Ziua Europei sărbătorită prin muzică

                                                        

Ziua Europei este un moment de celebrare a celor trei principii ce stau la baza UNIUNII Europene: unitate, respect şi toleranţă.

Sunt două date pentru sărbătorirea acestei zile: 5 mai pentru Consiliul Europei și 9 mai pentru Uniunea Europeană. Pentru UE, această zi este de asemenea cunoscută ca Ziua Schuman, comemorând declarația istorică a ministrului de externe francez, Robert Schuman

 

 „Europa în muzică” la Conservatorul “Santa Cecilia” din Roma

 Cu ocazia Zilei Europei 2018 și a Centenarului Marii Uniri, Accademia di Romania in Roma, Ambasada României în Republica Italiană, Conservatorul de Muzică “Santa Cecilia” din Roma, în parteneriat cu Villa Medici – Accademia di Francia a Roma, Asociația Culturală PROPATRIA din Roma și Radio România, organizează concertul Europa în Muzică.

 Concertul susținut de violonista Clara Cernat și de pianistul Thierry Huillet, pe scena Conservatorului de Muzică “Santa Cecilia”, va avea loc miercuri, 9 mai la ora 19:30.

Clara Cernat si Thierry Huillet

În program piese de: Paul Dukas, Ciprian Porumbescu, Ioan Scarlatescu, George Enescu, Isaac Albeniz, Claude Debussy, Lili Bouganger, Thierry Huillet, Gilles Colliard și Camille Saint-Saëns.

Clara Cernat a debutat la vârsta de 15 ani ca solistă a Orchestrei Simfonice din Arad şi a avut o evoluţie muzicală rapidă şi excepţională, care a culminat cu obţinerea a cinci premii internaţionale, în Franţa, Germania şi Italia,  o activitate concertistică prolifică şi numeroase înregistrări.

Reprezentantă a marii şcoli româneşti de vioară, Clara Cernat a fost discipola lui Ştefan Gheorghiu la Academia de Muzică din Bucureşti, obţinând numeroase premii pentru discipline variate: vioară, muzică de cameră, analiză, armonie, istoria muzicii, folclor etc. După câştigarea, printre altele, a Premiului I în cadrul Concursurilor Internaţionale Città di Andria şi J. S. Bach, a Premiului al II-lea şi a Premiului special Mozart la concursul internaţional Kloster Schöntal, Clara Cernat şi-a început cariera solo, interpretând pricipalele concerte de vioară (Ceaikovsky, Bruch, Mendelssohn, Saint-Saëns, Mozart etc) alături de orchestrele filarmonice din România. De asemenea, este o violonistă şi violistă extrem de apreciată în muzica de cameră şi o interpretă recunoscută a pieselor enesciene.

Thierry Huillet a fost admis la Conservatorul Naţional Superior de Muzică din Paris la vârsta de 15 ani şi a obţinut, trei ani mai târziu, o diplomă în pian, muzică de cameră şi acompaniament vocal. A câştigat numeroase premii internaţionale, printre care Premiul I Robert Casadesus la Cleveland International Piano Competition S.U.A, Premiul Busoni şi o distincţie în cadrul Competiţiei internaţionale de pian de la Tokyo.

A susţinut sute de recitaluri şi concerte cu orchestră şi a înregistrat pentru Radio-France, R.A.I., Radio Suisse Romande şi Radiodifuziunea Română. A fost invitat să interpreteze principalele concerte de pian cu orchestre faimoase şi a susţinut recitaluri în Franţa, S.U.A., Japonia, Italia, Spania, Austria, Malaezia şi România.

Lucrările compuse de Thierry Huillet au fost cântate în multe ţări, la numeroase festivaluri, de către mari muzicieni. Lucrările de compoziţie ale lui Thierry Huillet sunt publicate la Editions Alphonse Leduc, Paris.

 

Concert “SOS Conac” la Cazinoul din Constanța

Miercuri, 9 mai, Cazinoul din Constanța va găzdui un Concert SoNoRo Conac, ca răspuns la invitația lansată de Placido Domingo, președintele Europa Nostra, cu ocazia celebrării, în 2018, a Anului Patrimoniului Cultural European.

