Aterizări și decolări cu plata înainte, ca pe „centură”

Aterizările şi decolările curselor aeriene aparţinând companiei Carpatair au loc pe Aeroportul Traian Vuia Timişoara(AIT), numai după ce administraţia companiei aviatice plăteşte în avans serviciile aeroportuare.

Măsura a fost impusă de către conducerea aeroportului timişorean din cauza că operatorul Carpatair are datorii financiare neachitate către AIT însumând aproape 2,5 milioane de euro. Dintre acestea, o instanţă a Tribunalului Timiş a decis să pună poprire pe conturile pe care le are compania Carpatair, la trei bănci, pentru o sumă de peste un milion de euro. Plata în avans a serviciilor aeroportuare, cu sume cuprinse între 2.500 şi 3.000 de euro pe zi, face ca avioanele companiei Carpatair să poată opera în continuare de pe aeroportul timişorean.

”Dacă nu efectuează aceste plăţi în avans, compania Carpatair riscă să rămână cu pasagerii în avion la aterizare şi cu ei neîmbarcaţi, la decolare. AIT îşi rezervă dreptul de a nu efectua servicii în favoarea operatorului Carpatair. Cei care, de fapt, vor avea de suferit sunt pasagerii, ceea ce noi nu ne dorim. Consider că reprezentanţii Carpatair sunt suficient de responsabili să-şi achite datoriile, în beneficiul tuturor părţilor implicate în acest litigiu”, a declarat, pentru cotidianul.ro, Dan Idolu, directorul Aeroportului ”Traian Vuia” Timişoara.

În replică, reprezentantul Carpatair spune că nu recunoaşte nici o datorie pe care compania să o aibă la AIT şi că, din punctul lui de vedere, aeroportul le datorează peste 10 milioane de euro. ”Nu există datorii recunoscute şi neplătite către AIT-TV. Creanţa Aeroportului Timişoara faţă de Carpatair, sub forma prejudiciilor, este de peste 10,5 milioane de euro, sumă aferentă numai perioadei 2010-2011”, spune Ramona Corduneanu, reprezentant Carpatair. Compania condusă de controversatul personaj Nicolai Petrov ar mai avea de recuperat de la Aeroportul Timişoara alte milioane de euro, dar le cere acestora să recupereze vreo 4 milioane de euro de la Wizz Air, o companie maghiară rivală, care ar fi primit ilegal ajutor de la statul român. Carpatair spune, prin vocea Ramonei Corduneanu, că ”ajutorul acordat companiei maghiare a fost anulat prin decizia irevocabilă a unui complet de judecată de la Curtea de Apel Piteşti în luna noiembrie 2012. Acţiunea noastră este justificată de faptul că reprezentanţii conducerii AIT refuză să recupereze această sumă din iniţiativă proprie”.

La solicitarea cotidianul.ro, Ramona Corduneanu a refuzat să precizeze la ce dată a efectuat Carpatair ultima plată completă către AIT, spunând că în acest caz este vorba de sume pe care compania le consideră confidenţiale! În ceea ce priveşte vreo intenţie de a recupera, prin intermediul justiţiei, sumele de bani pe care Carpatair susţine că le-ar avea de primit de la AIT, Corduneanu spune că ar fi mizat pe buna credinţă a debitorului, dar că s-ar putea să ceară în instanţă poprire pe conturile AIT, după mai mulţi ani de ”clemenţă”.

Compania Carpatair a fost acceptată să opereze curse ariene din şi înspre Timişoara în anul 2008, atunci când avea un număr de 37 de destinaţii de zbor şi după ce a încheiat un contract cu AIT. Din acel an însă, au fost înregistrate mai multe incidente aviatice având în prim-plan avioane aparţinând Carpatair. Din informaţii publice, pe portalul ”The Aviation Harald”, compania condusă de Petrov apare cu 12 incidente, în perioada 2008-20013. Acestea sunt cele făcute publice, la presiunea mass-media şi a pasagerilor.

