Cea mai mare amendă din istoria Uniunii Europene

Producătorii de camioane Daimler, DAF Trucks, Volvo/Renault şi Iveco au fost amendaţi cu o sumă record, de aproape 3 miliarde de euro, de către Uniunea Europeană pentru formarea unui cartel care a stabilit preţurile camioanelor în ultimii 14 ani, scrie Bloomberg.

Nemții de la Daimler au primit cea mai mare sancțiune, 1,01 miliarde de euro, DAF va plăti 725,7 milioane de euro, iar Volvo și Renault vor împărți 670 de milioane de euro. Iveco, controlat de compania CNH Industrial NV, are cea mai mică sumă, 494,6 milioane de euro, conform Bloomberg. „Este inacceptabil ca firmele MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco şi DAF, responsabile pentru 90% dintre camioanele de tonaj mediu şi mare produse în Europa, să fie parte a unui cartel, în loc să concureze una cu alta”, a declarat comisarul european pentru concurenţă, Margrethe Vestager. O a cincea companie, MAN SE, subsidiară a Volkswagen, a scăpat de amenda de 1,2 miliarde de euro, pentru că a colaborat strâns cu autorităţile de concurență ale Comisiei Europene. Cu toate acestea, compania s-ar putea trezi cu o amendă în viitor, susțin oficialii de la Bruxelles. Cele cinci companii au fixat preţurile timp de 14 ani şi au obligat clienţii să suporte costurile pentru îndeplinirea standardelor de mediu, susţine Comisia Europeană. Comisarul european pentru concurenţă, Margrethe Vestager, susține că este inacceptabil faptul că aceste companii, care deţin 90% din piaţa camioanelor de gabarit mediu şi mare, s-au înţeles, în loc să concureze între ele.

Timp de 14 ani aceste companmii au încălcat legile concurenţei şi de aceea amenda este una uriaşă. Companiile au întreţinut cartelul între 1997 şi 2011, punând la început la punct detaliile chiar şi la târgurile de profil şi apoi prin e-mail şi alte tipuri de comunicaţii electronice. Companiile au menţinut preţurile de lista ridicate şi s-au înţeles asupra momentului în care este cazul să le mărească. Cartelul a stabilit şi momentul introducerii noilor tehnologii mai puţin poluante, şefii companiilor asigurându-se că în preţul final se vor regăsi cheltuielile făcute pentru implementarea acestor tehnologii.

Pe drumurile din UE circulă 30 de milioane de camioane care transportă trei sferturi dintre mărfurile tranzacţionate pe uscat. Aceste amenzi depășesc cu 1,7 miliarde de euro sancțiunea dată de Comisia Europeană pentru bănci, după scandalul Libor, de manipulare a schimburilor valutare prin fraudarea ratelor dobânzii de referință. Amenda aceea uriașă ar putea scădea cu 10% dacă respectivele companii nu vor contesta decizia UE la instanțele de judecată. De asemenea, există și alte reduceri în cazul unor cooperări cu autoritățile de reglementare în domeniul concurenței. Producătorii de camioane se pot confrunta în viitor și cu procese ale clienților care probabil vor solicita în instanță despăgubiri pentru supraîncărcarea tarifelor de transport. “Daimler regretă aceste evenimente” și a declarat că amenda va fi plătită, conform unei declarații trimise pe mail, susțin jurnaliștii de la Bloomberg. Paccar Inc., proprietarul DAF, susține că amenda este mai mică decât suma strânsă în acest sens. CNH Industrial nu a dorit să comenteze, iar DAF și Volvo nu au spus nimic.

În schimb, MAN SE, care a colaborat cu autoritățile, a susținut că nu tolerează practicile neloiale sau comportamentul ilegal. Daimler va face provizioane de 600 de milioane de euro pentru a plăti amenda, Volvo are deja alocate 650 de milioane de euro. Paccar a strâns 850 de milioane de euro pentru amenda pe care o va plăti pentru DAF Trucks, iar CNH Industrial NV a alocat 502 milioane de dolari pentru o posibilă amendă pentru Iveco.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4607 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.