Ambulanța, infectată de politic

Soţii Alis şi Cristian Grasu taie şi spânzură în Ambulanţă

În luna ianuarie a avut loc concursul pentru ocuparea funcției de șef a serviciului de ambulanță județean, dar și pentru municipiul București și județul Ilfov. Cum era de așteptat, la București, soția secretarului de stat din Ministerul Sănătății nu a avut contracandidat. Aceasta fiind singura în măsură să dețină această funcție, conform ordinului dat anul trecut de ministrul Sănătății, la propunerea secretarului de stat.

În condițiile în care mii de medici sau asistente medicale aleg să plece din țară, lăsând în bugetul statului o gaură colosală făcută pe perioada studiilor, la concursurile pentru ocuparea diferitelor funcții din instituțiile din subordinea Ministerului Sănătății sunt introduse cerințe care mai de care cu dedicație. Este ciudat faptul cum pentru ocuparea funcției de manager general al Serviciului de Ambulanță București-Ilfov a fost un singur candidat, respectiv doctorul Alis Grasu, nimeni alta decât soția secretarului de stat din Ministerul Sănătății Cristian Grasu. Persoane din Ministerul Sănătății care au ales să rămână anonime ne-au semnalat faptul că acest concurs a fost pregătit cu minuțiozitate special pentru cine trebuie. Totul a început anul trecut, în luna mai, când, la propunerea secretarului de stat Cristian Grasu, care coordonează Direcția generală de asistență medicală și sănătate publică și Departamentul monitorizare implementare proiecte spitale regionale și prin Direcția de Sănătate Publică a Municipiului București, direct Serviciul de Ambulanță București – Ilfov, ministrul Sănătății de la acea vreme Florian Bodog a modificat Ordinul 937/2007 privind aprobarea Normelor de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea postului de manager general, persoană fizică, din serviciile de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti. Modificările nu au fost radicale, dar în unele puncte au fost chiar esențiale. Astfel, a fost emis Ordinul 611/2017, iar principala modificare a constat în faptul că numirea managerului general al serviciului de ambulanță județean sau București-Ilfov se face prin ordin al ministrului Sănătății, și nu prin act administrativ al direcției de sănătate publică județeană sau a municipiului București, cum era în ordinul anterior.

Comiții mai puține

O altă modificare se referă la bibliografia pentru concurs. În ordinul vechi, la art. 3, se arată: „Bibliografia pentru concurs şi temele-cadru pentru proiectul de management sunt stabilite de Comisia consultativă de specialitate medicină de urgenţă şi dezastre din Ministerul Sănătăţii, respectiv de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, la solicitarea Ministerului Sănătăţii“, pe când în ordinul nou, la art. 4, se nuanţează: „Bibliografia poate cuprinde acte normative, lucrări, articole de specialitate sau surse de informare şi documente expres indicate, cu relevanţă pentru exercitarea funcţiei de manager în cadrul unui serviciu de ambulanţă, pentru care se organizează concursul“. Comisia de examinare a fost mult simplificată și au fost eliminate din start comisia de arbitraj, subcomisiile și criteriile de selecție. Cea mai radicală modificare, lucru care a condus la un număr mic de candidați, se referă la criteriile ce trebuie îndeplinite pentru a putea candida la funcția de manager al serviciului de ambulanță. Dacă în vechiul Ordin 937/2007 candidatul trebuia să îndeplinească cumulativ mai multe criterii, unul fiind: „Sunt absolvenţi de învăţământ universitar de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă în profil medicină, economic sau ştiinţe juridice“, în noul ordin, respectiv 611/2017, se arată: „Sunt absolvenţi de învăţământ universitar de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă din perioada anterioară aplicării ciclurilor tip Bologna sau absolvenţi ai ciclului II de studii universitare de master în specialitate pentru perioada ulterioară aplicării ciclurilor tip Bologna, conform art. 153, din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în domeniul ştiinţelor biologice şi biomedicale, ramura medicină, specializarea medicină sau în domeniul ştiinţelor sociale, ramurile ştiinţe juridice/ştiinţe economice, având vechime în sistemul de sănătate publică de cel puţin 5 ani“. O altă modificare se referă la vechime. În vechea variantă, „au cel puţin 4 ani vechime în posturi cu studii universitare de lungă durată“, față de noua variantă: „c) au o vechime de cel puţin 5 ani în unităţi din sistemul de sănătate publică; d) au cel puţin 5 ani vechime în posturi de medic, respectiv 6 ani şi 6 luni pe funcţie de economist sau jurist pentru serviciile de ambulanţă judeţene; e) au cel puţin 5 ani vechime ca medic primar, respectiv 3 ani vechime ca economist IA/consilier juridic IA pentru Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov“. Or, promovarea în categoria IA se face după minimum 6 ani vechime în profesie, conform legii. Surse afirmă că pentru niciun alt concurs pentru ocuparea unei funcții bugetare sau publice nu se cere vechime în specialitatea studiilor de peste 3 ani.

