Zile pline de culoare cu clasic şi jazz…

Volkhard Steude, concertmaistrul Filarmonicii din Viena, pentru prima dată pe scenele din România

Cu prilejul Zilei Europei 2016, concertmaistrul Filarmonicii din Viena, Volkhard Steude, şi pianista Cătălina Butcaru vor susţine trei recitaluri extraordinare în România: După cel de la Ateneul Român, din Bucureşti, din 2 mai, urmează Sala Thalia din Sibiu, pe 3 mai, şi la Filarmonica Banatul din Timişoara, pe 4 mai. Toate recitalurile încep la ora 19.00.

Recitalurile se vor desfăşura sub patronajul Excelenţei Sale, Ambasadorul Austriei în România, Mag. Gerhard Reiweger.

În program:

Ludwig van BeethovenSonata nr. 5 pentru pian şi vioară în fa major, op.24, „Sonata primăverii”

Antonin DvorakPatru piese romantice, op. 75

Richard StraussSonata pentru vioară şi pian, op. 18

Maurice RavelTzigane

Din anul 2000, Volkhard Steude este concertmaistrul Filarmonicii din Viena. Ca solist, împreună cu acest ansamblu de imensă reputaţie internaţională, a susţinut concerte sub bagheta unor dirijori renumiţi ca Giuseppe Sinopoli, Daniel Barenboim şi Tugan Sokhiev. Turneele sale în Europa şi Japonia, dar şi impresionanta discografie, conturează cariera unui mare muzician care se prezintă acum şi publicului din România. Volkhard Steude, un împătimit al muzicii de cameră, cântă pe o vioară Antonius Stradivarius 1714 (ex Smith-Querson), care i-a fost pusă la dispoziţie de Banca Naţională a Austriei.

Pianista Cătălina Butucaru

La numai 16 ani, Cătălina Butcaru, pianista născută la Constanţa şi stabilită la Viena, a fost admisă la Conservatorul din capitala Austriei, de unde a obţinut diploma de solist. Pianista reuneşte în palmaresul său numeroase premii la competiţii naţionale şi internaţionale, cum ar fi: Concursul Steinway înViena, Concursul Lira de Aur, Concursul Mozart etc. În 2006 a debutat cu succes ca solistă în Londra şi doi ani mai târziu a lansat compact-discul de debut solo, imprimat la Wigmore Hall, din capitala britanică. Albumul, care conţine lucrări de Berg, Ravel si Schumann, a fost primit cu entuziasm de critica internaţională şi prezentat în întregime de Radiodifuziunea Austriacă. Din anul 2000, Cătălina Butcaru are o bogată activitate concertistică în Austria, Italia, Marea Britanie, Germania, Franţa, Spania, Luxemburg, Ungaria, Olanda, Turcia, Bulgaria şi România.

Turneul este susţinut de Erste Group Bank. Organizatori: Filarmonica ”George Enescu’’ din Bucureşti, Filarmonica de Stat din Sibiu, Filarmonica BanatulTimişoara.

Cu sprijinul: Ambasadei Austriei la Bucureşti şi al Societăţii Austro-Română.

Violonista Anda Petrovici într-un recital de vioară solo

Violonista Anda Petrovici

Din ce în ce mai puţini sunt violoniştii care propun publicului recitaluri cu repertoriu destinat doar instrumentului solist. Efortul interpretului este uriaş, căci el trebuie să capteze auditoriul doar cu forţele sale, reunite cu cele ale partiturilor care recuperează în scriitura complicată şi în profunzime, ceea ce pierd prin renunţarea la un partener. Violonista Anda Petrovici este capabilă de un asemenea efort şi, în recitalul pe care îl propune la început de lună mai, este gata să ofere celor ce iubesc genul cameral, o seara de muzică pură.

Anda Petrovici este laureată a Concursurilor naţionale ale tinerilor interpreţi (Bucureşti, 1969 şi 1973), a Concursului internaţional Primăvara la Praga (1976) şi a celor două concursuri Vaclav Huml de la Zagreb (1977 – când a obţinut Premiul Special al Juriului prezidat de Henryk Szeryng – şi 1981).

Imediat după terminarea studiilor superioare, ea devine membru al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii George Enescu, iar în 1978 este unul dintre fondatorii Trioului Pro Arte, formaţie care ajunge să fie, în 2009, ansamblul cameral oficial al Filarmonicii bucureştene.

Anda Petrovici cântă pe o vioară Gennaro Vinaccia (cca. 1770).

