Adjudecat! Lovitură de teatru pentru opera lui Giambologna

„Marte”, un dar princiar, retras din licitaţia de la Sotheby’s.  

 

Un bronz reprezentându-l pe zeul Marte, realizat de Giambologna (1529-1608), unul dintre cei mai importanţi sculptori ai secolului al XVI-lea, trebuia să fie una dintre vedetele licitaţiei de ieri aseară la Sotheby’s Londra, în secţiunea “Tezaur”, fiind estimat la 3-5 milioane de lire sterline. Dar lucrarea a fost retrasă pentru a fi cedată direct Muzeelor din Dresda. Propunerea ei la licitaţie a stârnit un adevărat scandal în Germania din cauza importanţei operei, încât Bayer AG a trebuit să renunţe la licitaţie. Ministrul Culturii Statului Federal, Monika Grutiers, a apelat la “responsabilitatea socială a grupului”. Lucrarea a fost cedată, direct de la Sotheby’s muzeelor din Dresda pentru o sumă confidenţială, care, potrivit unor surse neoficiale, ar fi de 6,4 milioane de lire sterline. Mai mult decât estimarea în vederea începerii licitaţiei, dar mult mai puţin decât cele 15 milioane la care se aştepta Casa Sotheby’s. Din această sumă, un milion ar fi fost dat de Muzeele din Dresda, care au un buget destul de restrâns, restul provenind de la Guvernul Federal şi de la mai multe fundaţii.

Marte de la Dresda a fost sculptat ca un dar personal pentru Christian I, Principe Elector de Saxa (1560-1591).

Giambologna, Marte din Dresda

Este unul dintre cele mai mici bronzuri şi una dintre cele mai rare opere ale lui Giambologna care au apărut în licitaţii. Sculptura a rămas în posesia Casei regale de Saxa până în 1919, când a fost naţionalizată. În 1924 a fost restituită, iar în 1927 a fost vândută, înainte de a fi donată firmei farmaceutice Bayer AG.

Primul exemplar al lui Marte, această sculptură a fost mult timp considerată punctul de referinţă pentru faimosul subiect al lui Giambologna.

“Turnat de mâna geniului renascentist Giambologna, Marte încarnează măiestria şi inovaţia pentru care era aclamat sculptorul. Având în vedere natura personală a darului şi statutul regal al patronului, Giambologna nu era, în mod evident, gata să se mulţumească cu ceva turnat sub calitatea supremă a artei sale pentru o creaţie care urma să aparţină unui principe”, apreciază  Alexander Kader, co-directorul Departamentului de Sculptură şi Opere de Artă Europeane.

Sculptor al Familie Medici, Giambologna se numără printe cei mai mari sculptori ai istoriei artei occidentale, alături de Donatello, Michelangelo, Bernini şi Canova.

Sculptura provine din colecţia corporaţiei Bayer AG. Întregul profit al vânzării ei va fi folosit pentru susţinerea programului de arte frmoase de la Bayer AG, care include noi achiziţii.

“Colecţia Bayer AG cuprinde importante opere de artă modernă, aparţinând Expresionismului german, Şcolii din Paris, perioadei postbelice şi ultimei părţi a secolului al XX-lea. Lucrarea lui Giambologna este o piesă singulară a colecţiei, care se distinge de alte opere prin epocă şi stil. Pentru a-i asigura conservarea şi vizibilitatea pe care le merită, am decis să o vindem. Suma obţinută va fi reinvestită în opere ale artiştilor tineri contemporani, care corespund obiectivelor colecţiei – care, ocazional, îşi propune să vândă şi să achiziţioneze”, a specificat Thomas Helfrich, şeful departamentului Cultură, Sport şi Educaţie de la  Bayer AG.

Atenţia se îndreaptă către magistrala execuţie a muşchilor în mişcare, a sinuoasei curbe a trupului şi a ochilor evidenţiaţi de sprâncene puternice. Poza este perfectă pentru a transmite siguranţa de sine şi autoritatea unei personalităţi în acelaşi timp rebelă, puternică şi elegantă. Un exerciţiu de frumuseţe şi forţă, Marte ilustrează motivul pentru care Giambologna a fost definit drept maestrul manierist al sculpturii.

Sosirea sculpturii în Saxonia este dovedită de inventarul din 1587 al Kunstkammer din Dresda, în care este notat: “sculptura în bronz a lui Marte, trimisă de Giovanni Bologna Alteţei Sale Prinţul Elector”. În timp ce darurile făcute principilor erau frecvente în timpul Renaşterii, ca instrument diplomatic, acesta este singurul bronz al lui Giambologna despre care se ştie că a fost creat pentru un suveran.

 

O acuarelă de William Turner a zburat la 2 milioane de lire sterline

Lacul Lucerna văzut dinspre Brunnen, de Joseph Mallord William Turner  R.A., a fost o piesă-far a licitaţiei Vechi maeştri şi Lucrări Britanice pe Hârtie, de ieri dimineaţă de la Sotheby’s, fiind vândută cu 2.050.000 de lire sterline.