Mai puține întrebări, scade și nota

În ceea ce privește strict examenul, testul-grilă, eliminatoriu, a fost modificat de la vechea variantă: „(3) Testul-grilă conţine 80 de întrebări din bibliografia stabilită pentru concurs. (4) Fiecare întrebare are 4 variante de răspuns (a, b, c, d). Întrebările au un singur răspuns corect dintre cele 4 variante şi fiecare răspuns corect se notează cu 0,125 puncte“ la: „(3) Testul-grilă conţine 50 de întrebări din bibliografia stabilită pentru concurs. (4) Fiecare întrebare are 4 variante de răspuns (a, b, c, d). Întrebările au un singur răspuns corect dintre cele 4 variante şi fiecare răspuns corect se notează cu 2 puncte“. O altă modificare se referă la nota finală. În varianta veche se spunea: „(4) Pentru a fi declaraţi «Admis» candidaţii trebuie să obţină media finală cel puţin 8,00, iar la fiecare probă de evaluare minimum nota 7,00“, iar în varianta nouă: „(4) Pentru a fi declaraţi «Admis» candidaţii trebuie să obţină media finală cel puţin 7,00, iar la fiecare probă de evaluare minimum nota 7,00“.

Ori om, ori măgar, tot un drac

Un alt lucru considerat scandalos de sursele din Ministerul Sănătății se referă la situația candidatului pentru Serviciul de Ambulanță Sălaj, Narcisa Balint, nimeni alta decât soția deputatului fost PMP, actualmente PSD, Liviu Balint. Dosarul a fost respins inițial pe motiv că nu are experiența necesară menționată la articolul 10, lit. C: „au o vechime de cel puţin 5 ani în unităţi din sistemul de sănătate publică“, admis ulterior în cadrul contestației după ce deputatul Liviu Balint a prezentat o adeverință din care a rezultat că cei din sistemul sanitar veterinar fac parte din sistemul de sănătate publică, deși Legea 95/2006 nu prevede astfel. Conform legii, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) funcţionează ca autoritate de reglementare în domeniul sanitar-veterinar și pentru siguranţa alimentelor, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria prim-ministrului.

ANSVSA este condusă de un președinte cu rang de secretar de stat, medic veterinar, și de 3 vicepreședinți, din care minimum 2 medici veterinari, cu rang de subsecretar de stat, numiți prin decizie a prim-ministrului, pentru o perioadă de 5 ani. Misiunea Autorităţii se realizează prin protejarea sănătăţii de-a lungul întregului lanţ alimentar – adică în fiecare etapă a procesului de producţie, de la fermă la consumator –, prevenind contaminarea alimentelor şi promovând igiena alimentară şi informarea transparentă a consumatorilor cu privire la alimente şi sănătatea şi bunăstarea animalelor. Conform Legii 95/2006, articolul 13, „(1) Institutele sau centrele de sănătate publică sunt instituţii publice regionale sau naţionale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Sănătăţii, şi care coordonează tehnic şi metodologic activitatea de specialitate în domeniul fundamentării, elaborării şi implementării strategiilor privitoare la prevenirea îmbolnăvirilor, controlul bolilor transmisibile şi netransmisibile şi a politicilor de sănătate publică din domeniile specifice, la nivel naţional şi/sau regional“.