Placido Domingo dorește, astfel, impulsionarea  actorilor culturali din întreaga Europă pentru ca, pe 9 mai, aceștia să aducă un omagiu patrimoniului european prin muzică, dans, sau orice altă manifestare artistică, în spiritul Odei Bucuriei, compusă de Ludwig van Beethoven. Momentele artistice, ce se vor avea loc cu această ocazie, vor putea fi vizionate în rețelele de socializare, reunite prin hashtag-ul #Ode2JoyChallenge.

Concertul organizat la Cazinoul din Constanța face parte din inițiativa SOS Conac, lansată anul trecut, prin care SoNoRo își propune să tragă un semnal de alarmă asupra clădirilor din țara noastră cu valoare patrimonială mare și care se află într-un stadiu avansat de degradare. Concertul se alătură demersului Casino Rush, inițiat de Asociația ARCHÉ odată cu nominalizarea Cazinoului din Constanța pentru programul 7 Most Endangered, desfășurat de Europa Nostra. Includerea monumentului simbol al Constanței în acest program marchează recunoașterea importanței deosebite a Cazinoului pentru patrimoniul european, dar mai ales oportunitatea de colaborare cu instituții de calibru internațional în vederea realizării lucrărilor de restaurare. Alături de sprijinul internațional, Casino Rush își propune asigurarea unei conservări participative, care să se constituie ca reper de calitate pentru domeniul protejării patrimoniului construit.

«Propunem prin concertul de la Cazinoul din Constanța o întoarcere în timp în acel început de secol XX, când bucuria de a trăi se traducea în splendidul stil Art Nouveau în care este construit și cazinoul și prin muzica unor compozitori precum George Enescu, Frank Bridge sau György Ligeti. Atunci arta răsuna ca o odă a bucuriei în toate formele sale, apoi, însă, au urmat anii grei, de război, regim totalitarist și distrugere. Reabilitarea Cazinoului din Constanța ar reprezenta o punte în timp spre acel moment al bucuriei, spre care dorim să ne întoarcem și a cărui esență dorim să o redăm prin muzica noastră, un apel la salvarea frumuseții din lume, ce dăinuiește încă în aceste monumente, rapsodii în piatră, pe care nu dorim să le lăsăm să piară», declară Răzvan Popovici, inițiatorul SoNoRo Conac și directorul Festivalului de Muzică de Cameră SoNoRo.

SoNoNo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, al Ordinului Arhitecților din România și Institutul Național al Patrimoniului, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc.

«Încă de la începutul acestui proiect am crezut în puterea muzicii de a scoate din uitare și de a salva clădiri de mare valoare arhitecturală. Concertul SoNoRo Conac de la Cazinoul din Constanța va schimba pentru câteva ore atmosfera de frumusețe întristată în ceea ce ar putea redeveni acest loc, dacă el va fi redat comunității și vieții culturale din oraș» declară Emanuela Ghyka– Brand Communication Manager BRD Groupe Societe Generale.

 

 

Recital al pianistei Adriana Paler-Nicolescu la Viena

Cu ocazia Zilei Europei, Institutul Cultural Român de la Viena organizează în 7 mai, la ora 19.00, un recital al pianistei Adriana Paler-Nicolescu. Repertoriul cuprinde lucrări de Domenico Scarlatti, Ludwig van Beethoven, Alexander Zemlinsky, Franz Liszt, György Kurtag şi Maurice Ravel.

