile făcute anterior pentru cele două ministere: Ilan Laufer – Dezvoltare Regională şi Lia Olguţa Vasilescu – Transporturi. Iohannis a motivat atunci că cele două propuneri sunt nepotrivite.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Author

22 de Comentarii

  1. A admis sesizarea,ramane in analiza pana dupa Sf.Ion!Ne auzim la un telefon…

    • Asta ca sa vedem si noi cu ce se ocupa presedintele Romaniei…Din multimea de lucruri care pot si trebuie facute pentru Romania inauntru si in afara, el alege sa se joace de-a baba oarba cu niste semnaturi. Si dupa aia se mira ca vin PSDistii sa il acuze ca blocheaza guvernul. Pai nu asta face? zice ca guvernul nu e bun, fac aia remanieri si el nu semneaza demisii si remanieri, ii impiedica adica sa fie mai buni asa cum tot el le cere…

    • Este evident ca aici este vorba de capre, gastele lui Boc si struti! Johannel plange cu lacrimi de sange!

  2. CCR a decis ca Iohannis trebuie doar sa isi explice refuzul, nu ca trebuie sa accepte propunerile. E foarte simplu de explicat refuzul si pentru vasileasca si draghici: incompetenta, tupeu si lipsa de respect pentru cetatenii platitori de taxe si impozite.

    • Refuzul inseamna argumente concrete: ex de ce e incompetenta, nu calificari personale gen guvernarea nu e buna pur si simplu sau ca are tupeu, lipsa de respect etc. Astea sunt aprecieri subiective valabile si la adresa celui care le zice. Justitia opereaza pe probe nu pe aprecieri subiective, pe flagrante nu pe declaratii ca am vazut eu pe unul cu o geanta si cred ca avea bani mita in ea. Ai vazut banii? Nu. Atunci pa. Din pacate oamenii nu inteleg diferenta si multi, din simpatie politica pentru unul sau altul incep sa creada toate prostiile…

  3. E Olguta Vasilescu competenta pentru toate ministerele unde a fost propusa? Toate numirile sunt politice in aceasta tara? Romanii nu au nicio problema pentru faptul ca sunt condusi de incompetenti?

  4. CCR a admis ceva ce era pe intelesul tuturor Romanilor de multa vreme.

  5. o gramada de economii am face daca ccr ar fi numit presedinte si parlament al romaniei. si intreb, ce calificare are olguta pentru a fi ministru al dezvoltarii, si in general, ministru?

  6. Nu stiu daca romanii au remarcat faptul ca toate aceste plimbari la CCR ca ei sa decida respectiva sesizare se datoreaza constitutiei si legilor prost facute in Romania.Daca legile si constitutia ar fi clare si fara portite de interpretare ,nu am mai vedea acest circ in care sa se apeleze la CCR de fiecare data.

  7. Remarcați totuși că numai președintele este acela care veghează la respectarea Constituției, CCR doar pronunțându-se dacă a fost respectată sau încălcată Constituția, ? Deci președintele este un subiect activ referitor la respectarea Constituției în vreme ce CCR este subiectul pasiv al acțiunii , CCR având doar rolul de a se pronunța în ce mod au fost respectate reglementările Constituției ?

  8. Se vede din nou ca iohanis atata poate: sa puna bete in roate Romaniei. Trebuie tinuti minte si consilierii care-l ajuta.

  9. Opinați că CCR ar putea stabili fapte de nerespectare a Constituției de către „cel care are rolul constituțional de a veghea” la respectarea Constituției ? Opinați că printr-o astfel de decizie CCR ar susține că președintele nu veghează îneajuns la respectarea Constituției ?

    • Mă analfabeților, în Constituție scrie că „președintele revocă”, nu scrie că „președintele dacă vrea revocă și dacă nu vrea nu revocă”.

  10. Opinați că CCR ar putea stabili fapte de nerespectare a Constituției de către „cel care are rolul constituțional de a veghea” la respectarea Constituției ? Opinați că printr-o astfel de decizie CCR ar susține că președintele nu veghează îndeajuns la respectarea Constituției ?

  11. ,,Decizie fără precedent a Curții de Apel: CCR a încălcat legea și Constituția
    Magistrații Curții de Apel desființează Hotărârea Curții Constituționale nr. 1/2017, prin care președintele CCR, Valer Dorneanu, și-a arogat dreptul de a cenzura opiniile separate ale membrilor plenului. Pronunțarea Curții de Apel a survenit ca urmare a acțiunii depuse în instanță de avocata Elenina Nicuț.” ?

    ?

  12. Constitutia si legile trebuie sa se intemeieze pe principii morale, nu sa permita jocuri politice de tipul: cineva este propus sa conduca un minister din alt domeniu decat cel pentru care are pregatire profesionala, este respins, iar premierul il propune din nou la alt minister, in conditii asemanatoare.

  13. ,,Decizie fără precedent a Curții de Apel: CCR a încălcat legea și Constituția
    Magistrații Curții de Apel desființează Hotărârea Curții Constituționale nr. 1/2017, prin care președintele CCR, Valer Dorneanu, și-a arogat dreptul de a cenzura opiniile separate ale membrilor plenului. Pronunțarea Curții de Apel a survenit ca urmare a acțiunii depuse în instanță de avocata Elenina Nicuț.”
    ?

  14. Un ministru este un fel de ataman al echipei cu care lucreaza . Mobilizeaza , grabeste/taraganeaza , pune/nu in practica ce se hotaraste in Guvern.Nu stiu cat de competenta este Vasileasca la noul minister unde a fost refuzata , dar s-a dovedit activa unde a lucrat.Ministrul mentinut de dl .Presedinte la transporturi, inainte de a fi pus pe lista neagra , ce a facut?Acum da prin batz de activ ce este!

  15. Opinați că pe la orice altă companie privată astfel de teoriticieni ai dreptului ar fi fost concediați ?

  16. @Zise careva că președintele revocă ? Deci președintele revocă și nu primul ministru, deci, decizia aparținîndu-i președintelui ?

  17. Inainte de toate, dupa sarbatorile de iarna si revelion, si dupa ce va ragai dupa sarmalele si porcariile multe ingerate, va cauta in agenda prezidentiala, si se va consulta cu echipa de consilieri, pe varii domenii, cand va gasi timp sa citeasca Decizia CCR, apoi o va reciti, pe indelete, de mai multe ori, pe urma va incerca sa inteleaga ce scrie in aceata. Apoi, dupa atata efort intelectual, o sa mearga in concediu, sa schieze impreuna cu prietenii domniei sale, din gruparea #rezist, alaturi de care a imbracat geaca ROSIE. Dupa intoarcerea, cu fortele refacute, va pune „punct si de la capat”, va porni „pas cu pas” spre „Lucrul bine facut” . Astfel va ajunge la „Pastele cailor”, unde va intreba: „Vrei calule ovas?” Bravo, aplauze prelungite!12

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.