Programul recitalului programat sâmbătă, 7 mai, la ora 19.00, la Sala mică a Ateneului Român cuprinde:

Johann Sebastian BachSonata nr. 1 pentru vioară solo în sol minor, BWV 1001

Serghei ProkofievSonata pentru vioară solo, op. 115

Aram HaciaturianSonata-Monolog

Anda Petrovici s-a născut la Bucureşti, pe 25 martie 1954. La absolvirea cursurilor Liceului de muzică George Enescu, la clasa prof. Aniela Beldi, este şef de promoţie. În 1977, după studiile la Conservatorul de stat Ciprian Porumbescu din Bucureşti, la clasa prof. Ştefan Gheorghiu, este din nou şef al promoţiei de violonişti. În acelaşi an, participă la Cursurile de măiestrie de la Glasgow, unde lucrează cu renumiţii profesori Klaus Assmann şi Gustav Marschner.

Împletind în chip armonios activitatea în cadrul orchestrei cu cea de solist concertist şi de muzician de cameră, Anda Petrovici a participat la numeroase turnee şi festivaluri internaţionale în Europa şi Extremul Orient. Nu o dată, critica a consemnat elogios interpretările sale. În acelaşi timp, a realizat înregistrări pentru Radiodifuziunea şi Televiziunea Română, discuri LP pentru Electrecord, discuri compact pentru BMG şi DVDs pentru AIX Records.

Din 1989, Anda Petrovici este concertmaestru al Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu, fiind prima femeie în această funcţie de la înfiinţarea orchestrei în urmă cu peste 140 de ani.

În anul 2004, a fost decorată cu Ordinul Meritul cultural în grad de Comandor.

În iunie 2009, Anda Petrovici a primit titlul de Doctor în Muzică cu Summa cum laude, susţinând Teza de doctorat intitulată Concertmaestrul: perspectivă diacronică şi postulat artistic.

Sibiu Jazz Festival 2016, la a 46-a ediţie

Trio-ul Reijseger Fraanje Sylla vine la Festivalul de Jazz de la Sibiu

În perioada 23-29 mai, Sibiul va răsuna din nou în ritmuri de jazz. Şapte zile de concerte în spaţii convenţionale şi neconvenţionale, indoor şi outdoor, jam sessions, spectacole stradale şi expoziţii, acestea sunt câteva dintre propunerile Sibiu Jazz Festival din acest an.

Cea de-a 46-a ediţie aduce în program proiecte artistice inedite, variate ca stil şi origine etno-culturală. În line-up-ul acestui an: Modern Art Orchestra (Ungaria), Trio Reijseger – Fraanje – Sylla (Olanda), Sekou Kouyate (Guinea), The Diaspora House (Israel), Dock In Absolute (Belgia, Luxemburg) sau Tangostinato (Italia).

Festivalul debutează cu deja tradiţionalul Concurs Internaţional Sibiu Jazz Festival, care se va desfăşura în perioada 23-25 mai, la Teatrul Gong. Platformă de afirmare pentru tinerii muzicieni, Concursul va putea fi urmărit în direct şi pe livestream.com, sibiujazz.ro sau contul de Facebook al Festivalului. După două zile de concurs, vom asista la Gala de Premiere ce va fi deschisă în acorduri de jazz manoush cu recitalul câştigătorilor ediţiei 2015: Hot Club de Cluj & Cornel Bucşa şi al Trio-ului condus de Amalia Preda, câştigătoarea Premiului pentru cel mai bun solist vocal în anul 2014.

Joi, 26 mai, publicul va fi cucerit de The Diaspora House, constituită din Guy Sion – saxofon, Udi Shlomo – tobe, Kjetil Jerve – pian şi Aksel Jensen – contrabas. Programul include muzică evreiască, o combinaţie electrizantă în care cântecele tradiţionale iudaice se împletesc cu muzica de jazz. Seara se încheie cu un regal oferit de Modern Art Orchestra, cea mai importantă orchestră de jazz din Ungaria, recunoscută internaţional datorită colaborărilor cu muzicieni de renume.

Seara de vineri debutează cu recitalul formaţiei italiene Tangostinato (Luca Aletta – pian, Stefan Cardillo – contrabass, Carmelo Coglitore – saxofon), care prezintă un proiect ambiţios, în care muzica face loc senzualităţii unice a tangoului. După acest periplu, spectatorii se vor întâlni cu un trio exploziv, Reijseger – Fraanje – Sylla, care creează o întreagă lume plină de umor, unde excelenţa improvizaţiilor se combină cu ritmuri şi cântece africane, interpretate de solistul de origine senegaleză, Mola Sylla.

