Orchestra Română de Tineret a entuziasmat publicul la Festivalul Mahler din Italia

Entuziasm şi urale sunt cuvintele care descriu cel mai bine reacţia publicului la finalul concertului Orchestrei Române de Tineret dirijate de Cristian Mandeal, solistă Oxana Corjos, în deschiderea celei de-a 35-a ediţii a Săptămânilor muzicale „Gustav Mahler” de la Toblach/ Dobbiaco (Italia).

Concertul a avut loc în 18 iulie, în Sala “Gustav Mahler”, în faţa unei săli arhipline Orchestra Română de Tineret prezentând un program complex ce a cuprins Rapsodia I de Enescu, Burlesca pentru pian şi orchestră de Richard Strauss şi Simfonia I de Mahler, la cererea publicului muzicienii români oferind nu mai puţin de trei bisuri.

Managerul Centrului Naţional de Artă Tinerimea Română, Marin Cazacu,declara la finalul acestui turneu: „Anul trecut prezenţa noastră în sala Filarmonicii din Berlin – era prima orchestră românească care păşea pe acea scenă – a fost considerată una dintre cele mai spectaculoase apariţii româneşti care s-au perindat în spaţiile culturale berlineze. Reacţia criticilor germani, poate cei mai avizaţi în acest domeniu, a fost să plaseze această orchestră în rândul celor mai mari orchestre ale lumii, deşi este o orchestră de tineret. Dar dăruirea cu care aceşti tineri au evoluat, au crescut în acest proiect s-a dovedit un lucru de care România avea nevoie. Aceeaşi reacţie am întâlnit-o aici, la Festivalul Gustav Mahler de la Toblach, când un public avizat şi o serie de specialişti în muzica lui Mahler au considerat că tinerii muzicieni români dirijaţi de Cristian Mandeal sunt interpreţi redutabili ai acestei muzici de o complexitate uimitoare”.

Dirijorul Cristian Mandeal şi pianista Oxana Corjos. Foto Virgil Oprina

Evenimentul a fost realizat de Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română şi Institutul Cultural Român, cu sprijinul Lanto Communicationşi susţinerea media a Radio România.

Săptămâna viitoare, Orchestra Română de Tineret va reprezenta România la Expoziţia Mondială de la Milano, unde va susţine un concert extraordinar în 29 iulie, în Auditoriumul din cadrul EXPO 2015 sub bagheta aceluiaşi Cristian Mandeal, solistă, celeba soprană de origine română Anita Hartig.

Prima orchestră simfonică de tineret din România a luat fiinţă la Sinaia în vara anului 2008, la iniţiativa violoncelistului şi directorului artistic al acesteia, Marin Cazacu, cu sprijinul Fundaţiei „Prietenii muzicii – Serafim Antropov”. Membrii săi, majoritatea cu vârste cuprinse între 18 şi 28 de ani, sunt selectaţi dintre cei mai buni la nivel naţional. Pregătirea tehnică şi artistică este asigurată de la înfiinţare de maestrul Cristian Mandeal. Proiectul „Orchestra Română de Tineret – spirit enescian şi tradiţie europeană” a pornit din necesitatea racordării tinerei generaţii de muzicieni români la exigenţele şi aspiraţiile artistice europene.

Membră din 2011 aEFNYO (European Federation of National Youth Orchestras), Orchestra Română de Tineret a participat la toate ediţiile Festivalului Internaţional Enescu şi Muzica Lumii, de la Sinaia, începând cu anul 2008. Începând din 2011, a fost constant prezentă în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu”. În anii 2012 şi 2014, a triumfat în cadrul Festivalului Internaţional al orchestrelor de tineret Young Euro Classics de la Berlin. Orchestra Română de Tineret a desfăşurat, de asemenea, începând din 2011, turnee internaţionale în Franţa, Germania şi Italia, fiind invitată să concerteze în săli celebre precum Santa Cecilia din Roma, Konzerthaus sau Berliner Philarmonik, fiind prima orchestră românească prezentă în această celebră sală de concert. Orchestra are statutul de invitat permanent al Stagiunilor Magice organizate de Lanto Communication. În 2015, programul Orchestrei Române de Tineret cuprinde apariţii în Italia, Germania, Franţa, Austria şi Bulgaria.