Cotidianul.ro vă prezintă, în exclusivitate, un şir de incidente ţinute la secret, până acum, şi care s-ar fi putut termina tragic pentru unii dintre pasageri. Pe 22 martie, un avion Carpatair cu 33 de pasageri la bord, care zbura de la Dusseldorf la Timişoara, a trebuit să se întoarcă pe aeroportul german din cauza depresurizării cabinei. Cu două zile înainte, pe 20 martie, o aeronavă a Carpatair, care trebuia să decoleze de pe Aeroportul Timişoara cu destinaţia Iaşi, s-a oprit din rulaj din cauza unei defecţiuni. Întârzierea a fost de două ore şi jumătate, însă pasagerii nu au fost informaţi despre ce problemă a fost şi cât a fost ea de gravă. Câteva ore mai târziu, o altă aeronavă a aceleiaşi companii, care decolase către Bergamo, a făcut cale întoarsă la Timişoara din cauză că geamul din dreptul copilotului s-a fisurat. Cel mai grav incident al companiei, din acest an, s-a produs pe data de 2 februarie. Atunci, 16 persoane au fost rănite, după ce un avion aparţinând Carpatair, cu 50 de pasageri la bord şi care efectua un zbor intern pentru Alitalia, a ratat aterizarea şi a ieşit de pe pistă, pe Aeroportul Fiumicino, din Roma, Italia.

Un lung şir de astfel de incidente au determinat autorităţile aeronautice să investigheze cauzele acesora, unele dintre ele fiind aproape de un dezastru. Fie că a fost vorba de erori de pilotaj sau de defecţiuni tehnice la aparatele de zbor, mai mulţi experţi din aviaţie consideră ca o cauză principală poate fi situaţia financiară a companiei, care s-a deteriorat în ultimii ani. Carpatair a concediat peste 200 de persoane, numai în ultimul an, printre care şi personal tehnic şi de întreţinere a aeronavelor. Totodată, dificultăţile financiare, nerecunoscute de companie, au condus la închiderea a 25 de destinaţii, dintr-un total de 37 de staţii.

Nicolai Petrov, directorul Carpatair, a fost în audienţă la ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, pentru a-i cere sprijin în redresarea companiei şi păsuirea datoriilor. Patrov s-a dus la Fenechiu însoţit de ambasadorul Elveţiei, ţară unde se află acţionarii principali ai Carpatair. Pe lângă intenţia declarată, Nicolai Petrov mai vrea ca la comnda Aeroportului Timişoara să fie numită o persoană pe care controversatul director general să o agreeze. Ministrul Fenechiu poate muşca din momeală, aşa cum s-a întâmplat şi cu alte persoane, foşti prefecţi de Timiş, ajunşi inspectori guvernamentali, vameşi, poliţişti de frontieră şi alţii. Toţi cei enumeraţi au beneficiat de excursii gratuite la Chişinău, în Republica Moldova, cu toate onorurile moldoveneşti de rigoare, aşa cum susţin surse din cadrul Aeroportului Timişoara.

La baza principală a companiei, Aeroportul Internaţional ”Traian Vuia” Timişoara, au avut loc cele mai multe incidente ale Carpatair: 18 în anul 2008, tot 18 un an mai târziu, 13 în anul 2010, apoi 19 în anul 2011 şi 11 incidente în 2012. Toate acestea în condiţiile în care, cu un personal extrem de redus, compania încă operează zboruri interne şi internaţionale şi a trecut auditul de siguranţă operaţională al Asociaţiei Internaţionale de Transport Aerian(IATA). Acum, atât instituţiile româneşti, precum Autoritatea Aeronautică, cât şi cele internaţionale precum IATA, ICAO şi ECAC ar putea să-şi pună problema retragerii licenţelor şi a opririi zborurilor companiei Carpatair, tocmai din cauza numărului mare de incidente.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Sergiu Miat 308 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.