Sâmbăta va fi plină de culoare! La început de program, cei de la Dock in Absolute (Michel Meis – percuţie, David Kintziger – contrabass şi Jean-Philippe Koch – pian) vor îmbina jazzul cu muzică clasică, rock şi electro, pregătind astfel atmosfera incendiară pe care o va declanşa Sekou Kouyate (Guineea, Ghana, Danemarca), format din Sekou Kouyate – Electric Kora & Lead Voc, Henrik West – Bass & Back Voc, Francis Kweku Osei – Drums Back Voc şi Carl Winther – pian & keyboard.

Sekou Kouyate

Sekou Kouyate este supranumit „Jimi Hendrix al Korei”. Kora este o harpă africană mandika. Sonoritatea korei se aseamănă cu cea a harpei, deşi atunci când este folosită în stil tradiţional, aduce mai degrabă spre sound-ul flamenco şi cel al chitarei tradiţionale de blues.

Festivalul se va încheia vesel, într-o atmosferă relaxantă, organizatorii pregătind pentru prima dată un program exclusiv dedicat copiiilor: Jazz for Kids, în parteneriat cu jazz.ro.

Fondat la începutul anilor ‘70, Sibiu Jazz Festival este considerat unic în România, având în vedere longevitatea, consecvenţa şi numărul impresionant de celebrităţi ale genului care l-au onorat cu prezenţa. Este cel mai vechi festival de acest gen din ţară şi unul dintre cele mai vechi festivaluri de jazz din lume, motiv pentru care Sibiul a fost declarat, încă din anii ’80, Capitala Jazzului din România. Pe plan mondial, sunt rare festivalurile de gen, care se pot mândri cu o istorie de peste patru decenii, când însăşi existenţa acestei muzici abia depăşeşte un secol.

Concertelor li se adaugă o expoziţie de fotografie, un spectacol stradal, intitulat Parada Jazzului, în 27 mai, concerte educative şi ateliere de creaţie pentru copii.

Pianul Călător pleacă de la sediul Radio România spre Alba Iulia

Horia Mihail

Pianul călător este deja un brand şi un eveniment muzical foarte aşteptat al fiecărei primăveri, atât de spectatorii din marile oraşe, unde există filarmonici şi săli de concerte încăpătoare, cât şi de cei din oraşele mici, unde astfel de evenimente au loc foarte rar. În unele dintre aceste localităţi se petrec chiar mai rar decât în altele, pentru că ele nu beneficiază de un pian de concert.

De fapt aşa s-a şi născut Turneul Pianul călător, organizat de Radio România, şi ajuns acum la a VI-a ediţie. Din dragostea pentru muzică şi public, dar şi din necesitate.

După ce a cântat pe multe scene din România, unde a constatat că infrastructura pianistică este foarte slabă, Horia Mihail a decis să urmeze exemplul marelui compozitor Franz Liszt şi să încerce să ofere bucurie publicului din oraşe unde evenimentele muzicale sunt mai rare sau chiar inexistente. Cu sprijinul Radio România, care a pus la dispoziţie pianele de concert aflate în patrimoniul său, acestea şi-au găsit noi case temporare în oraşe din România care nu dispuneau de astfel de instrumente. De data aceasta, pentru a încuraja alte evenimente muzicale de marcă, un alt pian va rămâne pentru următorii ani la Alba Iulia.

Până a ajunge însă în acest oraş, Horia Mihail şi pianul de concert vor mai putea fi ascultaţi, cu recitaluri dedicate exclusiv muzicii lui Chopin, la Slatina, Caracal, Drobeta Turnu-Severin şi Turda. În fiecare localitate, pianul va sosi cu o maşină pusă la dispoziţie de Senia Music, va fi coborât de o echipa specializată, montat şi acordat.

Călătoriile acestea, alături de piane, înseamnă foarte mult pentru mine. A cânta în oraşe mici, în care nu există piane de concert este o mare bucurie, pentru că aici, cu precădere, vezi încântarea de pe feţele oamenilor. Eu cred că aşa atragem spectatori spre sala de concert, nu aducând copiii cu forţa în săli, ci mergând în întâmpinarea lor”, a spus Horia Mihail.

Povestea turneului este inspirată de exemplul lui Franz Liszt. Marele compozitor şi pianist a realizat un turneu de concerte în Ţările Române în anii 1846 şi 1847. Concertele oferite de Franz Liszt unor comunităţi în care astfel de evenimente erau extrem de rare au fost primite de public cu mult entuziasm. Însăşi sosirea lui Liszt în oraşe precum Timişoara, Arad, Cluj, Iaşi sau Bucureşti a reprezentat un eveniment în sine. La Timişoara, de exemplu, pe un arc de triumf construit special în piaţa din faţa catedralei, se putea citi: „Bine ai venit, Franz Liszt”. Ferestrele clădirilor erau luminate, balcoanele pline de flori. Multe dintre concertele acestui turneu au avut şi un caracter umanitar. Franz Liszt a donat onorariul în scopul înfiinţării unei şcoli, o parte din bani au fost împărţiţi săracilor, altă parte donată diverselor asociaţii de muzicieni.

