Autostrada care se naște greu

Licitațiile lansate pentru cele două segmente mari ale autostrăzii A13 Sibiu-Brașov vin după un deceniu în care proiectul a fost uitat în sertare. Compania de Autostrăzi se chinuie de opt ani să dea drumul la lotul Sibiu-Făgăraș  și de 11 la Făgăraș-Brașov. De abia din 2021 lucrurile au început să se miște.

La segmentul Făgăraș-Brașov de 48 de kilometri, ani de zile nu s-a făcut nimic, nici măcar pregătire, singura cariocă trasată pe hartă fiind cea din studiul de fezabilitate vechi, susține Asociația Pro Infrastructură. În 31.03.2021, se scoate la licitație completarea studiului de fezabilitate la pachet cu realizarea proiectului tehnic pe secțiunea Făgăraș-Brașov, iar contractul este dat celor de la Search Corporation SRL în 24.08.2021 pe suma de aproape 18,2 milioane lei fără TVA. Termene: actualizarea studiului de fezabilitate timp de 22 luni și alte 3 aferente PAC (Proiect pentru Autorizarea lucrărilor de Construire), plus încă 3 luni de definitivare a proiectului tehnic și alte două de asistență în atribuirea lucrărilor (licitație). Pe 07.07.2022 s-a avizat AMC2 (Analiza Multi-Criterială 2). În cel mai fericit caz, putem spera la startul licitației de lucrări în primăvara anului viitor pe cei aproximativ 48 kilometri dintre Făgăraș și Brașov (zona Codlea-Ghimbav-Cristian), spun oficialii asociației amintite.

Chin pentru Sibiu-Făgăraș

Cei 68,05 kilometri dintre Boița (conexiune cu A1 Sibiu-Pitești) și Făgăraș sunt împărțiți în 4 tronsoane. În 06.08.2022 a fost pornită licitația aferentă lotului 1 Boița-Avrig (lungime 14,253 km, valoare estimată 2,1-2,47 miliarde lei fără TVA), iar cu trei zile înainte, pe 03.08.2022, au demarat cele pentru loturile 2 Avrig-Arpașu de Jos (19,922 km, 1,71-2,02 miliarde lei), 3 Arpașu de Jos-Sâmbăta (17,61 km, 1,84-2,16 miliarde lei) și 4 Sâmbăta-Făgăraș (16,265 km din A13 și 5,65 km drum de legătură, 1,16-1,37 miliarde lei).
Datele depunerii ofertelor sunt în perioada 11-14 octombrie 2022 dar, ca în aproape toate cazurile pe proiecte majore, ele probabil vor fi amânate, cred cei de la Pro Infrastructură.

CNAIR se chinuie să pregătească această autostradă esențială din 31.05.2014, moment în care a lansat licitația de revizuire a studiului de fezabilitate vechi, făcut pe genunchi, care prevedea drum expres pe ruta Sibiu-Brașov.

Contractul de actualizare SF a fost atribuit după aproape un an de zile, pe 07.04.2015, celor de la Consitrans pe suma de 16,3 milioane lei fără TVA, termenul de predare fiind 17 luni. După ce inițial s-a pierdut un an întreg doar din cauza lipsei finanțării, au urmat ani întregi de total dezinteres politic, probleme birocratice, tergiversări și dezbateri interminabile pe variantele de traseu între Consitrans, CNAIR și JASPERS, cei care supervizează proiectele majore din partea Comisiei Europene. Într-un final apoteotic, studiul de fezabilitate a fost avizat de CNAIR abia pe 28 decembrie 2021, așadar cu „doar” vreo 5 ani de întârziere!” arată oficialii Pro Infrastructură.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 4568 Articole
Author

10 Comentarii

  1. Dati i zor cu autostrazile in transilvania. Restul tarii nu are nevoie de autostrazi. Daca nu facea ceausescu bucuresti pitesti si o parte din bucuresti constanta nu le aveam nici pe alea. Conducatorii si infrastructura toate in transilvania, asa e ordinul. Dupa care ne injura pe noi ceilalti ca suntem de vina pt toate.

