„Cosi fan tutte”, în viziunea britanicului John Fulljames, în premieră la ONB

Sâmbătă, 27 februarie, de la ora 19.00, la Opera Naţională Bucureşti are loc premiera spectacolului de operă Così fan tutte de Wolfgang Amadeus Mozart, în regia artistului britanic John Fulljames, regizor asociat al Royal Opera House „Covent Garden” din Londra. Realizată în co-producţie cu Opera Garsington din Marea Britanie – instituţie situată pe proprietatea Wormsley din Buckinghamshire, în apropiere de Londra, care organizează anual unul dintre festivalurile consacrate de operă din Europa –, această montare a operei Così fan tutte este rezultatul unui tip de cooperare internaţională între instituţii, din ce în ce mai des întâlnită la nivel mondial datorită oportunităţilor artistice şi de producţie fără precedent pe care le oferă. Premiera va beneficia de participarea solistei invitate Andreea Soare (rolul Fiordiligi), soprană ce a făcut parte şi din distribuţia de la Opera Garsington şi care colaborează frecvent cu Opéra National de Paris. Dirijor este Adrian Morar.

„În primul rând, am fost atras de muzica lui Mozart, care surprinde precis vârtejul emoţional în care sunt prinşi cei patru îndrăgostiţi, pe măsură ce descoperă pentru prima dată iubirea şi devin neputincioşi în faţa unor forţe pe care nu le pot controla. În plus, sunt atras de salturile magice ale operei de la formalitatea ei. Într-un cadru perfect simetric din punctul de vedere al formei, sunt dezlănţuite forţe ale hazardului. Observăm astfel că simetria reprezintă doar o faţadă, un pretext, iar dedesubt se află ceva lipsit de ordine, întunecat”, spune regizorul, care a transpus povestea operei în zilele noastre.

John Fulljames a conceput o regie modernă

Legat de viziunea lui privind spectacolul de operă, viziune pe care o regăsim şi în această montare a operei Così fan tutte, regizorul John Fulljames declara: „Printr-o muncă de înaltă calitate, pe oricare dintre platforme, putem să atragem noi tipuri de public şi, de asemenea, alte poveşti şi idei. Eu cred că opera trebuie să fie o formă de artă contemporană vibrantă, nu o moştenire a trecutului. Opera trebuie să se integreze în peisajul artelor contemporane: în acest moment, are tendinţa să stea un pic deoparte. Trebuie să interacţioneze mai mult cu filmul, dansul, artele vizuale şi să vină cu noi idei – aceasta este calea pe care vreau să o urmez”.

John Fulljames este regizor asociat la Royal Opera House „Covent Garden” din Londra, a fost co-fondator şi director artistic al The Opera Group, iar despre el se scria într-un articol al publicaţiei The Telegraph că „a devenit un regizor de primă importanţă abordând fiecare operă într-un mod nou”. Printre producţiile sale recente se numără Ascensiunea şi căderea oraşului Mahagonny de Kurt Weill şi Bertolt Brecht, Orfeu şi Euridice de C.W. Gluck, La donna del lago de Gioachino Rossini (la Royal Opera House din Londra); Nabucco de Giuseppe Verdi (la Opéra de Lorraine, Nancy); Quartet de Luca Francesconi (la Royal Opera House din Londra şi în Rouen); Juliette ou la Clé des songes de Bohuslav Martinů (la Opera din Bremen); La clemenza di Tito de Wolfgang Amadeus Mozart (la Opera North şi la Nancy) etc.

Cosi fan tutte este o operă bufă, pe un libret de Lorenzo da Ponte.

Doi soldaţi, Guglielmo şi Ferrando, apără fidelitatea a două surori pe care vor să le ia în căsătorie. Prietenul lor, Don Alfonso, îi provoacă, spunându-le că o femeie credincioasă este doar o plăsmuire a imaginaţiei şi pariază cu ei că îşi poate demonstra teoria.

O interesantă scenografie semnată de Dick Bird

Fiordiligi şi Dorabella află că Guglielmo şi Ferrando sunt chemaţi la război. În absenţa lor, Don Alfonso cere ajutorul Despinei pentru a prezenta surorilor doi prieteni ai săi. Crezând că ele ar trebui să fie libere să iubească pe cine vor atunci când vor, Despina este de acord să le convingă să se distreze.

Cei doi prieteni ai lui Don Alfonso sunt însă Guglielmo şi Ferrando, deghizaţi, în încercarea de a seduce fiecare iubita celuilalt. Fiordiligi şi Dorabella vor să-şi demonstreze fidelitatea şi, la început, resping cu vehemenţă avansurile celor doi. Despina preia controlul situaţiei şi le cere bărbaţilor să continue farsa. Ei simulează o tentativă de sinucidere din dragoste, iar Despina, deghizată în medic, cere ajutorul femeilor pentru a-i menţine în viaţă.

În sfârşit, Despina face pregătiri pentru două nunţi, Fiordiligi se va căsători cu Ferrando, iar Dorabella cu Guglielmo. După ce s-au semnat contractele, aduse de un notar (Despina deghizată), Don Alfonso anunţă reîntoarcerea lui Guglielmo şi Ferrando de la război, în final dezvăluindu-le tuturor că a fost pusă la cale o farsă.

Celebrele duete şi arii – Ah, guarda sorella (Ah, priveşte soră), dintre Fiordiligi şi Dorabella, aria lui Don Alfonso, Vorrei dir, e cor non ho (Aş vrea să spun, dar nu am putere), aria Dorabellei Smanie implacabili (Sete neîndurătoare), Aria lui Guglielmo Non siate ritrosi (Nu fiţi reţinute), cât şi É amore un ladroncello (Dragostea e o mică hoaţă) vor putea fi ascultate în seara premierei în interpretarea Andreei Soare (invitată), Oanei Andra, lui Andrei Lazăr, Cătălin Ţoropoc, Cristinei Eremia şi a lui Vicenţiu Ţăranu.

Scenografia: Dick Bird

Lighting designer: Bruno Poet

Coregrafia: Tim Claydon

Maestru de cor: Daniel Jinga

Următoarele reprezentaţii ale acestui spectacol au loc în 28 februarie şi 7 aprilie.

Distribuţia din data de 28 februarie: Simona Neagu, Maria Jinga, Andrei Lazăr, Daniel Filipescu, Florina Ilie (invitată), Iustinian Zetea.

Cu participarea Orchestrei, a Corului şi a Baletului Operei Naţionale Bucureşti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.