Turneul Pianul Călător, ediţia a VI-a, are loc în perioada 24 martie – 21 mai 2016. Început la Chişinău, este programat în 19 localităţi din ţară, Roman, Iaşi, Bârlad, Tulcea, Galaţi, Bucureşti, Sibiu, Deva, Piteşti, Buşteni.

Astăzi, Pianul călător ajunge la Slatina, mâine la Carcal. Urmează Drobeta Turnu-Severin, Timişoara, unde este programat în 6 mai un Concert cu orchestra Filarmonicii Banatul, dirijat de Theo Wolters, Turda Alba Iulia, Oradea, Cluj Dumbrăveni.

Pianul Călător este un proiect Radio România organizat de Centrul Cultural Media Radio România, Asociaţia Culturală Accendo şi Fundaţia Marconi.

Primăvara jazz-ului la ICR Berlin

Lucian Ban şi Mat Maneri

În această lună Institutul Cultural Român din Berlin reia iniţiativa lansată în anii precedenţi de a prezenta pe teritoriul Germaniei o serie de proiecte de jazz contemporan, purtând amprenta unor importanţi muzicieni români ai genului.

Seria se deschide cu turneul duo-ului Lucian Ban şi Mat Maneri, Transylvanian Concert, care are loc între 1 şi 5 mai în patru oraşe germane: Münster, Bonn, Köln şi Wuppertal.

Albumul Transylvanain Concert, apărut în anul 2013, s-a bucurat de acoladele presei din lumea întreagă, câştigând mai multe premii: Cel Mai Bun Album al Anului, din partea All About Jazz USA, Cuadernos de Jazz Spania, şi provocând articole elogioase în presă, precum: The New York Times, The Guardian, Jazz Times, L.A. Weekly etc. Pe lângă piesele deja lansate, duo-ul va prezenta în premieră şi o serie de piese ce urmează a fi incluse pe următorul album.

Cei doi muzicieni au colaborat pentru prima oară în octetul Enesco ReImagined, condus de pianistul Lucian Ban şi contrabasistul american John Hebert, un proiect ce „re-imagina” muzica lui George Enescu din perspectiva jazz-ului contemporan, prezentat în premieră mondială la Festivalul Enescu în 2009. În cadrul turneului german, celor doi li se va alătura şi Albrecht Maurer, compozitor şi violonist german, cu care duo-ul a mai colaborat în prealabil, lansând CD-ul Fantasm şi având în această formulă o serie de concerte în Europa şi SUA.

Tot în luna mai, va fi prezent la Berlin pentru două concerte Trio-ul Sorin Zlat. Primul dintre acestea va avea loc în 13 mai, în deschiderea celei de-a treia ediţii a festivalului berlinez My Unique Jazzfestival, organizat de clusterul EUNIC, iar cel de-al doilea va fi găzduit în data de 14 mai de clubul Zig Zag, unul dintre cele mai cunoscute locuri de întâlnire pentru iubitorii de jazz, blues şi world music.

Festivalul My Unique Jazzfestival va prezenta bogăţia jazzului european cu numeroasele sale origini şi dialecte. 13 institute culturale europene, membre ale clusterului EUNIC Berlin, susţin participarea a numeroşi muzicieni de renume din 14 ţări europene, care vor interpreta atât compoziţii proprii, cât şi piese cunoscute din ţara lor sau din repertoriul internaţional de jazz. Nici improvizaţia şi interacţiunea spontană pe scena Kunstfabrik Schlot nu vor lipsi în cele nouă zile de festival.

Sorin Zlat Trio a luat fiinţă în toamna anului 2008, avându-i în componenţă pe Sorin Zlat-pian, Răzvan Cojanu-contrabas, Laurenţiu Ştefan-tobe, cel din urmă fiind ulterior înlocuit de Claudiu Purcărin. Stilul pe care îl abordează trio-ul este de cool jazz, latin, post-bop, clasic. Prin această fuziune de stiluri, trupa Sorin Zlat Trio a câştigat recunoaşterea pe scena jazz-ului din România şi din străinătate, bucurându-se de numeroase concerte la diverse festivaluri de jazz (Elveţia, SUA, Spania, Israel, Belgia, Turcia, Franţa, Italia, Anglia, Olanda).