  2. Ar fi interesant sa aflam o statistica cam cite autostrazi au fost consdtruite in Romania dupa 1989 si cam cite viloae elegante au fost construite de toti politicienii nostrii ,pt. ei si familiile lor.

  3. Noi nu putem trece muntii pe autostrada si va arde de Sibiu- Brasov. Moldova zace in uitare iar in Transilvania ii dati zor. Carati dincolo de munti totul ca va bate domnul Dumnezeu odata si odata.

  4. Eu spun de mult timp ca multi din cei care ne-au condua si din cei care ne conduc sunt buni de arestat si de băgat dupa gratii. Mai OAMENI buni va dati seama ce a fost si ce este in tara asta?
    O DEBANDADA , O INDOLENȚA SI O CORUPTIE FARA LIMITE !
    Astea sunt CAUZELE plecării din țară
    a cca 5 milioane de cetățeni!
    Depopularea ROMÂNIEI CONTINUĂ, Nu pare a se opri!
    Anul 2021 trebuie reținut că fiind primul an in care s-au nascut mai mulți copii in diaspora decât in România!
    De necrezut ! Dar așa este. Aici ne-au adus bandiții! Țara se contracta periculos ! Dar indolenții,flecarii, corupții și proștii ne conduc direct in prăpastie!
    Românii plecați care si-au facut familie si o situație în străinătate nu se mai întorc. Copii născuți înafară care merg la grădiniță, la școala acolo, multi dintre ei nu vorbesc romana sunt pierduti pentru țara părinților și bunicilor lor!
    EXTREM DE TRIST!
    NUMAI O REVOLUȚIE CARE SĂ MATURE ACESTE GUNOAIE INUMANE AR PUTEA REDA SPERANȚA!
    Pare că spun lucruri trasnite?
    Priviți va rog ce s-a făcut în țara asta din anul 2000 până azi !
    NIMIC BUN ! JAF ! De exemplu am ajuns să cumpărăm la preturi foarte mari de la străini petrolul si gazele noastre care au fost date străinilor pe nimic!
    Dar șpaga o fi fost nimic?
    Uitați-vă cine ne conduce acum!
    Suntem noi românii cei mai proști din Europa de ne lăsăm calcati in picioare, striviti?

  5. Stați liniștiți că nu se vor face în mileniul ăsta!!..
    Deja traseul voiajorului se va liniști după 2024…cât despre celelalte autostrăzii uitați-le…

  6. Mai lasati – le dracu de autostrazi!!! Faceti drumuri cu o banda pe sens mai multe si mai bine intretinute. Peste 15 ani adio masini cu motorina. Cu baterii ce sa faci pe autostrada? S – a terminat moda autostrazilor…care a creat o risipa colosala de materiale si energie. Planul existent pe vremea lui Ceausescu prevedea terminarea constructiei lot in 2020. In plan erau ptevazute toate acelea despre care vorbeste lumea acum prin ziare.

  7. In timpul lui Berceanu pdl, fiecare cetatean era obligat sa contribuie cu cel putin 10 euro la constructia de drumuri chiar daca nu a umblat pe acele drumuri nici in gand, avum e grasa problema, cica ar fi in jur de 100€ de cetatean chiar daca doar viseaza ca merge pe acele drumuri! Culmea, toti parca traim un cosmar in vise, se construiesc drumuri si sosele si noi nu vedem, rananem in dorinte si vise reale!

  8. Tara fără nimic bun.doooooar hoooootii mari de la hoții de politicieni,încă 1796 de ani și 11luni de azi încolo. Apoi vine straaaaaaaaanepotul lui Base și spune ca nu avem nevoie de autostrazi¿¡¡¡¿¡¡!!!!

  9. @GF: Impaiatul ala mintal de Grindeanu este papusa securistilor lui Asthlosh. In loc sa forteze autostrada Ploiesti-Brasov cum pana si un aurolac stie ca este normal, el o face tot pe dos asa cum a fost dat ordinul pe timpul lui Nastase. Nu de Nastase ci de cei care l-au legat. Nastase a crezut ca-i atrage de partea sa. La fel a patit si Dragnea, dar macar ala era de-al lor. Acum si Ciolacu face ca ei.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.