William Turner, Lacul Lucerna văzut dinspre Brunnen

 

Turner (Londra 1775 – 1851) este întotdeauna un nume-vedetă în licitaţii. Să ne amintim numai că în vara anului 2017, Ehrenbreitstein (1835) a fost adjudecat tot la Sotheby’s pentru 18.533.750 de lire sterline.

Acuarela se afla în aceeaşi colecţie din anul 1968. Comandată în 1842, a fost realizată în ultimii ani de viaţă ai artistului, făcând parte dintr-o serie de peste 25 de peisaje cu lacul elveţian. Dintre acestea, numai 5 se mai află în proprietate particulară.

Dintre cele 9 opere de Turner care au fost oferite în licitaţie, s-au vândut 8, dintre care menţionăm St. Mawes, Cornwall, care nu a mai fost văzută în public din 1897 şi care, pornind de la 150.000 de lire sterline, a fost adjudecată cu 430.000.

Joseph Mallord William Turner, St. Mawes, Cornwall

Preţul de 322.000 de lire sterline a depăşit cu puţin estimarea la 200.000 – 300.000 de lire a acuareliei West Cowes, Isle of Wight, pictată în 1827. Opera arată întoarcerea lui Turner la una dintre temele sale favorite: viaţa din ţinuturile de coastă.

Turner, West Cowes, Isle of Wight

O rară capodoperă de Rubens vândută cu 5.416.400 de lire sterline

Portretul unui nobil venetian, un bust din 1620, fusese estimat la 3 milioane de lire sterline. Aflat în colecţia artistului până la dispariţia acestia, portretul a stat departe de lumina reflectoarelor pieţei de artă de peste 60 de ani.

Sir Peter Paul Rubens, Portret de nobil veneţian

Lucrarea a fost achiziţionată în prima parte a anilor 50 de colecţionarul olandez Hans Wetzlar şi a rămas în posesia descendenţilor acestuia până acum. Este unul dintre puţinele portrete de Rubens apărute în licitaţii în ultimii ani.

“Rubens este cunoscut dept Prinţul pictorilor şi nu era uşor să-i fii egal. Prospeţimea şi modernitatea dincolo de timp se evidenţiază în mod special în această pictură care sintetizează diferitele elemente ale vieţii sale: un melanj de creativitate, emoţie şi intelect. Printr-o pensulaţie excelentă, care nu vădeşte niciun semn de ezitare, acest portret de bărbat pare la fel de real pentru noi cum trebuie să fi fost în mintea artistului. La distanţă de aproape 400 de ani de la crearea ei, pictura dă senzaţia de imensă plăcere pe care Rubens însuşi a simţit-o creându-l”, afirmă George Gordon, co-preşedinte al Departamentului de Pictură şi Grafică de la Sotheby’s.

Pictată în 1620, în perioada de vârf a carierei lui Rubens, opera reprezintă un bărbat cu figură solemnă şi evident puternic, în floarea vârstei, care fixează publicul cu o privire pătrunzătoare. S-ar părea că Rubens s-a inspirat în acest studiu dintr-un prototip veneţian, probabil de Tintoretto, rezultatul fiind însă în mare parte produsul imensei sale imaginaţii creatoare.

Departe de portretele de bărbaţi ale lui Tintoretto, opera mărturiseşte ideea pe care o avea Rubens despre un puternic nobil italian, un om al Renaşterii obişnuit cu puterea. Ca în cele mai bune creaţii ale sale, maestrul flamand a impregnat acest portret cu personalitatea sa. Deşi nu este un autoportret, lucrarea este în mod sigur un studiu de portret în care Rubens se recunoaşte – un alt om de succes al timpului său, caracterizat poate, ca şi Rubens, de o gândire eclectică.

Săptămâna aceasta mai apare o capodoperă de Rubens în licitaţie, astă-seară, la Christie’s: Portretul Clarei Serena, înfăţişând-o pe fiica artistului. Lucrarea, ce nu a fost gândită să apară în public, este estimată la 3-5 milioane de lire sterline.

Peter Paul Rubens, Portretul Clarei Serena

Clara Serena era prima fiică a lui Rubens, care a dispărut la numai 12 ani. Lucrarea a fost vândută cu câţiva ani în urmă de Metropolitan Museum of Art din New York pentru aproximativ 600.000 de dolari. Diferenţa dintre preţul de atunci şi estimarea de astăzi se explică prin faptul că în 2013 atribuirea nu era certă, se credea că i-ar putea aparţine unui pictor din atelierul lui Rubens. După restaurare şi numeroase studii, tabloul a fost identificat drept operă autografă a maestrului. El a fost piesa centrală a unei expoziţii de la Scottish National Gallery din Edinburg şi va fi inclus în volumul ce urmează să apară în 2019, Corpus Rubenianum Ludwig Burchard di Katlijne Van der Stighelen.

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.