Între America, Italia şi Finlanda, filmul românesc triumfă

„New York Times” elogiază pelicula „Niki and Flo”

Ediţia tipărită a cotidianului „The New York Times”, din 1 martie, face o introducere de marcă retrospectivei Lucian Pintilie de la Muzeul de Artă Modernă, deschisă între 1 şi 12 martie, co-prezentată de ICR New York şi muzeul american, prin publicarea unei cronici elogioase a filmului „Niki Ardelean, colonel în rezervă” („Niki and Flo” în varianta engleză), care are premiera americană în cadrul retrospectivei. Criticul A.O. Scott desemnează filmul drept Critics’ Pick (recomandarea criticilor „The New York Times”).

Filmul „Niki Ardelean, colonel în rezervă”, avându-l în rolul principal pe Victor Rebengiuc, are în cadrul retrospectivei integrale Lucian Pintilie de la MoMA o lansare în premieră pe ecranele americane, fiecare proiecţie fiind urmată de un interviu filmat cu Lucian Pintilie. Prima proiecţie a peliculei a fost programată pentru 1 martie. Filmul va mai avea încă 5 proiecţii în următoarea săptămână.

Alături de Lucian Pintilie se află la New York, ca invitaţi speciali ai retrospectivei, actorii Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ, care în data de 3 martie vor face o introducere la „De ce trag clopotele, Mitică?”. Cei doi sunt şi protagoniştii unui eveniment special din cadrul retrospectivei, adresat comunităţii româneşti din SUA. Vineri, 2 martie, la sediul ICR New York, Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ au purtat un dialog despre cariera lor în cinematografie cu criticul de film Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului Filmului Românesc de la New York.

Asuni Film Festival şi cinematograful de frontieră

Dorotheea Petre şi Ilaria Occhini în Mar Nero

Dedicată cinematografiei româneşti, cea de-a VII-a ediţie a festivalului de film „Asuni Film Festival” din insula Sardegna (Italia) este în curs de desfăşurare în perioada 1-4 martie în patru localităţi diferite: Sassari, Asuni, Sedilo şi Oristano.

Ediţiile precedente, centrate asupra cinematografiei din Scandinavia, Cuba, Kurdistan, fosta Iugoslavie, Africa şi Argentina, au consolidat prestigiul festivalului, care la această ediţie doreşte să deschidă o fereastră asupra unei realităţi cinematografice vivace şi puţin cunoscute publicului sard – cea a cinematografiei româneşti.

Patru zile de proiecţii de film, de laboratoare şi întâlniri organizate în colaborare cu Accademia di Romania din Roma propun ilustrarea energiei creative a unei filmografii înfloritoare atât cantitativ, cât şi calitativ, care a obţinut numeroase recunoaşteri internaţionale.

Dintre peliculele româneşti ce vor fi proiectate, amintim „Mar Nero” (regia Federico Bondi, 2009), „Amintiri din epoca de aur” (regia Mungiu, Popescu, Mărculescu, Uricaru, Hofner, 2009), „Concertul” (regia Radu Mihăileanu, 2010), „4 luni, 3 săptămâni, 2 zile” (regia C. Mungiu, 2007), „Fata din Transilvania” (regia Sabin Dorohoi, 2011), „A fost sau n-a fost?” (regia C. Porumboiu, 2006), „Francesca” (regia Bobby Păunescu, 2009), „Marţi după Crăciun” (regia Radu Muntean, 2011).

Festivalul se bucură de participarea extraordinară a actorilor români Vlad Ivanov („Amintiri din epoca de aur”, „Concertul”, „Mar Nero”, „4 luni, 3 săptămâni, 2 zile”), Dorotheea Petre („Mar Nero”), Maria Popistaşu („Marţi după Crăciun”) şi a scenaristului Alex Baciu („Marţi după Crăciun”).

Cu siguranţă, pelicula lui Radu Mihăileanu, Concertul, va trezi admiraţia publicului din Sardegna

Cu scopul de a realiza un material documentar despre Sardegna au fost invitaţi la Festival patru studenţi ai UNATC Bucureşti: Sara Tsorakidis – regie, Sebastian Condurache – operator film, Simona Suşnea – operator film, Anghel Damian Dumitru – coordonator filmări.

Alături de pilastrul tematic reprezentat de cinematografia românească, festivalul mai găzduieşte o fereastră asupra cinematografiei emigrante – embrion, de altfel, al „Asuni Film Festival”, mereu sensibil la tematicile privind emigraţia din Sardegna.

Proiecţiile, întâlnirile şi laboratoarele de film vor fi introduse de către directorul artistic al festivalului – junalistul şi autorul de filme documentare Carlos Cardini – şi de către regizorul Bepi Vigna, director al revistei de critică cinematografică „Teorema”.

Festival de film studenţesc la Tampere


Institutul Cultural Român susţine participarea românească la cea de-a XLII-a ediţie a Festivalului de film de la Tampere, cel mai important eveniment cinematografic din Finlanda, desfăşurat în perioada 7-11 martie 2012.

Studenţi ai Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti vor participa, în premieră, la atelierele din cadrul programului „Film Students Network”, alături de studenţi ai şcolilor de film din Estonia, Austria, Belgia şi Marea Britanie. Aceştia vor prezenta filmele de şcoală selecţionate, în prezenţa mai multor invitaţi şi profesori de film din Tampere. La ateliere va fi prezent şi Andrei Rus, asistent universitar la UNATC şi redactor-şef al revistei „FilmMenu”.

Film Students Network include şi un program de conferinţe şi discuţii informale reunite sub titluri precum „Working in a Film Festival”, „Screenwriting”, „Present your film program”, „A meeting with Aalto University”.

Filmele româneşti participante sunt producţii UNATC 2011: „Titan”, regia: Raya Al Souliman, „Stremţ ’89”, regia: Dragoş Dulea şi Anda Puşcaş, „Salon 206B”, regia: Ana Florea, „Wedding Duet”, regia: Goran Mihailov şi „O mie de lucruri în comun”, regia: Sarra Tsorakidis.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.