Autostrăzile patriei, cimitir pentru urși

În ultimele trei luni au avut loc trei accidente în care urși au fost uciși de mașini pe aceeași porțiune a autostrăzii A1, între Sibiu și Sebeș, conform ONG-ului WWF România. Respectivul tronson fragmentează un coridor ecologic și, astfel, limitează posibilitățile de deplasare ale urșilor între habitatele lor favorabile. Pentru urși deplasarea este o condiție a supraviețurii: ei au nevoie de mobilitate ca să își găsească hrana și adăpost și să se împerecheze. Instinctul de deplasare pe coridorul pe care ei îl cunosc este mai puternic decât tendința de a evita obstacolele, oricât de înfricoșătoare pentru un animal sălbatic – inclusiv o autostradă cu zgomotul și pericolele aferente. Deplasarea se intensifică sezonier, toamna și primăvara, înainte și după perioada de hibernare, susțin cei de la WWF România.
Apariția urșilor pe autostradă nu este o surpriză ci un fenomen previzibil, deci poate fi și prevenită prin măsuri eficiente. Acestea nu țin de controlul populației de urși, căci indiferent de numărul lor, aceștia vor încerca în continuare să traverseze. Măsurile țin de asigurarea unor căi sigure de trecere pentru mamifere. “Deși lucrez în domeniul conservării naturii, îngrijorarea mea nu este legată doar de pericolul de accidentare al animalelor, ci și de siguranța oamenilor. Autoritățile din România ar trebui să acorde o importanță mai mare menținerii continuității și funcționalității coridoarelor ecologice, prin care se pot salva atât vieți omenești, cât și animale. Infrastructura verde este soluția, pentru care există programe de finanțare la nivelul UE”, declară Cristian Remus Papp, expert carnivore mari și infrastructură verde.
„Gardurile și pasajele existente nu sunt potrivite pentru urși. Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) a luat măsuri de prevenție în urma accidentelor din luna august, instalând garduri de 1,5 metri înălțime și realizând pasaje subterane pentru animale. Rolul gardurilor montate de-a lungul autostrăzii este să oprească ursul să ajungă pe carosabil. Deoarece ursul este un bun cățărător, gardurile trebuie să aibă minim 2.2 metri înălțime deasupra solului, mult mai înalte față de cele actuale de 1.5 metri. În partea de sus, gardurile sunt înclinate spre exterior, ca să nu poată fi escaladate. Gardurile au nevoie și de o bază solidă care nu permite accesul urșilor pe dedesubt. În plus, trebuie montate și garduri speciale, care să ghideze animalele către ecoducte sau pasajele pentru animale”, susțin reprezentanții ONG-ului de protecție a animalelor. Conform acestora, ecoductele sau pasajele pentru animale trebuie să aibă dimensiuni potrivite pentru ca specia vizată să poată traversa. Pentru urși specialiștii recomandă nu pasaje subterane, ci supraterane, adică poduri verzi, de minim 80-120 metri lățime. Pentru că urșii să le folosească aceste ecoducte trebuie să fie bine încadrate în peisaj, astfel încât să le dea animalelor senzația de continuitate a mediului cunoscut.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4607 Articole
Author

7 Comentarii

  1. “Vai de biet român săracul! / Îndărăt dă tot ca racul,” (Doina M. Eminescu) Dacâ ninge, dacă plouă, / De urși i se rupe-n două. Câinele moare de drum lung și ecologiștii de grija urșilor.

  2. Gata cu autostrăzile, că moare urșii! Oamenii pot să crape liniștiți că nu le pasă onegiștilor, pe ei îi freacă ridichea de ecoducte!

  3. bine că n-avem prea multe autostrăzi, că rămânea România pustie…

  4. Bai onanengistilor, daca iubiti atata fiarele, luati-le in brate si treceti drumul cu ele. Numarul ursilor si al mistretilor trebuie redus drastic, prin impuscare. Daca UE moare de dorul lor, sa-i ia si sa faca bors cu ei! Grija trebuie sa fie pentru vietile si sanatatea oamenilor si pentru siguranta avutului lor ( pasari si animale domestice, culturi, etc. ).

  5. Ma tot intreb, tamp cum sunt, ce dracu or fi cautand masinile pe autostrada, stiut fiind ca ele sunt loc de promenada pentru ursi? Si iar ma intreb, la fel de tamp, ce-om fi cautand noi in tara asta, care e un fel de zoo in natura, unde nu e loc pentru oameni si unde trebuie aparate mai intai animalele si, daca mai ramane loc, si ceva oameni?

  6. Pai, cand in locul autostrazii respective era soseaua obisnuita, cum procedau ursii cand mergeau la imperechere?? Raspuns: procedau conform legii, adica se asigurau temeinic inainte de traversare. Acum, ca soseaua s-a latit, propun instalarea unor semafoare! Si a unor echipaje de militie, in caz ca respectivele mamifere si-ar permite sa traverseze pe rosu!!!

  7. La sate si in oraselele mici, prea multe pisici,isi gasesc sfirsitul din cauza vitezei prea mari,a lipsei de omenie a unor soferi.Reprezentantii Protectiei Animalelor ce spun? Sau nu avem suflet ? Fara suflet nici viitor nu vom avea.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.