Admisă cu dosar penal

Au fost și cazuri în care cei care s-au prezentat la concurs nu îndeplineau criteriile să nu fie cercetați penal sau pe cel referitor la experiența necesară. Toate acestea au fost ignorate de comisia de examen. Să luăm cazul candidatului de la Serviciul Județean de Ambulanță Bihor, Daniela Hortenzia Petrișor. Aceasta a dat o declarație pe proprie răspundere, conform căreia nu este urmărită penal. Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea, prin adresa 80/II.1/08.01.2018, arată că Daniela Hortenzia Petrișor este urmărită penal, iar acest lucru i-a fost adus la cunoștință pe 13 septembrie 2017. Inițial dosarul a fost respins, dar ea a susținut concursul și a obținut rezultatul „Admis“, cu nota 8,40!?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Eduard Pascu 109 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Si, ce va mira, a-ti uitat „partidul e-n toate, in cele re rad la soare … cine mai tine minte celebrul cantec comunist, doar atat mai tin minte, inclusiv in mass-media. Am constatat uimit ca, 2 articole, unul cu madam FIREA care a facut o vizita inopinata la un spital Bucurestean soldata, nu cu alocarea de fonduri ci cu demisia managerului … a disparut din prima pagina, apoi, un al articol care spune ca Traiceanu si Dragnea s-au intalnit pentru a pune „de-o comisie pentru SPP”, a disparut subit si el de pe „prima pagina a Cotidianul.ro. In schimb … de 7 zile troneaza pe prima pagina a Cotidianu.ro, articolul prin care „mostenitoarele regale vor plati chirie pentru palatul Elisabeta … concluzia care or fi … mai importante pentru romani !.

  2. Să nu ne mirăm că se va alege praqful si de Ambulanță. L-au pus la colț pe Arafat si sistemul a fost invadat de politruci care nu înteleg sistemul medical si nu se pricep nici la conducere.Este de înțeles plecarea medicilor în aceste condiții.

  3. Atita timp cit au ramas in Romania peste 19milioane de romani care asteapta sa fie furati, calcati in picioare, batjocoriti, umiliti si amenintati sa fiti convinsi ca nu vor avea nici un stres sa continue in acelasi fel in care continua de peste 28 de ani toti cei ce au „guvernat” Romania, indiferent din ce partid au facut parte. Nu uitati ca ei sint fostii conducatori ai pcr si ai serviviilor de forta comuniste, ori urmasii lor.

    • da. t-coman – din pacate „19 milioane pe hartie”, probabil efectiv in Romania mai sunt vreo 15 – 16 milioane cel mult, ceu plecati conteaza ca romani dar dintre ei, putini mai gandesc la o intoarcere intro „Romanie furata an de an de hotii poplitici”, o Romanie in care, majoritatea varstnicilorm inca indoctrinati intro politica comunista, sprijina „hotii si coruptii”.

  4. Oh, v-ati prins si voi ca sotii Grasu taie si spanszura? Ca fac cel mai brutal trafic de influenta, mai ales „doamna”, care da telefoane pe la spitale ori de cate ori vreunul dintre prietenii sai minoritari si plini de bani pateste ceva? Mai ramane sa intrebati si care e aprecierea profesionala a colegilor medici fata de aceste personaje nefaste. Oh, dar nu sunt singurii intr-o Romanie abuzata din toate directiile, nu-i asa?!

  5. Nu iau apararea Grasilor, dar va aduc aminte de ceata basescului, care voia sa privatizeze ambulanta si indepartarea doctorului Arafat. Ati uitat si de jongleriile facute de faimosul Duta la CNAS. In tara asta, tot ce poate fi politizat, se politizeaza. Important e ca ambulantele, cu toata starea lor de uzura, inca isi fac treaba, iar personalul lucreaza la foc continuu.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.