Seria de proiecte va continua şi în luna iunie, cu turneul trio-ului Arifa (Alex Simu, Sjahin During şi Franz von Chossy), la Berlin în data de 21 iunie, în cadrul Fête de la Musique, şi la Heidelberg în data de 24 iunie, în cadrul Tandem Jazz Nights.

Ethnotic Project” la Clubul de Jazz şi Blues ICR

Irina Sârbu

O nouă întâlnire cu muzica de calitate este găzduită de Clubul de Jazz şi Blues ICR miercuri, 4 mai, în Sala mare a Institutului Cultural Român din Aleea Alexandru, cu începere de la ora 19.00. Tema aleasă spre expunere de către Florian Lungu, ilustrată audio-video, se raportează la un fenomen muzical de mare actualitate – ethno-jazzul, reprezentând fuziunea/interferenţele dintre nesecata sursă de inspiraţie a folclorului şi limbajul creativ al jazzului. Nume definitorii ale jazzului autohton precum Jancy Körössy, Johnny Răducanu, Richard Oschanitzky, Aura Urziceanu, Harry Tavitian, Nicolas Simion s-au raportat benefic în realizările lor la acest generos context.

În partea a doua a serii vor evolua live Irina Sârbu şi coechipierii săi, reuniţi în grupul Ethnotic Project. Un recital plin de culoare, vitalitate, exuberanţă şi diversitate. Cu inflexiuni deosebit de suple, valorificate printr-o tehnică vocală de invidiat, cu pregnanţa timbrală egală în toate registrele unui glas de mare întindere, Irina Sârbu îşi seduce auditorii prin vervă şi patos, etalând o extinsă paletă de trăiri, de la ingenuitatea vădită în balade până la fervoarea şi dinamismul exploziv din intervenţiile improvizatorice scat, oferite în temele de tempo alert. Partenerii instrumentişti ai discursului vocal sunt fraţii Cezar Cazanoi (flaut şi caval) şi Anatol Cazanoi (ţambal), Capriel Dedeian (ghitară), cu toţii admirabili improvizatori, acompaniaţi de pregnanta secţie ritmică alcătuită din Laurenţiu Horjea (ghitară bass) şi Dragoş Mihu (baterie, percuţie).

Invitaţie la Ateneul Român

Pianista Ana Antonia Tudose

În cadrul Stagiunii de marţi seara, astăzi, la ora 19.00, la Sala mică, puteţi audia un Recital de pian, susţinut de Ana Antonia Tudose.

În program:

Johann Sebastian BachPreludiu şi fugă nr. 6, în re minor, BMW 851

Ludwig van BeethovenSonata în sol major, op.14, nr. 2

Franz LisztUn sospiro

Claude DebussyPreludiu din Suita “Pour le piano”

Mihail JoraJoujoux pour Ma Dame

Franz LisztVânătoarea

Frédéric Chopin – Nocturna în do diez minor, op. posth,Poloneza în sol diez minor, op. posth.,Nocturna în mi bemol major, op.9, nr. 2

Paul ConstantinescuJoc dobrogean (Toccata)

Cristian Sandrin

Miercuri, 4 mai, la ora 19.00, tot la Sala mică, sunteţi aşteptaţi la Recitalul de pian al lui Cristian Sandrin.

În program:

Franz SchubertImpromptu în do minor, op. 90, nr. 1

Robert Schumann – Gesange der Fruhe, op. 133 şi Kreisleriana, op. 16.

Dirijorul Christian Badea

Joi, 5 mai, şi vineri, 6 mai, la ora 19.00, Sala Mare, puteţi audia Concertul simfonic al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii „George Enescu”, sub bagheta dirijorului Christian Badea. Solistă: Ekaterina Mecetina.

În program:

Piotr Ilici CeaikovskiConcertul nr. 1 pentru pian şi orchestră

Serghei ProkofievSimfonia nr. 5

Duminică, 8 mai, la ora 19.00, la Sala Mare, sunteţi invitaţi la recital de pian Armonii. Érdi Tamás în turneu central-european.

În program:

Frédéric Chopin: Fantezie impromptu, op. 66,Nocturna în do diez minor, op. posth.,Balada în sol minor, op. 23,Preludiul în re bemol major, op. 28, nr.15

Franz LisztSposalizio Consolation, în re bemol major

Zoltán KodályDansuri din Ţinutul Mureşului

Franz LisztJeux d’eau a la Villa d’Este

Béla Bartók – Improvizaţii pe cântece ţărăneşti maghiare, Allegro barbaro,Seara la secui, Dansuri româneşti

Franz LisztRapsodia ungară nr. 6

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.