Adriana Paler-Nicolescu

Născută la Braşov, Adriana Paler-Nicolescu a început studiul pianului la 5 ani în Lisa, satul transilvănean al bunicilor, locul de naştere al scriitorului Octavian Paler. Continuând ca elevă a școlii şi liceului de muzică din Braşov, excelează atât la concursurile și olimpiadele de pian, cât și la creație literară, limbi străine și cultură generală. În 1998 este admisă fără examen la Facultatea de Muzică din Braşov, clasa prof. Corina Ibănescu, unde absolvă un an cu note maxime şi bursă de merit. Inspirată de obținerea unei burse pentru programul de vară al Academiei de Muzică de la Krems din 1998, face un pas hotărâtor în 1999 și se stabilește în Austria după ce a fost admisă la Universitatea de Muzică din Viena. Distinsul pianist și profesor Noel Flores a îndrumat-o în clasa lui de pian și a onorat-o cu prietenia sa până la sfârșitul vieții lui, în 2012. Între anii 1986-2005, Adriana Paler a câștigat 27 de premii la concursuri din România, Austria, Italia şi Elveţia; dintre acestea, 11 premii I, opt premii speciale şi de două ori Marele Premiu. Adriana obţine diploma de licenţă în 2005 şi diploma de master în octombrie 2007. Continuă studiile postgraduale cu profesorul Flores între 2007 și 2009. Ia parte la cursuri susținute de Alexis Weissenberg (Weimar, Engelberg), Pawel Gililow (Krems) și Gabriel Tacchino (Luxemburg); este îndrumată de Elisabeta Leonskaja din 2014. Se înscrie la cursurile de doctorat ale Universității de Muzică din Viena, în muzicologie şi estetică muzicală, avându-l ca profesor pe dr. Gerold Gruber. Din 2015 se specializează în pedagogie muzicală la aceeași universitate, la clasa prof. Inci Häusler-Altinok. A primit numeroase burse, precum cele din partea Fundaţiei elveţiene „Dr.Robert und Lina Thyll-Dürr“, Tokyo Foundation şi a Ministerului austriac pentru educaţie şi cultură.

A susţinut recitaluri şi concerte în România, Austria (inclusiv Konzerthaus Viena), Ungaria (unde a interpretat Kurtag pentru Kurtag, la concertul aniversar al acestuia de la Budapesta, în mai 2016), Germania, Italia, Franţa, Anglia, Cuba, Elveţia, Croaţia, Portugalia, Luxemburg. A fost înregistrată în diferite concerte live, printre care: concertul final al cursurilor de perfecţionare din Engelberg, Elveţia; la studiourile radio ORF din Viena, ca laureată a Premiului I pentru interpretarea repertoriului clasic vienez (august 2005), la Mannheim (2008) sau la Ateneul Român (noiembrie 2015).

În 2010 şi-a împlinit, cu ajutorul fundaţiei germane PE Förderkreis din Mannheim, visul de a cânta pe un pian de concert Steinway & Sons ales de două personalități care i-au marcat profund dragostea pentru muzică: Mihaela Ursuleasa și Noel Flores.

 

O călătorie exotică în lumea muzicii de jazz cu “Elena Mîndru Finnection”, la Budapesta

Institutul Cultural Român Budapesta sărbătorește Ziua Europei joi, 10 mai, ora 20.00, prin organizarea unui concert la Opus Jazz Club, cu participarea formației româno-finlandeze Elena Mîndru Finnection. Partenerii evenimentului sunt Budapest Music Center și Institutul Finlandez prin programul TelepArt.

Elena Mîndru Finnection

Elena Mîndru este una dintre cele mai valoroase reprezentante a jazz-ului românesc și a celui european. Actualmente doctorandă în cadrul Departamentului de jazz al Sibelius Academy din Helsinki, ea este deținătoare a unui masterat în interpretare și compoziție de jazz, obținut la Royal Academy of Music din Århus, Danemarca, în cadrul programului Nordic Master of Jazz.

Originară din Cluj-Napoca, Elena Mîndru este absolventă a Secției de compoziție a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din orașul natal. Are în palmares trei discuri personale (Quartphonic, 2016, Evening in Romania, 2014, Romanian Christmas Stories, 2012), editate la propria casă de discuri (EM Records), prin care își propune să publice cât mai mulți artiști de jazz, cu precădere artiști români. În 2017, a înregistrat cel de-al patrulea album personal, împreună cu Jyväskylä Big Band și pianistul Tuomas J. Turunen. Cântăreața de jazz co-organizează anual conferința International Jazz Voice Conference, în Helsinki, în parteneriat cu Sibelius Academy, aceasta fiind primul eveniment de acest gen din lume. Elena Mîndru compune piese pentru orchestre simfonice, big band-uri, cvartete și alte formații cu componență diferită, inclusiv pentru cvintetul de jazz pe care îl conduce.