În cei peste 40 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal şi-a exercitat profesia atât în străinătate, cât mai ales în România.

A studiat la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” timp de 10 ani (1965 – 1975) pianul principal, dirijatul (Constantin Bugeanu) şi compoziţia (Ştefan Niculescu), completându-şi ulterior studiile la Berlin (Herbert von Karajan, 1980) şi München (Sergiu Celibidache, 1990). A început prin a fi corepetitor la Opera Română Bucureşti (1974 – 1977), devenind apoi dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş (1977 – 1980), Cluj (1980 – 1987) şi Bucureşti (1987 – 2009). A fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”, ediţia 2001 şi 2003. Ca Dirijor Principal şi Director General al Filarmonicii „George Enescu” (1991 – 2009) a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o instituţie-etalon pentru România. În străinătate, Cristian Mandeal a dirijat sute de concerte ca invitat a zeci de orchestre, pe 4 continente, în 35 de ţări şi 31 de capitale. A participat la multe festivaluri internaţionale de prestigiu în compania celor mai reputaţi solişti ai contemporaneităţii. A fost Director Artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi la Orchestra Naţională Bască – San Sebastian (2001 – 2008), Dirijor Permanent la Orchestra Haydn din Bolzano şi Trento (2000 – 2003), Dirijor Oaspete Principal al Orchestrei Hallé Manchester (2003 – 2008) – primul deţinător al acestui titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre, al Filarmonicii din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007) şi al Filarmonicii din Copenhaga (2006 – prezent).

La ovaţiile publicului. Foto Virgil Oprina

Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret, pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008.

Oxana Corjos relevă prin fiecare apariţie scenică un remarcabil talent muzical dublat de o tehnică pianistică desăvârşită. Crescând într-o familie de muzicieni, Oxana Corjos şi-a însuşit primele noţiuni muzicale din copilărie, studiind cu Ioana Minei şi Ana Pitiş. A urmat apoi cursurile Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, unde a studiat cu maestrul Dan Grigore.

„… În interpretarea ei am admirat acea siguranţă etalată prin felul în care, în mâinile ei, totul a devenit în acelaşi timp inteligibil şi scânteietor în mii de culori, precum şi felul în care ne dădea impresia că şi cele mai grele pasaje sunt uşor de cântat…”, scria Gabriela Kulcsár.

A fost distinsă cu numeroase premii obţinute la concursurile organizate la Roma (1991), Senigallia (1981 şi 1983) şi Barcelona (1986). În anul 1992 afost distinsă cu Premiul Cella Delavrancea.

De-a lungul timpului, Oxana Corjos a avut prilejul de a colabora cu dirijori precum: Jin Wang, Ilarion Ionescu-Galaţi, Misha Katz, Cristian Mandeal, Gian Luigi Zampieri, Jan Stulen, Petre Sbârcea, Gheorghe Costin, Emil Simon, Corneliu Dumbrăveanu, Cem Mansur, Nicolae Moldoveanu.

Oxana Corjos a susţinut concerte alături de cele mai reprezentative orchestre din ţară, dar şi la Bucureşti cu Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Filarmonicii George Enescu.

Turnee în Elveţia, Republica Moldova, Spania şi Italia i-au adus pianistei o serie de succese, publicul şi critica de specialitate apreciind la superlativ prestaţiile sale artistice. Oxana Corjos a mai susţinut concerte alături de Orchestra Română de Tineret şi maestrul Cristian Mandeal atât în Bucureşti, cât şi în sala Academiei Santa Cecilia din Roma.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.