Un surâs dulce-amar la Mogoşoaia

A fost vernisată, acum câteva zile, în somptuoasele săli ale Centrului Cultural „Palatele Brâncoveneşti” de la Mogoşoaia, expoziţia FLUIDE(s), cuprinzând, conform elegantului catalog al expoziţiei, 50 de desene la „4 mâini” franco-române. Dedicată memoriei sculptorilor Jean Pârvan, Sava Stoianov şi graficianului Iuri Isar, expoziţia a avut deja un prim vernisaj, la Grenoble, la Maison L’International, a fost adusă, iată, şi în România, la Mogoşoaia, va fi dusă şi la Castelul Corvineştilor din Hunedoara şi îşi va încheia călătoria la Paris, în toamna acestui an. Subliniind că proiectul acestui demers plastic a fost demarat încă de-acum doi ani de Asociaţia Culturală Scene et Danubes din Grenoble, asociaţie înfiinţată şi condusă de doamna Petra Maria Petrescu, se cuvine să explicăm întrucâtva titlul expoziţiei FLUIDE(s) şi subtitlul, respectiv „la 4 mâini”. Tema, fluide, vrea să însemne o reprezentare plastică, cu precădere grafică, a ideii de curgere. S-a pornit de la anticul concept Panta Rhei, exprimat de Heraclit, şi s-a ajuns la 50 de desene în care 33 de artişti români intră în dialog cu 33 de artişti francezi. Mai concret, Petra Maria Petrescu, curatorul expozţiei: „Această propunere de conversaţie artistică constă în a lucra pe corespondenţe plastice plecând de la propuneri iniţiate de către unii sau alţii dintre participanţi, corespondenţe al căror conţinut şi a căror expresie rămân libere viziunii fiecăruia… În urma confluenţei acestor lucrări, presupuse a curge sau a reflecta de la o planşă la alta, au luat naştere cele 50 de lucrări, având fiecare doi sau chiar trei autori din cele două ţări”.

Sigur că da, în comparaţie cu marile expoziţii şi evenimente plastice, cea despre care facem vorbire nu rupe gura târgului, nu e ceva nemaipomenit. Dacă e să o definim, ar fi vorba, mai degrabă, de o năzbâtie, de o joacă de copii, artiştii români sau francezi s-au dedat cu mare plăcere jocului. Dar asta nu înseamnă că lucrările s-au cantonat numai în această zonă. Dimpotrivă, pentru că un artist, chiar şi când se joacă, nu poate ieşi din registrul discursului său. Un surâs este întodeauna bine venit chiar dacă înlocuişte, măcar pentru o clipă, un surâs amar. Altfel spus, iubitorului de artă i se oferă frenezia şi bucuria, pe-alocuri şi acel surâs amar, cu care graficieni de renume din cele două ţări îl pot dărui.

Prezent la vernisaj, Aurel Bulacu, un ilustru grafician român, avea să declare: „M-am implicat şi eu, alături de doamna Petrescu, în această expoziţie. La început, acum aproape doi ani, n-am crezut că se poate face aşa ceva. Mi se părea o utopie. E teribil de greu să le explici artiştilor ce vrea să fie expoziţia asta, dar şi mai teribil de greu, de agasant, e să-i baţi la cap să deseneze şi apoi să le aduni lucrările. Ei bine, până la urmă a ieşit ceva care pur şi simplu mă uimeşte, pentru că nu e puţin lucru să vezi că până şi un pictor de talia lui Ştefan Câlţia a paricipat cu două lucrări la nebunia asta, ca să nu mai vorbesc de prietenul meu, Nicolae Alexi, care şi el s-a implicat, atât în vernisajul de la Grenoble, cât şi aici, la Mogoşoaia. În plus, expoziţia asta a legat deja câteva prietenii între noi şi colegii noştri francezi. Cine ştie ce năzbâtie ne mai poate trece prin cap!”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victor Nita 183 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.