La Opus Jazz Club, Elena Mîndru Finnection va purta publicul într-o călătorie exotică în lumea muzicii de jazz clasic și modern, condimentată cu elemente din muzica tradițională românească, prin interpretarea unor piese de pe albumul intitulat Evening in Romania. Cântăreața va urca pe scenă împreună cu un cvartet de jazz acustic, în care vioara joacă un rol important. Cu toate astea, violonistul Sampo Hiukkanen va schimba uneori vioara cu saxofonul.

Elena Mîndru Finnection este compusă din: Elena Mîndru – voce, Sampo Hiukkanen – vioară și saxofon, Tuomas J. Turunen – pian, Mikko Pellinen – contrabas şi Jonatan Saarikoski – tobe.

 

Faimosul „Quartet Bălănescu”, în premieră, la Istanbul

Institutul Cultural Român „Dimitrie Cantemir” anunță un Concert jazz extraordinar, care va fi organizat în 9 mai 2018, de la ora 20.00, în cadrul stagiunii de concerte a Centrului Cultural Akbank, din Istanbul.

Bălănescu Quartet este un cvartet de coarde avangardist, fondat în 1987 de către Alexander Bălănescu, care a devenit faimos prin lansarea câtorva versiuni cover complexe pe muzica trupei experimental-electronice germane Kraftwerk, de pe albumul lor Possessed. Forța motrice a cvartetului a fost întotdeauna compozitorul principal și fondatorul, Alexander Bălănescu, alături de Clare Connors, vioară, care de asemenea, a jucat un rol important. Cvartetul este în principal notabil pentru stilul muzical distinctiv, care cuprinde ritmuri atipice, disonanțe și aranjamente complexe.

Balanescu Quartet

Componenții cvartetului au realizat și interpretat lucrări multiple, cu o varietate de alți artiști, inclusiv Philip Glass, David Byrne, Gavin Bryars, Michael Nyman, Rabih Abou-Khalil, Kevin Volans, Hector Zazou, Spiritualized, Yellow Magic Orchestra şi Pet Shop Boys. Albumele lor timpurii au fost lansate la casele de discuri Mute Records și Records Argo.

Bălănescu Quartet a susţinut recitaluri în South Bank Centre din Londra, Knitting Factory din New York şi în deschiderea concertului formaţiei Pet Shop Boys, în prezenţa a 10.000 de spectatori, pe Wembley Arena din Londra.

Alexander Bălănescu a studiat vioara la București cu profesorii Dolly Kooritzer, Garabet Avakian și Ștefan Gheorghiu. În 1969, muzicianul a părăsit România împreună cu familia pentru a se stabili în Israel, unde a continuat studiul viorii. În 1971, violonistul a plecat spre Londra, iar în 1975 spre Statele Unite ale Americii, unde a devenit student al celebrei școli Juilliard din New York, descoperindu-si interesul pentru muzica contemporană și calităţile de compozitor. Alexander Bălănescu a fost membru al Michael Nyman Band și al Cvartetului Arditti, ansambluri specializate în interpretarea muzicii contemporane. În 1987, violonistul și-a înființat propriul cvartet care i-a preluat numele și alături de care a cunoscut consacrarea la nivel mondial, aducând muzica contemporană „clasică“ mai aproape de publicul larg.

Cvartetul Bălănescu a participat la cele mai importante festivaluri de jazz europene și americane. Muzicianul a susținut recent un concert de mare succes la Londra. Având o individualitate stilistică și un potențial tehnic remarcabil, Cvartetul Bălănescu a avut concerte cu cele mai importante formații, ansambluri și instituții de spectacol și a colaborat cu nume de răsunet de compozitori americani, englezi, germani, israeliți. Cvartetul a fost format inițial din Alexander Bălănescu, vioară, Clare Connors, vioara a doua, Bill Hawkes, violă și Caroline Dale, violoncel.

Spectacolul Maria T, inspirat de către legendara Maria Tănase, este o sinergie muzicală între clasic și tradițional, utilizând tehnologii moderne pentru a crea o legătură geografică și culturală între Cvartetul Bălănescu și Maria Tănase, prin muzică, dar și prin proiecții video și stage design.

