Festivalul Enescu, într-o nouă etapă de dezvoltare la nivel internaţional

Maestrul Zubin Mehta a anunţat astăzi într-o declaraţie de presă că a acceptat invitaţia de a fi Preşedintele Onorific al Festivalului Internaţional George Enescu pentru ediţia din 2017. Invitaţia a venit la propunerea organizatorilor, pe baza unei decizii luate de comun acord la nivel inter-instituţional.

Maestrul Zubin Mehta a declarat astăzi:

”De abia aştept să revin în România, aveţi cel mai frumos Festival din lume şi cel mai minunat public. Fiecare muzician se simte atât de bine aici când se uită în sală şi vede zâmbetele oamenilor. Muzicienii români sunt de calitate şi trebuie să le mulţumim organizatorilor Festivalului. Am acceptat această propunere pentru că era o ofertă de nerefuzat”.

În cadrul discuţiilor, maestrul Zubin Mehta a analizat programul artistic în lucru pentru ediţia din 2017, în colaborare cu viitorul director artistic al Festivalului, şi l-a aprobat.

Maestrul Zubin Mehta este din 1981 director muzical pe viaţă al Orchestrei Filarmonicii din Israel, a fost primul dirijor care i-a adus împreună pe aceeaşi scenă pe cei mai mari trei tenori ai lumii: Luciano Pavarotti, Placido Domingo şi Jose Carreras, într-un concert care a rămas unul dintre cele mai bine vândute ale tuturor timpurilor. Zubin Mehta a fost alături de Festivalul Internaţional George Enescu încă de la ediţia din anul 1964. În anul 1995, în prima sa participare la o ediţie post-decembristă a Festivalului Enescu, Zubin Mehta a dirijat pe scena Sălii Alexandru Ioan Cuza, la Casa Poporului. A revenit în repetate rânduri în cadrul Festivalului Enescu, declarând că iubeşte Festivalul şi publicul român.

În ediţiile anterioare ale Festivalului Internaţional George Enescu a existat această tradiţie de a avea un Preşedinte de Onoare şi un Director Artistic: Lordul Yehudi Menuhin şi dirijorul Lawrence Foster (1998), Roman Vlad şi dirijorul Cristian Mandeal (2001), domnul Ioan Holender şi Cristian Mandeal în 2003. În perioada 2005-2015, ambele funcţii au fost preluate de către domnul Ioan Holender.

Festivalul ,,George Enescu” în era Holender

Ioan Holender, actualul Preşedinte al Festivalului Enescu

O carte-mărturie despre evoluţia celui mai prestigios eveniment cultural din România. Opera Naţională Bucureşti are deosebita plăcere de a vă invita la evenimentul de lansare a cărţii Festivalul ,,George Enescu” în era Holender, eveniment care va avea loc vineri, 4 septembrie, la ora 14.00, la Ateneul Român, instituţie pe scena căreia s-au desfăşurat multe dintre momentele muzicale de excepţie petrecute de-a lungul anilor în cadrul festivalului.

Apărută la Editura Operei Naţionale Bucureşti, cartea reuneşte texte semnate de Ioan Holender, Livius Ciocârlie, Emil Hurezeanu, Dan Dediu, Ioana Marghita şi Sever Voinescu şi aduce în prim-plan momente din istoria, mai mult sau mai puţin recentă, a Festivalului ,,George Enescu”, prezentate cititorilor din perspective diferite de către cei şase autori, dar şi legătura dintre personalitatea lui Ioan Holender şi cel mai prestigos eveniment cultural al României. De altfel, Ioan Holender, Preşedinte al Festivalului ,,George Enescu”, va rosti un scurt cuvânt, în preziua lansării, înaintea concertului susţinut joi, 3 septembrie, la Sala Palatului, de Berliner Philharmoniker.

