Albania: corupţie şi mai multe autostrăzi decât în România

Implicat in mai multe scandaluri de coruptie, trafic de arme si de organe, guvernul albanez se clatină tot mai mult, urmând modelul Croaţiei şi Muntenegrului, foste republicui iugoslave în care premierii au demisionat imediat după ce a devenit clar că lupta împotriva corupţiei este o condiţie sine qua non pentru integrarea europeană.

Începând din 1992, Albania a fost condusă de Partidul Democrat, al actualului premier Sali Berisha. Acesta din urma a fost ales preşedinte tot în 1992 şi a deţinut funcţia până în 1997. Este perioada în care zeci de mii de imigranţi albanezi au invadat Italia şi în care economia a fost dominată de uriaşe scheme piramidale. „Caritasul” albanez s-a prăbuşit în 1997, când a fost necesară intervenţia a 7.000 de căşti albastre din partea ONU pentru a opri răspândirea instabilităţii în Balcanii deja marcaţi de conflictul din Iugoslavia.

Sali Berisha a revenit la putere în urma alegerilor din 2009, însă opoziţia socialistă a refuzat să recunoască legitimitatea acestora, invocând o fraudare masivă a scrutinului. Oficialii europeni au încercat să medieze negocierile dintre Berisha şi socialişti, însă fără succes, majoritatea analiştilor albanezi coniderând că această luptă a dus la pierderea unui an şi jumătate de reforme. Potrivit „The Economist”, pe hârie, economia albaneză nu pare afectată de criză, însă aceasta datorita investiţiilor masive într-o autostradă către Kosovo.

În general cunoscută ca una dintre cele mai sărace state din Europa, Albania a avut o foarte susţinută creştere economică în ultimii zece ani, iar salariul minim a ajuns la 175 de dolari pe lună. La o populaţie de doar trei milioane de locuitori, Albania are un PIB de circa 25 de miliarde de dolari.

Ritmul construcţiei infrastructurii rutiere în Albania a fost mai susţinut decât în Romania. Americanii de la Bechtel au finalizat o porţiune din autostrada care urmează să lege Albania de Kosovo, porţiune care cuprinde 29 de poduri şi două tuneluri de 5,6 kilometri, fiind construită într-o regiune muntoasă. Preţul a fost însă de aproximativ trei ori mai mare decât cel stabilit iniţial. Bechtel cosntruieşte acum şi autostrada kosovară care urmează să facă joncţiunea cu ce albaneză.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.