Printre albumele lansate, notăm: Possessed (1992), Luminitza (1994), Angels & Insects (1995-coloană sonoră), Maria T (2005), This Is The Balanescu Quartet (2011), iar in colaborare: Michael Nyman – String Quartets 1-3 – împreună cu Bălănescu Quartet (1991),  Bălănescu Quartet Play Byrne/Moran/Lurie/Torke – împreună cu David Byrne, Robert Moran, John Lurie și Michael Torke (1992), Kevin Volans – String Quartets Nos. 2 & 3 – interpretat de Bălănescu Quartet (1994), Gavin Bryars – The Last Days – împreună cu Bălănescu Quartet (1995), Rabih Abou-Khalil – Arabian Waltz – împreună cu Balanescu String Quartet (2002), Optimo – How To Kill The DJ (Part 2)-  – conține muzică de Bălănescu Quartet (2004),  Michael Torke – Six – împreună cu Bălănescu Quartet (2005), Ada Milea & Alexander Bălănescu – The Island – împreună cu Bălănescu Quartet (2011), Tricky Teho Teardo – Diaz împreună cu Bălănescu Quartet (2012 – coloană sonoră pentru filmul lui Daniele Vicari.

Pentru a susține concertul de la Istanbul, Bălănescu Quartet vine în următoarea formulă: Alexander Bălănescu – vioara I, James Shenton– vioara a II-a, Helen Kamminga-violă și Nicholas Holland-violoncel.

In programul concertului de ls Istanbul sunt incluse:

Rapsodia Română No 1 de  George Enescu, aranjament orchestral Alexander Bălănescu, Luminitza – compozitor Alexander Bălănescu,

Suita din „Maria Tănase” compozitor Alexander Bălănescu

Suita „Kraftwerk „ – comp. Kraftwerk, aranjament orchestral Alexander Bălănescu.

Concertul de muzică jazz propus de ICR Istanbul, în parteneriat cu Centrul Cultural Akbank, vizează în principal prezentarea unui cvartet faimos în lume și dorit de mai toate centrele culturale și cluburile de jazz, un nume de referință aflat în topul de specialitate, care se va afla în premieră pe scena Akbank și care (re)interpretează valoroase piese românești.

Subliniem că un astfel de concert de muzică jazz, cu trimitere la muzica autentică românească, inspirată din diferite regiuni culturale naționale, cu muzicieni foarte bine cotați, reprezintă un eveniment de foarte mare interes pentru publicul local.

Nu în ultimul rând, prin acest proiect se continuă o colaborare solidă cu un prestigios partener local, Akbank Sanat.

 

Art Dialogues Festival

În perioada 4 – 12 mai 2018, Institutul Cultural Român „Dimitrie Cantemir” celebrează  Ziua Europei prin intermediul unora dintre cele mai frumoase domenii ale artei: literatură și muzică veche românească.

Astfel, ICR Istanbul continuă colaborarea cu Festivalul Internaţional de Literatură Istanbul, ITEF,  începută în anii anteriori, și, totodată, se alătură unui nou festival de muzică în aer liber, Art Dialogues Festival, organizat de Primăria Beyoğlu Istanbul. Cele două proiecte au un punct în comun, și anume crearea de evenimente dedicate sărbătoririi Zilei Europei la Istanbul, cu participarea clusterului EUNIC Turcia.

Cunoscut sub denumirea ITEF – Festivalul Internațional de Literatură Tanpınar din Istanbul aniversează 10 ani de existență, iar vremea condeielor va fi între 4 și 10 mai. Ceremonia oficială de deschidere a festivalului a avut loc în data de 4 mai a.c., la sediul ICR Istanbul.

Peste 70 de scriitori din Finlanda, Franța, Germania, Italia, Malta, Spania, Olanda etc. și-au anunțat participarea la acest prestigios festival internațional.

Între 6 şi 10 mai 2018, scriitoarea Victoria Pătrașcu este invitată să participe la secțiunea European Childrens Writers, alături de scriitori din Olanda și Franța. Poeta va participa la acțiuni programate în diferite școli și biblioteci din Istanbul, unde va susține lecturi publice din cartea Ziua în care a fugit somnul. Astfel, în data de 7 mai va avea loc o lectură publică la Biblioteca Muzeului Literaturii Ahmet Hamdi Tanpınar, în data de 8 mai, va avea loc o lectură publică la o școală din districtul Beyoğlu, iar în ziua de 9 mai, un alt eveniment la Biblioteca pentru copii Turabibaba.