,,Festivalul Enescu a avut, încă de la prima ediţie din 1958, o importanţă deosebită pentru mine. În acele vremuri tulburi am fost exmatriculat din toate facultăţile din ţară şi aruncat astfel de pe traiectoria de până atunci. Ajunsesem o existenţă eşuată la 23 de ani, fără prezent şi fără viitor. Încercând să obţin «iertare» pentru ceea ce am spus în cantina studenţilor politehnişti de la Timişoara şi a dus la exmatricularea şi punerea mea pe lista neagră a duşmanilor de clasă şi ai societăţii socialiste, am ajuns la Bucureşti şi aşa am avut ocazia să intru pentru prima dată la Ateneu. Nici nu mai ştiu cum am reuşit să fac acest lucru, probabil cu ajutorul scriitorului Al. Mirodan, care pe vremea aceea era, încă, o vedetă literară. Dublul Concert de Bach, interpretat atunci de David Oistrah împreună cu Yehudi Menuhin şi dirijat de George Georgescu, mi-a rămas în suflet până în ziua de astăzi. Nu ştiam pe vremea aceea prea multe despre Festival, cum s-a născut şi cum a evoluat. Dar ştiam că era ceva deosebit de important pentru ţara noastră. Când bunul şi iubitul meu prieten, regretatul Ludovic Spiess, a preluat după Revoluţie conducerea artistică a acestui festival, am înţeles că urma să devină un eveniment de calitate şi eminent într-o Românie de atunci liberă. Nici măcar nu visasem vreodată să-l conduc, la fel cum, în general, nu am visat nici să realizez tot ceea ce am realizat. Visurile mele au fost întotdeauna dominate de ceea ce până la urmă nu am reuşit să devin”, scrie Ioan Holender.

Sub directoratul lui Ioan Holender, Festivalul a atins apogeul, dându-i o identitate a sa, o ţinută, un standard. “Melomanul român, vitregit tot timpul de muzică de mare clasă, a primit o dată la doi ani ceea ce melomanul austriac german sau englez primeşte în fiecare săptămână a stagiunii”.

Iată o altă părere a celui care şi-a pus amprenta pe acest Festival, Ioan Holender:

“Una dintre problemele mari, grele ale Festivalului a fost prezenţa redusă a compoziţiilor enesciene în programul concertistic. George Enescu era, din păcate, practic inexistent în repertoriul marilor orchestre occidentale, iar acestora nu li se poate imputa obligaţia de a-l include în programele de turneu. La rândul meu, nu am presat niciodată orchestrele invitate să cânte Enescu. Am căutat să vorbesc direct cu dirijorii celebri, pe care îi cunoşteam deja şi în faţa cărora aveam o credibilitate, ştiind că dorinţele acestora erau adeseori ascultate. Faptul că am reuşit să includ Oedip în repertoriul Deutsch Oper Berlin, precum şi la Staatsoper Wien a ajutat enorm… Piaţa Festivalului, acest loc unic în lume, nu doar arhitectural, ci şi prin contextul său istoric, joacă un rol benefic, chiar fundamental în cadrul întregului Festival. De la Ozawa la Barenboim, de la Radu Lupu la Zubin Mehta, dar şi jurnalişti din străinătate, cu toţii au fost entuziasmaţi de ceea ce se întâmplă acolo în perioada în care Festivalul anexează şi îmbogăţeşte spaţiul public”.

La evenimentul de lansare vor participa alături de autori şi reprezentanţi ai Editurii Operei Naţionale Bucureşti şi personalităţi din lumea culturală bucureşteană.

În aceeaşi zi, în pauza concertului susţinut de Staatskapelle Dresden, care va avea loc la Sala Palatului începând cu ora 19.00, domnul Ioan Holender va susţine şi o sesiune de autografe.

Cartea Festivalul ,,George Enescu” în era Holender se va putea achiziţiona în ziua lansării de la punctele de vânzare ale Operei Naţionale Bucureşti aflate la Ateneul Român şi Sala Palatului, dar şi de la Casa de bilete ONB, urmând ca, după deschiderea stagiunii 2015-2016 a instituţiei, volumul să poată fi achiziţionat şi de la Librăria Operei Naţionale Bucureşti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.