Asiguratorii au sesizat UE după ce Guvernul a plafonat tarifele RCA

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) consideră că plafonarea tarifelor RCA, printr-o Hotărâre de Guvern, încalcă un principiu de bază prevăzut de Constituţia României, cel al unei pieţe libere, concurenţiale, iar membrii Uniunii au sesizat deja Comisia Europeană cu privire la „încălcările Directivei 2009/138/CE şi ale Tratatului de funcţionare al Uniunii Europene, existând premisele că România să fie sancţionată pentru încălcarea legislaţiei comunitare”. „Conform normelor europene menţionate, atât plafonarea unor tarife în absenţa unui sistem general de control al preţurilor, cât şi posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protecţie pentru o anumită industrie sunt interzise. Având în vedere faptul că România nu are un sistem general de control al preţurilor, este imposibil din punct de vedere legal să aibă un cadru care să se refere strict la piaţa de asigurări. Mai mult, modul în care au fost emise aceste reglementări conduce la ideea că această măsură a fost luată doar pentru a răspunde la presiunile transportatorilor, invocându-se o situaţie de criză în piaţă. Această criză nu a putut fi fundamentată economic, printr-o analiză financiară solidă a pieţei de transporturi din România. De fapt, criză invocată se regăseşte la nivelul societăţilor de asigurare şi reasigurare. În ultimele nouă luni, asigurătorii din România au primit infuzii de capital de la actionarii străini în valoare de 90 de milioane euro, afacerile pe această linie generând pierderi uriaşe: 2,8 miliarde lei în nouă ani”, se arată într-un comunicat de presă emis de UNSAR.

În urmă măsurilor aprobate de Guvern, pierderile societăţilor de asigurare vor creşte şi nu se vor limita doar la cele şase luni prevăzute pentru plafonare de Ordonanţă de Urgenţă 54/2016, ci îşi vor face simţite efectele pe o perioada mult mai lungă, greu de estimat, dat fiind specificul asigurării RCA: segment de asigurări ‘cu coadă lungă’ (long tail), ceea ce înseamnă, în principiu, că nu funcţionează pe sistemul prime colectate versus daune plătite pentru aceeaşi perioada de timp. De exemplu, o dauna cu vătămări corporale poate genera obligaţii de plata pentru asigurător pe o perioada îndelungată, de până la 20-30 de ani, se arată în comunicat.

„Efectele negative ale acestui pachet normativ vor fi resimţite, pe termen mediu şi lung, şi de asiguraţi, intervenţia de plafonare a tarifării, fără a ţine cont de realităţile pieţei de asigurări, ducând la o nivelare a preţurilor poliţelor RCA. Astfel, diferenţele între preţurile poliţelor RCA pentru categoriile de clienţi cu o conduită rutieră bună şi preţurile pentru categoriile cu grad de risc ridicat vor fi mult mai mici că înainte, iar cei dezavantajaţi vor fi clienţii cu o conduită rutieră bună. Mai mult, după încheierea perioadei de şase luni în care tariful este plafonat, cel mai probabil vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asigurători, situaţie care va crea din nou percepţia unor dezechilibre în piaţă'”, mai susțin reprezentanții UNSAR.

Tarifele de primă maxime (http://sgg.gov.ro/new/wp-content/uploads/2016/11/Tarife-de-prima-maxime-pe-categorii-de-vehicule_final_anexa-HG.pdf) se vor aplica de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA o perioadă de 6 luni de la intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului și, totodată, se vor aplica contractelor RCA ce se vor încheia după data intrării în vigoare a acestui act normativ. Societățile de asigurare care practică RCA vor aplica în această perioadă de 6 luni tarifele de primă notificate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei hotărâri, fără însă a depăși tarifele de primă maxime prevăzute în actul normativ adoptat miercuri de Cabinetul Cioloș. Metodologia de calcul și tarifele maximale au fost stabilite de ASF prin consultare cu asociațiile transportatorilor și cu societățile de asigurări (detalii aici: http://asfromania.ro/publicatii/rapoarte-de-piata), iar proiectul de act normativ a fost avizat de Consiliul Concurenței.

Hotărârea adoptată de Guvern instituie un mecanism de control al pieței asigurărilor obligatorii auto din România, prin stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară a tarifelor de primă maxime pe categorii de vehicule, tarife ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare RCA.

Tarife de primă maxime se stabilesc pentru următoarele categorii de vehicule: autoturisme, autoturisme de teren și autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maxim nouă locuri; autovehicule pentru transport persoane cu mai mult de nouă locuri, cum ar fi microbuze, autobuze, autocare, inclusiv autospecializate etc.; autoturisme cu motoare electrice; motociclete, mopede, motocicluri și ATV-uri cu sau fără ataș; tractoare rutiere; autovehicule destinate transportului de mărfuri; remorci și semiremorci; alte vehicule, precum vehicule cu regim special, utilaje. Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcție de istoricul de daună al asiguratului, societățile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.

Depăşirea nivelului maxim al tarifelor de primă de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA constituie contravenţie și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei. Pe lângă sancțiunile contravenționale, în funcție de gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica și sancțiuni contravenționale complementare. Contravențiile se constată de către persoanele cu atribuții privind supravegherea și controlul din cadrul ASF, iar aplicarea sancțiunilor contravenționale se realizează de către Consiliul ASF.

Hotărârea intră în vigoare la 10 zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4635 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.