Trupa Trei Parale va susține două concerte și propune muzică veche românească, melodii ce se cântau odinioară la curţile boierilor din Moldova şi Muntenia.

Trei Parale este un grup revivalist bucureștean, care face uz de o documentare minuţioasă în domeniul culturii muzicale tradiţionale. Un rol important în acest sens îl are Florin Iordan (cobză, cimpoi, caval), etnomuzicolog în cadrul Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti și conducător al formației. Îi stă alături Daniel Pop (voce, fluiere, percuţie, drâmbă), muzician cu o bogată experienţă în cântarea muzicilor vechi şi Mihai Balabaş (vioară).

De asemenea, în alcătuirea repertoriului sau conturarea stilului interpretativ, membrii formaţiei se bazează pe folosirea unor modalităţi de cunoaştere cum ar fi expediţiile prin sate şi lucrul cu diverşi muzicanţi bătrâni, audierea unor înregistrări vechi de teren realizate de Constantin Brăiloiu sau Béla Bartok, documentarea din diverse volume de folclor muzical, studiul unor transcripţii de secol XIX (A. Pann, G. Ucenescu, D. Vulpian etc.).

Grupul foloseşte instrumente vechi aproape dispărute în mediul tradiţional şi puțin folosite în lumea contemporană urbană: diverse fluiere (fluierul ciobănesc, cavalul, fluierul fără dop, fluierul gemănat, tilinca), cobza, viela, drâmba, diverse instrumente de percuţie (toba, vuva, daireaua). Modalităţile de tratare pot oscila de la redări foarte scrupuloase până la interpretări cât se poate de libere. Formația lucrează în paralel la câteva proiecte diferite de reconstituiri muzicale.

Activitatea concertistică a formaţiei cuprinde: participări la festivaluri medievale (Sighişoara, Mediaş, Zalău, Braşov) şi de muzică veche (Bucureşti), la festivaluri de teatru (Câmpina, Paşcani), evenimente româneşti în străinătate (Transditions, Bruxelles 2006, Întâlniri culturale pe Dunăre, Budapesta 2009), cântări la vernisajele unor expoziţii de artă plastică (ale unor artişti ca Ştefan Câlţia, Marian Zidaru), concerte în cluburi bucureştene (Green Hours, Clubul Ţăranului) și apariţii la emisiuni radio sau de televiziune (La porţile Ceriului – Tvr Cultural realizator: Grigore Leşe, Work in progress – Tvr Cultural realizator: Valentina Băinţan).

Programul pe care îl vor prezenta cei din trupa Trei Parale la Istanbul se numește „Bazar. Cântări din veacul al XIX-lea”. Un proiect prin care muzicienii își doresc să reconstituie, pe cât posibil, muzica veche românească, de la curţile boierilor din Moldova şi Muntenia, din secolele XVIII – XIX.

În demersul de reconstituire a acestui întreg univers muzical, membrii grupului Trei parale se sprijină în primul rând pe transcripţiile de epocă. Pentru muzica instrumentală, grupul apelează la primele corpusuri ceva mai consistente: Codex Moldavus şi Fr. Rouschitzki-Musique Orientale. Pentru muzica vocală, de maximă importanţă sunt broşurile pe care Anton Pann – psalt şi teoretician al muzicii bizantine – le-a adunat în câteva volume numite  Spitalul Amorului.

Programul cuprinde: Cântecul lui Barbu Lăutaru (folclor, Alexandri/ Flechtenmacher), Două dansuri muntenești (Francois Rujițchi Musique Orientale, 1837 Nr. 31 si 32), Până când nu te iubeam (Anton Pann-Spitalul Amorului), Grele chinuri m-a cuprins, Aolică ce văzui (Gheorghe Ucenescu), Trei dansuri moldovenești (Codex Moldavus, 1821, Nr. 10, 5, 3), Intermezzo pastoral I: Ciobanul care și-a pierdut oile (folclor), Ah! A mea iubită floare (Gheorghe Ucenescu), Decât ruda și vecinu  (Anton Pann – Spitalul Amorului), Bate-o Sfântu de lupoaie (Anton Pann – Spitalul Amorului), Chiftilăreasa (folclor), Intermezzo pastoral II: Melodi de joc la caval și drâmbă (folclor), Două hore de la Săveni (folclor), Geamparaua de la Dăeni (folclor), Şi noi la Ilinca (folclor) şi Hora șapte scări (folclor/Angheluș Dinicu), Doină din cimpoi (folclor) și Arză-l focu dascăl (Alexandri/Flechtenmacher).

Situată la jumătatea drumului între cultura înaltă şi muzica folclorică, această muzică urbană e cea care a mijlocit contactul unor muziceni savanți cu cultura populară: a fost principala sursă pe care George Enescu a avut-o la îndemână atunci când a compus Rapsodiile Române, dar ecourile ei se simt și în operele de maturitate „în caracter popular românesc”.

Primul concert al trupei Trei Parale va avea loc joi, 10 mai 2018, la Club Karga, din districtul Kadıköy, aflat pe partea asiatică. Trupa cântă la evenimentul de încheiere a Festivalului Internațional de Literatură Istanbul, concentrat în 2018 pe literatură contemporană europeană. Al doilea concert va fi în aer liber, în piața Taksim și este programat în după amiaza zilei de vineri, 11 mai, în cadrul Art Dialogues Festival, organizat de Primăria Beyoğlu.

 

“Eurofest” la Universităţile din Ierusalim, Haifa şi Beer Sheva

ICR Tel Aviv și Ambasada României în Israel vor participa la manifestările dedicate celebrării Zilei Europei în Israel organizate la Universitățile din Ierusalim, Beer Sheva și Haifa, în perioada 7–14 mai 2018.

Programul evenimentelor:

7 mai, orele 10:00-14:30, Universitatea Ebraică din Ierusalim – Eurofest.
Organizat anual de Forumul European, Eurofest reuneşte studenţi şi profesori pentru „o celebrare festivă a Europei” în ideea familiarizării publicului tânăr israelian cu istoria şi cultura Europei unite, eveniment în cadrul căruia fiecare stat participant va fi reprezentat de un stand naţional. De asemenea, va fi organizat un panel internațional cu tema Open Skys la care vor participa unii ambasadori ai statelor membre ale Uniunii Europene.

9 mai, orele 09:30-12:30, Universitatea din Haifa – European Market
Ziua Europei va fi celebrată printr-un festival de o zi, în cadrul căruia fiecare stat participant va fi reprezentat de un stand naţional (European Market) și o conferinţă academică internaţională, Parallel Societies in multi-ethnic and multi-identiarian societies. Living together, living apart in Germany, Europe and Israel. În cadrul conferinței internaționale, vor susține intervenții Moshe Zimmermann (istoric și profesor universitar la Universitatea Ebraică din Ierusalim), Christian Wulff (fost președinte al Germaniei) și Wilhelm Heitmeyer (sociolog). European Market va reuni reprezentanți ai statelor membre UE, care vor prezenta oportunitățile culturale, turistice și educaționale din țările respective.

14 mai, orele 11:00-14:30, Universitatea Ben Gurion din Beer Sheva – Europe Day Fair

Centrul pentru Studierea Politicilor şi Societăţii Europene din cadrul Universităţii Ben Gurion organizează o serie de evenimente. Unul dintre evenimentele centrale este târgul dedicat studenților, care va avea loc între orele 11:00-14:30 în campusul Universităţii. În cadrul evenimentului fiecare stat european participant va fi reprezentat de un stand naţional. Standul României va fi organizat de către ICR Tel Aviv în colaborare cu Ambasada României în Israel. În același timp, vor avea loc o expoziție-concurs de fotografii realizate de studenți și al cărei premiu va fi înmânat de către E.S. Emanuele Giaufret, ambasadorul Uniunii Europene în Israel, precum și o masă rotundă în cadrul căreia studenții vor avea ocazia să se întâlnească cu ambasadori ai statelor membre UE acreditate în Israel.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

3 Comentarii

  1. Din pacate e o diferenta prea mare intre vorbe si fapte. Atitudinea unor ambasadori UE fata de Romania… Numai respect nu arata.

  2. Pentru „Ziua Europei” cred ca cel mai nimerit era „Marsul funebru” al lui Beethoven ! …

  3. Din păcate este numai Europa dai(i) nu și Europa primești.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.